Usaha Ubah Tingkah Laku Perokok



Sejak 2008, semua pengeluar rokok di negara ini diwajibkan memaparkan tanda amaran bergrafik pada kotak rokok yang menunjukkan risiko dihadapi perokok seperti kerosakan paru-paru, gigi, keguguran dan kanser mulut bertujuan memberi rangsangan emosi seperti ngeri, gerun dan jijik di kalangan perokok.

Amaran bergrafik itu sebagai tambahan kepada label ‘Amaran oleh Kerajaan Malaysia - Merokok Membahayakan Kesihatan’ pada setiap kotak rokok.   

Mengikut Artikel 11 Rangka Kerja Konvensyen Mengenai Kawalan Tembakau (FCTC), semua negara yang menandatangani perjanjian perlu menguatkuasakan peraturan (amaran bergrafik pada kotak rokok) dalam tempoh tiga tahun.

Malaysia menandatangani persetujuan untuk mematuhi Artikel 11 itu pada 16 September 2005 dan perlaksanaan sepenuhnya pada Disember 2008.  Manakala bagi Artikel 8 (larangan merokok di tempat awam sepenuhnya) dilaksanakan pada 2010, iaitu lima tahun selepas persetujuan ditandatangani.

Syarikat rokok mencari jalan lain untuk mengiklankan produk selepas kerajaan mematuhi Artikel 13 dengan mengharamkan iklan dan promosi produk tembakau di media cetak mahu pun elektronik.

Syarikat rokok mengeluarkan kotak rokok seperti pek berkembar, pek warna warni, pek perayaan selain rokok pelbagai rasa seperti menthol, mild, light dan pelbagai perasa seperti strawberi, epal dan anggur.

Strategi itu bertujuan menarik perokok baru di kalangan remaja, terutama wanita yang lebih berminat kepada pek berwarna warni keluaran terhad di samping rasanya yang sejuk (methol) dan ringan (light).

Islam menganjurkan agar umatnya menjauhkan diri daripada perkara yang mendatangkan mudarat, tidak kra kecil ataupun besar. Banyak perkara mendatangkan mudarat dipandang ringan oleh umat Islam, termasuk prbuatan merokok tanpa memikirkan tegahan agama.

Perbuatan itu turut dilakukan golongan yang mendakwa ulamdan pemimpin agama.  Justeru, amat sukar untuk menguatkuasakan larangan merokok berdasarkan kehendak agama. 

Masyarakat di negara ini menghukum perbuatan merokok makruh berdaarkan kepada mazahab Syafie. Merokok dihukumkan makruh kerana ia tidak memabukkan dan bukan dari jenis memabukkan. Bagaimanapun, merokok jelas mendatangkan bahaya kepada kesihatan sebagaimana amaran yang tertera dengan jelas pada kotaknya.

Mengikut kaedah hukum, sesuatu yang mendatangkan keburukan wajib dijauhi. Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 195 yang bermaksud: “Dan hendaklah kamu memberikan derma untuk kepentingan sabilillah dan janganlah kamu menjerumuskan diri dalam jurang kebinasaan, dan hendaklah bertindak sebaik-baiknya. Sesungguhnya Allah suka kepada orang –orang yang melakukan kebaikan.”

Merokok yang jelas diakui membahayakan kesihatan tergolong antara sikap yang menjerumuskan diri dalam jurang kebinasaan. Mengapa merokok? Banyak di kalangan perokok mendakwa perbuatan itu memberi ketenangan dan perasaan gembira. Merokok juga dikatakan menjadi pencetus perasaan positif untuk melakukan kerja dan mengelak perasaan bosan. 

Pandangan itu tidak wajar diterima sebagai meletakkan hukum. Islam tidak menghalalkan sesuatu berdasarkan kepada sesuatu andaian dan alasan saja.

Perhatikan firman Allah SWT yang bermaksud: “Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai arak dan judi.  Katakanlah pada kedua-duanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa kedua-duanya adalah lebih besar daripada manfaatnya.” (Surah al-Baqarah, ayat 219)

Manfaat yang sedikit tidak menjadikan sesuatu itu halal jika keburukannya lebih banyak. Islam tidak membenarkan sebarang perbuatan mendatangkan keburukan dilakukan kerana ingin mendapatkan sedikit kebaikan.

Asas hukum ini menjadi pegangan kepda ulama fikah yang menghukum perbuatan merokok sebagai hram. Perkara utama dikaji dan dinilai ialah kesan buruk akibat merokok terutama membahayakan kesihatan dan menimbulkan masalah sosial. 

Islam dengan tegas melarang perbuatan mendatangkan keburukan sebagaimana firman Allah SWT dalam surah an-Nisa ayat kedua yang bermaksud: “Dan jangalah kamu cuba menukarkan yang baik-baik dengan yang buruk-buruk.”

Firman allah SWT yang bermaksud: “Dan Dia (Allah) telah menghalalkan bagi kamu segala yang baik-baik dan mengharamkan ke atas kamu segala yang buruk-buruk.” (Surah al-Aaraf, ayat 157).

Sesungguhnya Allah SWT tidak mendatangkan keburukan kepada seseorang itu kecuali dia sendiri yang melakukannya, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: “Dan setiap keburukan yang menimpa kamu itu dilakukan oleh tangan kamu sendiri.” (Surah as-Syura, ayat 30).

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/10/kml.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Tingkah Laku Anak Yang Nampak Annoying Tetapi Sebenarnya Ciri Ciri Anak Bijak

10 Tingkah Laku Anak Yang Nampak Annoying Tetapi Sebenarnya Ciri Ciri Anak Bijak

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 283 hits
Perasan tak kadangkala tingkah laku anak nampak annoying tetapi sebenarnya jika diperhatikan ia nampak bijak dan kreatif Pernah tak anda memerhatikan tingkah laku anak yang berusia dua hingga enam tahun Walaupun anda sibuk dengan bermacam u...
Kampus Umt Bukit Kor Ubah Lanskap Marang

Kampus Umt Bukit Kor Ubah Lanskap Marang

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 572 hits
Latiff meninjau projek ternakan kelulut di UMT Kampus Marang Pembinaan Universiti Malaysia Terengganu Kampus Marang di Bukit Kor pasti mengubah lanskap Daerah Marang UMT diberikan tanah seluas 600 ekar oleh Kerajaan Negeri di Bukit Kor Mara...
Esdm Sebut Belum Ada Perusahaan Batubara Pkp2b Ubah Status Jadi Iupk

Esdm Sebut Belum Ada Perusahaan Batubara Pkp2b Ubah Status Jadi Iupk

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 175 hits
Diretur Jenderal Mineral dan Batubara Kementerian ESDM Bambang Gatot mengatakan perusahaan batubara pemegang PKP2B yang memperpanjang masa operasi harus memenuhi beberapa ketentuan yaitu merubah status menjadi IUPK harus memenuhi kewajiban ...
Pemerintah Ubah 2 Kilang Minyak Tua Untuk Produksi B100

Pemerintah Ubah 2 Kilang Minyak Tua Untuk Produksi B100

papar berkaitan - pada 9/10/2018 - jumlah : 185 hits
Menteri Badan Usaha Milik Negara Rini Soemarno mengatakan dirinya telah melihat secara langsung bagaimana BUMN migas Italia Eni S p A yang berhasil mengubah kilang minyak tua menjadi kilang yang memproduksi B100
Presiden Brazil Didakwa Terlibat Rasuah Ubah Wang Haram

Presiden Brazil Didakwa Terlibat Rasuah Ubah Wang Haram

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 221 hits
Presiden Brazil didakwa terlibat rasuah ubah wang haram Dikemas kini 17 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 17 Oct 2018
Dap Perlu Keras Keras Ubah Stigma Terhadapnya Kata Setiausaha

Dap Perlu Keras Keras Ubah Stigma Terhadapnya Kata Setiausaha

papar berkaitan - pada 13/10/2018 - jumlah : 230 hits
DAP perlu keras keras ubah stigma terhadapnya kata setiausaha Dikemas kini 1 jam yang lalu middot Diterbitkan pada 12 Oct 20
India Ubah Nama Allahabad

India Ubah Nama Allahabad

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 165 hits
NEW DELHI 8 Safar 1440H Rabu Kerajaan India mengubah nama sebuah bandar bersejarah yang ada kaitan dengan Islam di negara itu Allahabad di utara negeri Uttar Pradesh kepada nama yang menjurus kepada bunyi Hindu lapor media tempatan Allahaba...
Bei Bakal Ubah Mekanisme Penutupan Perdagangan Di 2019

Bei Bakal Ubah Mekanisme Penutupan Perdagangan Di 2019

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 191 hits
Bursa Efek Indonesia mengaku akan mengubah mekanisme penutupan perdagangan di pasar modal di 2019 guna mengakomodir para pelaku pasar yang masih samar menghadapi penutupan perdagangan
Psi Nilai Jokowi Berhasil Ubah Pola Pertumbuhan Ekonomi

Psi Nilai Jokowi Berhasil Ubah Pola Pertumbuhan Ekonomi

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 187 hits
Dedek yang akrab disapa Uki ini menjelaskan tidak mengherankan apabila Badan Pusat Statistik mencatat bahwa ketimpangan ekonomi yang selama 10 tahun era kepemimpinan sebelumnya meningkat tajam kini menurun
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats