Waytha Isytihar Sokong Bn Menjelang Pru15


malaysiakini.com
Diterbitkan: Oct 27, 2022 12:14 PM
Bekas menteri perpaduan, P Waytha Moorthy menyatakan sokongannya kepada BN menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-15 bulan depan

Waytha yang juga presiden Parti Kemajuan Malaysia (MAP) berkata sokongan tersebut diberikan kepada BN selepas permintaannya untuk bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) tidak diendahkan.

Menurut Waytha, dia dan rakan-rakannya dari Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) berkempen untuk membantu PH menang pada 2018.

“Selepas MAP ditubuhkan, malah selepas pentadbiran PH digulingkan, kami (MAP) memohon untuk dimasukkan ke dalam gabungan itu, untuk menyumbang sumbangan kami kepada masyarakat India.

“Tetapi dua tahun kemudian, walaupun berulang kali kemas kini dan (membuat) panggilan telefon, kami masih belum mendapat jawapan,” katanya dalam video yang disiarkan di Facebooknya, malam tadi.

Waytha mendakwa setiap kali pihaknya membawa isu itu kepada Setiausaha Agung PH, Saifuddin Nasution, dia hanya memberi jaminan bahawa perkara itu akan dibincangkan di peringkat majlis tertinggi, tetapi masih belum ada sebarang keputusan.
Saifuddin Nasution“Setiap kali saya menghantar mesej kepadanya berhubung perkara ini, yang saya dapat hanyalah tanda biru (di WhatsApp), tetapi mesej Hari Raya saya sentiasa mendapat balasan.

“Daripada ini, saya mendapat mesej bahawa PH tidak mahu kita,” katanya.

Waytha mendakwa alasan di sebalik penolakan itu ialah pengerusi PH Anwar Ibrahim memandang MAP sebagai parti berasaskan kaum, yang tidak diperlukan dalam gabungan itu.

Menurut Waytha, tiada pemimpin India sejak kemerdekaan negara itu telah melakar pelan hala tuju yang menyeluruh untuk kemajuan masyarakat India.

“Tetapi di Hindraf, kami berjuang untuk hak kami, pembangunan kami, tetapi kami tidak boleh terus berjuang (di jalanan) selama-lamanya.

"Kita memerlukan pemimpin India yang dipercayai untuk 'menyampaikan' perjuangan yang dibuat. Parlimen memerlukan pemimpin seperti itu," katanya.

Mengenai sokongannya kepada BN, Waytha berkata dia bersedia untuk bekerjasama dengan mana-mana pihak yang akan memberinya kuasa bagi membantu masyarakat India.

Katanya, Timbalan Pengerusi BN, Mohamad Hasan juga telah berjanji kepadanya bahawa "kepimpinan baharu" gabungan itu akan bekerjasama dengan MAP untuk membantu masyarakat India yang "diabaikan".

Waytha seterusnya mewajarkan bekerjasama dengan BN pada masa gabungan itu dipandang rendah oleh kaum India.

Dia mengatakan pemimpin pembangkang, termasuk Anwar sendiri, bekas pengerusi PH Dr Mahathir Mohamad, dan Pengerusi Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin, semuanya bekas pemimpin BN.

“Adakah semua pemimpin ini ‘dibersihkan’ selepas mereka keluar dari BN?

"Apa yang saya cuba katakan ialah, kita perlu mencapai kematangan politik. Kita tidak perlu menyusahkan siapa yang menjadi perdana menteri, yang penting ialah sama ada hak kita dijaga."

"Sebagai minoriti, Waytha berkata satu-satunya cara orang India dapat memastikan hak dan kepentingan mereka dijaga, adalah dengan menyertai gabungan yang betul.

"Kami fikir PH adalah kawan kami, dan mereka akan memberi kami peluang (untuk memperjuangkan perjuangan kaum India). Saya juga telah membuktikan diri saya (semasa dalam kabinet PH)

"Pada saya sekarang, nama PH atau BN tidak penting lagi. Saya cuma mahu hak masyarakat saya dijaga."

Selain itu, Waytha turut menafikan bahawa kerjasamanya dengan BN adalah untuk survival politiknya.

Waytha juga sekali lagi mengulangi bahawa sudah tiba masanya rakyat menjauhi protes jalanan dan memperjuangkan hak mereka melalui saluran yang betul


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/waytha-isytihar-sokong-bn-menjelang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mavcom Kawal Selia Harga Tiket Penerbangan Menjelang Pru15 Kata Menteri

Mavcom Kawal Selia Harga Tiket Penerbangan Menjelang Pru15 Kata Menteri

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 157 hits
Mavcom kawal selia harga tiket penerbangan menjelang PRU15 kata menteri nbsp Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada
Menjelang Pru15 Anwar Terus Difitnah

Menjelang Pru15 Anwar Terus Difitnah

papar berkaitan - pada 23/10/2022 - jumlah : 136 hits
MENJELANG PRU15 ANWAR TERUS DIFITNAH Diviralkan kononnya Anwar Ibrahim pernah menuntut elaun jutaan ringgit dari kerajaan negeri Selangor sewaktu beliau menjadi Penasihat Ekonomi Selangor di era Tan Seri Khalid Ibrahim Hakikatnya Anwar tida...
Waytha Sokong Bn Terbaik

Waytha Sokong Bn Terbaik

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 60 hits
Waytha sokong BN Apa yang nak mengejutkan Aku rasa ini sesuatu yang baik Kenapa Sebab masa dia dalam kabinet PH yang dikuasai Mahathir dulu dia antara yang membangkitkan kemarahan rakyat Jadi sesuailah dia dalam BN Malah UMNO dulu pun siap ...
Parti Politik Mula Atur Strategi Menjelang Pengumuman Tarikh Pru15

Parti Politik Mula Atur Strategi Menjelang Pengumuman Tarikh Pru15

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 166 hits
MENJELANG pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya Khamis ini mengenai tarikh tarikh penting Pilihan Raya Umum ke 15 parti parti politik dan gabungan telah mula mengatur strategi serta mengintai kerusi sasaran di peringkat Parlimen dan Dewan Und
Hanipa Digugur Menjelang Pru15

Hanipa Digugur Menjelang Pru15

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 81 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Penyandang Parlimen Sepang Hanipa Maidin besar kemungkinan digugurkan sebagai calon pada pilihan raya umum ke 15 dan akan digantikan pemimpin lain dalam Amanah Sumber terdekat berkait perkara itu berkata parti ber...
Pru15 1 Undi Penentu 3 Keputusan

Pru15 1 Undi Penentu 3 Keputusan

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 332 hits
TINGGAL kurang tiga minggu bagi rakyat kembali ke pusat mengundi untuk menentukan mandat Lebih 21 juta layak untuk berbuat demikian Sabtu ini hari penamaan calon dan disusuli dengan pengundian sebenar pada 19 November dan di antara kedua du...
Pru15 Anwar Janji Kurangkan Gaji Bilangan Kabinet Jika Jadi Pm

Pru15 Anwar Janji Kurangkan Gaji Bilangan Kabinet Jika Jadi Pm

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 175 hits
bharian com myOleh Oktober 21 2022 Pengerusi PH Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika berucap pada Konvensyen PH di Pusat Konvensyen Ipoh Foto NSTP Danial SaadIPOH Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim berjanji perkara pertama yang a...
Pru15 Khairy Bakal Bertanding Kerusi Parlimen Kini Dipegang Parti Lawan

Pru15 Khairy Bakal Bertanding Kerusi Parlimen Kini Dipegang Parti Lawan

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 185 hits
SEREMBAN Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin hari ini memberi bayangan bahawa beliau bakal bertanding di kerusi Parlimen yang kini disandang wakil parti bukan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum Ke 15 Meskipun kerusi itu belum dimuktama...
Pru15 Hak Parti Untuk Memilih Siapa Calon Annuar

Pru15 Hak Parti Untuk Memilih Siapa Calon Annuar

papar berkaitan - pada 23/10/2022 - jumlah : 180 hits
Hak parti untuk memilih sesiapa sahaja untuk ditampilkan sebagai calon Pilihan Raya Umum ke 15 Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa berpandangan calon yang dipilih pula perlu mendapat restu pucuk pimpinan UMNO dicadangkan b...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah