Waw Anuar Beri Masa Kepada Piem Buat Penjelasan


DESAKAN ANUAR INI MUNGKIN AKAN DIDENGAR OLEH DR MAHADHIR MUHAMMAD, SEKALIPUN IA MERUPAKAN ALA PAKSAAN ? ATAU DR MAHADHIR AKAN ABAIKAN ?-Pak Karamu- Anwar: PM perlu jelaskan pelantikan LatheefaBernama  |  Diterbitkan Hari ini 8:16 pagi  |  Dikemaskini Hari ini 8:16 pagi     Presiden PKR Anwar Ibrahim berpendapat Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad perlu memperjelaskan pelantikan Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) baru-baru ini.
Anwar berkata keputusan untuk melantik Latheefa itu dibuat oleh Dr Mahathir dan beliau juga tidak dimaklumkan mengenai pelantikan itu sehingga pengumuman dibuat.
Menurutnya terdapat beberapa isu, seperti kabinet tidak dimaklumkan, pelantikan tidak selaras dengan Akta SPRM dan soal pelantikan tidak selari dengan janji dalam manifesto PH, yang perlu dijelaskan.
"Sudah tentu satu penjelasan diperlukan, kerana perkara ini adalah apa yang kita janjikan, tapi kita perlu melalui forum yang teratur (untuk penjelasan), seperti (mesyuarat) kabinet atau Majlis Kepimpinan Pakatan, jika kita mahu dapatkan penjelasan yang sebenar.
"Manifesto tidak dipatuhi, dan nampak seperti lantikan politik… saya rasa perlu penjelasan diberikan kepada orang ramai berhubung isu itu, mengapa manifesto tidak diberi perhatian, tidak dihormati, walaupun saya rasa Latheefa mempunyai kelayakan yang diperlukan untuk kedudukan itu," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Jamuan Hari Raya Perdana di Masjid Kubang Semang, semalam.
Antara yang turut hadir Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang Datuk Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman, Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan Antarabangsa dan Dalam Negeri, Hal Ehwal Pengguna dan Pembangunan Usahawan  Negeri, Abdul Halim Hussain dan Anggota Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar, Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang Law Choo Kiang.
Namun, Anwar yang juga Anggota Parlimen Port Dickson berkata beliau telah bersetuju untuk memberikan masa dan ruang buat perdana menteri untuk memberikan penjelasan mengenai pelantikan itu mengikut platform yang sepatutnya.
“Walaubagaimanapun tanggungjawab kita adalah untuk memastikan keberkesanan pentadbiran kerajaan, kerana kita telah diberikan komitmen bagi menyokong pentadbiran kerajaan di bawah kepimpinan Dr Mahathir,” katanya.
“Kita akan memastikan SPRM kekal bebas, dan mereka yang diberikan tanggungjawab itu dilihat sangat profesional dan tidak akan diseret dalam kancah politik dan berpuak, ini adalah kebimbangan yang disuarakan," katanya.
Tambahnya, PM telah lantik, tetapi beberapa soal harus diperjelaskan seperti soal manifesto dan proses pelantikan itu boleh dibincang secara baik dalam ruang yang ada dalam PH, malah dalam kabinet sendiri.
Sementara itu, Anwar berkata perletakkan jawatan Latheefa sebagai anggota PKR telah diterima oleh parti dan perkara itu tidak menimbul sebarang isu.
Latheefa dilantik sebagai KP SPRM yang baharu berkuat kuasa 1 Jun lepas, menggantikan Mohd Shukri Abdull yang memilih untuk memendekkan kontrak perkhidmatan beliau.

- Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://abnnasution.blogspot.com/2019/06/waw-anuar-beri-masa-kepada-piem-buat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jualan Oneplus 7 Pro Mencecah 1 Billion Yuan Hanya Dalam Masa 60 Saat Sahaja Di China

Jualan Oneplus 7 Pro Mencecah 1 Billion Yuan Hanya Dalam Masa 60 Saat Sahaja Di China

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 211 hits
Berdasarkan laporan dari media di China penjualan OnePlus 7 Pro telah mencapai 1 billion yuan hanya dalam masa 60 saat sahaja di China Jika ditukar kepada tukaran wang asing semasa berjumlah RM606 340 000 juta Seperti semua sedia maklum One...
Tips Blog Cara Dapatkan 1 000 Pageviews Dalam Masa 1 Hari

Tips Blog Cara Dapatkan 1 000 Pageviews Dalam Masa 1 Hari

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 401 hits
Tips Blog Cara Dapatkan 1 000 Pageviews Dalam Masa 1 Hari Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Ramai yang tanya saya macam mana nak dapat pageviews tinggi Ada cara mudah untuk naikkan PV tak Ada tips untuk tingkatkan PV blog dalam ma...
Masa Bayi Lap Gusi Gigi Pakai Kain 14 Bulan Baru Guna Berus

Masa Bayi Lap Gusi Gigi Pakai Kain 14 Bulan Baru Guna Berus

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 418 hits
Penjagaan gigi bayi boleh dimulakan seawal bayi lagi Buka bila tumbuh gigi baru nak mula Doktor gigi kongsi 5 tips penjagaan gigi si bayi dan kanak kanak Bila nak mula guna berus gigi dan kuantiti ubat gigi juga diulas Menurut Pegawai Pergi...
Tak Perlulah Sukat Minum Air Masa Pantang Tiada Larangan Pun Yang Bahayanya Boleh Jadi Darah Beku

Tak Perlulah Sukat Minum Air Masa Pantang Tiada Larangan Pun Yang Bahayanya Boleh Jadi Darah Beku

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 359 hits
Ikut petua pantang lama ibu berpantang mesti minum air dalam kuantiti kecil dengan alasan kononnya rahim kembang dan mengganggu fungsi bahagian intim Tidak ini adalah sesuatu yang tidak betul Pengambilan air sangat mustahak untuk memastikan...
Iklan Raya Watsons Ini Sesuai Untuk Orang Yang Suka Berangan Masa Balik Kampung

Iklan Raya Watsons Ini Sesuai Untuk Orang Yang Suka Berangan Masa Balik Kampung

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 481 hits
Nak dekat musim raya inilah banyak iklan iklan raya yang win anda akan tonton Demi menyambut mood raya yang berlegar legar di kalangan Umat The post appeared first on
5 Penjelasan Dinkes Kota Tangerang Bagi Yang Gagal Paham Terkait Rsud Syariah

5 Penjelasan Dinkes Kota Tangerang Bagi Yang Gagal Paham Terkait Rsud Syariah

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 289 hits
Senyumperawat com Penerapan syariah diharapkan bisa meningkatkan kenyamanan pasien selama berobat yang akan berdampak positif pada kesembuhannya Namun itu semua tidak lepas dari polemik antara pro dan kontra di tengah masyarakat Kepala Dina...
Penjelasan Pemprov Dki Soal Kualitas Udara Buruk Saat Lebaran

Penjelasan Pemprov Dki Soal Kualitas Udara Buruk Saat Lebaran

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 189 hits
Dasrul mengatakan 68 70 persen polusi di Jakarta disebabkan oleh sumber bergerak Sisanya berasal dari sumber lain Ini lanjut dia merupakan tipikal dari kota besar
Jabatan Ma Ruf Amin Di Bank Syariah Disorot Penjelasan Lengkap Kpu Dan Tkn

Jabatan Ma Ruf Amin Di Bank Syariah Disorot Penjelasan Lengkap Kpu Dan Tkn

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 181 hits
Tim BPN Prabowo Sandiaga mempertanyakan kedudukan Ma ruf Amin sebagai Dewan Pengawas Syariah Bank Syariah Mandiri dan BNI Syariah
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran