Wapres Patuhi Protokol Kesehatan Bukan Untuk Kepentingan Pemerintah Tapi Menjaga Diri Dan Keluarga




  Hingga saat ini tingkat penularan dan jumlah korban meninggal dunia akibat pandemi virus corona (Covid-19) di Indonesia masih cukup tinggi. Karena itu, kesadaran dan kepatuhan menerapkan protokol kesehatan seluruh komponen bangsa sangat diharapkan.


Wakil Presiden (Wapres) KH Ma'ruf Amin mengatakan, hal ini bukan semata-mata untuk kepentingan pemerintah, tetapi lebih untuk menjaga diri dan keluarga, serta masyarakat agar terhindar dari penularan virus yang saat ini telah menelan korban lebih dari 103 juta orang dan tidak kurang dari 2,2 juta orang meninggal di berbagai belahan dunia.


"Sementara di Indonesia, jumlah kasus konfirmasi positif harian masih terus meningkat dengan tingkat penularan yang tinggi, bahkan mencapai 14.518 kasus pada 30 Januari 2021 atau meningkat 100% dari penambahan sebelumnya yang hanya sekitar 7.000-an," tutur Wapres dalam tayangan video, yang dirilis Senin,(1/2/2021).


"Sehingga secara kumulatif jumlah yang tertular telah melebihi satu juta tujuh puluh delapan ribu penduduk dan tidak kurang dari 29.998 jiwa yang meninggal dunia akibat terjangkit infeksi Covid-19," lanjutnya.


Lebih jauh Wapres menekankan, sejak awal pemerintah telah berupaya mengedepankan kebijakan kesehatan untuk menangani pandemi Covid-19.


"Dalam hal ini pemerintah menerapkan kebijakan protokol kesehatan yang ketat yang disebut sebagai 3M, yaitu memakai masker, mencuci tangan dengan sabun menggunakan air yang mengalir, dan menjaga jarak fisik," ucapnya.


Selain itu, Wapres melanjutkan, masyarakat diminta membatasi mobilitas di tempat umum serta menghindari kerumunan.


"Untuk itu pemerintah menerapkan kebijakan Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSBB) agar masyarakat terhindar dari penularan," katanya.


Namun, menurut Wapres, harus diakui masih banyak masyarakat yang tidak disiplin dan mengabaikan anjuran 3M sehingga tingkat penularan terus meningkat.


"Sebagai akibatnya rumah sakit dan tenaga kesehatan tidak dapat menampung jumlah pasien dan tingkat kematian pun meningkat," ujarnya.


Oleh sebab itu, kata Wapres, pemerintah memutuskan menangani wabah Covid-19 secara khusus di wilayah-wilayah tertentu khususnya Jawa dan Bali dengan menerapkan kebijakan Pemberlakuan Pembatasan Kegiatan Masyarakat (PPKM).


"Upaya besar yang terakhir dilakukan pemerintah adalah program vaksinasi, yang bertujuan untuk terciptanya kekebalan komunitas (herd immunity). Herd immunity ini baru bisa tercapai kalau 70% atau 182 juta dari 270 juta penduduk Indonesia melakukan vaksinasi," katanya.


Untuk itu, Wapres meminta masyarakat terus mematuhi segala anjuran pemerintah terkait penanganan pandemi Covid-19.


"Saya minta dengan sungguh-sungguh agar masyarakat mematuhi PPKM, disiplin menjalankan 3M, dan mengikuti vaksinasi untuk menghindari terjadinya penularan agar kita terlindungi dan segera keluar dari pandemi ini untuk dapat kembali beraktivitas, kembali ke sekolah, kembali beribadah dengan normal, dan menjalankan kegiatan ekonomi seperti sedia kala," tuturnya.


Wapres juga mengajak masyarakat mendoakan mereka yang saat ini tengah menderita sakit karena tertular Covid-19 agar segera sembuh dan pulih kembali, serta mendoakan semoga mereka yang meninggal dunia akibat wabah ini arwahnya mendapatkan tempat yang mulia di sisi Allah SWT.


"Dalam kesempatan ini, saya juga menyampaikan penghargaan yang setinggi-tingginya, dan ucapan terima kasih yang tak terhingga kepada semua pihak, terutama petugas kesehatan yang telah bekerja keras, siang dan malam, meninggalkan keluarga untuk melaksanakan tugas mulia menangani pandemi Covid-19 ini," tuturnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.bagibagi.info/2021/02/wapres-patuhi-protokol-kesehatan-bukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menghasut Orang Bab Kwsp Tapi Bab Pekerja Dia Sendiri Pun Tak Tahu Jaga

Menghasut Orang Bab Kwsp Tapi Bab Pekerja Dia Sendiri Pun Tak Tahu Jaga

papar berkaitan - pada 3/5/2023 - jumlah : 236 hits
Haah kan Kemain dia hasut rakyat suruh tuntut pengeluaran KWSP Rupanya pekerja PAS guru guru di PASTI tak dibayar KWSP pun selama ni Memang pemeras betul la Habis cikgu PASTI kena buli dek PAS Tapi bab menghasut rakyat macam dia baik sangat...
Kebiasaan Baik Yang Bisa Menjaga Kesehatan Sistem Ekskresi

Kebiasaan Baik Yang Bisa Menjaga Kesehatan Sistem Ekskresi

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 159 hits
Sistem ekskresi adalah sistem tubuh yang bertanggung jawab untuk membuang zat zat yang tidak diperlukan atau berbahaya bagi tubuh Sistem ini terdiri dari organ organ seperti ginjal ureter kandung kemih dan uretra Ginjal adalah organ utama d...
Walaupun Cuba Sorok Tapi Netizen Perasan Kelibat Syamsul Yusof Di Rumah Keluarga Ira Kazar

Walaupun Cuba Sorok Tapi Netizen Perasan Kelibat Syamsul Yusof Di Rumah Keluarga Ira Kazar

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 249 hits
Seorang individu baru baru ini telah memuat naik video yang memaparkan kehadiran penyanyi ND Lala ke rumah pelakon Kazar Saisi sempena sambutan hari lebaran ternyata telah mencuri perhatian netizen di media sosial
Tak Tahan Panas Dalam Kebun Kelapa Sawit Rindukan Juadah Raya Sekumpulan Mat Rempit Tampil Serah Diri

Tak Tahan Panas Dalam Kebun Kelapa Sawit Rindukan Juadah Raya Sekumpulan Mat Rempit Tampil Serah Diri

papar berkaitan - pada 23/4/2023 - jumlah : 159 hits
Jumaat lalu Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Kulai menjalankan Op Selamat bagi mengekang kegiatan mat rempit di sekitar Kulai Operasi yang bermula jam 11 malam sehingga jam 5 petang semalam itu diadakan d...
Lapar Rindu Juadah Raya Mat Rempit Serah Diri Selepas 6 Jam

Lapar Rindu Juadah Raya Mat Rempit Serah Diri Selepas 6 Jam

papar berkaitan - pada 23/4/2023 - jumlah : 155 hits
FMT ReportersSebahagian mat rempit yang menyerah diri selepas bersembunyi dalam kebun kelapa sawit kira kira enam jam PETALING JAYA Sekumpulan mat rempit menyerah diri selepas bersembunyi enam jam dalam kebun kelapa sawit untuk mengelak dit...
Saya Tertekan Tiada Duit Rakan Panggil Bomba Pecah Masuk Rumah Fieya Julia Disangka Hilangkan Diri

Saya Tertekan Tiada Duit Rakan Panggil Bomba Pecah Masuk Rumah Fieya Julia Disangka Hilangkan Diri

papar berkaitan - pada 22/4/2023 - jumlah : 195 hits
nbsp Penyanyi Fieya Julia telah mendedahkan bahawa dia pernah mengalami fasa kemurungan akibat kurang mendapat tawaran kerja dan tekanan kewangan yang terpaksa ditanggung nbsp Fieya atau nama sebenarnya Nur Syafiyah Sejali 24 berkata bahawa...
Buka Tudung Alya Iman Enggan Hipokrit Inilah Diri Saya Yang Sebenar

Buka Tudung Alya Iman Enggan Hipokrit Inilah Diri Saya Yang Sebenar

papar berkaitan - pada 25/4/2023 - jumlah : 200 hits
Pelakon Alya Iman tidak mahu menipu diri sendiri susulan tindakannya yang berkongsi gambar tanpa mengenakan tudung pada sambutan 1 Syawal lalu Menurut laporan Kosmo pelakon berusia 22 tahun itu berkata dia tidak menghalang sekiranya terdapa...
Nafi Menipu Boy Iman Dakwa Diri Kena Aniaya

Nafi Menipu Boy Iman Dakwa Diri Kena Aniaya

papar berkaitan - pada 26/4/2023 - jumlah : 264 hits
Pelakon Boy Iman hari ini dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kuala Lumpur kerana didakwa terbabit dalam kes penipuan penganjuran festival Hooray X Fest Raya di World Trade Centre Kuala Lumpur baru baru ini Nourul Iman Abdul Rahman 43 didakwa ...
Jaga Hak Allah Diri Dan Masyarakat

Jaga Hak Allah Diri Dan Masyarakat

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 187 hits
Jaga Hak Allah Diri dan Masyarakat Daripada Abu Hurairah berkata Rasulullah SAW bersabda Siapakah yang mahu mengambil beberapa kalimat daripadaku lalu mengamalkannya atau mengajarkan pada orang yang akan mengamalkannya Abu Hurairah menjawab...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Bite Sized Bliss Of Weed Edibles For Every Occasion To Use

Sindiket Scammer Didalangi Warga Asing Tumpas

Mak Terpaksa Buat Banyak Kerja Untuk Dapat Rm700 Tiap Minggu Rupanya Ini Abang Buat Pada Mak

Pengalaman Anak Anak Sertai Poomsae Di 7th Hypermax Junior Taekwondo Invitational Championship 2023

Lumira Kawasan Rumah Moden Dan Ideal Di Eka Heights

Rethink Reuse Refill Challenging The Disposable Smoking Accessory Market