Video Bantuan Pengadil Untuk Liga Malaysia


FIFA meluluskan penggunaan Teknologi Video Bantuan Pengadil (VAR) dalam temasya Piala Dunia Rusia 2018. Kini teknologi VAR telah digunakan secara meluas dalam perlawanan liga-liga utama dunia. Apakah teknologi VAR yang baru diguna dalam Piala Dunia 2018?
“VAR” ( VIDEO ASSISTANT REFEREE) Di dalam permainan bola sepak, seringkali berlaku ketidak-adilan diantara pemain ataupun kecurangan pengadil itu sendiri yang “berat sebelah” dalam mengadili sesuatu perlawanan.


Dengan berkembangnya teknologi pada hari ini, pelbagai pihak telah bertungkus-lumus mencari jalan penyelesaian kepada masalah ini dengan mengadaptasikan penggunaaan teknologi sebagai langkah yang efisyen bagi memastikan keadilan di setiap permainan bola terpelihara.


Sebelum berlangsungnya  perlawanan bola sepak piala dunia 2018 Rusia akhir-akhir ini, suatu mesyuarat telah diadakan oleh pihak FIFA bagi memberikan kata putus untuk menggunakan teknologi  “VAR” dalam perlawanan tersebut. Setelah bermesyuarat dengan pelbagai pihak, akhirnya teknologi ini mula dijalankan oleh FIFA di dalam setiap perlawanan bola sepak piala dunia tersebut.

Teknologi “VAR” ( Video Assistant Referee ) atau dikenali sebagai Sistem Video Pembantu Pengadil ini adalah sebuah teknologi yang digunakan untuk merakam seluruh perlawanan yang sedang dijalankan untuk membantu pengadil  dalam membuat keputusan.


Tujuan utama penggunaan Teknologi “VAR” ini adalah seperti berikut :

Gol
Sistem ini boleh digunakan untuk memeriksa sama ada bola sebenarnya masuk atau tidak. Hal ini kerana, teknologi ini memberikan gambaran yang jelas melalui rakaman yang diambil oleh kamera berteknologi tinggi.  Sekiranya berlaku kesilapan dalam menentukan gol yang dihasilkan, “VAR” ini boleh menarik semula keputusan tersebut.

Penalti
Sistem ini akan memeriksa sama ada wajarkah penalti diberikan setiap kali berlaku perlanggaran di dalam kotak penalti. Namun, sekiranya pemain melakukan kesalahan sendiri di dalam kotak penalti pihak lawan, penalti tidak akan diberikan.

Kad Merah
Sebarang perlakuan ganas atau bentesan atau terjahan(tackle) yang berbahaya boleh dihukum dengan menggunakan teknologi “VAR” ini.

Kesilapan Identiti
Contoh terbaik insiden ini ialah ketika perlawanan Arsenal menentang Chelsea pada 2014, di mana pengadil telah menghantar Kieran Gibbs keluar padang walaupun sebenarnya ia adalah kesalahan Alex Oxlade-Chamberlain. Perkara ini akan dapat diperbetulkan semula dengan VAR.


DI MANA PENGADIL VIDEO?
Mereka ditempatkan di lokasi luar padang, dengan capaian beberapa sudut kamera. Suara mereka dihubungkan terus dengan pegawai atas padang supaya mereka dapat memberi amaran ke atas apa-apa kesalahan.



TIGA CARA “VAR” DIGUNAKAN SEMASA PERMAINAN :
1) Pengadil video memberitahu kepada pengadil di atas padang melalui alat dengar telinga, yang di mana akan mengangkat tangan untuk menghentikan perlawanan dan memberitahu pemain keputusan sedang dikaji semula. Jika berpuas hati tiada kesalahan dilakukan, pengadil akan memberi isyarat permainan dimulakan semula.


2) Penentuan oleh VAR Dalam contoh ini, pengadil akan memberi isyarat tangan berbentuk petak untuk mengajuk bentuk skrin TV. Pengadil video akan mengkaji semula insiden dan pengadil akan membuat isyarat sama jika dia ingin mengubah keputusan.


3) “Kajian semula atas padang”, seperti yang telah kita lihat ketika Itali dianugerahkan penalti di Wembley awal tahun ini. Untuk keputusan yang lebih subjektif, pengadil video akan mengarahkan pengadil untuk melihat ulangan semula di atas skrin tepi padang. Beliau akan memberikan “isyarat TV” sebelum memberikan kata putus.

http://fstm.kuis.edu.my/blog/wp-content/uploads/2018/07/Video-Assistant-Referee-VAR-Explained-1.mp4Video Credit to: www.youtube.com/watch?=KmprMLZ0Cic&spfreload=10




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://obsesbola.blogspot.com/2019/04/video-bantuan-pengadil-var-untuk-liga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keputusan Bola Sepak Liga Super Malaysia 23 April 2019

Keputusan Bola Sepak Liga Super Malaysia 23 April 2019

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 340 hits
Hanya satu perlawanan berlangsung pada 23 April 2019 9 00 malam di Stadium Bolasepak Cheras Kuala Lumpur melibatkan Kuala Lumpur dan Perak Ini merupakan perlawanan gantian minggu ke 3 yang ditangguhkan sebelum ini KEPUTUSAN PENUHKuala Lumpu...
Malaysia Kenapa Takut Sangat Rakyat Lihat Video Perbicaraan Najib Soal Isham Jalil

Malaysia Kenapa Takut Sangat Rakyat Lihat Video Perbicaraan Najib Soal Isham Jalil

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 269 hits
Bekas pegawai khas Najib Razak Isham Jalil yang memuat naik rakaman transkrip video perbicaraan bossnya dikecam peguam Tun Dr Mahathir Haniff Khatri Abdulla Bekas pegawai khas Najib itu hari ini berkata beliau dimaklumkan peguam berkenaan a...
Video Julang Bendera Malaysia Di Palestin Ella Suami Laksana Misi Kemanusiaan Di Bumi Bergolak

Video Julang Bendera Malaysia Di Palestin Ella Suami Laksana Misi Kemanusiaan Di Bumi Bergolak

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 418 hits
Julang bendera Malaysia di Palestin Ella suami laksana misi kemanusiaan di bumi bergolak Minggu lepas ratu rock Tanah Air Ella Aminuddin dilaporkan akan berlepas ke Syria dan Palestin pada 26 April 2019 Kehadirannya ke negara bergolak itu a...
Jdt Pasukan Paling Bernilai Dalam Liga Malaysia Dengan Jumlah Rm30 Juta

Jdt Pasukan Paling Bernilai Dalam Liga Malaysia Dengan Jumlah Rm30 Juta

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 331 hits
Mengikut nilai anggaran yang dikeluarkan oleh transfermarkt pasukan Johor Darul Ta zim JDT menjadi antara pasukan yang paling bernilai di dalam Liga Malaysia dengan harga pasaran mencecah RM30 juta Pengiraan nilai yang merangkumi jumlah kes...
Syed Saddiq Bawa Bts Sempena Tahun Melawat Malaysia 2020 Artis Malaysia Kurang Power K Pop Agaknya

Syed Saddiq Bawa Bts Sempena Tahun Melawat Malaysia 2020 Artis Malaysia Kurang Power K Pop Agaknya

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 634 hits
Penggemar muzik K Pop pastinya gembira dengan hasrat Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman untuk membawa persembahan kumpulan popular Bangtan Boys ke negara ini Tetapi cadangan itu tidak dipersetujui penggiat seni tempatan S...
Perlembagaan Rakyat Malaysia Dr Mahathir Mohamad

Perlembagaan Rakyat Malaysia Dr Mahathir Mohamad

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 433 hits
Negeri negeri di Malaysia menjadi tanah jajahan British selepas Triti MacMichael ditandatangani Malayan Union akan diperintah sepenuhnya oleh British Orang orang Melayu tidak lagi mempunyai tuntutan terhadap negeri negerinya Tiada lagi Tana...
Malaysia Dr Mahathir Perlembagaan Rakyat Malaysia

Malaysia Dr Mahathir Perlembagaan Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 326 hits
Dr Mahathir mengulas berkenaan Perlembagaan Malaysia dan Undang undang tubuh Johor Terengganu Perlembagaan rakyat Malaysiaoleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir MohamadNegeri negeri di Malaysia menjadi tanah jajahan British selepas Triti MacM...
Perlembagaan Rakyat Malaysia

Perlembagaan Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 285 hits
Negeri negeri di Malaysia menjadi tanah jajahan British selepas Triti MacMichael ditandatangani Malayan Union akan diperintah sepenuhnya oleh British Orang orang Melayu tidak lagi mempunyai tuntutan terhadap negeri negerinya Tiada lag
Undang Undang Tubuh Johor Terengganu Terbatal Bila Malaysia Dibentuk Dr Mahathir

Undang Undang Tubuh Johor Terengganu Terbatal Bila Malaysia Dibentuk Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 389 hits
Undang undang tubuh Johor dan Terengganu terbatal dengan perlembagaan baru yang diterima oleh semua negeri negeri di Malaysia Foto The Malaysian Insight Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini mendakwa bahawa perlembagaan negeri Johor ...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024