Yang Baik Itu Budi Yang Indah Itu Bahasa







1. Isu penggunaan Bahasa Mandarin oleh Lim Guan Eng hangat diperdebatkan di media sosial.

2. Dlm isu ini perlu dilihat daripada pelbagai perspektif. Dalam perlembagaan Perkara 152 sendiri sudah dinyatakan bahawa Bahasa Kebangsaan adalah Bahasa Melayu.

3. Cukup lengkap penerangan nya dari segi kaedah penyampaian penggunaan Bahasa Melayu. Selain daripada urusan rasmi, Bahasa Melayu juga sebagai 'lingua franca' dlm kalangan rakyat Malaysia.

4. Jika dilihat dari segi audience PC Menteri Kewangan, kebanyakkan media yg ada adalah dari kalangan media yg menggunakan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dalam kaedah penyampaian. Tidak dinafikan bahawa statement dlm Bahasa Mandarin memudahkan wartawan2 dari channel yg menggunakan penyampaian bahasa lain seperti 8tv, AEC dan sebagainya.

5. Statement tersebut memudahkan wartawan2 channel Bahasa Mandarin untuk membuat "storyline" dan memberi kefahaman kpd audience yg rata2 menggunakan Bahasa Mandarin sebagai perantaraan.

6. Apa yg menjadi perdebatan adalah kaedah penyampaian Menteri Kewangan yg post statement dlm Bahasa Mandarin di media sosial. Dlm media sosial, audience nya adalah public.

7. Hampir kesemua audience menggunakan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa perantara. Jika audience nya adalah wartawan, boleh emel atau print out statement Bahasa Mandarin kpd wartawan yg tertentu bagi memudahkan kefahaman mereka.

8. Dalam perlembagaan dah dinyatakan bahawa hanya Bahasa Kebangsaan digunakan untuk urusan rasmi Kerajaan. Tak perlu menegakkan benang yang basah. Jangan menggunakan kapasiti sebagai Menteri Kewangan untuk menghalalkan cara.

9. Ini bukan soal racist, tapi ini berkenaan dengan rukun Negara yang ketiga, Keluhuran Perlembagaan. Kalau Menteri Kewangan sendiri boleh memperlekehkan Perlembagaan, macam mana nak bagi kefahaman "Sayangi Malaysiaku" kepada rakyat?? Slogan hanya slogan, cukup-cukuplah berpolitik dalam Kerajaan.

10. Beliau perlu mengambil sikap dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung, juga jangan lupa frasa masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak. Tak perlu dipertikaikn asas2 dalam Perlembagaan Malaysia.

11. Sudah termaktub dalam Perlembagaan Malaysia tentang Perkara 152 sejak dari kemerdekaan Negara dulu. Ingat, berpijak di bumi yang nyata, kontrak sosial di dalam Malaysia masih lagi utuh sejak kemerdekaan negara.

Muhammad Arif Baba
Timbalan Pengerusi
Pertubuhan Alumni Nadi Negara

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kakipalu.blogspot.com/2018/06/yang-baik-itu-budi-yang-indah-itu-bahasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menurut Pakar Psikologi Single Itu Baik Buat Kesihatan Dan Lebih Membahagiakan

Menurut Pakar Psikologi Single Itu Baik Buat Kesihatan Dan Lebih Membahagiakan

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 393 hits
Menurut Pakar Psikologi Single Itu Baik Buat Kesihatan Dan Lebih Membahagiakan Adakah anda pada ketika ini masih single dan rasa down Adakah kawan kawan anda yang sudah berpasangan menjadikan anda sebagai bahan ejekan Jangan bersedih Single...
Saya Tak Pernah Diet Tak Tahu Apa Itu Erti Diet

Saya Tak Pernah Diet Tak Tahu Apa Itu Erti Diet

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 412 hits
Nama Ruhainies sememangnya tidak asing lagi dalam industri tanah air Memiliki rupa paras menawan pasti ramai yang mudah mengingati pelakon ini Diberi The post appeared first on
Sebuah Negeri Di Mana Adzan Pernah Hilang Dan Itu Nyata

Sebuah Negeri Di Mana Adzan Pernah Hilang Dan Itu Nyata

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 305 hits
Adzan Rosullulah Tak Seperti Itu Cucu Ku 3 Maret 1924 Masa kelam runtuhnya dunia islam tanpa pemimpin Khilafah Ustmaniyah dihapuskan oleh kalangan sekuler Turki Siang itu 8 tahun setelah imperium besar Islam runtuh Cerita sebuah keluarga me...
Perakam Video Itu Sebenarnya Ada Niat Cuba Lakukan Provokasi Yb Norhizam Respon Video Viral

Perakam Video Itu Sebenarnya Ada Niat Cuba Lakukan Provokasi Yb Norhizam Respon Video Viral

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 1249 hits
Semalam kecoh di laman sosial apabila Exco Melaka Norhizam Hassan Baktee dirakam membuat kenyataan mendakwa pengayuh beca tidak sekolah Norhizam juga dilihat naik angin setelah menyedari dirinya dirakam dalam kejadian itu Norhizam menerusi ...
Apa Itu Google One Dan Apakah Kelebihannya

Apa Itu Google One Dan Apakah Kelebihannya

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 241 hits
Google Drive adalah perkhidmatan storan awan yang memulakan perkhidmatan pada tahun 2012 Pada awal pelancaran ia hanyalah satu perkhidmatan storan awan untuk menyimpan data pengguna Tahun demi tahun Google hanya membuat perubahan kecil pada...
Kereta Terbang Sebenar Bukan Macam Model Kipas Itu Kata Menteri Viralhancing

Kereta Terbang Sebenar Bukan Macam Model Kipas Itu Kata Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 359 hits
KUALA LUMPUR 28 Mac Reka bentuk sebenar kereta terbang pertama Malaysia kelak tidak akan kelihatan seperti model skala kecil yang dipamerkan di Langkawi Kedah semalam Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof berkata kereta...
Apa Itu Shisha Flavours Pilihan Yang Selamat

Apa Itu Shisha Flavours Pilihan Yang Selamat

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 416 hits
Shisha flavours biasanya ialah tobacco yang dicampur dengan molasses berperisa buah tetapi ada pilihan untuk shisha flavours yang tidak mengandungi tar nicotine and tobacco Jom baca lanjut Apa Itu Shisha Flavours yang selamat Setiap shisha ...
Pentingnya Muhasabah Diri

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Kewajiban Bayar Zakat Emas

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Cerita Awan

Jangan Pandang Belakang 2