Wacana Kesatuan Umat Islam Serantau Angkat Idea Melayu Raya


ismaweb.net
Athirah Huda Zalhe
30092023

Gali semula catatan sejarah, canang idea kesatuan di masa hadapan

KUALA LUMPUR, 14 Rabiulawal 1445H, Sabtu – Perpecahan negara Islam serantau menyebabkan umat Islam Nusantara mengalami kerugian kerana hilang identiti dan kekuasaan ke atas tanah air sendiri.

Atas dasar itu, gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) mengambil tanggungjawab mengangkat kembali idea Melayu Raya menerusi penganjuran Wacana Kesatuan Umat Islam Serantau di Universiti Malaya (UM) hari ini.

Pengarahnya, Mohd Noor Azib Asmangi berkata, wacana ini akan menjadi medium penyatuan umat Islam Nusantara yang sekian lama terpisah kerana sempadan geografi dan pentadbiran politik.

“Hari ini umat Islam dan negara umat Islam Nusantara terpecah-pecah mengikut sempadan geografi, sedangkan satu ketika dahulu negara-negara ini dipayungi oleh satu kekuatan dan berdaulat,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Justeru, beliau berkata, perbincangan mengangkat semula kesatuan serantau perlu dibuat, bermula dengan menggali kembali catatan sejarah dan mencanangkan idea perlunya kepada kesatuan di masa hadapan.

“Idea kesatuan ini pernah menjadi arus satu ketika dahulu. Tokoh-tokoh gerakan Islam mahupun parti politik di negara-negara rantau ini pernah mengangkat slogan Melayu Raya atau Indonesia Raya kerana sedar perlunya kesatuan ini untuk bebaskan negara dari penjajahan.

“Namun, slogan-slogan tersebut telah pudar setelah satu tempoh dan tidak ada catatan sejarah yang merakamkan agenda kesatuan tersebut secara terperinci, seolah-olah perkara kesatuan ini sengaja dihilangkan,” katanya.

Penganjuran ‘sulung’ Wacana Kesatuan Umat Islam Serantau kali ini disertai oleh pemikir-pemikir dan para akademik dari seluruh negara Asia Tenggara seperti Singapura, Brunei, Thailand, Vietnam, Indonesia, Laos dan Malaysia.

Wacana ini menumpukan kepada tiga topik utama iaitu ‘Penjajahan Alam Melayu dan Kesannya’, ‘Idea Kesatuan di Era Penjajahan, Satu Analisa’ dan ‘Kritikan serta Forum Jalan Menuju kepada Kesatuan Serantau’.

Terdahulu, sesi pembentangan dimulakan dengan wakil dari Brunei dan Vietnam iaitu Dr Muhammad Hadi Muhammad Melayong serta Dr Ma Thanh Hoang.

Sesi kemudiannya diteruskan dengan pembentangan Prof Dr Syed Muhammad Khirudin Aljunied (Singapura), Prof Emiritus Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh (Malaysia).

Bagi sesi forum pula akan disertai barisan panel iaitu Asst Prof Dr Ahmad Omar Chapakia (Thailand), Dr Maad Ahmad (Kemboja), Dr Muhammad Zaitun (Indonesia) dan Perunding Kanan Hubungan Antarabangsa ISMA, Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni.
Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/09/wacana-kesatuan-umat-islam-serantau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Putera Mahkota Dedah Arab Saudi Bakal Jalin Hubungan Diplomatik Dengan Israel Undang Kemarahan Umat Islam

Putera Mahkota Dedah Arab Saudi Bakal Jalin Hubungan Diplomatik Dengan Israel Undang Kemarahan Umat Islam

papar berkaitan - pada 23/9/2023 - jumlah : 98 hits
Sejarah bakal tercipta apabila pemimpin de facto Arab Saudi baru baru ini telah mengeluarkan kenyataan Mengenai potensi menjalin hubungan bersejarah dengan Israel yang dikatakan semakin hampir Kenyataan yang mengundang pelbagai respon ini t...
Jpj Speedtrap Tiang Hitam Ini Jer Idea Mampu Kan

Jpj Speedtrap Tiang Hitam Ini Jer Idea Mampu Kan

papar berkaitan - pada 18/9/2023 - jumlah : 190 hits
Jalan berlubang jalan tidak rata cat warna pembahagi jalan pudar jalan gelap tiada lampu Macam lagilah masalah jalan Itu semua ujian untuk rakyat malaysia
Resipi Berasaskan Sayur Sayuran Untuk Si Kecil Idea Ibu Ibu Pelbagaikan Hidangan

Resipi Berasaskan Sayur Sayuran Untuk Si Kecil Idea Ibu Ibu Pelbagaikan Hidangan

papar berkaitan - pada 21/9/2023 - jumlah : 126 hits
Resipi Berasaskan Sayur Sayuran Untuk Si Kecil Idea Ibu ibu Pelbagaikan Hidangan Ramai ibu ibu mengakui bahawa anak anak mereka tidak suka makan sayur Walaupun sudah dipujuk dengan pelbagai cara namun tidak juga berjaya Apa kata anda cuba p...
5 Idea Doorgift Murah Bajet Bawah Rm1

5 Idea Doorgift Murah Bajet Bawah Rm1

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 216 hits
Zaman sekarang ini telah menjadi satu trend untuk di berikan kepada sekolah guru atau pelbagai jenis majlis Bagi mummy untuk doorgift paling penting adalah bajet doorgift secara keseluruhan Bila kita tahu berapa bajet mudahlah kita tentukan...
21 Idea Replika Merdeka Daripada Bahan Terbuang Murid Sekolah

21 Idea Replika Merdeka Daripada Bahan Terbuang Murid Sekolah

papar berkaitan - pada 17/9/2023 - jumlah : 306 hits
Projek Replika Merdeka daripada bahan terbuang Bersempena dengan Kemerdekaan Malaysia sekolah akan menganjurkan projek buat anak murid menghasilkan replika yang bertemakan Malaysia Jadi jom kita selongkar inspirasi replika yang dihasilkan p...
T23j06 Peribahasa Melayu Mengharapkan

T23j06 Peribahasa Melayu Mengharapkan

papar berkaitan - pada 6/10/2023 - jumlah : 219 hits
Peribahasa Melayu Mengharapkan adalah pertaruhan terbaru dalam kiriman koleksi kami di mana kami senaraikan peribahasa yang maksudnya berkaitan dengan mengharapkan Ini adalah kiriman pertama daripada siri Zero to Hero yang bersandarkan kepa...
Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Drama Nuh Dan Nayla

Ita Medin Wai Setak Nyin Chord

Anneth Pandai Bicara Chord

Himpunan Soal Jawab Qurban Sempena Hari Raya Aidiladha

Hijau Biru Purple Mata Hitamku

What S Behind The Security Warnings For Pride Events