Waytha Moorthy Perlu Belajar Terima Kenyataan Rakyat Malaysia


Diskriminasi kaum cuba dihapuskan dan cubaan untuk adaptasi di Malaysia. Apakah menteri baru daripada hindraf ini tidak mengenal pola kepelbagaian di malaysia. Tonggak utama adalah berteraskan kaum melayu. Jika ia mengatakan diskriminasi, sepatutnya sekolah vernakular yang membezakan kaum terlebih dahulu dihapuskan. Dan menteri pelajaran baru memasukkan elemen pelbagai bahasa kepada semua murid serta menerapkan bahasa penghantar bahasa malaysia yang utama.

FMT | Pemuda PPBM memberi amaran kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waytha Moorthy berhubung ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD), mengatakan jangan pandang mudah sentimen masyarakat pribumi.

Exco Mohd Ashraf Mustaqim Badrul Munir berkata negara tidak patut mengejar polisi itu ketika isu-isu asas belum dapat diatasi seperti rasisme dalam masyarakat dan upaya bangsa Melayu dalam segenap hal.

“Jangan sekadar mengejar kulit tetapi isinya kosong. Tidak guna mengejar sesuatu dasar tetapi hakikatnya kita telah menekan butang yang boleh menyebabkan lagi perpecahan,” katanya dalam kenyataan.

Pemuda PPBM meminta menteri merenung adakah beliau bersedia memastikan semua sekolah aliran ditutup, dan mengabaikan dasar afirmatif menyasarkan kaum-kaum selain Bumiputera.

“Jika tidak, kembalilah kepada realiti dan fokus kepada acuan kita. Memastikan keharmonian terbela dan rasisme terhakis,” katanya Ashraf.

Pemuda PPBM mengingatkan menteri bahawa sentimen masyarakat pribumi mempunyai kesan besar kepada keharmonian negara.

“Perkara 3, 153, 160 dan sewaktu dengannya perlu kekal biarpun kita maklum perihal ini tidak mampu diganggu gugat, tetapi jangan ada sedikitpun cubaan untuk menyentuh perkara-perkara tersebut walau apa cara sekalipun,” katanya.

Perkara 3 merujuk kepada kedudukan Islam sebagai agama persekutuan, Perkara 153 menyentuh kedudukan orang Melayu dan penduduk asal, manakala Perkara 160 pula mentakrifkan “Melayu” dan “Orang Asli”.

Perkara 153 yang memberi keistimewaan kepada Bumiputera dikatakan bercanggah dengan Perkara 2.2 ICERD, yang menyatakan sebarang langkah untuk membangunkan atau melindungi kumpulan kaum tertentu harus dihentikan selepas tempoh masa tertentu.

Waytha pada Selasa berkata ratifikasi ICERD boleh dilakukan dengan pengecualian terhadap peruntukan-peruntukan tertentu dalam perjanjian antarabangsa itu.

Ditanya sama ada Perkara 2.2 melanggar Perkara 153, Waytha berkata “diskriminasi positif” atau tindakan afirmatif tidak boleh dianggap diskriminasi menyeluruh.

Mengikut ICERD, pemeterai wajib menggunakan dasar-dasar tindakan afirmatif “sekiranya wajar” dan dalam satu tempoh masa tertentu bagi menjamin hak asasi dan kebebasan kumpulan kaum tertentu yang sebelumnya mengalami diskriminasi.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2018/10/waytha-moorthy-perlu-belajar-terima.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Armada Selar Kenyataan Waytha Moorthy

Armada Selar Kenyataan Waytha Moorthy

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 239 hits
ARMADA selaku sayap Parti Pribumi Bersatu Malaysia menyelar kenyataan Senator P Waytha Moorthy untuk meratifikasikan ICERD Exco ARMADA Nasional Mohd Ashraf Mustaqim Badrul Munir berkata kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu yang ...
Rakyat Malaysia Kurang Makan Sayur Dan Ulam

Rakyat Malaysia Kurang Makan Sayur Dan Ulam

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 311 hits
Assalamualaikum wbt Saya tak pasti dengan orang lain tapi jika saya nak makan pasti ulam ulaman ataupun sayur sayuran akan diambil Bila takde sayur rasa macam tak power makanan masa tue hihihi Tapi awak tau tak menurut kata Timbalan Ketua P...
Top 5 Cara Jimat Wang Untuk Travel Bagi Rakyat Malaysia

Top 5 Cara Jimat Wang Untuk Travel Bagi Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 342 hits
Sekiranya anda merancang percutian dengan melancong keluar negara dengan menaiki penerbangan ini Top 5 Cara Jimat Wang Untuk Travel Bagi Rakyat Malaysia yang boleh anda fikirkan Ia mungkin pernah anda dengar ia cuma peringatan dan perkongsi...
Bongkar Sadis Bukti Nyata Betapa Rakyat Malaysia Tidak Mampu Lagi Memikul Beban Kenaikan Kos Sara Hidup Sahabatsmb

Bongkar Sadis Bukti Nyata Betapa Rakyat Malaysia Tidak Mampu Lagi Memikul Beban Kenaikan Kos Sara Hidup Sahabatsmb

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 379 hits
NEGARA NAK BANKRAP DAN RAKYAT TIDAK MAMPU LAGI TANGGUNG BEBAN KENAIKAN KOS SARA HIDUP BENARKAH Cuba kita lihat dan nilai menggunakan akal dan kebijaksanaan kita senario realiti sebenar yang sedang berlaku di negara kita hari ini 1 Tempahan ...
Menari Sambil Libas Rambut Rakyat Malaysia Samakan Sajat Dengan Nenek Siam

Menari Sambil Libas Rambut Rakyat Malaysia Samakan Sajat Dengan Nenek Siam

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 666 hits
Sejak kebelakangan ini ada sahaja video yang dimuat naik oleh Sajat di laman Instagramnya Terbaru Sajat dilihat telah memuat naik videonya yang sedang menari lagu Hindustan dengan kapsyenMenari Sambil Libas Rambut Rakyat Malaysia Samakan Sa...
Prabu Rakyat Malaysia Telah Dihukum Gantung Di Singapura

Prabu Rakyat Malaysia Telah Dihukum Gantung Di Singapura

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 1167 hits
Rakyat Malaysia Prabu N Pathmanathan telah dihukum gantung di penjara Changi Singapura pada waktu Subuh hari ini bagi kesalahan menyeludup dadah Prabu N Pathmanathan Perkara tersebut disahkan oleh peguam N Surendran yang mewakili keluarga l...
Benarkah Rakyat Malaysia Tidak Suka Membaca

Benarkah Rakyat Malaysia Tidak Suka Membaca

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 347 hits
SETAKAT mana perumpamaan buku sebagai gedung segala ilmu masih relevan Ini kerana pemantauan Unit Khas Utusan Malaysia mendapati rakyat Malaysia tidak membaca Pendek kata mereka tidak suka buku Pemantauan di beberapa lokasi tumpuan umum di ...
Rakyat Malaysia Suka Buang Bazir Makanan 3000 Tan Metrik Makanan Yang Boleh Dimakan Dibuang Setiap Hari

Rakyat Malaysia Suka Buang Bazir Makanan 3000 Tan Metrik Makanan Yang Boleh Dimakan Dibuang Setiap Hari

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 421 hits
Bernama Pembaziran makanan di kalangan masyarakat negara ini semakin membimbangkan malah di peringkat kritikal demikian menurut Ketua Sekretariat MySaveFood Dr Ainu Husna MS Suhaimi Beliau merujuk kepada data yang dikeluarkan Perbadanan Pen...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno