Ustaz Ebit Liew Sebak Ziarah Saudara Seislam Di Gaza


 Siti Hafidah
'Sukar peluang pekerjaan. Di bom sampai 3 kali. Hilang seorang demi seorang dalam hidup' Ustaz Ebit Liew beri mainan kepada kanak-kanak di Gaza. Foto ihsan Facebook Ebit Lew BANGI – Kesabaran aktivis masyarakat, Ustaz Ebit Liew akhirnya membuahkan hasil selepas dibenarkan masuk ke Gaza, Palestin bagi menyalurkan bantuan kemanusiaan.
Selepas lebih sebulan menunggu, beliau hari ini bertemu dengan penduduk Gaza bagi mengagihkan bantuan kepada keluarga di sana yang hidup serba kekurangan.
Menerusi hantaran di Facebook, pendakwah bebas itu menceritakan aktiviti beliau di Gaza antaranya menziarahi beberapa keluarga dalam kalangan susah dan memerlukan, membeli barang keperluan serta berbual bersama kanak-kanak.
“Saya shopping (membeli) barang keperluan, makanan dan mainan anak-anak. Bila berbual saya tanya nama. Semua bagi tahu nama masing-masing.
“Seorang ini tak jawab-jawab. Rupanya tak dengar dah lama. Sakit. Saya tanya ada bawa jumpa doktor. Ubat hanya ada di Mesir. Dan selepas itu perlu pembedahan di West Bank (Tebing Barat). Saya terus ambil nama jenis ubat itu. Nanti akan minta team (kumpulan) Malaysia yang akan masuk dalam masa terdekat bawa ubat itu.
“Comel sangat adik itu. Maknya sebak menangis bila dengar ubat itu akan dapat dalam masa terdekat. Team (kumpulan) Malaysia yang akan masuk lagi akan dibawa Palestine Red Crescent,” katanya.
Ustaz Ebit juga tidak dapat menahan rasa sebak memikirkan keadaaan kanak-kanak Gaza yang hanya ingin hidup dalam keadaan tenang dan boleh majukan diri.
“Sukar peluang pekerjaan. Di bom sampai tiga kali. Hilang seorang demi seorang dalam hidup. Saya beri duit belanja dan hadiah buat keluarga yang diziarahi. Tak berhenti mereka doakan untuk kami.
“Penduduk Gaza lembut dan baik sangat. Sifat dan akhlak mereka benar-benar terpuji,” katanya.
Dalam hantaran itu juga, Ustaz Ebit sekali lagi memberi ucapan penghargaan kepada pihak-pihak yang membantu menjayakan misi bantuan kemanusiaan ini.
Pada 25 Mei lalu, Ustaz Ebit dilaporkan berlepas ke Mesir bagi menjayakan misi bantuan kemanusiaan untuk disampaikan kepada rakyat Palestin yang terjejas akibat serangan Israel.
Bagaimanapun beliau dan rombongan bantuan kemanusiaannya difahamkan `terkandas’ di Kaherah, Mesir lebih sebulan sebelum berjaya memasuki Gaza.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/ustaz-ebit-liew-sebak-ziarah-saudara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agenda Awani Eksklusif Bersama Ustaz Ebit Lew Dari Gaza

Agenda Awani Eksklusif Bersama Ustaz Ebit Lew Dari Gaza

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 237 hits
Temu bual istimewa Ustaz Ebit Lew yang kini berada di Gaza 830 malam ini di saluran 501 Live TV astroawani com dan aplikasi AstroAWANI SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https ww...
Ustaz Ebit Lew Beli Dua Lori Barang Ubatan Bantu Hospital Gaza Musnah Dibom

Ustaz Ebit Lew Beli Dua Lori Barang Ubatan Bantu Hospital Gaza Musnah Dibom

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 479 hits
Sebak fikirkan anak seorang doktor hilang semua ahli keluarga Ustaz Ebit Liew beli barang keperluan hospital di Gaza Foto ihsan Facebook Ebit Lew BANGI Misi kemanusiaan diteruskan kali ini pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew membeli keperluan ho...
Ustaz Ebit Lew Selamat Tiba Di Malaysia

Ustaz Ebit Lew Selamat Tiba Di Malaysia

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 190 hits
Ustaz Ebit Lew selamat tiba di Malaysia Pendakwah terkenal Ebit Lew selamat tiba di Malaysia selepas selesai menjalankan misi Bantuan Kemanusiaan Gaza Palestin Dalam satu hantaran di Facebooknya pada Jumaat beliau berterima kasih kepada sem...
Hiburan Ustaz Ebit Lew Kongsi Hulur Bantuan Terima Pula Bila Saya Buat Kena Kecam Alha Alfa

Hiburan Ustaz Ebit Lew Kongsi Hulur Bantuan Terima Pula Bila Saya Buat Kena Kecam Alha Alfa

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 202 hits
Baru baru ini jurusolek artis Datuk Alha Alfa berkongsi sebuah video hantaran di akaun Instagramnya dimana dia sedang mengedarkan bantuan buat Orang Kelainan Upaya dan peniaga di tepi jalan telah membuat beberapa pihak tidak senang dengan t...
Ebit Lew Sebak Lawat Lokasi Dibom

Ebit Lew Sebak Lawat Lokasi Dibom

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 138 hits
Oleh SITI AMINAH MOHD YUSOF Ebit Lew berjalan di atas sisa runtuhan bangunan yang dibom di Gaza Palestin PETALING JAYA Pendakwah terkenal Ustaz Ebit Lew berkongsi rasa sebak dan sayu ketika menjejakkan kaki ke tempat tempat yang pernah berk...
Ebit Lew Sewa Rumah Untuk Penduduk Gaza

Ebit Lew Sewa Rumah Untuk Penduduk Gaza

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 202 hits
Ebit Lew sewa rumah untuk penduduk Gaza Aktiviti Ebit Lew di Gaza Palestin hari ini diteruskan dengan lawatan ke kediaman penduduk kurang bernasib baik di sekitar kawasan berkenaan Menurutnya di laman Facebook dia sempat menziarahi sebuah k...
Tak Putus Ucapan Cinta Walaupun Jauh Ustaz Ebit Lew Sempat Buat Surprise Hari Jadi Isteri

Tak Putus Ucapan Cinta Walaupun Jauh Ustaz Ebit Lew Sempat Buat Surprise Hari Jadi Isteri

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 439 hits
Pendakwah terkenal Ustaz Ebit Lew sempat memesan kek dan bunga buat bidadari tersayang di hari lahir isterinya itu semalam Baca Dia yang kini berada di Palestine untuk misi bantuan kemanusiaan tetap mengingati tarikh istimewa insan yang dic...
Ebit Lew Tubuh Rumah Anak Yatim Di Gaza

Ebit Lew Tubuh Rumah Anak Yatim Di Gaza

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 176 hits
malaysiakini comDiterbitkan 29 Jun 2021 12 14 pmPendakwah bebas Ebit Lew menubuhkan Rumah Kasih Umat di Gaza Palestin untuk dijadikan tempat tinggal dan aktiviti bagi anak anak yatim Bagi tujuan itu Ebit menyewa dua buah rumah yang sehingga...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord