Warga Kkm Masih Bertahan Perangi Covid 19 Kp Kesihatan


PUTRAJAYA, 28 OKT: Tekanan tugas yang tinggi, kelesuan mental dan fizikal, sukar melelapkan mata di malam hari tidak mematahkan semangat Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dan warga Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk terus berjuang memerangi penularan Covid-19 yang berlarutan di dalam negara.
Dr Noor Hisham berkata seluruh warga KKM termasuk beliau sendiri tidak terkecuali daripada terkesan akibat kelesuan mental dan fizikal dalam berhadapan dengan “musuh” yang tidak dapat dilihat itu.
“Setiap lapisan warga kerja KKM menjalankan tugasan dengan sebaik mungkin. Mungkin ada yang terkesan iaitu tekanan yang tinggi, termasuk Ketua Pengarah Kesihatan sendiri (yang merasai) tekanan yang amat tinggi.
Kadang-kadang malam pun tak boleh tidur kerana pelbagai aktiviti yang kita fikirkan (mengenai) bagaimana kita nak menyelesaikan masalah ini. (Namun), setakat ini kita masih boleh bertahan,” katanya dalam sidang media perkembangan Covid-19 hari ini.
Dr Noor Hisham berkata semasa menghadiri persidangan video bersama pakar-pakar perubatan di Sabah pagi ini, beliau berpendapat rata-rata daripada mereka masih bersemangat tinggi dalam membincangkan situasi pandemik Covid-19 negara.
Katanya lagi, petugas kesihatan perlu pandai menjalankan jadual bekerja secara penggiliran bagi memberi masa untuk mereka berehat.
“Tetapi, walaupun bagi masa (untuk) rehat kita kadang-kadang tak boleh rehat… bangun tengah malam memikirkan bagaimana untuk selesaikan masalah. Ini semua cabaran untuk kita semua sama ada di lapangan, petugas barisan hadapan atau di sebalik tabir,” katanya.
Mengenai jumlah kumulatif petugas kesihatan yang dijangkiti wabak itu, Dr Noor Hisham berkata sehingga kini, seramai 949 petugas kesihatan mendapat Covid-19.
Beliau berkata kebanyakan daripada petugas kesihatan yang positif mendapat jangkitan dalam komuniti dan bukannya dari wad unit rawatan rapi (ICU) atau Covid-19.
“Apa yang penting apabila mereka terdedah dengan kes positf, kita kena kuarantinkan mereka dalam tempoh tertentu. Yang penting mereka kena patuh kepada tatacara operasi piawai (SOP).
Contohnya, kalau mereka berkhidmat di ICU dan wad Covid mereka kena patuh SOP sedia ada, namun banyak kes positif jangkitan bukan di dalam wad ICU atau Covid-19 tetapi daripada komuniti,” katanya.
Menurut Dr Noor Hisham dua kumpulan yang amat berisiko dijangkiti ialah ahli keluarga kepada pesakit positif dan petugas kesihatan.
– BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/10/warga-kkm-masih-bertahan-perangi-covid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakatan Tambah Dana Untuk Kkm Perangi Covid 19

Pakatan Tambah Dana Untuk Kkm Perangi Covid 19

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 238 hits
SHAH ALAM 1 NOV Belanjawan Perpaduan 2021 mencadangkan tambahan dana kepada Kementerian Kesihatan Malaysia bagi mendepani isu Covid 19 serta penyakit tidak berjangkit Pakatan Harapan berkata cadangan dikemukakan kepada Menteri Kewangan Teng...
Kkm Nafi Data Covid 19 Dimanipulasi Ketua Pengarah Kesihatan

Kkm Nafi Data Covid 19 Dimanipulasi Ketua Pengarah Kesihatan

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 239 hits
PUTRAJAYA Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menafikan Kementerian Kesihatan memanipulasikan data pandemik COVID 19 yang dilaporkan pihaknya Beliau berkata data COVID 19 dikumpulkan KKM sehingga 12 tengah hari setiap h...
Data Rasmi Kkm Mengenai Covid 19 Sahih Kata Menteri

Data Rasmi Kkm Mengenai Covid 19 Sahih Kata Menteri

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 197 hits
Data rasmi KKM mengenai Covid 19 sahih kata menteri nbsp Dikemas kini 23 minit yang lalu Diterbitkan pada 27 Oct 2020 4 39P
38 Lagi Warga Sekolah Tinggi Islam As Sofa Positif Covid 19

38 Lagi Warga Sekolah Tinggi Islam As Sofa Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 241 hits
SEREMBAN 24 OKT Sekolah Tinggi Islam As Sofa Senawang hari ini mengesahkan 38 lagi warganya membabitkan tiga kakitangan dan 35 pelajar positif Covid 19 menjadikan jumlah keseluruhan mereka yang positif setakat ini 98 orang Pengerusi pengelo...
Covid 19 Risiko Jangkitan Lebih Tinggi Jika Parlimen Bersidang Lebih Lama Kp Kesihatan

Covid 19 Risiko Jangkitan Lebih Tinggi Jika Parlimen Bersidang Lebih Lama Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 207 hits
BernamaDr Noor Hisham berkata persidangan Parlimen yang terakhir ialah pada 23 Sept dan terdapat jurang selama enam minggu sebelum saringan dilakukan pada minggu lepas maka punca jangkitan tidak diketahui Gambar hiasan PUTRAJAYA Persidangan...
2 Rumah Ludes Dilalap Si Jago Merah Al Quran Dan Tasbih Masih Utuh Warga Ini Tanda Kebesaran Allah

2 Rumah Ludes Dilalap Si Jago Merah Al Quran Dan Tasbih Masih Utuh Warga Ini Tanda Kebesaran Allah

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 346 hits
Tanda tanda kekuasaan dan kebesaran Allah muncul di Bandarharjo Semarang Dua rumah warga mengalami kebakaran hebat Namun ada kisah menakjubkan di balik kejadian tersebut Alquran dan tasbih ditemukan masih utuh tak terbakar di rumah milik Ni...
Kkm Tak Manipulasi Data Covid 19 Kata Hisham

Kkm Tak Manipulasi Data Covid 19 Kata Hisham

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 187 hits
Data Covid 19 dikumpul KKM sehingga 12 tengah hari setiap hari menggunakan sistem maklumat kesihatan awam di setiap negeri PUTRAJAYA Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah menafikan Kementerian Kesihatan memanipulasikan data Covid...
Airin Ingatkan Warga Terapkan Protokol Kesehatan Tekan Penyebaran Covid 19

Airin Ingatkan Warga Terapkan Protokol Kesehatan Tekan Penyebaran Covid 19

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 179 hits
Airin menegaskan saat ini Tangerang Raya Provinsi Banten melakukan perpanjangan Pembatasan Sosial Berskala Besar hingga akhir November 2020 PSBB itu diperpanjang setelah angka kematian akibat Covid 19 masih ditemukan di Tangerang Raya
Kkm Hantar Pasukan Forensik Hkl Ke Sabah Kata Kp Kesihatan

Kkm Hantar Pasukan Forensik Hkl Ke Sabah Kata Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 184 hits
Pasukan forensik Institut Perubatan Forensik Hospital Kuala Lumpur berlepas ke Sabah bagi membantu kerja kerja perubatan forensik dan pengurusan kematian akibat jangkitan Covid 19 di negeri itu KUALA LUMPUR Empat pegawai Institut Perubatan ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke