Usaha Menghapuskan Minoriti Umat Islam


Rancangan jahat menghapuskan orang Islam di Republik Afrika Tengah menyebabkan krisis kemanusiaan semakin meruncing sejak awal tahun 2014 lalu. Kira-kira 1.4 juta penduduk minoriti Islam menjadi sasaran keganasan kumpulan militia Kristian yang menggelar diri mereka sebagai anti-Balaka.


Penasihat kanan Amnesty International, Joanne Mariner berkata, militia anti-Balaka melancarkan kempen pembersihan orang Islam secara besar-besaran di negara terbabit dan menyelar kumpulan pengaman antarabangsa kerana gagal menghalang perbuatan itu.

“Walaupun terdapat kira-kira 1,600 askar Perancis ditempatkan di negara bergolak itu bersama 6,000 anggota pasukan pengaman Kesatuan Afrika (Misca), mereka masih gagal menghentikan pertelagahan antara kedua-dua puak tersebut,” tegasnya.

Difahamkan, insiden keganasan etnik pada kali ini adalah paling buruk sejak bekas Presiden Michel Djotodia meletak jawatan pada 10 Januari lalu.

Selain itu, ada pihak mendakwa, faktor utama menyebabkan keganasan etnik itu kerana negara Barat dan sekutunya tidak senang dengan perkembangan Islam di negara tersebut.

Pengusiran secara paksa

Kumpulan hak asasi manusia (HRW) menyatakan, serangan ke atas penduduk Islam sememangnya sudah dapat dijangka.

Menurut laporan Amnesty, lebih 100 penduduk di barat dan utara negara itu menjadi saksi kekejaman ke atas orang Islam selepas kumpulan pelampau Kristian tersebut meneruskan rancangan menghapuskan dan mengusir orang Islam secara paksa dari negara itu.

Keganasan paling teruk direkodkan adalah di bandar utara Bossemptele, di mana sekurang-kurangnya 100 orang termasuk warga emas dan seorang imam lingkungan 70-an dibunuh, Januari lalu.

Selain itu, beberapa bandar lain seperti Bouali, Boyali dan Baoro turut menjadi sasaran serangan militia anti-Blaka sejak akhir tahun lalu.

Keganasan itu menyebabkan banyak pihak mula khuatir jika insiden pembunuhan beramai-ramai seperti di Rwanda hampir 20 tahun lalu kembali berulang.

Rencana kemanusian terburuk

Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Pelarian (UNHCR), Antonio Guterres memberitahu, beliau telah menyaksikan bencana kemanusiaan terburuk dan sentimen anti-Islam di Republik Afrika Tengah.

Menurutnya lagi, sebahagian daripada penduduk Islam masih terperangkap di dalam negara itu akibat tindakan pengepungan kumpulan militia anti-Balaka.

Sementara itu, Pengarah Kecemasan HRW, Peter Bouckaert memaklumkan etnik minoriti tersebut turut berhadapan ancaman bunuh.

“Sebelum konfl ik itu tercetus, populasi orang Islam mencecah sehingga 30,000 orang.

Namun, kini jumlahnya kurang daripada 500 orang selain tujuh daripada lapan masjid dimusnahkan sewenang-wenangnya,” jelasnya lagi.

80 peratus pelarian di dunia adalah orang Islam

Negara berkeluasan 623,000 kilometer persegi ini didiami kira-kira lima juta penduduk.

Sejak lima dekad lalu, Republik Afrika Tengah berada di bawah pemerintahan kuku besi selepas mendapat kemerdekaan dari Perancis pada 1960.

Ia turut disenaraikan sebagai negara termiskin di dunia walaupun kaya dengan emas, kayu balak, berlian dan uranium.

Penduduk Islam minoriti di negara itu hanya 15 peratus atau 750,000 orang namun, mereka mampu menguasai bidang ekonomi dan perdagangan.

Bagaimana kekacauan tercetus?

Gabungan kumpulan Islam, Seleka, pimpinan Michel Djotodia menggulingkan bekas Presiden Francois Bozize dalam rampasan kuasa, Mac tahun 2013 lalu. Beberapa bulan sebelum itu, kedua-dua pihak bersetuju menubuhkan kerajaan perpaduan yang akan dipimpin oleh beliau.

Bagaimanapun, perjanjian damai tersebut gagal dilaksanakan selepas kumpulan Seleka semakin mara dan menawan beberapa bandar termasuk ibu negara.

Ketegangan yang memuncak menyebabkan Bozize terpaksa melarikan diri ke Cameroon. Difahamkan, beliau pernah mengetuai rampasan kuasa, kira-kira 10 tahun lalu dan memenangi pilihan raya pada 2005 serta 2011.

Apa berlaku selepas Bozize digulingkan?

Negara itu menjadi huru-hara akibat krisis politik. Menurut laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), lebih 400,000 orang kehilangan tempat tinggal dalam tempoh beberapa bulan.

Bagaimanapun, konflik semakin meningkat selepas kebangkitan kumpulan anti-Balaka yang melancarkan kempen penghapusan etnik Islam hingga menyebabkan pasukan pengaman antarabangsa terpaksa campur tangan.

Pada 10 Januari lalu, Djotodia akhirnya meletak jawatan, selepas banyak pihak mempertikaikan kredibiliti beliau kerana gagal menamatkan pertumpahan di Republik Afrika Tengah.

Susulan daripada pengunduran Djotodia, bekas Datuk Bandar Bangui, Catherine Samba-Panza menjadi wanita pertama dilantik sebagai presiden sementara pada 23 Januari lalu.

Berapakah jumlah korban keganasan etnik tersebut?

Kakitangan Palang Merah Antarabangsa melaporkan, lebih seribu mayat ditemui bergelimpangan di sekitar ibu negara sejak 5 Disember lalu.

Selain itu, kira-kira 133 kanak-kanak dibunuh sejak dua bulan lalu dan sebahagian daripadanya turut dipancung dan anggota tubuh mereka dikudungkan.

Bagaimana nasib penduduk Islam?

Mereka terpaksa mendapatkan perlindungan di negara jiran dan beberapa lokasi di seluruh negara termasuk lapangan terbang di Bangui.

Jumlah pelarian semakin meningkat dikhuatiri menyebabkan bencana kemanusiaan terburuk kerana bekalan makanan dan ubat-ubatan semakin berkurangan akibat sekatan daripada kumpulan militia, anti-Balaka.

Kebanyakan pelarian juga jatuh sakit dan mengalami trauma.

BACA INI JUGA: Kejahatan Bangsa Yahudi Menurut Al-Quran

-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2014/03/usaha-menghapuskan-minoriti-umat-islam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Segerakan Juga Siasat Pemimpin Ph Main Isu Sensitiviti Umat Islam Hadi

Segerakan Juga Siasat Pemimpin Ph Main Isu Sensitiviti Umat Islam Hadi

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 148 hits
agendaily com5 12 2022Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang bercakap kepada media selepas memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi hari ini Gambar Agenda DailyTimbalan Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Abdul Hadi Awang m...
Mufti Perlis Cadang Dap Turut Memohon Maaf Kepada Umat Islam Masyarakat Melayu

Mufti Perlis Cadang Dap Turut Memohon Maaf Kepada Umat Islam Masyarakat Melayu

papar berkaitan - pada 26/11/2022 - jumlah : 150 hits
Permohonan maaf secara terbuka dua pemimpin DAP Lim Guan Eng dan Anthony Loke kepada rakyat dan pemimpin Gabungan Parti Sarawak mengundang banyak respon positif Perkara itu turut menarik perhatian Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abid...
Sila Minta Maaf Kep4da Umat Islam Malaysia Juga Kata Mufti Perlis Kep4da Dap

Sila Minta Maaf Kep4da Umat Islam Malaysia Juga Kata Mufti Perlis Kep4da Dap

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 162 hits
Mufti Perlis Datuk Mohd Asri Zainul Abidin meminta DAP untuk mengemukakan permohon4n maaf kepada masyarakat Islam di negara ini Dalam catatan Facebook yang dimuat naik hari ini Asri berkata DAP perlu berbu4t demikian bagi mered4kan ketegang...
Hukum Mengucapkan Rest In Peace Oleh Umat Islam Terhadap Orang Bukan Islam

Hukum Mengucapkan Rest In Peace Oleh Umat Islam Terhadap Orang Bukan Islam

papar berkaitan - pada 18/11/2022 - jumlah : 262 hits
Salam hari Jumaat yang penuh berkah Tengah belek belek website Mufti WP mama tergerak untuk share perihal Hukum Mengucapkan Rest in Peace oleh umat Islam terhadap orang bukan Islam ni Jujurnya mama selalu mengawal diri dari mengucapkan RIP ...
Kabinet Kerajaan Perpaduan Memiliki 67 Berugama Islam Jadi Apa Masalah Lebai

Kabinet Kerajaan Perpaduan Memiliki 67 Berugama Islam Jadi Apa Masalah Lebai

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 107 hits
Sampai bila isu perkauman dan agama mahu dijadikan modal politik oleh parti Pas Tidakkah baik jika Pas terus mebawa isu RUU 355 jika pun telah lupa kepada agenda hukum Hudud Pas telah diberi peluang memerintah beberapa negeri namun gagal me...
Hai Lebai Ndak Juga Ka Duit Ni Kata Undi Ph Islam Diragui Bab Duit Nak Ya Haramjadah

Hai Lebai Ndak Juga Ka Duit Ni Kata Undi Ph Islam Diragui Bab Duit Nak Ya Haramjadah

papar berkaitan - pada 5/12/2022 - jumlah : 103 hits
AHMAD ALBABAii Kata PH Kerajaan Yahudi Kerajaan Komunis Kerajaan Liberal Kerajaan Luar tabii tapi duit nak Halal ke makan duit Kerajaan Yahudi
Hospital Islam Az Zahrah Mesra Ibadah Solat Walaupun Sakit Boleh Belajar Caranya

Hospital Islam Az Zahrah Mesra Ibadah Solat Walaupun Sakit Boleh Belajar Caranya

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 118 hits
Memilih hospital yang tepat adalah salah satu perkara yang perlu dititikberatkan sekiranya mahu mendapatkan rawatan terbaik Bukan mudah mahu mencari hospital yang serasi kerana banyak faktor yang harus kita fikirkan sebelum membuat keputusa...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Pemuda Kaku Selepas Kemalangan Habis Sayur Niaga Berterabur Atas Jalan

Puasa Ayyamul Bidh Niat Keutamaan Jadwal 2024

Belajar Menerima Keluarga Pasangan Anda

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden