Wajibkan Bawa Pulang Hasil Eksport Ke Matawang Ringgit




Kejatuhan nilai ringgit yang seruis akibat pengukuhan matawang dolar Amerika Syarikat (AS) perlu ditangani dengan mengimplementasikan beberapa peraturan baharu yang difikirkan sesuai.
Ahli Parlimen Rodziah Ismail (PH – Ampang) berkata, meskipun kenaikan dolar akibat kenaikan berterusan kadar faedah di AS namun perlu ada usaha dalam negara untuk menambah rizab ringgit sekali gus meningkatkan nilainya.
Oleh itu, beliau mencadangkan pengeksport terdiri daripada agensi kerajaan seharusnya menukarkan keuntungan yang mereka perolehi ke dalam ringgit untuk mengukuhkan matawang negara.
“Kerajaan perlu mewajibkan semua pengeksport dan pelabur berwarganegara Malaysia, bermula dengan GLIC dan GLC untuk membawa pulang (repatriate) sepenuhnya hasil eksport dan pelaburan mereka di luar negara, serta menukarkan kepada ringgit dalam tempoh 3 bulan selepas tarikh penerimaan pembayaran.
“Kerajaan juga harus memeterai lebih banyak ’perjanjian dedolarisasi’ yakni menggunapakai mata wang tempatan untuk
menyempurnakan transaksi dagangan, malah pelaburan dengan rakan ekonomi utama seperti mana yang telah dipersetujui setakat ini dengan China, Indonesia dan Thailand,” katanya dalam sidang Dewan Rakyat semalam.
Selain itu, Rodziah berkata, sektor pelancongan yang menjadi antara penyumbang utama tukaran wang asing negara perlu dilipatgandakan dengan menarik lebih ramai pelancong asing ke Malaysia.
“Kita perlu mengembalikan kedudukan Malaysia sebagai antara destinasi pelancongan pilihan utama dunia dalam kalangan, “long-staying and high-spending foreign tourists”, terutama bagi segmen-segmen khusus seperti ekopelancongan, pelancongan kesihatan, pelancongan gastronomi, pelancongan sukan, pelancongan sejarah dan warisan, pelancongan seni dan budaya termasuk perfileman dan industri kreatif, dan sebagainya
“Juga Tahun Melawat Negeri Melaka, Perak dan Perlis 2024 serta Tahun Melawat Selangor 2025 bakal menjadi pelopor kejayaan Tahun Melawat Malaysia 2026 dengan sasaran 26.1 juta pelancong asing dan perbelanjaan pelancong sebanyak RM97.6 bilion,” katanya.
Rodziah juga menyarankan agar semua bahan makanan yang boleh dikeluarkan dan sesuai dengan ikim Malaysia ditanam secara besar besaran untuk mengurangkan import bahan makanan yang berpuluh bilion ringgit setahun dan urusniaganya dibuat dalam dolar.
Selain itu, Rodziah juga membangkitkan isu bencana alam yang semakin kerap melanda negara menyebabkan berlaku tanah runtuh dan sebagainya di kawasan beliau.
Katanya, peruntukan sebanyak RM563 juta, khusus buat pengurusan cerun termasuk aktiviti-aktiviti pemantauan, pencegahan, pelaporan dan amaran awal melibatkan lebih 2,000 cerun berisiko tinggi perlu dilakukan secara berterusan terutama di kawasan Ampang yang terdapat 95 cerun di bawah kategori “Sangat Bahaya” dan “Bahaya” yakni 56 di DUN Bukit Antarabangsa dan 39 di DUN Lembah Jaya.
Manakala dana dalam Sistem Maklumat Rekod-Rekod Jalan Raya Malaysia (MARRIS) perlu terus-menerus diperuntukkan saban tahun dan bukannya bersifat “one-off”.
The post Wajibkan bawa pulang hasil eksport ke matawang ringgit first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36814?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=wajibkan-bawa-pulang-hasil-eksport-ke-matawang-ringgit

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permohonan Bawa Pulang Aset Bekas Peguam 1mdb Dapat Respons Baik Singapura As

Permohonan Bawa Pulang Aset Bekas Peguam 1mdb Dapat Respons Baik Singapura As

papar berkaitan - pada 12/10/2023 - jumlah : 82 hits
PERMOHONAN untuk membawa pulang aset dipercayai milik bekas peguam 1Malaysia Development Bhd Jasmine Loo Ai Swan bernilai RM93 2 juta yang dikaitkan dengan dana 1MDB menerima respons baik daripada pihak berkuasa Singapura dan Amerika Syarik...
Ringgit Closes Lower On Rising Bond Yields

Ringgit Closes Lower On Rising Bond Yields

papar berkaitan - pada 26/10/2023 - jumlah : 143 hits
KUALA LUMPUR The ringgit slid against the US dollar at today s close on the back of a spike in bond yields amid fears that US interest rates will stay high for longer At 6pm the ringgit weakened to 4 7855 4 7885 against the greenback from y...
Sg Money Changers Out Of Ringgit Notes After Exchange Rate Hits 3 5 Mark

Sg Money Changers Out Of Ringgit Notes After Exchange Rate Hits 3 5 Mark

papar berkaitan - pada 27/10/2023 - jumlah : 112 hits
In the light of the remarkable 3 50 exchange rate that the Singapore dollar achieved on October 24th compared to the Malaysian ringgit money changers in Singapore have been receiving a flurry of customers China Press reported that no less t...
Ringgit Ends Higher Amid Correction Mode

Ringgit Ends Higher Amid Correction Mode

papar berkaitan - pada 25/10/2023 - jumlah : 123 hits
KUALA LUMPUR The ringgit strengthened against the world s major currencies at the end of trading today as its correction continued Bank Muamalat Malaysia Bhd chief economist Afzanizam Abdul Rashid said the ringgit is still in correction mod...
Ahmad Maslan Dedahkan Kenapa Ringgit Jatuh

Ahmad Maslan Dedahkan Kenapa Ringgit Jatuh

papar berkaitan - pada 24/10/2023 - jumlah : 263 hits
KUALA LUMPUR Terdapat tiga faktor luaran yang mendorong kepada penurunan prestasi nilai ringgit tahun ini Timbalan Menteri Kewangan I Datuk Seri Ahmad Maslan berkata faktor luaran pertama berkaitan dengan jangkaan bahawa Kadar Dana Persekut...
Ringgit Closes Higher On Us 10 Year Treasury Yield Decline

Ringgit Closes Higher On Us 10 Year Treasury Yield Decline

papar berkaitan - pada 27/10/2023 - jumlah : 174 hits
KUALA LUMPUR The ringgit settled higher against the US dollar today after a fall in the US 10 year treasury yield which provided hope of easing inflation The Federal Reserve s preferred inflation gauge the core personal consumption expendit...
Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Flexibility In Business Operations

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Declutter Your Life Minimalist Cabinetry Solutions

Zubir Khan Feat Ezra Kairo Omk Chord

Dermasiswa Pulau Pinang 2024

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Pas Risks Ge16 Backlash Without People Centric Policies Says Analyst

Epf Make Use Of I Akaun App For Account 3