Warga Kota Trauma Setiap Kali Hujan Lebat


Shawaliah Hadir  KUALA LUMPUR – Banjir kilat dan kejadian pokok tumbang di beberapa kawasan di ibu kota sejak kebelakangan ini sudah tentu mencetuskan kebimbangan.
Tinjauan MalaysiaGazette mendapati, majoriti warga kota semakin rasa tidak selamat hendak pula dalam keadaan cuaca tidak menentu.
Bagaimanapun, apa yang boleh disimpulkan oleh Lukman Mohd Fauzan, 23,  faktor kepada kejadian berulang itu ada kaitan dengan pengurusan sistem perparitan yang lemah.
Lukman Mohd Fauzan. Foto HAFIZ SOHAIMIKatanya, pembangunan yang tidak terurus menyebabkan air hujan yang berlebihan tidak dapat dialirkan secara normal.
Akibatnya tanah menjadi terhakis dan akar-akar pokok yang lama di ibu kota tidak mampu mencengkam lagi.
“Kalau ikutkan memang membahayakan, menyebabkan kereta rosak teruk akibat banjir kilat. Jadi parit-parit yang ada kena besarkan rasanya pembangunan sudah tidak perlu lagi sebab sudah maksimum cuma sistem perparitan kena lebih baik. Banyak sangat konkrit air susah nak keluar.
“Pokok tumbang bukan salah pokok pun. Pokok tumbang sebab air tidak tahu nak mengalir ke mana tanah jadi lebih lembut sebab selalu hujan itu yang menyebabkan pokok tumbang.
“Jadi bagi saya sistem perparitan yang perlu diperbaiki. Kalau pokok tidak dipotong tidak logik,” katanya.
Begitu juga pendapat yang disuarakan oleh S. Kumar, 43, seorang penduduk di Bangi yang setiap hari meredah perjalanan untuk bekerja di Bukit Bintang.
S. Kumar. Foto HAFIZ SOHAIMI,Jelasnya, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) perlu mengambil inisiatif drastik untuk membersihkan parit-parit atau sungai dalam kawasan ibu kota, agar air dapat mengalir  setiap kali hujan tanpa mengundang banjir kilat.
Kewujudan pokok-pokok tambahnya,tidak membahayakan sekiranya ia sentiasa diselenggara dengan pemotongan dahan berkala dilakukan.
“DBKL mungkin boleh bantu bersihkan sistem perparitan itu lebih penting kalau sumbat sana sini ia akan menjadi punca banjir kilat.
“Pokok penting juga, saya lebih suka kalau ada pokok di bandaraya tapi mungkin kena cantas jangan sampai lebat sangat, dahan terlalu besar, berat sampai ke jalan,” katanya.
Mempunyai enam orang ahli keluarga yang setiap hari bekerja dengan menunggang motosikal, Noordiana Syahira Abdullah, 18, mengakui semakin bimbang melihat kejadian bencana alam sejak kebelakangan ini.
Noordiana Syahira Abdullah. Foto HAFIZ SOHAIMIJusteru katanya, pihak berkuasa perlu segera melakukan perkara yang sepatutnya untuk menjaga alam sekitar dalam kawasan ibu kota.
“Bimbang sebab keluarga saya ramai bawa motor pergi kejar, dalam enam orang, ayah saya pergi kerja tunggang motosikal juga.
“Mungkin boleh cantas pokok-pokok di KL ni kalau tinggi sangat, bahaya. Kalau tidak ada pokok pun bahaya juga,” katanya yang menetap di Ampang.
Semalam seorang penghantar makanan, Syed Izzat Izzudin, 20, maut selepas dahan pokok jatuh menimpanya dalam kejadian kira-kira pukul 4 petang di Stesen Petronas Alam Damai, Taman Len Sen, Cheras.
Dilaporkan, sebanyak 130 aduan membabitkan pokok tumbang diterima oleh DBKL  ketika hujan lebat melanda ibu negara pada hari Isnin dan Selasa lalu.
Paling banyak laporan diterima di Cheras iaitu 49 laporan manakala Titiwangsa dan Batu masing-masing (15), Bukit Bintang (11) dan Bandar Tun Razak (10).
Kebanyakan insiden pokok tumbang membabitkan pokok yang sudah berusia dan baru ditanam yang rosak disebabkan angin kencang.
Hari ini Ahli Parlimen Segambut, Hannah Yeoh turut mendesak DBKL bertindak segera mencari kaedah terbaik menangani masalah banjir kilat.- MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/warga-kota-trauma-setiap-kali-hujan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Angin Kencang Dan Hujan Lebat Rusak Rumah Warga Di Pesisir Mamuju

Angin Kencang Dan Hujan Lebat Rusak Rumah Warga Di Pesisir Mamuju

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 172 hits
Aparat kepolisian terus bersiaga untuk membantu warga yang menjadi korban dengan melakukan evakuasi rumah roboh Dia menambahkan angin kencang juga mengakibatkan tiang listrik dan pohon tumbang di sejumlah titik di jalur kecamatan Kalukku se...
Jokowi Jangan Sampai Perencanaan Kota Buat Warga Terasingkan Di Kampung Sendiri

Jokowi Jangan Sampai Perencanaan Kota Buat Warga Terasingkan Di Kampung Sendiri

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 320 hits
Jokowi meminta agar perencanaan tidak membuat silau terhadap perkembangan ekonomi yang tidak diintegrasikan dengan kebutuhan dasar masyarakat Seperti smart city dan smart home yang diartikan sebagai kota atau rumah yang terkoneksi internet
Hiburan Tragedi Kebakaran Cik B Terkenang Akan Dua Orang Abang Yang Telah Pergi Setiap Kali Hampir Tiba Lebaran

Hiburan Tragedi Kebakaran Cik B Terkenang Akan Dua Orang Abang Yang Telah Pergi Setiap Kali Hampir Tiba Lebaran

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 186 hits
Menjelang Ramadan yang bakal menjelma tidak lama lagi personaliti TV Cik B yang merupakan anak perempuan kepada Datuk Seri Vida pasti akan terkenang akan pemergian dua orang abangnya iaitu Allahyarham Muhammad Eddie Zuhdie dan Allahyarham M...
Hujan Lebat Berserta Ribut Dinding Kaca Bangunan Berderai Diterpa Angin Kencang

Hujan Lebat Berserta Ribut Dinding Kaca Bangunan Berderai Diterpa Angin Kencang

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 173 hits
Cuaca yang agak ekstrim sejak kebelakangan ini kerap kali menghadirkan khabar panik dan duka disesetengah kawasan apabila mengalami kerosakkan kerana angin kencang serta hujan lebat Sejak semalam Kuala Lumpur dan kawasan berdekatan telah me...
Siapakah Golongan Yang Rugi Setiap Kali Bertemu Ramadhan

Siapakah Golongan Yang Rugi Setiap Kali Bertemu Ramadhan

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 263 hits
1 Mereka yg Allah panjangkan umurnya sampai ke akhir Ramadhan TETAPI membiarkan hari hari Ramadhannya berlalu begitu sahaja tanpa amal yang bermanfa at 2 Mereka yg menunggu nunggu waktu berbuka puasa TANPA mengambil kesempatan untuk berdoa ...
Warteg Gratis Setiap Jumat Untuk Warga Terdampak Covid 19

Warteg Gratis Setiap Jumat Untuk Warga Terdampak Covid 19

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 139 hits
Menurut Agus Pandemi Covid 19 yang sudah berlangsung lebih dari satu tahun terakhir membuat kondisi ekonomi sebagian masyarakat kita terpuruk
Bmkg Sebut Sebagian Provinsi Berpotensi Hujan Lebat Disertai Petir Dan Angin Kencang

Bmkg Sebut Sebagian Provinsi Berpotensi Hujan Lebat Disertai Petir Dan Angin Kencang

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 146 hits
Khusus di wilayah DKI Jakarta BMKG memperingatkan masyarakat untuk waspada akan potensi hujan disertai kilat petir di wilayah Jakarta Selatan dan Jakarta Timur pada siang dan sore hari
Setiap Malam Anak Panggil Arwah Bapa Sambil Pegang Buku Yasin Undang Sebak

Setiap Malam Anak Panggil Arwah Bapa Sambil Pegang Buku Yasin Undang Sebak

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 365 hits
Benarlah apa dikata kasih ibu hingga ke syurga kasih ayah sepanjang hayat Meskipun bapanya telah pergi menghadap Ilahi namun kasih sayang diberikan pada anaknya masih berbekas Menerusi video tular di TikTok meskipun tidak mengerti apa apa l...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams