Wang Kertas Sumber Penting Penyebaran Covid 19


Mungkin anda menggunakan topeng muka dan tidak bersalaman dengan orang lain untuk mengelakkan jangkitan Covid-19 namun, terdapat satu benda yang biasanya disentuh sebelum ia beralih tangan tapi tidak disedari oleh individu yang menerimanya iaitu 'duit'!


Ramai yang tertanya-tanya, jika seseorang itu menggunakan duit kertas yang diberikan oleh individu yang mengalami jangkitan Covid-19, adakah mereka boleh dijangkiti dengan wabak tersebut?

Wang fizikal Sumber Penting Sebar Covid-19

Perkara yang semua orang tahu adalah wang sering bertukar tangan.

Virus Covid-19 bukan sahaja mudah merebak dari satu individu kepada individu yang lain, ia juga boleh bertenggek pada permukaan objek untuk satu jangka masa yang lama.

Bayangkan, seorang peniaga atau cashier menerima wang dari seseorang yang telah dijangkiti Covid-19 dan mereka menggunakan tangan yang sama untuk menyerahkan wang kepada pelanggan lain, bukankah itu merupakan satu model jangkitan yang kita sering terlepas pandang.

Jadi, bagaimana kuman pada duit tersebut boleh masuk ke dalam sistem pernafasan kita?

Sangat mudah. Kuman tersebut boleh beralih ke tangan kemudiannya muka, hidung dan mulut, setiap kali berlakunya sentuhan.

Menurut kajian yang diterbitkan di Jurnal Kebersihan Pekerjaan dan Persekitaran, secara puratanya, 10 subjek terlibat menyentuh muka sebanyak 16 kali dalam masa sejam.

Perkara ini turut disokong melalui kajian yang dibuat melibatkan 26 pelajar daripada Wales Selatan. Mereka menyentuh muka sebanyak 23 kali dalam masa sejam dan hampir separuh daripada sentuhan dibuat kepada hidung, mata dan mulut.

Melalui model sentuhan ini, kita boleh simpulkan, sentuhan dengan wang yang beralih tangan daripada individu berjangkit boleh menyebabkan penularan wabak.

Beberapa negara di seluruh dunia telah menggalakkan rakyat mereka untuk berhenti menggunakan wang kertas dan syiling untuk menghentikan wabak jangkitan Covid-19.

Muzium Louvre di Paris tidak lagi menerima wang tunai dan Iran telah menggalakkan rakyatnya untuk berhenti menggunakan transaksi tunai.

Berbanding guna duit kertas, adakah transaksi tanpa tunai boleh hindar virus Covid-19?

Pelbagai jenis aplikasi eDompet telah dicipta bagi memudahkan urusan tunai tanpa menggunakan wang fizikal, namun penggunaannya di Malaysia belum lagi meluas.

Sistem transaksi ini dianggap leceh dan tidak semudah urusan pertukaran wang fizikal semasa urusan jual beli.

Selain itu, kelajuan internet di Malaysia yang teruk seringkali menyebabkan transaksi dikatakan gagal, sedangkan wang telah dipindahkan ke akaun peniaga.

Persoalannya, adakah penggunaan eDompet boleh menghindarkan penularan wabak virus korona?

Jawapan ringkasnya? Tidak semestinya begitu. Penggunaan eDompet memerlukan telefon pintar.

Semua individu sudah sedia maklum telefon pintar merupakan peranti yang paling kotor jika dilihat pada sudut mikrobiologi.

Syarikat Proporta yang menjual bahan aksesori telefon pernah membuat kajian berkenaan dengan hal ini.

Menurutnya, secara purata, setiap telefon yang dibawa mempunyai 25,127 kuman per inci persegi.

Tangan yang menyentuh bahan yang tercemar dengan virus Covid-19 boleh menjadi medium pengantara yang menyebabkan telefon anda tercemar.

Adakah ini bermaksud penggunaan bayaran eTunai boleh menyebarkan jangkitan kuman? Tidak sama sekali. Namun, risiko penyebaran boleh dikurangkan. Jauh lebih selamat berbanding penggunaan wang tunai.

Individu yang mempunyai telefon pintar kurang berisiko untuk mendapat jangkitan wabak, kerana tiada peralihan virus secara fizikal semasa proses transaksi.

Berbeza dengan duit kertas, transaksi eDompet tidak memerlukan peralihan telefon ke tangan penjual.

Mereka hanya perlu mengimbas kod QR atau melakukan transaksi pemindahan wang menggunakan bank di atas talian.

Tiada proses peralihan wang yang berlaku di antara dua individu dan ini bermakna, risiko penularan jangkitan itu juga berada pada tahap yang rendah.

Penggunaan aplikasi eTunai di Malaysia

Meskipun penggunaan duit kertas boleh menggalakkan penyebaran virus korona, tapi majoriti rakyat di Malaysia masih selesa menggunakan wang fizikal dalam transaksi harian.

Pembayaran secara atas talian hanya dikhususkan untuk perkara tertentu sahaja namun, tidak dinafikan kebanyakan servis yang ada di Malaysia sudah menyediakan akses kepada sistem pembayaran menggunakan kad.

Penggunaan kad jika dilihat secara praktikalnya, ia tidak mampu membendung jangkitan virus Covid-19, memandangkan jurujual sering mengambil kad tersebut semasa proses pembayaran.

Jika sistem urus niaga menggunakan kad melibatkan proses swipe oleh pelanggan sendiri, ia mengurangkan risiko jangkitan dari sumber fomit (kad itu sendiri).

Oleh sebab itulah kebanyakan negara menggalakkan rakyatnya menggunakan peranti mereka sendiri untuk membayar transaksi yang dibuat.

'Cuci Duit Kertas'

Di China, wang fizikal yang telah digunakan akan melalui proses pembasmian virus menggunakan sinar ultra ungu dan disimpan selama 7 hingga 14 hari.

Jadi, ada baiknya kita menggunakan sistem pembayaran melalui aplikasi eDompet seperti Touch n Go ewallet, GrabPay dan Boost, namun ia masih lagi bergantung kepada lokasi urusan jual beli tersebut.

Jika anda sedang berada di pasar basah, sudah tentulah urus niaga hanya guna duit kertas.

Yang penting, selepas memberi atau menerima wang, pastikan anda membasuh tangan dengan bersih menggunakan air dan sabun.

Adakah ini bermakna penggunaan wang fizikal pasti menyebabkan anda berjangkit?

Tidak semestinya. Cuma risikonya lebih tinggi berbanding menggunakan eDompet.

Cucilah tangan anda menggunakan air dan sabun sebelum dan selepas melakukan urus niaga dengan jurujual.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Misteri Simbol Iblis Dalam Wang Kertas RM1 Dan RM5Jemaah Tabligh Seri Petaling Buka Cerita Sebenar, KKM Tiada Data Rekod Saringan Covid-19!
sumber: fmt



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/04/wang-boleh-menyebarkan-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelindo Ii Tutup 3 Terminal Penumpang Kapal Cegah Penyebaran Covid 19

Pelindo Ii Tutup 3 Terminal Penumpang Kapal Cegah Penyebaran Covid 19

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 133 hits
Arif menjelaskan per 1 April 2020 operasional Kapal Cepat Express Bahari rute Belitung Bangka berhenti sementara Demikian juga dengan Kapal Cepat Express Bahari rute Palembang Muntok
Selain Menangkap Pencurinya Sumber Wang Rm250 Ribu Syed Saddiq Yang Hilang Mesti Juga Disiasat

Selain Menangkap Pencurinya Sumber Wang Rm250 Ribu Syed Saddiq Yang Hilang Mesti Juga Disiasat

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 181 hits
Shahbudin Husin Berikutan laporan polis oleh bekas Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berhubung kehilangan wang tunai sebanyak RM250 ribu daripada peti simpanan di rumahnya siasatan pihak berkuasa seharusnya mencakupi dua...
Dunia Larang Perjalanan Dalaman Bendung Penyebaran Covid 19

Dunia Larang Perjalanan Dalaman Bendung Penyebaran Covid 19

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 232 hits
Apabila tiba musim cuti Perayaan Hari Easter bagi penganut agama Kristian dan juga ketibaan musim panas sebahagian besar penduduk Eropah dan Amerika Syarikat masih tidak dapat bergerak akibat Coronavirus Covid 19 Pergerakan perjalanan dibat...
7 Teknologi Canggih Untuk Cegah Penyebaran Corona Bantu Diagnosa Covid 19

7 Teknologi Canggih Untuk Cegah Penyebaran Corona Bantu Diagnosa Covid 19

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 146 hits
Upaya pencegahan corona dilakukan oleh berbagai instansi pengembang teknologi dan beserta ilmuwannya
Dr Hj Een Stop Hubungan Suami Istri Di Tengah Penyebaran Covid 19

Dr Hj Een Stop Hubungan Suami Istri Di Tengah Penyebaran Covid 19

papar berkaitan - pada 5/4/2020 - jumlah : 277 hits
Masyarakat sekarang ini diharapkan taat dan bisa melakukan social distancing seperti jaga jarak cuci tangan pakai sabun dan di rumah saja Hal itu untuk memutus mata rantai penyebaran virus corona tak terkecuali bagi pasangan pengantin baru ...
Terinfeksi Corona Tanpa Gejala Ini 7 Studi Kasus Tentang Penyebaran Covid 19

Terinfeksi Corona Tanpa Gejala Ini 7 Studi Kasus Tentang Penyebaran Covid 19

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 136 hits
Ini bahkan adalah rute utama penyebaran virus Corona Sebuah studi baru dari Singapura melukiskan gambaran yang paling jelas tentang bagaimana orang orang yang terinfeksi sebelum mereka sadar bahwa mereka telah positif virus Corona menyebark...
Fakta Cara Penyebaran Virus Covid 19 Dan Rawatannya Yang Anda Wajib Tahu

Fakta Cara Penyebaran Virus Covid 19 Dan Rawatannya Yang Anda Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 414 hits
Masih ramai yang keliru dengan penularan wabak Covid 19 yang sedang melanda seluruh dunia pada ketika ini dan adalah sangat penting bagi orang ramai untuk memahami tentang wabak ini kerana dengan ilmu yang ada akan dapat menyelamatkan diri ...
Mulyadi Sebut Perantau Minang Pegang Peran Penting Putus Mata Rantai Covid 19

Mulyadi Sebut Perantau Minang Pegang Peran Penting Putus Mata Rantai Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 120 hits
Maka dari itu dia menegaskan agar para perantau Minang untuk menahan diri di perantauan Menurutnya lebih baik tinggal di perantauan terlebih dahulu dan melakukan mudik setelah situasi kembali menjadi kondusif
Cegah Penyebaran Covid 19 Kapolda Imbau Masyarakat Papua Tak Mudik

Cegah Penyebaran Covid 19 Kapolda Imbau Masyarakat Papua Tak Mudik

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 185 hits
Tujuan dari ajakan atau imbauan ini dia mengungkapkan adalah untuk bersama sama memutuskan mata rantai penyebaran virus Corona demi kebaikan dan keselamatan bersama
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara