Dap Sahkan Berunding Dengan Umno Tapi Gagal Tubuh Kerajaan Baharu Di Perak


FMT Reporters
-December 11, 2020 10:55 PM


PETALING JAYA : DAP mengesahkan parti itu mengadakan rundingan dengan Umno untuk menubuhkan kerajaan negeri perpaduan di Perak, namun usaha itu gagal kerana, antara lain, Umno enggan memperuntukkan jawatan EXCO kerajaan negeri kepadanya.

“Dalam perundingan itu, Umno membuat pelbagai tawaran termasuk menawarkan jawatan EXCO kepada PKR dan Amanah, tetapi bukan kepada DAP,” kata Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming.

“Jikalau tawaran sebegini diterima, Pakatan Harapan (PH) Perak akan berpecah kerana perpaduannya akan dilemahkan,” kata beliau dalam satu kenyataan.

Beliau berkata PH Perak enggan tunduk kepada syarat Umno dan memberi kata dua kepada parti itu untuk tidak meminggirkan mana-mana ahli komponen PH, jika mahu mencapai persetujuan menubuhkan kerajaan perpaduan di Perak.

Nga berkata Umno juga menolak tuntutan DAP supaya memeterai perjanjian bahawa Umno komited memastikan kerajaan baharu yang bakal ditubuh berasaskan integriti, tata urus baik dan tidak berkompromi dalam menegakkan keadilan.

Beliau berkata sehingga 8 Dis, rundingan telah berterusan antara PH dan UMNO namun tidak berhasil “kerana Umno tidak dapat menerima syarat dan terma yang ditetapkan PH.”

Nga berkata akhirnya, Umno kembali kepada PN dan memulakan rundingan dengan PAS dan PPBM yang menghasilkan kerajaan PN di bawah pimpinan Umno di negeri itu.

Pendedahan terbuka Nga itu mengesahkan laporan esklusif FMT minggu lalu yang memetik sumber Barisan Nasional sebagai mengesahkan berlakunya rundingan antara Umno dan PH, termasuk DAP untuk menubuhkan kerajaan baharu.

Rundingan itu diadakan ekoran peletakan jawatan Ahmad Faizal Azumu sebagai menteri besar setelah 24 daripada 25 ADUN Perak dan 24 ADUN PH menolaknya dalam satu undian di Dewan Undangan Negeri.

Tindakan Umno menolak Faizal yang juga timbalan presiden PPBM menimbulkan kemarahan parti itu manakala sekutunya PAS mengumumkan ia tidak akan menyertai pembentukan kerajaan baharu Perak.

Perkembangan itu mendorong Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi membuat kenyataan bahawa pihaknya sedia menimbang kerjasama dengan mana-mana pihak, walaupun di luar kerangka Perikatan Nasional.

Dalam kenyataan hari ini, Nga berkata DAP menyatakan kesudian bekejasama dengan Umno hanya selepas Zahid membuat kenyataan itu.

Beliau berkata partinya juga mengambil kira titah Sultan Nazrin Shah mahukan kerajaan negeri yang stabil dan mampu bertahan sekurang-kurangnya sehingga pilihan raya umum akan datang.

“Baginda juga mahukan penyelesaian segera kepada kemelut politik demi kepentingan negeri,” tambah Nga.

Nga berkata dalam episod kemelut Perak itu, Umno dan PPBM membuktikan kepada negara bahawa “mereka adalah pemimpin lemah dan tanpa prinsip.”

Beliau berkata defisit kepercayaan antara dua parti itu amat serius dan tidak boleh diperbaiki.

Menurut beliau, kredibiliti PAS juga terjejas kerana membuat pusingan U, setelah mengumumkan sebelum ini, ia tidak mahu terlibat dalam pembentukan kerajaan baharu Perak.

Nga berkata dalam usaha memeterai kerjasama dengan Umno, DAP berjaya membuktikan ia bukan parti “anti Melayu or anti Islam” tetapi hanya menentang rasuah.

“Oleh kerana Umno memilih untuk terus bersama kleptrokrat, PH akan terus mara tanpa mengikat sebarang kerjasama dengan mereka,” tambahnya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/12/dap-sahkan-berunding-dengan-umno-tapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Tegas Tak Akan Setongkol Dengan Dap Dalam Kerajaan Baharu Perak

Pas Tegas Tak Akan Setongkol Dengan Dap Dalam Kerajaan Baharu Perak

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 279 hits
PAS mengambil maklum keputusan Usul Keyakinan Majoriti Ahli Dewan terhadap YAB Menteri Besar Perak yang telah berlangsung di dalam Dewan Undangan Negeri Perak hari ini di mana tiga ADUN PAS menyokongnya selaras dengan pendirian yang dibuat ...
Dap Perak Sedia Bekerjasama Dengan Umno Untuk Menubuhkan Sebuah Kerajaan Pelbagai Bangsa Yang Kukuh Dan Stabil

Dap Perak Sedia Bekerjasama Dengan Umno Untuk Menubuhkan Sebuah Kerajaan Pelbagai Bangsa Yang Kukuh Dan Stabil

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 259 hits
IPOH 6 Dis Selepas Parti Amanah Rakyat menyatakan kesediaan bekerjasama dengan mana mana parti bagi membentuk kerajaan baharu di Perak hari ini DAP satu lagi parti komponen Pakatan Harapan menyuarakan perkara sama Pengerusi DA
Nazri Aziz Cadang Umno Amanah Dan Pkr Tubuh Kerajaan Di Perak

Nazri Aziz Cadang Umno Amanah Dan Pkr Tubuh Kerajaan Di Perak

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 264 hits
KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mencadangkan sebuah kerajaan baharu ditubuhkan di Perak susulan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu hilang sokongan dalam Dewan Undangan Negeri negeri itu ...
Pas Claims Dap Amanah Taking Advantage Of Umno S Small Majority In Perak

Pas Claims Dap Amanah Taking Advantage Of Umno S Small Majority In Perak

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 298 hits
Pas vice president Datuk Mohd Amar Nik Abdullah NSTP File PixKOTA BARU Pas believes DAP and Parti Amanah Negara are out to take advantage of Umno s slim majority in Perak by showing interest in becoming part of the new state government Pas ...
Dap Perak Sedia Kerjasama Dengan Umno Demi Kepentingan Rakyat

Dap Perak Sedia Kerjasama Dengan Umno Demi Kepentingan Rakyat

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 243 hits
DAP Perak sedia bekerjasama dengan Umno demi kepentingan rakyat dan bagi membentuk sebuah kerajaan negeri yang stabil Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming berkata demikian kepada Malaysiakini ketika ditanya mengenai kenyataan terdahulu daripada...
Kerajaan Perak Tumbang Mb Gagal Dapat Sokongan Adun

Kerajaan Perak Tumbang Mb Gagal Dapat Sokongan Adun

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 175 hits
Kerajaan Perak Tumbang MB Gagal Dapat Sokongan ADUN Pentadbiran Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu tumbang apabila gagal memperoleh sokongan majoriti wakil rakyat di Dewan Undangan Negeri apabila usul percaya terhadapnya diundi secara b...
Zahid Sahkan Pembentukkan Kerajaan Perak Turut Bersama Pas Dan Bersatu

Zahid Sahkan Pembentukkan Kerajaan Perak Turut Bersama Pas Dan Bersatu

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 197 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi secara tidak langsung mengesahkan parti itu mendapat sokongan daripada Bersatu dan PAS untuk mencalonkan Adun Kota Tampan Saarani Mohammad sebagai menteri besar baru Perak Bercakap kepada media selepas menga...
Pemuda Pas Sindir Umno Ucap Tahniah Kepada Dap Perak Dan Parti Sekutu

Pemuda Pas Sindir Umno Ucap Tahniah Kepada Dap Perak Dan Parti Sekutu

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 263 hits
Pemuda PAS secara sinis menitipkan ucapan tahniah kepada DAP Perak dan parti parti yang bekerjasama kerana kejayaan mereka menjatuhkan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu Timbalan Ketua Pemuda PAS Ahmad Fadhli Shaari berkata keputus...
Perak Dap Chief Says Proposed Tie Up With Umno Fell Through As Latter Only Willing To Offer Exco Posts To Pkr Amanah

Perak Dap Chief Says Proposed Tie Up With Umno Fell Through As Latter Only Willing To Offer Exco Posts To Pkr Amanah

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 277 hits
Perak DAP chairman Nga Kor Ming waves at reporters at Istana Kinta Ipoh December 8 2020 Picture by Farhan NajibKUALA LUMPUR Dec 11 Perak DAP chief Nga Kor Ming revealed today that the party could not form a state government with Umno as the...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat