Video Deep Fake Senang Untuk Dihasilkan Pakar



Deep Fake, gabungan istilah "deep learning" dan "fake" atau pembelajaran mendalam dan palsu adalah video dan fail audio kelihatan asli tetapi palsu.

Dibuat menggunakan teknologi AI yang terkini dan mudah diakses dan dipelajari, individu boleh membuat video menunjukkan seseorang melakukan atau mengatakan sesuatu yang tidak dilakukannya.

Persoalannya adakah video seks yang tular kini dan mendapat perhatian umum itu adalah video deep fake?

KiniTV mendapatkan kepastian pakar, Fong Choong Fook, Pengarah LGMS Asia Security Exchange sebuah syarikat penggodam professional dan sekuriti terbesar di Malaysia yang menyediakan perkhidmatan forensic video.

"Kita tak boleh nak analisa melainkan kita dapatkan sumber video yang asli. Bila kita hantar fail video melalui whatsapp atau media sosial. metadata pada video itu akan berkurangan. Dan sekiranya analisa forensik dilakukan dan disebarkan melalui media sosial agak sukar kerana beberapa kunci utama akan hilang. Dari perspektif forensik dan jika kita mahu tahu ketulenan sesebuah video itu, kita perlu dapatkan salinan asli.

"Dari salinan asli kita dapatkan masa dan tarikh dirakamkan, kepala video, manipulasi pada saiz fail, dan banyak elemen yang boleh kita dapat ketulenannya. Bila kita melalui media sosial. informasi ini banyak hilang".

"Namun pada saya video pengakuan yang dikeluarkan selepas itu (lelaki dalam video seks) itu agak tulen, melihat beberapa sudut dalam video ia nampak tulen. Tidak banyak pergerakan untuk menunjukkan video itu deep fake"

Antara element untuk mengetahui dan mengesahkan video itu "deep fake" adalah resolusi visual, pencahayaan, herotan visual pada muka dan badan, kelipan mata, pergerakan badan, pergerakan bibir tanda kelahiran dan lain-lain.

Sumber asli sahaja yang dapat menentukan ia deep fake atau tidak.

"Teknologi sekarang mampu melakukan video sebegitu, dengan melihat element muka yang tidak berubah secara drastik, kita boleh lihat satu dimensi muka dengan pergerakan yang tidak banyak, agak senang untuk menghasilkan video deep fake melainkan pergerakan yang cepat dan berbagai perspektif, maka ia sukar dilakukan. Kalau anda lihat video itu, muka pelakon tidak berubah pada sudut yang berbeza, teknologi deep fake senang untuk dihasilkan".

"Video (seks) itu bukan resolusi yang tinggi, imej yang samar itu nampak meyakinkan, namun ia tidak dapat dipastikan melainkan mendapat video asli yang resolusi tinggi seperti video pengakuan yang terang dan dekat. Kita boleh fokus pada ekspresi muka untuk tentukan deepfake atau tidak. Dengan mendapat video sumber, kita boleh tentukan masa, hari dan cap masa, bagaimana ia dibuat, dan perkakasan apa yang digunakan, baru keputusan itu konkrit."

Menurutnya video itu disebarkan melalui whatsapp dan media sosial, yang menyebabkan kualiti piksel video adalah rendah.

Foong turut memberitahu, penghasil video tular itu perlukan masa yang lama untuk menghasilkan video untuk nampak tulen.

"Dari sudut ini anda nampak sangat jelas, perkadaran badan dan kepala itu nampak jelas, tapi jika anda kakukan video, anda boleh edit kepala dan badan untuk nampak natural. Ia hanya sekadar bagaimana anda belajar dan ambil masa untuk hasilkan lebih baik".

Dia juga turut memberitahu, bahawa untuk menghasilkan video deepfake, ia memerlukan perkakasan dan perisian berkuasa tinggi dan kos yang mahal, namun kini trend penghasilan video ini semakin mendapat perhatian.

"Ia dilakukan dengan menggunakan komputer biasa. Apa komputer ini lakukan ialah, perisian itu akan mempelajari bagaimana Obama (Presiden) dalam sudut yang berbagai. Bila anda lihat, pelakon itu melihat dia seperti bercakap ke depan, tapi masa yang sama, kamera boleh mengambil dari berbagai sudut. Jadi program komputer itu, mempelajari bagaimana seseorang itu menyerupai dalam sudut berbeza dan menggunakan pergerakan itu pada target dengan kaedah pertindihan. Untuk sampel ini, kami menggabungkan dua video dari Presiden Obama kepada orang lain. Ia dibuat dalam masa satu hari, jika ia dihasilkan lebih lama dan lebih banyak gambar subjek akan nampak imitasi yang lebih baik".


Laporan dari KINITV

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/06/video-deep-fake-senang-untuk-dihasilkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perakam Video Akui Tak Senang Duduk Setelah Mendapat Tahu Kes Sedang Disiasat

Perakam Video Akui Tak Senang Duduk Setelah Mendapat Tahu Kes Sedang Disiasat

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 332 hits
Tukang rakam perbuatan seorang daripada sekumpulan remaja merosakkan barang makanan di sebuah kedai serbaneka semalam mengakui mula tidak senang duduk apabila video itu tular di media sosial Sebaik video itu bertukar menjadi kecaman hebat d...
Pakar Sahkan Video Tidak Diubah Adakah Azmin Mereka Menjelaskan

Pakar Sahkan Video Tidak Diubah Adakah Azmin Mereka Menjelaskan

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 327 hits
Pakar bersetuju bahawa tidak ada sebarang pengubahan digital telah dibuat terhadap video yang dikatakan melibatkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali Namun mereka tidak dapat mengesahkan orang dalam video tersebut ialah Azmin Menurut lapor...
Video Semburit Azmin Pakar Australia Sahkan Video Adalah Tulen Tiada Manipulasi Dan Tiada Editing

Video Semburit Azmin Pakar Australia Sahkan Video Adalah Tulen Tiada Manipulasi Dan Tiada Editing

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 1380 hits
MALAYSIAKINI Pertubuhan media Australia SBS News telah meminta pandangan beberapa pakar mengenai klip seks yang didakwa melibatkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali Laporan itu menyatakan bahawa walaupun tidak dapat mengesahkan jika orang...
Video Tidak Diubah Atau Dimanipulasi Pakar Forensik Digital

Video Tidak Diubah Atau Dimanipulasi Pakar Forensik Digital

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 364 hits
Isu video seks melibatkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali telah menarik perhatian media asing yang memetik pandangan beberapa pakar digital untuk mengenal pasti ketulenannya Pertubuhan media Australia SBS News memetik...
Hari Ini Busuk Sebusuknya Selepas Penularan Video Kj Akhirnya Bersuara

Hari Ini Busuk Sebusuknya Selepas Penularan Video Kj Akhirnya Bersuara

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 288 hits
Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin menggesa rakyat Malaysia mengalihkan pandangan daripada berita buruk berkenaan politik negara Hari ini busuk sebusuknya Selepas penularan video KJ akhirnya bersuara
Ini Respon Kj Berikutan Tersebarnya Video Hubungan Intim Libatkan Menteri

Ini Respon Kj Berikutan Tersebarnya Video Hubungan Intim Libatkan Menteri

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 318 hits
Kecoh kecoh dan kecoh Lagi kita disebarkan lagi dengan satu video lucah melibatkan seorang menteri Malaysia di dalam sebuah bilik hotel Berikutan itu Khairy Jamaluddin dalam satu postingnya turut meluahkan rasa kecewa terhadap tahap politik...
Video Setelah Bantu Keluarga Yang Tinggal Bawah Jambatan Airmata Lelaki Ini Akhirnya Jatuh Bila

Video Setelah Bantu Keluarga Yang Tinggal Bawah Jambatan Airmata Lelaki Ini Akhirnya Jatuh Bila

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 345 hits
Andai ditanya kepada sesiapa sekalipun kami percaya tiada yang mahu hidup dalam serba kekurangan Apatah lagi tiada tempat tinggal dan hanya berteduh di bawah jambatan yang dianggap sebagai rumah Sukar untuk dipercayai namun itulah hakikat k...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim