Wanita Terus Bersinar Dalam Pengurusan Sukan




KUALA LUMPUR: Penglibatan wanita dalam pengurusan sukan tempatan bukan lagi sesuatu yang asing, kerana ramai di antara mereka memegang jawatan penting yang mencetuskan dan mendorong kecemerlangan sukan Malaysia.
Peranan mereka semakin mendapat dorongan apabila Hannah Yeoh dilantik sebagai Menteri Belia dan Sukan pada akhir tahun 2022, menjadikannya wanita kedua yang memegang jawatan tersebut selepas Datuk Seri Azalina Othman Said dari tahun 2004 hingga 2008.
Wanita juga turut memberi impak dalam persatuan dan agensi sukan, seperti Datuk Mumtaz Jaafar, yang sudah tiga penggal berkhidmat sebagai naib presiden Majlis Olimpik Malaysia (OCM) sejak pemilihannya pada tahun 2014.
Sprinter kebangsaan terbaik era 80-an itu berkata beliau tidak mahu mengakhiri kerjayanya dalam bidang sukan walaupun sudah bersara sebagai atlet sejak lama dan berazam untuk terus menyumbang sebagai peneraju dalam memajukan sukan di negara ini.
Ibu kepada empat orang anak itu berkata beliau tidak pernah membenarkan tugas mengurus keluarga menghalangnya daripada menyumbangkan tenaga dan idea untuk pembangunan negara, terutama dalam pengurusan sukan.
“Sukan telah menjadi sebahagian daripada hidup saya, dan saya bersyukur kerana masih memiliki kekuatan untuk menjalankan tugas saya sambil mengurus rumah tangga. Saya sentiasa mencari keseimbangan untuk mengurus kedua-duanya, dan bukan alasan bagi saya untuk berhenti,” katanya kepada Bernama.
Beliau mengingat kisah pahitnya pada tahun 2019 ketika berhadapan dengan masalah kesihatan dan mencalonkan diri untuk jawatan Timbalan Presiden Persatuan Olahraga Malaysia, sementara ketika itu sedang berjuang dengan kanser kolon peringkat tiga.
“Pada masa itu, yang penting adalah untuk menjaga semangat saya, berusaha agar saya boleh berkhidmat kepada persatuan. Saya menghadapi semuanya. Dalam sukan, memang banyak pengorbanan yang dilakukan tetapi semangat juang adalah kunci,” katanya.
Bagi Pengarah Agensi Antidoping Malaysia (Adamas) Azura Abidin, beliau pula menghadapi cabaran yang berbeza. Dia berkata keupayaannya sering dipersoalkan, terutamanya kerana beliau wanita pertama yang memegang jawatan tersebut sejak Adamas ditubuhkan pada tahun 2007.
Walau bagaimanapun, beliau enggan membiarkan orang yang meragukannya menang dan terus membuktikan bahawa beliau mampu memimpin agensi tersebut walaupun tidak mempunyai pengalaman ketika dipercayai dengan tanggungjawab berat itu pada tahun 2019.
“Apabila saya menyertai Adamas, saya bermula dari kosong; ia merupakan cabaran besar bagi saya, terutamanya kerana saya perlu menghabiskan masa menjaga ibu yang sakit pada masa itu dan mempunyai kakitangan yang terhad. Tetapi saya belajar sedikit demi sedikit, mematuhi kod dan standard yang ditetapkan, dan menjalankan tugas saya dengan baik,” katanya.
Sementara itu, Ketua Setiausaha Karier & Pendidikan Atlet Majlis Sukan Negara Datuk Shalin Zulkifli berkata walaupun bersara sebagai pemain bowling kebangsaan, masih ada perkara yang belum selesai bagi beliau untuk menyumbang kepada pembangunan atlet.
Beliau berkata beliau tidak mahu pengalaman dan pengetahuannya sebagai bekas atlet terbuang percuma dan ingin menggunakannya untuk membantu atlet tempatan.
“Saya menjadi atlet selama 20 tahun dan saya rasa saya boleh menyumbang banyak,” tambahnya.
Shalin berkata memang disayangkan bahawa tidak ramai atlet berminat untuk melibatkan diri dalam pengurusan sukan walaupun bekas atlet memahami dan mengetahui apa yang diperlukan oleh atlet. – Bernama



Source link
The post Wanita terus bersinar dalam pengurusan sukan appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/wanita-terus-bersinar-dalam-pengurusan-sukan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kronologi Penemuan Mayat Wanita Membusuk Di Indekos Tambora

Kronologi Penemuan Mayat Wanita Membusuk Di Indekos Tambora

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 109 hits
Korban inisial S ditemukan tidak bernyawa di dalam kamar kontrakannya
Misya Jadi Model Tudung Wawa Zainal Dipuji Support Wanita Teraniaya

Misya Jadi Model Tudung Wawa Zainal Dipuji Support Wanita Teraniaya

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 90 hits
Pelakon dan usahawan Wawa Zainal dipuji memberi sokongan kepada wanita teraniaya apabila menawarkan Misya jadi model tudung jenama miliknya Misya jadi model tudung Misya sebelum ini menjadi tumpuan ramai berhubung kontroversi suaminya Ahmad...
Mayat Wanita Membusuk Di Indekos Tambora Diduga Korban Pembunuhan Polisi Tangkap Terduga Pelaku

Mayat Wanita Membusuk Di Indekos Tambora Diduga Korban Pembunuhan Polisi Tangkap Terduga Pelaku

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 77 hits
Polisi berhasil menangkap terduga pelaku pembunuhan wanita berinisial S yang ditemukan tewas membusuk di sebuah indekos kawasan Tambora Jakarta Barat
50 Masalah Yang Sering Ditanyakan Oleh Wanita Terkait Ramadhan

50 Masalah Yang Sering Ditanyakan Oleh Wanita Terkait Ramadhan

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 111 hits
Ini adalah berbagai masalah wanita di bulan Ramadhan yang sering ditanyakan Masalah yang dikumpulkan kali ini sekitar 20 an Semoga bisa memberikan jawaban memuaskan
Mengaku Salah Hendap Wanita Warga Pakistan Didenda Rm6 000

Mengaku Salah Hendap Wanita Warga Pakistan Didenda Rm6 000

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 83 hits
Majistret menjatuhkan hukuman denda itu selepas Ahmed Waqar mengekalkan pengakuan bersalah dalam sebutan kes hari ini PETALING JAYA Seorang warga Pakistan didenda RM6 000 oleh Mahkamah Majistret Ayer Keroh selepas mengaku bersalah menghenda...
Konon Diambil Dari Konsert 3 Helai Rambut Idola Wanita Ini Dijual Hampir Rm70 Ribu

Konon Diambil Dari Konsert 3 Helai Rambut Idola Wanita Ini Dijual Hampir Rm70 Ribu

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 94 hits
Macam macam perangai la peminat ni ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini seorang peminat di China telah mengadakan lelongan untuk tiga helai rambut Won young IVE di satu laman web yang menjual barangan terpakai Menerusi hantaran yang dikongsi pem...
Wanita Hamil 5 Bulan Dicekup Berkhalwat Dengan Lelaki Bujang

Wanita Hamil 5 Bulan Dicekup Berkhalwat Dengan Lelaki Bujang

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 108 hits
Zuliaty Zulkiffliam hmetro com my nbsp Wanita yang hamil lima bulan disoal siasat pegawai PADK selepas dicekup berkhalwat dengan lelaki bujang di rumah sewanya di Kulim Hi Tech FOTO IHSAN PADKKulim Wanita hamil lima bulan yang masih isteri ...
Nurul Izzah Mengakhiri Kemarau Emas Dalam Perlumbaan Keirin Wanita Selama 12 Tahun Bagi Malaysia

Nurul Izzah Mengakhiri Kemarau Emas Dalam Perlumbaan Keirin Wanita Selama 12 Tahun Bagi Malaysia

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 134 hits
KUALA LUMPUR Pelumba trek negara Nurul Izzah Izzati Mohd Asri mencipta kegemparan dengan mengakhiri kemarau emas selama 12 tahun dalam acara keirin wanita untuk Malaysia di Kejohanan Basikal Trek Asia 2024 di New Delhi India hari ini Pelumb...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally