Waris Jamaluddin Jarjis Selesai Tuntutan Harta Sepencarian Berjumlah Rm1 Bilion




KUALA LUMPUR - Balu kepada bekas menteri, Allahyarham Tan Sri Jamaluddin Jarjis, Puan Sri Kalsom Ismail bersama empat anak dan ibu mentuanya, masing-masing bersetuju berbincang bagi menyelesaikan secara baik tuntutan harta sepencarian berjumlah RM1 bilion.
Kalsom, 66, selaku plaintif memfailkan tuntutan itu termasuk 20 hartanah di Malaysia, Makkah serta beberapa syarikat pada Oktober 2018, dengan menamakan anaknya iaitu Ikwan Hafiz, Nur Anis, Nurul Alyaa, Noor Adilla serta ibu mentuanya, Aminah Abdullah sebagai defendan.
Hakim Mahkamah Syarie, Abdul Shukor Abd Hamid, berkata perbicaraan kes tuntutan itu yang sepatutnya bermula hari ini ditangguhkan ke 31 Januari tahun depan, bagi mengetahui keputusan perbincangan berkenaan.
"Mahkamah berpendapat lebih bagus waris Allahyarham bertolak ansur membuat perbincangan. Kita galakkan ada penyelesaian baik dan tidak mahu ikatan persaudaraan serta kekeluargaan terurai.
"Kita tidak mahu berlaku pertengkaran dalam institusi hubungan keluarga. Raikan pendapat masing-masing dan mahkamah beri peluang kepada pihak berkaitan berbincang.
"Ada bahagian kita termasuk mahkamah sendiri tak perlu masuk campur hal keluarga, masuk tak tentu pasal dan tidak tahu hujung pangkal (tuntutan kes itu)," katanya dalam prosiding hari ini.
Turut hadir, Peguam Syarie, Nor Husniah Husin dan Datuk Sulaiman Abdullah mewakili Kalsom, manakala Peguam Syarie, Nur Hidayah A Bakar mewakili Aminah.
Terdahulu, Nor Husniah berkata, semua pihak bersetuju mengadakan perbincangan keluarga bagi menyelesaikan tuntutan itu secara baik mengikut saranan mahkamah sebelum ini.
"Pihak terbabit juga bersetuju melapangkan tarikh perbicaraan hari ini, susulan perbincangan keluarga tanpa membabitkan peguam," katanya.
Nur Hidayah mengesahkan perbincangan itu, namun memohon penyata keterangan tambahan diserahkan kepada pihaknya 14 hari sebelum tarikh perbicaraan baharu.
"Perbincangan keluarga tidak mencapai apa-apa keputusan lagi, maka kita mohon penyata keterangan difailkan oleh pihak terbabit," katanya.
Sulaiman berkata, perbincangan itu memerlukan masa bagi penyelesaian secara menyeluruh yang tidak lagi merumitkan hal keluarga.
Bagaimanapun, beliau akan memfailkan penyata keterangan tambahan jika perbincangan tidak mencapai kata putus.
"Alhamdulillah, perkembangan amat besar mahu selesaikan tuntutan secara baik, atas alasan itu apa gunanya failkan penyata jika perbincangan penyelesaian itu masih dijalankan, ini hanya akan merumitkan keadaan.
"Ia juga akan menyebabkan kos dan sia-sia jika kes diselesaikan (luar mahkamah). Kita mahu perbincangan berjalan lancar dan kes ini tidak dihebohkan, tidak masuk mahkamah (dibicarakan) serta tidak merumitkan lagi keadaan.
"Namun, kita akan berbuat demikian (failkan penyata itu) jika penyelesaian tidak dicapai," katanya.
Perbicaraan kes sebelum ini ditetapkan pada 1, 14, 28, 29 dan 30 November, selepas Kalsom meminda pernyataan tuntutan, antaranya membabitkan perkataan hartanah di Boston, Amerika Syarikat yang dibuang.
Selain itu, saham dalam syarikat Rantai Wawasan, isu sumbangan tidak langsung berkaitan penjagaan Jamaluddin ketika sakit kaki dan isu berkaitan tanah di Gombak dimasukkan dalam pernyataan tuntutan yang dipinda.
Pada 4 April 2015, Jamaluddin yang juga bekas Duta Besar Malaysia ke Amerika Syarikat, ketika itu berusia 64 tahun, bersama lima lagi maut apabila helikopter dinaiki dari Pekan, Pahang ke Kuala Lumpur terhempas di kawasan kebun getah di Kampung Sungai Pening, Semenyih.
Turut maut juruterbangnya, Kapten Clifford William Fournier; Ketua Setiausaha Sulit bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Datuk Seri Azlin Alias; ahli perniagaan, Datuk Tan Huat Seang; pegawai peribadi Jamaludin, Razakan Seran serta seorang wanita dikenali Aidana Baizieva.  #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/11/waris-jamaluddin-jarjis-selesai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elon Musk Selesai Beli Twitter Bernilai As 44 Bilion

Elon Musk Selesai Beli Twitter Bernilai As 44 Bilion

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 137 hits
WASHINGTON Ketua Pegawai Eksekutif Tesla Elon Musk menyelesaikan pemerolehan AS 44 bilion Twitter selain memecat tiga eksekutif kanan utama syarikat dan bersedia untuk merangka hala tuju baharu laman sesawang mikroblog itu menurut beberapa ...
Rm1 8 Bilion Di Sedia Dalam Bajet 2023 Untuk Projek Tebatan Banjir Di Pahang

Rm1 8 Bilion Di Sedia Dalam Bajet 2023 Untuk Projek Tebatan Banjir Di Pahang

papar berkaitan - pada 30/10/2022 - jumlah : 252 hits
KUANTAN Sebanyak RM1 8 bilion disediakan menerusi Bajet 2023 untuk projek tebatan banjir dan baik pulih hakisan pantai di Pahang kata Perdana Menteri sementara Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Bercakap dalam program Jelajah Aspirasi Keluarga ...
Harta Si Mati Tidak Akan Terus Ke Amanahraya Ini Jumlah Wang Tunai Milik Waris Yang Tidak Dapat Diserahkan

Harta Si Mati Tidak Akan Terus Ke Amanahraya Ini Jumlah Wang Tunai Milik Waris Yang Tidak Dapat Diserahkan

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 155 hits
Harta si mati ini tidak akan terus ke AmanahRaya seperti tanggapan masyarakat selama ini kata Pengerusi Amanah Raya Bhd Datuk Ramli Mohd Nor Beliau berkata AmanahRaya masih memegang RM460 juta Wang Menunggu Dituntut setakat akhir
Bantuan Bayi Baru Lahir Bantuan Kewangan Sehingga Rm1 000 Mengikut Negeri Semak Permohonan Mengikut Negeri Anda

Bantuan Bayi Baru Lahir Bantuan Kewangan Sehingga Rm1 000 Mengikut Negeri Semak Permohonan Mengikut Negeri Anda

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 298 hits
Bantuan Bayi Baru Lahir Bantuan Kewangan Sehingga RM1 000 Mengikut Negeri Semak Permohonan Mengikut Negeri Anda Untuk pengetahuan anda bagi setiap negeri di seluruh negara ada memperkenalkan bantuan bayi baru lahir yang mana batuan tersebut...
Kedah Govt Approved Special Rm1 5k Assistance For Civil Servants

Kedah Govt Approved Special Rm1 5k Assistance For Civil Servants

papar berkaitan - pada 31/10/2022 - jumlah : 174 hits
The Kedah government has agreed to provide special financial assistance of RM1 500 for each state civil servant and state administration member in appreciation of their contributions and sacrifices Kedah Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor...
Rafizi Isytihar Harta Aset Bersih Hampir Rm19 Juta

Rafizi Isytihar Harta Aset Bersih Hampir Rm19 Juta

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 134 hits
Malaysiakini Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli mengisytiharkan hartanya dengan nilai aset bersih sebanyak RM18 85 juta Pengisytiharan itu dibuat susulan syarat PKR supaya calonnya dalam pilihan raya umum 19 November ini berbuat demikian Ke...
Hiburan Tak Cukup Ibu Meninggal Ditangannya Anak Pengasas Dnars Dedah Bapa Tiri Tuntut Harta Jutaan Ringgit

Hiburan Tak Cukup Ibu Meninggal Ditangannya Anak Pengasas Dnars Dedah Bapa Tiri Tuntut Harta Jutaan Ringgit

papar berkaitan - pada 27/10/2022 - jumlah : 243 hits
Anak perempuan kepada pengasas kosmetik Dnars Allahyarhamah Faziani Rohban Irdina Hakim Jasman mendedahkan bahawa bapa tirinya ada menuntut wang bernilai jutaan ringgit di Kata Irdina dia menerima sepucuk surat daripada mahkamah dan berasa ...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Unlocking Insights Leveraging The Indonesia Brand Database For Brand Research

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Huggies Malaysia Meraikan Ibu Dan Memperkenalkan Lampin Bayi Baharu Mereka Dengan Fun Run

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz

36 Hours On Minorca