Wujudkah Perbezaan Maqasid Al Syariah Dengan Usul Fiqh Serta Apakah Kedudukan Maqasid Al Syariah Dalam Pendalilan Hukum
WUJUDKAH PERBEZAAN MAQASID AL-SYARIAH DENGAN USUL FIQH
SERTA APAKAH KEDUDUKAN MAQASID AL-SYARIAH DALAM PENDALILAN HUKUM?
Muhammad Nuruddin Bin Bashah[1]
Terdapat
banyak persepsi dan pandangan agamawan atau orang awam terhadap aplikasi maqasid
al-syariah. Ada pihak menganggap institusi yang kerap menggunakan hujah maqasid
sebagai pihak yang menidakkan tradisi usul fiqh. Malah tidak kurang juga pihak
yang melegitimasikan segala hal hanya berhujahkan maqasid sahaja. Apabila
membincangkan maqasid al-syariah dengan
usul fiqh, maka istilah qiyas, I’llat, ta’lil ahkam, munasabah, hikmah,
maslahah dan istidlal akan berkaitan
antara satu sama lain.
Maksud Usul Fiqh dan Maqasid Al Syariah.
Matan Waraqat mendefinisikan
usul fiqh sebagai:
(وَ.أُصُوْلُ الْفِقْهِ) أَيِ الَّذِيْ
وُضِعَ فِيْهِ هذِهِ الْوَرَقَاتُ (طُرُقُهُ) أَيْ طُرُق الْفِقْهِ (عَلَى
سَبِيْلِ الْإِجْمَالِ) كَمُطْلَقِ الْأَمْرِ وَ النَّهْيِ وَ فِعْلِ النَّبِيِّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ وَ الْإِجْمَاعِ وَ الْقِيَاسِ وَ الْاِسْتِصْحَابِ
مِنْ حَيْثُ الْبَحْثُ عَنْ أَوَّلِهَا بِأَنَّهُ لِلْوُجُوْبِ وَ الثَّانِيْ
بِأَنَّهُ لِلْحُرْمَةِ وَ الْبَاقِيْ بِأَنَّهَا حُجَجٌ وَ غَيْرِ ذلِكَ مِمَّا
سَيَاتِيْ مَعَ مَا يَتَعَلَّقُ بِهِ
Usul
fiqh merupakan isi pembahasan kitab al-Waraqat ini ialah dalīl-dalīl fiqh
ijmāli (global), seperti Mutlaknya, amr, nahi, perbuatan Nabi s.a.w., ijma‘,
qiyas, dan istishḥāb, dari sisi pembahasan bahawa dalīl yang pertama (mutlaknya
amr) menunjukkan wajib, yang kedua menunjukkan haram, dan yang lain sebagai ḥujjah
hukum, serta hal-hal lain yang akan diterangkan setelah ini bersama keterangan
yang terkait. (Azka et al.)
Syeikh ‘Allal al-Fasi pula
mentakrifkannya sebagai:
الغايةُ منها (أي الشريعةُ)، والأسرارُ التي وُضِعُها الشارِعُ
عِند كلِ حكمٍ من أحكامِه
Maksudnya: Tujuan-tujuan syariat
serta rahsia-rahsianya yang telah ditetapkan oleh Allah SWT pada setiap
hukum-hakam. (Rujuk Maqasid as-Al-Syariah wa Makarimuha, hal. 7) (Tarmizi,
2019)
Dr.
Ahmad ar-Raysouni pula berpandangan Maqasid Al-Syariah merupakan:
الغاياتُ التي وُضِعت الشريعةُ لِأجلِ تحقيقِها لِمصلحةِ العبادِ
Maksudnya: Tujuan-tujuan yang telah ditetapkan
oleh syari’at bagi merealisasikan kemaslahatan manusia. (Rujuk Nazhariyyatul
Maqasid ‘indal Imam as-Syathibi,) (Tarmizi, 2019)
Bagaimana Maqasid Al-Syariah lahir?
Munculnya
maqasid al-syariah tidak boleh dipisahkan dari perkembangan usul al-fiqh
melalui. Begitu juga dari sudut metodologi, Usul al-fiqh mempunyai hubungan
yang rapat dengan kaedah istīnbāṭ ahkam
seperti qiyās, maslāhah al-mursalah, al-Zari’ah dan istihsān. Manakala dari Dari
segi aplikasi, maqasid al-syariah sama dengan usul al-fiqh iaitu bermula
daripada pencarian dalil yang baik naqlī (wahyu) dan Ñaqlī (akal) yang bersifat
global, kemudian menganalisis pelbagai pendapat ulama dalam menentukan hukum
Islam. (Hasan, 2020)
Maqasid
al-Syariah tidak muncul sekaligus, tetapi melalui tahapan-tahapan yang berurutan
hingga mencapai tahapan yang tersusun seperti sekarang ini. Pada proses perkembangannya,
terdapat kitab-kitab yang ditulis oleh para ulama usul fiqh terdahulu yang di dalamnya
ada menyebutkan tentang Maqasid al-Syariah baik yang menyebutkannya secara
langsung dengan istilah Maqasid al-Syariah atau dengan sebutan lain , namun memiliki
maksud yang sama. (Hambari & Ayuniyyah, 2022)
Sebenarnya
istilah maqasid dan maslahah sering digunakan secara berselang-seli
(interchangeably) untuk maksud yang sama. Antara contoh kitab yang menggunakan
kaedah ini adalah Dhawabith al-Maslahah fi as-Al-Syariah al-Islamiyyah karangan
Almarhum Syeikh Sa’id Ramadhan al-Buthi. Beliau menetapkan bahawa antara
dhawabith (parameter) yang harus digunakan sebagai pertimbangan untuk
menilai samada sesuatu maslahah itu adalah bersifat mu’tabar, mulghah atau
mursalah ialah melihat samada ia terkandung di dalam prinsip-prinsip Maqasid al-Syariah
ataupun tidak. (Tarmizi, 2019)
Selain
itu juga, boleh dikatakan juga bahawa Maqasid Al-Syariah merupakan lanjutan dan
pengembangan konsep al-maslahah al-mursalah dalam ‘ilmu Usul Fiqh. Ia merupakan
salah satu dalil yang tidak disepakati keabsahannya (الدليل المختلف فيها) dimana ia dianggap sebagai hujjah yang
sah disisi mazhab Maliki, namun ia ditolak oleh mazhab Syafie. Isu ini kita
bahasa di sub topik berikutnya.
Menurut
Hasan (2020). Ulama usul al-fiqh terhad untuk memasukkan perbincangan tambahan
dalam hukum mazhab tertentu. Undang-undang Islam terutamanya dikaitkan dengan
kajian usul al-fiqh dan qawā'id al-fiqh, yang memfokuskan kepada teks dan
bukannya makna asas. Namun, kedua-dua aspek ini tidak boleh dipisahkan daripada
maqasid al-syariah yang merangkumi nilai dan semangat syariat Islam. Hubungan
antara maqasid al-syariah dan usul al-fiqh telah diterokai dalam banyak kajian.
Al-Juwainī
(Imam Al-Haramain), sebagai pencetus "teori keperluan umum", menulis
kitab al Burhān fi Usul al-fiqh yang merupakan karya pertama usul al-fiqh, yang membincangkan
"tahap asas keperluan" yang dikenali sebagai al-Darūriyyāh,
al-Hājiyyāh, al-TahÎsniyyāh. Kemudiannya
Imam al Ghazālī sebagai pencetus perbincangan dalam “tahap keperluan” telah mengembangkan teori gurunya al-Juwaini dalam
bukunya al-Mustashfā. (Hasan, 2020)
Al-Juwayni
meletakkan al-Quran sebagai kuasa tertinggi dalam pembentukan hukum, diikuti
dengan Sunnah, ijma', dan qiyas. Hierarki ini selalu ditemui dalam kitab-kitab
usul al-fiqh, seperti yang pertama kali dirumuskan oleh Imam al-Shafi'i.
Al-Juwayni membincangkan konsep maqasid berhubung dengan qiyas, yang dihuraikan
lagi dalam perbincangan tentang taqasim al-'ilal wa al-usul. Al-Hasani berpendapat
bahawa al-Juwayni adalah orang pertama yang memperkenalkan idea maqasid
al-syariah sebelum al-Ghazalī dan al-Shatibi. (Nasiri, 2015)
Objektif
dan tujuan penerapan syariat Islam adalah untuk memberi manfaat kepada manusia
baik di dunia mahupun di akhirat. Oleh yang demikian, mereka (para mufti moden
dan fuqaha’ moden) yang mentafsir dan mengembangkan syariat Islam mestilah
biasa dengan maqasid al-syariah, khususnya dalam menangani isu-isu hukum yang
tidak dinyatakan secara jelas dalam al-Quran dan Hadis. Tambahan pula, maqasid
al-syariah penting dalam menentukan sama ada undang-undang tertentu, khususnya
berkaitan interaksi manusia, masih boleh digunakan dalam masyarakat yang
berubah dengan struktur dan keadaan sosial yang berbeza. (Hasan, 2020)
Melalui tujuan manfaat inilah
maqasid al-al-Syariah mempunyai hubungan yang rapat dengan usul al-fiqh dari
segi metodologi, disebutkan oleh
‘Abdullah bin Bayyah dalam kitabnya al Alāqah al-Maqāsīd al-Syariah bi al Usul
al-fiqh. Terdapat sekurang-kurangnya 20 perbincangan yang membincangkan
hubungan rapat maqasid al-syariah dengan usul al-fiqh. (Hasan, 2020)
Hubungan maqasid dengan usul al-fiqh
Abdullah
Bin Bayyah menempatkan maqasid al-syariah sebagai ruh (jiwa) hukum fiqh. Setiap
hukum yang tidak menghadirkan maqasid ibarat jasad tanpa ruh. Kedua, maqasid
al-syariah harus ditempatkan dalam kerangka metodologi hukum Islam, berpasangan
dengan usul al-fiqh. Tugas maqasid al-syariah adalah sebagai pedoman penggalian
hukum (istinbat), sedangkan tugas usul al-fiqh adalah memagari (indibat)
maqasid al-syariah agar tidak diliberalkan semberono. (Miftakhul Arif, 2020)
Hubungan
antara maqasid al-shariah dan usul al-fiqh dapat difahami melalui pelbagai
kaedah perundangan yang membantu menubuhkan maqasid al-shariah. Kaedah-kaedah
ini termasuk ta'lil, yang menggunakan qiyas dan istihsan untuk memberi tumpuan
kepada sebab di sebalik hukum dan mencapai kepentingan umum melalui mencegah
kemudaratan dan mempromosikan manfaat. Takrifan qiyas yang berbeza wujud dalam
kalangan ulama usul fiqh, tetapi secara umumnya ia melibatkan menyamakan hukum
yang tidak dinyatakan dengan hukum yang disebut berdasarkan dalil yang serupa.
Sesetengah mazhab, seperti Hanafi dan Hanbali, mempunyai pandangan yang berbeza
tentang qiyas, menekankan kepentingan kebijaksanaan. Al-Shatibi misalnya,
percaya bahawa hukum boleh ditentukan berdasarkan kebijaksanaan (munasabah/hikmah)
dan bukan hanya alasan (‘illat) di sebaliknya. (Hasan, 2020)
Adakah Maslahah Mursalah itu Maqasid al-Syariah?
Maslahah
mursalah merupakan satu kaedah penentuan hukum yang menjadi pertikaian yang
panjang dalam kalangan ilmuwan Islam silam. Sebahagian ilmuwan Islam
menerimanya sebagai kaedah penentuan hukum syarak. Manakala sebahagian yang
lain pula menyatakan penolakan mereka terhadap maslahah mursalah. Mazhab Maliki
merupakan mazhab yang popular dalam pemakaian maslahah mursalah sebagai kaedah
penentuan hukum. Manakala, Imam al-Ghazali (1993) yang beraliran mazhab Syafie
pula telah meletakkan ia sebagai salah satu kaedah penentuan hukum yang tidak
berasas. Ini secara langsung memberikan kefahaman bahawa ia merupakan kaedah
penentuan hukum yang ditolak oleh mazhab Syafie.(Alias et all, t.th)
Terdapat
3 jenis maslahah:
Maslahah al mu’tabarah iaitu
yang diperakui oleh syarak melalui nas
secara khusus Ia merupakan maslahah yang mempunyai dalil khusus daripada
al-Qur’an dan Sunnah. Maslahah ini terkandung dalam semua perintah Allah. Maslahah inilah yang terbahagi
kepada dharuriyyat, hajiyyat dan tahsiniyyat. Inilah maslahah yang disinonimkan
dengan maqasid al syariah.
Maslahah al-mulghah iaitu ditolak
oleh nas-nas syarak dan tidak diiktiraf oleh syarak. Perkara yang mengandungi
maslahah mulghah hanya akan mendatangkan
kemudaratan kepada manusia. Oleh itu, syarak mengharamkannya supaya
kemudaratannya dapat dihindari. Contoh
maslahah jenis ini seperti membunuh diri, memakan riba dan meminum arak.
Maslahah al-Mursalah adalah
maslahah yang tidak mempunyai nas-nas
syarak khusus yang memperakuinya atau menolaknya. Maslahah jenis ini telah
menjadi pertikaian di kalangan ilmuwan Islam silam samada ia boleh diterima
atau ditolak. Sebahagian ilmuwan Islam
menamakan perkara sebegini sebagai maslahah mursalah kerana ia bebas daripada
sebarang ikatan nas syarak. Contohnya
idea pembukuan al Quran tiada nas yang menyuruh dan tiada nas yang melarang. Inilah
yang diamal dalam mazhab Maliki. Adakah mazhab lain tidak meraikan perkara yang
ada tiada nas menyuruh dan tiada nas melarang? Sebenarnya pemakaian maslahah
mursalah oleh aliran mazhab Hanafi boleh dikesan melalui pemakaian istihsan
yang berasaskan kepada maslahah. Pemakaiannya oleh aliran mazhab Syafie pula
boleh dikesan melalui pemakaian qiyas yang berasaskan kepada munasib sebagai illah. Pemakaiannya oleh aliran
mazhab Hanbali juga dapat dikesan dalam pemakaian qiyas.
Maslahah
mursalah merupakan maslahah yang tidak mempunyai sandaran dalil syarak secara langsung tetapi ia selari dengan
matlamat dan tujuan syarak. Manakala maqasid syariah pula ialah rumusan
terhadap matlamat syarak yang dikenal
pasti melalui keseluruhan atau sebahagian besar dalil syarak. Maqasid syariah
perlu menjadi asas utama kepada
penerimaan maslahah mursalah. (Alias et all, t.th) Maslahah mursalah adalah
instrument (alat) ijtihad Mazhab Maliki, manakala Maqasid Al Syariah adalah
satu pemikiran atau doktrin objektif
pensyariatan ibadah serta objektif pengharaman suatu perkara. Maqasid Al
Syariah bukan alat ijtihad ia hanya membantu kita merasionalkan sesuatu hasil
ijtihad atau fatwa. Inilah bezanya. Namun banyak juga ilmuan meletak maqasid
sebagai instrumen ijtihad dan menyamakan maqasid dengan maslahah mursalah.
Penolakan
sebahagian ilmuwan Islam terhadap maslahah mursalah ialah merujuk kepada
maslahah yang hanya dikenal pasti oleh akal semata-mata dan bukannya merujuk
kepada maslahah yang selari dengan doktrin maqasid syariah (maslahah mu’tabarah).
Oleh itu, tidak wujud kemusykilan dalam penerimaan maqasid syariah sebagai
sandaran bagi penentuan hukum syarak. Misalnya mazhab syafie meletak maslahah
mu’tabarah sebagai munasib mu’sir dalam bab illat qiyas. (Alias et all, t.th)
Istilah
Maslahah Mursalah berbeza mengikut pandangan pakar perundangan Islam seperti
ulama mazhab Hanafi, Imam Malik, Ibn al-Qudamah dan Ibn al-Rusyd menamakannya
sebagai Istihsan manakala mazhab Syafie, Imam al-Haramayn dan Ibn al-Sam’ani
menamakannya sebagai Istidlal. Imam al-Ghazali pula menggunakan istilah
al-Istislah dan Imam al-Zarkasyi menamakannya sebagai Istidlal Mursal. (Abd Latiff,
et all. 2021)
Sedikit
tambahan bagi asal usul pembahagian
maslahah mu’tabarah. Secara klasiknya ia daripada pencarian ta’lil
(sebab/alasan) sesuatu hukum melalui kaedah istiqra’ (kajian) selain kaedah dalil
dan ijma’ untuk menentukan ‘illat hukum. Jadi dalam kaedeah istiqra’ ini
terdapat 4 kaedah untuk menentukan ‘illat (alasan) hukum iaitu kaedah munasabah, kaedah as sabr wa al taqsim, kaedah
tanqih al manath dan kaedah tahqiq al manath. Kaedah munasabah inilah yang
berkaitan maslahah. Ia merupakan pandangan mujtahid tentang munasabah sesuatu
hukum/perintah Allah. Ta’lil al-munasib
terbagi dalam tiga, iaitu al-munasib al-mu’tabar (munasabah yang ada sandaran
nas); al-munasib al-mulgho (munasabah yang ditentang oleh Nas) dan al-munasib
al-mursal (tiada nas yang mengukuhkan atau menolaknya).
Ulama’
yang membahas maqasid al-syariah pula membahagi maslahah sebagai Maslahah mu’tabarah,mulghah
dan mursalah seperti ditulis sebelum ini. Maslahah mursalah menjadi kaedah istimbat
hukum mazhab Maliki. Manakala Syafiiyyah menolaknya.
Maslahah mu’tabarah pula adalah berasal dari al munasib al mu’tabar iaitu kemashlahatan
yang terdapat dalam nash yang secara tegas menjelaskan dan mengakui kebenarannya seperti memelihara
agama, jiwa, keturunan dan harta benda, yang kita sebut dengan maqasid asy-syariah.
(Ardi, 2017). Bermakna mazhab syafie menerima penggunaan maslahah mu’tabarah/al
munasib al mu’tabar dalam mencari objektif/tujuan sesuatu hukum/perintah Allah.
Bermakna juga mazhab syafie menerima maqasid al syariah sebagai salah satu kaedah
mencari illat hukum. Cuma kaedah munasabah mu’tabarah tetap kaedah yang rendah
dalam mendapatkan ‘illat kerana kaedah mencari ‘illat bermula dengan kaedah
nas, kaedah ijma’ barulah boleh menggunakan istiqra’ yang mengandungi pencarian
munasabah/maslahah untuk menentukan ‘illah.
Penolakan
ulama’ syafiyyah adalah terhadap masyarakat yang gopoh meletak alasan maqasid
/hikmah atau maslahah untuk memansuhkan sesuatu hukum atau mengadakan sesuatu
hukum sedangkan hukum itu mungkin memiliki ‘illat yang berdasarkan nas dan ijma’
yang perlu diteliti dahulu oleh para mujtahid/mufti.
Rajah 1 : Carta gambaran
bagaimana hubungkait maqasid al-syariah dengan penentuan ‘illat qiyas untuk
menghasilkan hukum furu’ yang baru.
Antara dua golongan yang berinteraksi dengan ilmu
Maqasid al-Syariah
Abdullah Bin Bayyah
membahagikan ilmuan yang memandang maqasid
al-syariah kepada tiga kategori, iaitu liberal (mutajawiz), tekstual (mujanib
li al-maqasid), dan moderat (wasat). (Miftakhul
Arif, 2020)
5.1 Golongan yang menegaskan
bahawa Ilmu Maqasid itu satu juzuk dari Usul Fiqh. (moderat /wasat).
Menurut
Imam Al-Syatibi dalam bukunya Al-Muwafaqat, ilmu maqasid adalah sebahagian dari
ilmu usul fiqh.
Menurut
Abdullah bin Bayyah, ia melihat bahwa hubungan antara tujuan syariah dan
prinsip-prinsip fiqih adalah hubungan saling melengkapi atau dalam ungkapannya
metode tengah, dan ungkapan ini cenderung pada pendapat Imam Al-Syatibi, yang
melihat bahwa ilmu maqasid adalah sebahagian dari ilmu usul. (Hambari &
Ayuniyyah, 2022)
Abdullah
Bin Bayyah memandang usul al-fiqh dan maqasid al-syariah bukan dengan cara
pandang saling bertentangan, atau membanding-bandingkan, namun ia memandangnya dalam
hubungan yang saling menyempurnakan (mutakammilah). Baginya, maqasid al-syariah
memiliki kaedah-kaedah prinsip usul kubra di atas ilmu usul al-fiqh, juga kaedah-kaedah
umum (usul ‘ammah) yang berkaitan dengan pembahasan usul al-fiqh, serta kaedah-kaedah
lain yang lebih khusus dari usul al-fiqh. Namun keduanya, sekali lagi, dalam mekanisme
saling menjelaskan, serta saling menyempurnakan satu sama lain. (Miftakhul
Arif, 2020)
5.2 Golongan yang menganggap Ilmu
Maqasid adalah berasingan daripada Usul Fiqh. (moderat /wasat).
Golongan
ini meninggikan konsep maqasid. Boleh dikatakan kelompok tegar mengangkat ilmu
maqasid al-Syariah.
Imam
Muhammad Al-Tahir bin Asyur, menjelaskan maqasid syariah secara terpadu dan
hubungannya dengan ilmu usul fiqh, dan di dalamnya beliau meluncurkan seruan
untuk tegaknya ilmu maqasid yang terlepas dari ilmu usul al-fiqh.
Manakala
Ahmad Al-Raisuni, yang mendorong seruan ini dalam banyak penelitiannya, dan
melihat bahawa pemisahan beberapa ilmu dari yang lain tidak menambah atau
mengurangi ilmu, dan mungkin dalam pemisahan meningkatkan pertumbuhan, dan
menurutnya pemisahan Ilmu maqasid menurut Imam Ibnu Asyur bukanlah pemisahan
mutlak, melainkan hanya relatif, kerana semua ilmu memiliki keterkaitan dengan
ilmu-ilmu lain. (Hambari & Ayuniyyah, 2022)
5.3 Golongan yang menolak Maqasid sebagai satu ilmu mu’tabar (tekstual/mujanib
li al-maqasid)
Terdapat
ulama’ fuqaha syafiiyyah moden ramai yang agak dingin dengan keilmuan maqasid
malah menolak maqasid dijadikan subjek di universiti. Jika diteliti balik latar
belakang mereka adalah fuqaha syafiiyyah yang agak tegar. Hujah mereka adalah
maqasid itu wujud namun ia bukan ilmu terpisah dari usul fiqh dan tidak boleh
digunakan berijtihad fatwa sewenang-wenangnya. Ijtihad mesti menggunakan
instrumen usul fiqh.
Namun
begitu adakah mazhab syafie tidak berbincang langsung hal maslahah? Seperti dinyatakan
sub topik dia atas, ia dibahas dalam bab qiyas. (Aris, 2013)
Kajian
Dr Ahmad Wifaq mencadangkan bahawa Imam al-Syafi'e merupakan ulama pertama yang
menubuhkan asas kepada ilmu Maqasid Syariah. Beliau adalah orang pertama yang
menggunakan istilah Maqasid al-Al-Shariah, yang digunakan secara meluas dalam
kitab usul fiqhnya. Imam al-Syafi'e memperkenalkan konsep al-dharuriyyat
al-khams dan mengkategorikan maslahah kepada dharuriyyat, hajiyyat, dan
tahsiniyyat. Beliau menganggap Maqasid al-Al-Shariah dalam pelbagai masalah
fiqh, sebagaimana yang terbukti dalam kitabnya Kitab al-Umm. Buku ini
mengandungi ta'lil maqasidi, yang memerlukan kajian dan analisis lanjut untuk
memahami pendekatan Imam al-Syafi'e. (Tarmizi, 2020)
Aris
(2013) menyatakan Imam Al-Syafie adalah imam mazhab yang menolak menggunakan
dalil maslahah mursalah. Untuk memperkuat pendapat tersebut, beliau
mengemukakan alasan-alasan atas penolakan beliau terhadap penggunaan dalil maslahah
mursalah sebagai berikut:
Syariah
telah datang dengan segala hukum yang merealisir semua kemaslahatn manusia.
Kadang-kadang dengan nas, dan kadang-kadang dengan cara qiyas terhadap perkara
yang sudah ada hukumnya dalam nas. Oleh itu, tidak ada maslahah mutlaqah (yang terlepas)
yang tidak dibenarkan Allah. Dan setiap maslahah yang ada pasti sudah ada dalil
yang didatangkannya.
Oleh
sebab itu apabila timbul maslahah yang tidak didatangkan oleh dalil syariat
untuk membenarkannya (maslahah mursalah), maka maslahah tersebut bukanlah maslahah
hakiki dan tidak boleh dipakai sebagai dasar hukum.
Imam
al Syafie berpandangan berpegang kepada maslahah mursalah dalam tasyri’ akan
membukakan pintu bagi pengikut hawa nafsu dan syahwat. Kekhuatiran adalah jika mereka
memasukkan ke dalam syariat sesuatu yang bukan syariat dan mereka akan
membentuk hukum dengan alasan maslahah, padahal ia sebenarnya adalah sesuatu
yang mengandungi kerosakan. Dengan demikian tersia-sialah syariah dan rosaklah sistem
manusia.
Mengenai
maslahah mursalah beliau mengatakan jika
tidak ditopang oleh adanya dalil syarak kedudukannya sama dengan istihsan.
Maslahah
andaikata dapat diterima (mu’tabarah), ia termasuk ke dalam kategori qiyas
dalam arti luas (umum). Andaikata tidak mu’tabarah , maka ia tidak tergolong
qiyas.
Mengambil
dalil maslahah tanpa berpegang pada nas terkadang akan mengakibatkan kepada
suatu penyimpangan dari hukum syariat dan tindakan kezaliman terhadap rakyat dengan
dalil maslahah sebagaimana yang dilakukan oleh raja-raja yang zalim sedangkan
maslahahnya itu mulghah (tertolak).
Berpegang
pada maslahah dalam pembentukan hukum dapat mengakibatkan terjadinya
perselisihan pendapat dan perbezaan penyimpulan hukum. Hal terjadi diakibatkan
perbezaan zaman dan tempat yang
melatarbelakangi adanya pandangan maslahah tersebut. Kadang-kadang suatu masalah
hukumnya halal pada suatu masa, atau pada suatu negara, sementara di masa yang
lain atau di negara lain tergolong haram kerana mengandungi mafsadah.
Imam
Al Syafie selaku mujtahid yang menentang pemakaian maslahah mursalah pada
dasarnya juga memakai maslahah sebagai sumber hukum selama bukan
dilatarbelakangi oleh dorongan hawa nafsu dan tidak bertentangan dengan tujuan-tujuan
syariat.
Imam
Al Syafie memasukkan maslahah di bawah qiyas, kerana pandangannya kenayakan isu
terdapat hukum asal yang dapat diqiyaskan kepadanya dan juga terdapat illat mundhabith
(tepat). Oleh karena itu, Imam Al Syafie tidak menjadikan maslahah mursalah
sebagai sumber hukum yang berdiri
sendiri, akan tetapi memasukkannya ke dalam pembahasan qiyas. Pada hakikatnya,
dalam masalah ini, empat imam madzhab mengakui apa yang disebut maslahah. Hanya
saja jumhur ulama Syafi’iyah memasukkan
maslahah ke dalam qiyas. Mereka dalam masalah ini keras, demi memelihara hukum
dan berhati-hati dalam soal pembentukan hukum. (Adinugraha & Mashudi , 2018)
5.4 Akibat Maqasid dipisah dari
Usul Fiqh
Idea
memisahkan ilmu Maqasid Syariah dan Usul al-fiqh telah mempengaruhi penciptaan
Undang-undang Islam Kontemporari. Pemisahan ini membolehkan manusia menegakkan
syariat Islam tanpa mengikut peraturan atau disiplin yang sedia ada. Walau
bagaimanapun, ia juga boleh menyebabkan kekeliruan dan tafsiran undang-undang
yang berbeza. Di samping itu, sesetengah orang mungkin menyalahgunakan konsep
Maqasid dan bergantung semata-mata padanya tanpa memahami sepenuhnya hakikat
sebenarnya. (Hambari & Ayuniyyah, 2022)
Pada
pandangan penulis, gagasan pemisahan dalam bentuk yang diserukan Ibn
Asyur kurang tepat. Jika hal ini dilakukan secara terbuka tanpa aturan dan
kaidah yang ketat karena bisa merugikan ilmu Fiqh dan Usul al-fiqh, tetapi
dapat diganti dengan formula moderat yang mencapai manfaat penelitian yang
objektif dan prinsip-prinsip fikih sekaliguswaktu, dengan mencapai kemandirian
relatif dari "ilmu Maqasid", sehingga ilmu Usul al-fiqh tidak
terlepas dari tujuannya.
Maqasid menjadi tunggangan para liberalis (liberal
/mutajawiz),
Perbincangan
semasa tentang maqāṣid al-shari'ah adalah membimbangkan kerana ia seolah-olahnya
tidak lagi bergantung kepada usul al-fiqh dalam memahami nas syarak sebagai
asas utama. Sebaliknya, tafsiran hermeneutik yang didorong oleh keinginan
duniawi digunakan untuk membincangkan maqāṣid al-shari'ah dan menentukan
maslahah. Ini dilihat terutamanya dalam isu-isu seperti kesaksamaan jantina,
pluralisme agama, aurat wanita Islam, dan hak asasi manusia. Golongan ini yang
dikenali sebagai liberal mengutamakan kebajikan sejagat dan sering membuat
kesimpulan undang-undang yang bercanggah dengan teks sehingga menimbulkan
kontroversi di kalangan ulama. Mereka sering mencabar undang-undang Islam
seperti hijab dan perkahwinan antara agama. Baru-baru ini, malah terdapat
tafsiran epistemologi agama melalui kerangka wacana liberal maqāṣid
al-shari'ah. Walaupun bercanggah dengan nas-nas yang mendasarinya, tafsiran ini
mendakwa selari dengan tujuan dan objektif syariah. Kertas kerja ini bertujuan
untuk menjelaskan metodologi golongan liberal dalam wacana perundangan Islam
semasa berdasarkan maqāṣid al-shari'ah.( Syahbudin, et all. 2022).
Setelah
menganalisis pendekatan gerakan liberal terhadap maqāṣid al-shari'ah,
al-Qaradawi dengan tepat melabelkan kumpulan ini sebagai "al-Mu'aṭṭilah
al-judud," yang diterjemahkan kepada neo-pemusnah. Golongan ini
menyelewengkan risalah sebenar wahyu Allah dan meruntuhkan keutuhan Syariah.
Mereka mengutamakan kepentingan sendiri daripada ajaran agama dan menolak
tafsiran sahih al-Quran dan al-Sunnah. Mereka menyeleweng daripada pendapat
ulama Islam yang disegani dan sebaliknya memihak kepada keinginan mereka
sendiri. Ini terbukti dalam wacana Islam liberal hari ini, di mana mereka
terlalu mengontekstualisasikan agama dalam masyarakat moden dan mengabaikan
disiplin Islam tradisional. ( Syahbudin, et all. 2022).
Kehujahan maqasid al syariah dalam penentuan
hukum.
Usul
Fiqh tidak statik dan boleh berkembang. Contoh yang mendokong
pandangan ini boleh dilihat daripada perbincangan fuqaha silam, yang bermula
dengan teori Amal penduduk Madinah (dibawa oleh Imam Malik), teori Ra’y (dibawa
oleh Imam Abu Hanifah), teori Ijtihad-Qiyas (Imam Shafi’i), teori maslahah/maqasid
(dibawa oleh Shatibi) dan banyak lagi teori lain tentang pendekatan di dalam usul al fiqh
yang dikemukakan oleh fuqaha Islam sepanjang zaman. (Abdul Rahim, 2006)
Maqasid
al-syariah atau maslahah mu’tabarah bukanlah dalil yang berdiri sendiri atas
dalil-dalil syara' sebagaimana al-Qur'an, al-Hadits, Ijma' dan Qiyas. Dengan
demikian tidaklah mungkin menentukan hukum parsial (juz'i atau far'i) dengan
berdasar kemashlahatan saja. Hal ini kerana maslahah mesti menggunakan akal
untuk menilainya akan tetapi akal tidak mungkin menangkap makna maslahah dalam
masalah-masalah juz'I dan jika akal mampu menangkap Maqasid al-syariah secara tersendiri
dalam tiap-tiap ketentuan hukum, maka tentulah akal adalah penentu atau hakim
sebelum datangnya syara'. Bagi ‘Abd al-Wahhab Khallaf, Maqasid al-syariah
adalah suatu alat bantu untuk memahami redaksi Al-Qur'an dan Al-Hadits,
menyelesaikan dalil-dalil yang bertentangan dan menetapkan hukum terhadap kasus
yang tidak tertampung dalam Al Qur'an dan Al Hadits. Dari apa yang disampaikan
‘Abd al-Wahhab Khallaf ini, menunjukkan Maqasid al-syariah tidaklah mandiri
sebagai dalil hukum. (Susilo,2020).
Cara yang betul menggunakan Maqasid al Syariah
untuk mengeluar hukum dan contoh pengamalannya.
Manakala
mujtahid atau mufti yang bersetuju
menjadikan maqasid satu sokongan untuk mengeluar hukum maka banyak pekara yang perlu
diberi perhatian agar kita tidak bermudah-mudah mengeluar hukum.
Menurut
Muhammad Sa’ad ibn Ahmad al-Yūbi, terdapat lapan (8) ḍhawwābit bagi penggunaan maqāṣid
al-al-Syariah dalam ijtihad menurut perbincangan dan perbahasan ulama iaitu:
i.
Memastikan ketepatan tujuan yang dinyatakan (maqāṣid).
ii.
Kategorikan peringkat maqāṣid yang dikenal pasti dalam susunan tertentu.
iii.
Mereka yang mendirikan dan mendirikan maqāṣid mestilah mempunyai kuasa dan
kepakaran dalam penaakulan dan pemujukan hukum.
iv.
Membuat pertimbangan antara juz'iyyāt dan kulliyyāt.
v.
Mempertimbangkan antara Maslahah dan Mafsadah.
vi.
Melihat dan menilai kesan menentukan maqāṣid bagi sesuatu dalil nas.
vii.
Penentuan maqāṣid hendaklah dinilai dengan mengambil kira semua aspek
khusus bab dan selari dengan kaedah kulliyyah (secara umum).
viii.
Tidak ada percanggahan antara Maqāṣid yang ditetapkan dengan nas Syarak.
Rajah 2 : Gambaran cara pertimbangan maqasid al-syariah membantu mufti membuat sesuatu keputusan dan hukum.
8.1 Perlaksanaan sistem cukai
Ulama
Islam percaya bahawa penting bagi kerajaan untuk memungut cukai di samping wang
yang dikutip daripada zakat (suatu bentuk sedekah) kerana ia tidak mencukupi
untuk membantu semua orang miskin dan mereka yang memerlukan. Walau
bagaimanapun, mereka mempunyai peraturan tertentu tentang cara cukai ini harus
dikutip dan digunakan. Wang itu harus dibelanjakan untuk memastikan orang ramai
dapat hidup dengan selesa, mempromosikan dan menyokong Islam, membantu dengan
perkara seperti membuat produk dan meningkatkan pembangunan negara, dan
membantu mereka yang terjejas oleh bencana alam. Cukai hendaklah adil dan tidak
terlalu membebankan rakyat, dan perlu ada pengecualian bagi mereka yang
mempunyai banyak hutang atau masalah kewangan lain. (Abd Latiff et all. 2021)
Menurut
Abd Latiff et all. (2021), perlaksanaan GST
sejajar dengan elemen Maqasid Syariah di bawah klasifikasi maslahah dari sudut
keutamaan adalah al maqasid al-daruriyyat dan al-hajiyat namun untuk pertimbangan
syarak pula negara menggunakan maslahah
mursalah (maslahah tanpa Nas menerima atau menolaknya) dan dari aspek kesyumulan ruang lingkupnya ia melibatkan
maqasid al ’ammah. Pencapaian GST dengan elemen Maqasid Syariah lebih dijelaskan
dari sudut mencapai maslahah dan menolak mafsadah (kekurangan dana negara dan
ketirisan percukaian setiap lapisan ) kepada negara dan rakyat.
8.2 Pengharaman vape
Menurut Wan Hassan et all. (2018)
, pengharaman vape selari dengan maqasid
syariah (maslahah mu’tabarah, maslahah yang ada sokongan nas) dalam memelihara
nyawa dan akal agar manusia mengelak diri dari segala bentuk yang boleh
menyebabkan kemudaratan seperti penyakit dan kehilangan nyawa dan akal dan
selaras dengan firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah, ayat 195:
وَاَنْفِقُوْا فِيْ
سَبِيْلِ اللّٰهِ وَلَا تُلْقُوْا بِاَيْدِيْكُمْ اِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ
وَاَحْسِنُوْا ۛ اِنَّ اللّٰهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِيْنَ .
“Dan infakkanlah (hartamu) di
jalan Allah, dan janganlah kamu jatuhkan (diri sendiri) ke dalam kebinasaan
dengan tangan sendiri, dan berbuatbaiklah. Sungguh, Allah menyukai orang-orang
yang berbuat baik.
Hadis Nabi SAW juga
menjelaskan perkara yang sama sebagaimana berikut yang bermaksud:
لا ضررولا ضرار
“Tidak boleh mudaratkan (diri
sendiri) dan memberi kemudaratan (kepada orang lain)”.
(Hadith riwayat Ahmad, Malik,
Ibn Majah dan al Daraqutni)
Antara
kriteria kemudaratan yang diambil kira oleh Islam dalam pengharaman sesuatu
makanan atau minuman atau bahan ialah mudharat bahan tersebut terbukti dengan jelas atau nyata. Hal
ini dikatakan demikian kerana dengan pengambilan bahan tersebut secara
kebiasaannya (ghalib) boleh membawa kemudaratan. Selain itu kemudaratan
tersebut boleh berlaku secara segera atau secara perlahan, boleh membawa
kematian, kehilangan/kerosakan anggota, membawa penyakitberbahaya, atau
kemudaratan pada akal. Bahan yang memudaratkan itu sememangnya tidak dianggap sebagai
sesuatu yang bermanfaat.
Penggunaan
rokok elektonik dan vape adalah bentuk pembaziran yang diharamkan oleh agama
kerana ia adalah perbelanjaan dalam perkara yang sia-sia, tidak berfaedah, dan
malahan memudaratkan tubuh. Ia juga membebankan ekonomi negara bagi membiayai
kos rawatan penyakit berkaitan. Hal ini selari dengan maqasid syariah dalam
memelihara harta benda supaya tidak berlaku penggunaan harta benda dengan cara pembaziran
dan tidak bermanfaat kepada manusia.
Berasaskan
kepada maslahah umum, pihak pemerintah mempunyai kuasa untuk melarang penggunaan
bahan-bahan yang memudaratkan kepada masyarakat bagi menjaga kepentingan umum
(maslahah ammah) mereka berdasarkan kaedah fiqh :
تصرف الإمام على الرعية
منوط بالمصلحة
“Tindakan
pemerintah terhadap rakyat hendaklah bergantung kepada maṣlaḥah”
8.3 Penutupan masjid di Brunei sem,asa
wabak Covid-19.
Semasa banyak negara mengehad
jemaah ke masjid tyerdai poerebatan adakah kerajaan tidak mengutamakan perkara
dharuriat tertinggi iaitu menjaga agama. Misalnya dalam isu di Brunei.
Dalam Irsyad Hukum Negara
Brunei Darussalam keluaran Jabatan Mufti Kerajaan Brunei, ada menyebutkan:
"....tindakan pihak
yang berautoriti membuat larangan mengadakan solat berjemaah di masjid-masjid,
surau-surau dan balai-balai ibadat di negara ini adalah tindakan yang wajar
kerana tujuannya adalah untuk menghindari daripada ditimpa kemudaratan kepada
diri seseorang, ahli keluarga dan masyarakat amnya. Bahkan ia selari dengan
tujuan (maqasid) syara' yang lima iaitu memelihara jiwa/nyawa, memelihara akal,
memelihara keturunan dan memelihara harta" .
Walaupun
pengumuman telah menerangkan bahawa
penutupan masjid itu bersesuaian dengan Maqasid Syariah, namun ianya tidak
menjelaskannya dengan terperinci. Sebenarnya penutupan masjid, surau, dan balai
ibadat di Negara Brunei Darussalam tidak bercanggah dengan maqasid al-syariah
di dalam menjaga agama. Ini adalah kerana menjaga nyawa daripada mudarat dan
kebinasaan adalah salah satu objektif atau kepentingan yang utama (Maqasid
Dharuriyyat) berbanding solat berjemaah samada fardu atau sunat dan solat
Jumaat di masjid. Ini adalah kerana solat berjemaah sebahagian daripada pelengkap (Tahsiniyyat) solat fardu itu
sendiri. Jika ia tidak dilakukan ia tidak akan mengancam agama secara
menyeluruh. Solat fardu masih boleh dilakukan di rumah samada secara bersendirian
atau berjemaah. (Sudin, S. et all 2022)
8.4 Pencegahan rasuah
Sebenarnya
pengharaman rasuah tidak memerlukan konsep maslahah untuk menghapuskannya
kerana dalil jelas mengharamkannya.
Rasulullah
SAW telah bersabda:
}لُعِن رسولِ الراشي واملرتشي والرائش{
Maksudnya:
“Dilaknat (menjadi celaka tidak mendapat rahmat Allah) terhadap pemberi rasuah, penerima rasuah dan perantaraan rasuah”.
(Hadis Riwayat Ahmad, 22399; al-Tabarani dalam al-Mu’jam
al-Kabir, 1415; al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman, 5503 dan al-Hakim dalam al-Mustadrak , 7068)
Allah
S.W.T berfirman:
وَلَا تَأْكُلُوْٓا
اَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوْا بِهَآ اِلَى الْحُكَّامِ
لِتَأْكُلُوْا فَرِيْقًا مِّنْ اَمْوَالِ النَّاسِ بِالْاِثْمِ وَاَنْتُمْ
تَعْلَمُوْنَ ࣖ
"Dan janganlah kamu makan harta di antara kamu dengan jalan yang batil, dan
(janganlah) kamu menyuap dengan harta itu kepada para hakim, dengan maksud agar
kamu dapat memakan sebagian harta orang lain itu dengan jalan dosa, padahal
kamu mengetahui". (Al
Baqarah ayat 188)
Menurut
Ab Rahman et all (2022) dari aspek maqasid pula ia dikaji hanya untuk melihat hikmah dan manfaat
pengharaman dan sekatan gejala rasuah kepada manusia. Pendekatan menangani
rasuah berdasarkan maqasid syariah dalam konteks hifz Al-nafs (penjagaan nyawa)
boleh dilaksanakan dengan menerapkan konsep thahirun nafs (penyucian jiwa),
memastikan hasil pekerjaan daripada sumber halal dan mengamalkan etika kerja
yang baik. Manakala dalam konteks hifz Al-mal (penjagaan sumber harta) ia boleh
menerapkan sifat adil dalam pengurusan.
Rujukan:
Ab
Rahman, A., Lokman, N. W., Zain, L. M., Omar, S. M. N. S., & Gunardi, S.
(2022). An Approach In Dealing With Corruption According To Maqasid Syariah:
Pendekatan Menangani Rasuah Menurut Maqasid Syariah. al-Qanatir:
International Journal of Islamic Studies, 26(2), 11-23.
Abd
Latiff, N. H., Mohamad, M. T. B., & Rizki, M. (2021). Analisis Dari Sudut
Maqasid Syariah Mengenai Sistem Cukai Barangan dan Perkhidmatan (Analysis From
the Perspective of Maqasid Syariah on the Goods and Services Tax System). UMRAN-International
Journal of Islamic and Civilizational Studies, 8(1), 87-115.
Adinugraha,
H. H., & Mashudi, M. (2018). Al-Maslahah al-Mursalah Dalam Penentuan
Hukum islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 4(01), 63. https://doi.org/10.29040/jiei.v4i1.140
Alias,
M. N., Husni, A. B. M., Kamis, M. S., Samsudin, M. A., Omar, A. F., &
Mokhtar, A. I. PERBEZAAN ANTARA MASLAHAH MURSALAH DENGAN MAQASID SYARIAH.
Ardi,
S. (2017). Konsep Maslahah dalam Perspektif Ushuliyyin. An-Nahdhah| Jurnal
Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 10(2), 233-258.
Aris,
A. (2013). Pemikiran Imam Syafi’i Tentang Kedudukan Maslahah Mursalah Sebagai
Sumber Hukum. DIKTUM: Jurnal Syariah dan Hukum, 11(1), 93-99.
Azka,
D., Huda, N., & Ridlwan, M. (n.d.). Usul al-fiqh Terjemah Syarah
al-Waraqat. Santri salaf press - Lirboyo Press.
Hambari,
H., & Ayuniyyah, Q. (2022). Pemisahan Maqasid syariah dari Ilmu Usul
al-fiqh Dan Pengaruhnya Pada penetapan Hukum Islam kontemporer. Mizan:
Journal of Islamic Law, 6(1), 11. https://doi.org/10.32507/mizan.v6i1.1200
Hasan,
N. (2020). Relationship of Maqasid al-Shariah with Usul al-Fiqh (overview of
historical, methodological and applicative aspects). Ulul Albab: Jurnal
Studi Dan Penelitian Hukum Islam, 3(2), 231. https://doi.org/10.30659/jua.v3i2.8044
Miftakhul
Arif. (2020). Konsep maqasid al-shari‘ah Abdullah Bin Bayyah. El-Faqih :
Jurnal Pemikiran Dan Hukum Islam, 6(1), 18–35. https://doi.org/10.29062/faqih.v6i1.100
Nasiri,
N. (2015). Menela’ah Konsep Maqasid al-syariah Al-Juwayni dalam Kitab Al-Burhan
Fi Usul Al-Fiqh. Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 6(2),
98–126. https://doi.org/10.58223/syaikhuna.v6i2.1031
Rahim,
R. A. A., Awang, I., & Ismail, P. (2006). Pendekatan baru maqasid
al-shariah dalam pengajian syariah di Malaysia: Satu analisis. Jurnal Fiqh,
3, 35-80.
Sudin,
S., & Mahmud, H. (2022). The penutupan Sementara Masjid, Surau, Balai
Ibadat Dan Pembukaan Tempat Awam Lainnya: Analisis Maqasid syariah dalam fatwa
Dan Irsyad hukum negara brunei Darussalam. Jurnal Islam Dan Masyarakat
Kontemporari, 23(2), 25–38. https://doi.org/10.37231/jimk.2022.23.2.632
Susilo,
E. (2020). Penyelesaian Problem Hukum Melalui Pendekatan Maqasid Shari’Ah. Nizham
Journal of Islamic Studies, 8(01), 11-19.
Syahbudin,
L. H., Junuh, M. R. ., & Harun, M. S. (2022). Analisis Pendekatan Maqāṣid
Al-Al-Syariah Menurut Liberal Dalam Wacana Hukum Islam: Analysis of the Maqāṣid
Al-Shari’ah Approach in Islamic Legal Discourse According to Liberals. Journal
of Muwafaqat, 5(2), 135–152. https://doi.org/10.53840/muwafaqat.v5i2.111
Tarmizi,
L. (2019). Laman Utama. Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-usul-fiqh/3099-irsyad-usul-al-fiqh-33-pendahuluan-kepada-ilmu-maqasid-syariah
Tarmizi,
L. (2020). Laman Utama. Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. https://www.muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-usul-fiqh/4303-irsyad-usul-fiqh-siri-ke-48-maqasid-syariah-disisi-imam-syafi-e
Wan
Hassan, W. Z., Abdullah, N., Muslim, N., & Alias, J. (2018). Aplikasi
Maqasid syariah dalam fatwa berkaitan Penggunaan Rokok Elektronik Dan Shisha di
Malaysia. Sains Insani, 3(1), 18–26. https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol3no1.20
[1] [1] Penulis
sedang menghabiskan Sarjana Pengajian Islam di OUM. Graduan Ijazah Sarjana Muda
Pengajian Islam OUM dan Diploma Pangajian Islam Kolej Pengajian Tinggi KPTI.
Boleh dihubungi melalui 0176291368 atau email
[email protected]
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://laman-munawwarah.blogspot.com/2023/11/wujudkah-perbezaan-maqasid-al-syariah.html