Warga Asing Miliki Kulit Kayu Tangar Dipenjara 3 Bulan


Suspek warga asing yang ditahan selepas menceroboh hutan simpan dan mengambil kulit kayu tangar dipenjara 3 bulan
KOTA KINABALU: Seorang warga asing berumur 38 tahun dipenjara tiga bulan oleh Mahkamah Sesyen Sandakan selepas memiliki kulit kayu tangar didalam Hutan Simpan Paitan, Pulau Jambongan.

Ketua Konservator Hutan Sabah, Frederick Kugan berkata tertuduh akan diserahkan kepada Jabatan Imigresen Malaysia sebaik sahaja selesai menjalani hukuman untuk urusan penghantaran balik ke negara asal.


“Tertuduh ditahan semasa Operasi Bersepadu Khazanah yang melibatkan anggota Jabatan Perhutanan Sabah, Tiger Platoon Batalion 20 Pasukan Gerakan Am (PGA) dan Jabatan Hidupan Liar Sabah baru-baru ini.

ANGGOTA PGA menahan ralyat Filipina yang menceroboh hutan simpan. FOTO Ihsan PGA. “Kita menghargai usaha dan merakamkan terima kasih kepada Komander Briged PGA Sabah atas segala kerjasama dalam membantu Jabatan menangani kecurian kulit tangar dalam Operasi Bersepadu Khazanah,” katanya.

Tambahnya pihaknya juga berharap agar Pos PGA yang terletak di Tundun Bohangin, Kuala Mumiang dan lokasi lain akan terus menyalurkan sokongan kepada kakitangan jabatan yang melaksanakan rondaan di lokasi-m yang padat dengan pokok kayu tangar.


“Saya juga menyeru kepada masyarakat agar sentiasa menyalurkan maklumat kepada Jabatan Perhutanan dan tidak sekali kali bersekongkol dengan penjenayah hutan.

PENEMPATAN yang dibina. FOTO Ihsan PGA. “Untuk rekod keluasan bakau sabah adalah kira-kira 300,000 hektar dan satu kawasan yang terbesar di Malaysia.

“Lokasi-lokasi ini terpencil dan berdekatan pantai yang mana isu keselamatan sering menjadi kebimbangan,” katanya.


Beliau juga merakamkan merakamkan ucapan tahniah kepada Pegawai Perhutanan Daerah Kinabatangan dan kakitangan yang bertindak pantas ke lokasi dan menggagalkan misi pencuri kulit tangar.

Katanya prosedur operasi piawai ini diharapkan akan diteruskan dengan memperketatkan kawalan sehingga penjenayah hutan rentas sempadan tidak memounyai ruang untuk melakukan sebarang salah laku serta jenayah curi di hutan bakau.

Paitan: Seorang lelaki warga asing ditahan selepas dipercayai menceroboh hutan simpan dan mengambil kulit kayu tangar dalam kejadian di Sungai Sugut, Paitan, Beluran.


Dalam operasi jam 4 petang itu, Pasukan Op Bersepadu Khazanah (OBK) menjalankan operasi itu turut berjaya merampas 4,000 kilogram kulit kayu tangar dianggarkan bernilai RM52,000.

Operasi 'Op Bersepadu Khazanah' itu terdiri dari Pasukan Gerakan Am (PGA) yang menjalankan operasi bersama anggota Jabatan Perhutanan Sabah dan Jabatan Hidupan Liar (JHL) Sabah.

Komander Briged PGA Sabah, Senior Asisten Komisioner Mohd Abduh Ismail berkata, ketika pemantauan dilakukan, pasukan operasi mengesan lima khemah yang dipercayai menjadi tempat tinggal penceroboh hutan.


Katanya, hasil pemeriksaan lanjut mendapati kawasan berkenaan menjalankan kegiatan menceroboh dan mencuri kulit kayu tangar.

"Seorang lelaki berusia 38 tahun ditahan selepas disyaki terbabit dalam kesalahan hutan mengikut Enakmen Hutan 1968 dan Peraturan-Peelraturan Hutan 1969.

"Semua barang rampasan dan individu yang ditahan kemudiannya dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Beluran untuk tindakan selanjutnya," katanya dalam kenyataan media hari ini.


Katanya, 4 khemah sementara yang diserbu juga dimusnahkan oleh pihak Jabatan Perhutanan Sabah. Kongsikan artikel ini:

***Jangan lupa like facebook kami di Saya Orang Sabah dan langgan saluran Telegram SabahUp2Date untuk kemas kini berita terkini.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/warga-asing-miliki-kulit-kayu-tangar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Remaja Warga Asing Ditahan Semasa Leka Curi Kulit Tangar Di Tapak Ramsar Hutan Simpan Trusan Kinabatangan

Remaja Warga Asing Ditahan Semasa Leka Curi Kulit Tangar Di Tapak Ramsar Hutan Simpan Trusan Kinabatangan

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 218 hits
RAMPAS Kulit kayu tangar bernilai RM12 350 yang dirampas daripada suspek remaja berkenaan FOTO Jabatan Perhutanan Sabah Sindiket dari Filipina sasar curi kulit kayu tangar Sabah KOTA KINABALU Seorang remaja lelaki warga asing yang leka menc...
Lelaki Warga Asing Tidak Sempat Lari Maut Dihempap Kayu Balak Di Kg Kalabakan

Lelaki Warga Asing Tidak Sempat Lari Maut Dihempap Kayu Balak Di Kg Kalabakan

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 209 hits
Mangsa yang dihempap kayu balak disahkan meninggal dunia di tempat kejadian selepas mengalami kecederaan parah di badan Foto media sosial Tidak sempat lari lelaki maut dihempap kayu balak KALABAKAN Seorang lelaki warga asing maut selepas di...
Tldm Tahan 13 Pendatang Asing Dipercayai Warga Indonesia Di Perairan Teluk Ramunia

Tldm Tahan 13 Pendatang Asing Dipercayai Warga Indonesia Di Perairan Teluk Ramunia

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 148 hits
Tentera Laut Diraja Malaysia menahan sebuah bot bersama 13 pendatang tanpa izin dipercayai warganegara Indonesia kerana menceroboh negara melalui jalan laut yang tidak diwartakan di kira kira empat batu nautika selatan dari Teluk Ramunia Jo...
Apa Hasil Penangkapan Warga Asing Terhadap Kes Covid 19 Di Sabah

Apa Hasil Penangkapan Warga Asing Terhadap Kes Covid 19 Di Sabah

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 138 hits
Layanan pihak berkuasa di Malaysia terhadap pekerja warga asing di Sabah ketika pandemik Covid 19 mendapat perhatian antarabangsa dan menjadi topik perbincangan dalam persidangan maya yang merangkumi wakil suruhanjaya hak asasi manusia Mala...
4 Warga Asing Cuba Masuk Perairan Tawau Berjaya Diusir

4 Warga Asing Cuba Masuk Perairan Tawau Berjaya Diusir

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 219 hits
PENERANGAN Anggota PPM memberi penerangan SOP COVID 19 sebelum mengusir bot tersebut TAWAU Empat warga asing cuba masuk perairan negara berjaya diusir keluar di laut Haji Kuning di sini kelmarin Dalam kejadian jam 6 50 pagi itu Pasukan Poli...
Enam Lelaki Termasuk Lima Warga Asing Yang Berpakaian Wanita Di Tahan Dalam Ops Pasar

Enam Lelaki Termasuk Lima Warga Asing Yang Berpakaian Wanita Di Tahan Dalam Ops Pasar

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 446 hits
KUANTAN Enam lelaki termasuk lima warga asing ditahan kerana berpakaian wanita dan dipercayai terbabit dengan aktiviti tidak bermoral sekitar bandar Kuantan di sini malam tadi Timbalan Ketua Polis Daerah Kuantan Superintendan Muhammed Rizal...
2 Warga Asing Berpura Pura Beli Rempah Berjaya Pukau Rm1 380

2 Warga Asing Berpura Pura Beli Rempah Berjaya Pukau Rm1 380

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 169 hits
TANGKAP layar CCTV seorang juruwang disyaki dipukau lelaki dipercayai warga asing dalam kejadian di sebuah kedai runcit di Jalan Iskandar di Kampar kelmarin Kerana 2 bungkus rempah juruwang rugi RM1 380 dipukau pasangan warga asing KAMPAR S...
Kisah 14 Sekeluarga Maut Covid 19 Penyelia Kontrak Dipenjara 3 Tahun Denda Rm16 000

Kisah 14 Sekeluarga Maut Covid 19 Penyelia Kontrak Dipenjara 3 Tahun Denda Rm16 000

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 237 hits
Tertuduh Mohd Zahazan Zainon didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara tidak lebih 10 tahun dan boleh dikenakan denda PETALING JAYA Seorang penyelia kontrak di Kompleks Bersepadu Pengerang dijatu...
Hiburan Mahu Tunai Umrah Dan Bulan Madu Di Padang Pasir Bersama Isteri Remy Ishak Dah Tak Sabar

Hiburan Mahu Tunai Umrah Dan Bulan Madu Di Padang Pasir Bersama Isteri Remy Ishak Dah Tak Sabar

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 275 hits
Pelakon pujaan ramai Remy Ishak baru sahaja menamatkan zaman bujang bersama penakluk hatinya Ezza Yusof pada 21 Ogos lalu Dia yang sebelum ini pernah bercerita akan fasa fasa perhubungannya bersama Ezza yang bergelora dan penuh cabaran namu...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta