Ahmad Maslan Dedahkan Kenapa Ringgit Jatuh



KUALA LUMPUR: Terdapat tiga faktor luaran yang mendorong kepada penurunan prestasi nilai ringgit tahun ini.
Timbalan Menteri Kewangan I, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, faktor luaran pertama berkaitan dengan jangkaan bahawa Kadar Dana Persekutuan (FFR) Amerika Syarikat (AS) iaitu kadar dasar semalaman (OPR) akan kekal lebih tinggi untuk tempoh yang lebih lama.
Katanya, ia menjadi antara punca prestasi pertukaran nilai ringgit dan dolar AS merosot sehingga 7.67 peratus sejak awal tahun sehingga kini.
“FFR AS berada pada 5.5 peratus manakala Malaysia 3.0 peratus dalam keadaan mereka sedang berusaha mengawal inflasi. Malaysia mencatatkan 1.9 peratus inflasi manakala AS catat 3.7 peratus.
“Walaupun mereka naikkan FFR, inflasi mereka masih tinggi, inflasi kita terpulang kepada Bank Negara untuk melaksanakan urusan seterusnya mengenai OPR tetapi inflasi kita daripada 2.0 semakin turun kepada 1.9, jadi, untuk menaikkan OPR sudah tidak lagi relevan,” katanya ketika sesi pertanyaan menteri di Dewan Rakyat hari ini.
Katanya, faktor luaran kedua dan ketiga dipengaruhi dengan prestasi ekonomi China serta konflik geopolitik antara Palestin dan Israel.
“Prestasi ekonomi China yang lebih lemah daripada jangkaan serta pelonggaran dasar monetari oleh Bank Rakyat China yang menyebabkan sentimen pelabur yang negatif terutamanya di rantau Asia Tenggara.
“Terkini, kebimbangan yang meningkat berhubung dengan kemungkinan ketegangan geopolitik di Asia Barat yang semakin meruncing juga menyumbang kepada nilai AS semakin kukuh,” katanya.
Katanya lagi, faktor lain seperti faktor bekalan termasuk harga komoditi global dan permintaan dalam negeri juga boleh mempengaruhi harga barangan.
“Dalam tempoh kebelakangan ini, inflasi menjadi sederhana didorong oleh faktor-faktor kos yang semakin berkurangan. Perkembangan ini sebahagiannya membantu membendung kesan pergerakan ringgit terhadap harga barangan,” katanya.
Beliau menjawab soalan Datuk Muhammad Bakhtiar Wan Chik (PH-Balik Pulau) mengenai komitmen terkini pihak kerajaan dalam soal penurunan nilai ringgit dan mengawal kadar pertukaran wang asing.
Justeru, katanya, kerajaan mengambil langkah lebih holistik seperti mengawal harga barangan keperluan bagi membantu rakyat menangani kos sara hidup yang meningkat dan mengambil usaha untuk memastikan bekalan barangan kekal mampan.
“Bagi menangani kemeruapan dalam pasaran pertukaran asing, Bank Negara akan terus menguruskan risiko daripada perkembangan domestik dan luaran serta bersedia untuk menggunakan instrumen dasar operasinya bagi memastikan keadaan pasaran yang teratur,” katanya.
Setakat ini, kerajaan sedang berusaha menjayakan Rangka Kerja Penyelesaian Mata Wang Tempatan (LCSF) bagi menggalakkan pertukaran mata wang ringgit dengan mata wang selain dolar AS.
Penggunaan renminbi dan ringgit dalam transaksi perdagangan antara Malaysia dan China menunjukkan peningkatan ketara dari hanya tiga peratus pada 2012 kepada kira-kira 17 peratus pada 2022.
Setakat Ogos 2023, peratusan itu terus meningkat kepada 25 peratus iaitu RM39.2 bilion daripada jumlah dagangan antara Malaysia dan China secara keseluruhan iaitu RM157 bilion.
Mata wang tempatan dua hala antara Malaysia dan Thailand pula menunjukkan peningkatan dari 12.8 peratus dari 2016 ke 19.6 peratus iaitu RM8.2 bilion daripada jumlah dagangan berjumlah RM42 bilion setakat Ogos 2023.
Mata wang tempatan dua hala antara Malaysia dan Indonesia pula menunjukkan peningkatan dari 12.5 peratus pada 2017 ke 16.7 peratus setakat Ogos 2023 iaitu RM10.7 bilion daripada jumlah dagangan bernilai RM64 bilion.-UTUSAN

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/10/ahmad-maslan-dedahkan-kenapa-ringgit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Teach Finance Entrepreneurship In Secondary Schools Says Ahmad Maslan

Teach Finance Entrepreneurship In Secondary Schools Says Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 30/10/2023 - jumlah : 102 hits
Deputy finance minister Ahmad Maslan said his ministry would recommend introducing the subject on finance and entrepreneurship for students in Form 1 to Form 6 KULAI The finance ministry will forward a recommendation to the education minist...
Jawatankuasa Pantau Penyaluran Peruntukan Bajet 2024 Akan Ditubuhkan Kata Ahmad Maslan

Jawatankuasa Pantau Penyaluran Peruntukan Bajet 2024 Akan Ditubuhkan Kata Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 15/10/2023 - jumlah : 183 hits
JAWATANKUASA Pemantauan Bajet akan ditubuhkan dalam masa terdekat bagi menyemak dan memastikan peruntukan Belanjawan 2024 disalurkan sebaik mungkin kepada rakyat kata Timbalan Menteri Kewangan Ahmad Maslan Beliau berkata jawatankuasa berken...
Jembatan Kaca Di Banyumas Makan Korban Wisatawan Jatuh Dan Tewas Seketika Ini Kronologi

Jembatan Kaca Di Banyumas Makan Korban Wisatawan Jatuh Dan Tewas Seketika Ini Kronologi

papar berkaitan - pada 26/10/2023 - jumlah : 135 hits
Peristiwa itu terjadi pagi tadi Rabu pukul 10 00 wib Saat kejadian terdapat empat wisatawan yang sedang swafoto atau selfi
Berani Banget Siswa Kelas 6 Sd Lawan Jambret Yang Rampas Handphonenya Sampai Jatuh

Berani Banget Siswa Kelas 6 Sd Lawan Jambret Yang Rampas Handphonenya Sampai Jatuh

papar berkaitan - pada 26/10/2023 - jumlah : 138 hits
Salah satu jambret kemudian turun dari sepeda motor dan mendekati seorang anak laki laki berinisial RM
Nilai Matawang Dunia Turut Jatuh

Nilai Matawang Dunia Turut Jatuh

papar berkaitan - pada 22/10/2023 - jumlah : 73 hits
Dkh kd HaronPrestasi Mata Wang Asia Menjunam Berbanding USD 1 Pound Lubnan 897 2 Pound Syria 417 3 Lira Turkiye 50 4 Rupee Pakistan 30 5 Egypt Pound 24 6 Yen Jepun 13 7 Som Uzbekistan 8 3 8 Ringgit Malaysia 7 9 Yuan China 6 10 Won Korea Sel...
Mp Pas Saya Akan Terus Doakan Supaya Kerajaan Jatuh

Mp Pas Saya Akan Terus Doakan Supaya Kerajaan Jatuh

papar berkaitan - pada 26/10/2023 - jumlah : 117 hits
Shakira BuangPARLIMEN Seorang anggota parlimen Perikatan Nasional hari ini mengakui dia secara peribadi mendoakan kejatuhan pentadbiran 22 bulan kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini Malah Nik Muhammad Zawawi Salleh secara terbuka berkata di...
Aku Nekad Ceraikan Isteri Hanya Kerana Aku Jatuh Hati Pada Isteri Orang Disinilah Bermula Segalanya

Aku Nekad Ceraikan Isteri Hanya Kerana Aku Jatuh Hati Pada Isteri Orang Disinilah Bermula Segalanya

papar berkaitan - pada 28/10/2023 - jumlah : 201 hits
Aku sanggup ceraikan isteri aku sebab jatuh hati pada isteri orang Salam min Terima kasih siarkan luahan ni tanpa dedahkan profile aku Aku kenal Kak Nita masa kenduri kahwin adik kawan baik aku kak Nita ni sweet sweet lembut ja orangnya Dip...
Selepas 20 Tahun Jepun Perkenal Wang Kertas Baharu

The Best Of Celebrity Legs And Feet In Tights Vol 74 The Red White And Blue 2024

Pengeluaran Melalui Akaun Gap Di Gold Atm

Diesel Subsidies A Step Forward With Room For Improvement

Enjoying View While It Lasts

Simpati Nasib Najib Noh Omar Masuk Bersatu

Sedap Ayam Goreng Dsara Fried Chicken Temerloh

Ageing Malaysia The Critical Role Of Caregivers And Government



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


Dua Survey Dapati Najib Terlalu Popular Lalu Ada Pihak Halang Pembebasan Nya

15 Summer Wreath Designs Bursting With Color And Joy

Linda Enggai Bejaku Suah Chord

Kucaimars Aku Fobia Chord

Govt Committed To Building Sungai Bakap Tamil School

Former Court Of Appeal Judge Named New Suhakam Chair