Umno Layan Kehendak Akar Umbi Atau Tunduk Kepada Dap


harakahdaily.net
August 15, 2024
Foto hiasan

KUALA LUMPUR: Umno diseru supaya kembali kepada politik permuafakatan dan Penyatuan Ummah dan tinggalkanlah ‘ijtihad’ Presiden, Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang silap dan didorong faktor peribadinya sehingga terpaksa ‘tunduk’ kepada DAP.

Yang Dipertua PAS Kawasan Subang, Roslan Shahir Mohd Shahir menimbulkan persoalan kepada akar umbi Umno sama ada partinya mahu kekal relevan atau ditelan hilang begitu sahaja kerana bertindak melawan arus kehendak umat Melayu yang sebenarnya.

“Puluhan tahun ahli dan penyokong Umno diasuh bahawa DAP adalah musuh politik mereka. Umno bukannya memusuhi masyarakat Cina, MCA yang lebih moderat adalah rakan kongsi Umno sejak Merdeka tetapi DAP ini lain.

“Ia ekstrem, ia rasis, ia mahu menghidupkan agenda ‘Malaysian Malaysia’ yang menidakkan kontrak sosial yang termeterai pra kemerdekaan negara. DAP itu ancaman, itulah yang dididik sebelum ini.

“Lantas apabila pimpinan tertinggi Umno tiba-tiba memutuskan bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) bagi membentuk kerajaan campuran, ramai yang cuak dan terpinga-pinga.

“Bukankah PH ini didominasi DAP yang mempunyai 40 kerusi Parlimen dan menguasai sebuah negeri iaitu Pulau Pinang (menunjukkan dominasinya dalam PH),” ujar beliau dalam media sosial miliknya hari ini.

Namun menurut Roslan, pimpinan Umno ketika itu terus cuba meredakan kecelaruan dalaman lantaran telah mendapat habuan dalam kerajaan.

Lalu kata beliau, dijelaskanlah kononya pimpinan tertinggi Umno berpakat dahulu dalam kerajaan PH tersebut adalah disebabkan Umno perlu duduk dalam kerajaan untuk terus relevan kononnya DAP sudah berjanji dengan Umno tidak akan sentuh isu-isu berkaitan kepentingan Umno.

“Kononnya DAP ini rupanya baik dan boleh dipercayai. Kononnya persefahaman ini hanya sementara.

“Hampir dua tahun Umno berketuakan PH yang didominasi DAP dalam kerajaan, bagaimana suhu kalangan ahlinya? Boleh terimakah sudah?

“Ternyata walau dinafikan pimpinan tertinggi, hakikatnya akar umbi Umno masih panas bergelora tidak dapat terima bekerjasama dengan DAP.

“Tanyalah secara jujur di bawah sanggup bekerjasama dengan DAP atau PAS saya cukup yakin hampir 90 peratus atau mungkin lebih mahukan PAS dan tolak DAP,” ujar beliau.

Terkini kata beliau, keputusan Umno untuk tidak mengundang pimpinan PH ke majlis perasmian Perhimpunan Agung Umno 2024 adalah bukti isu tersebut masih panas dan tidak mereda.

“Ini bukan pemerhatian kami di luar Umno tetapi para pakar dan penganalisa politik juga berpandangan begitu,” ujarnya.

Menurutnya, Ariff Aizuddin Azlan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) dilaporkan berkata rasa tidak puas hati dalam kalangan akar umbi Umno belum reda.

“Tambah beliau titik-titik pengasingan (antara Umno dan DAP) mula bercambah. Faktor tidak senang akar umbi Umno juga kemungkinan memainkan peranan,” katanya.

Sementara itu Felo Majlis Profesor Negara, Azmi Hassan pula menyifatkan tindakan Umno tepat memandangkan kehadiran wakil parti luar daripada Barisan Nasional (BN) hanya mencetuskan rasa tidak puas hati selain ucapan pemimpinnya perlu ‘menjaga hati’ tetamu terbabit.

Umno menurut Roslan, perlu memutuskan antara hati dan perasaan akar umbinya atau kedudukan pimpinan tertinggi yang mempunyai agenda peribadi.

“Mana lebih penting? Bukan rahsia lagi betapa ribuan ahli Umno telah memangkah Perikatan Nasional (PN) dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15 dan Pilihan Raya Negeri (PRN) di enam negeri sebagai tanda protes.

“Di Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Terengganu, Kemaman dan terbaru Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Bakap mereka masih kecewa dan terus undi PAS-PN.

“Tidak mustahil dalam PRK Nenggiri Sabtu ini perkara yang sama akan mendorong akar umbi Umno memangkah Bulan.

“Apapun di Nenggiri Sabtu ini, ayuh pertahan Nenggiri pangkah Bulan,” kata beliau.
 – HARAKAHDAILY 15/8/2024

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/08/umno-layan-kehendak-akar-umbi-atau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Tak Jemput Dap Pemimpin Parti Kerajaan Untuk Sejukkan Akar Umbi Kata Penganalisis

Umno Tak Jemput Dap Pemimpin Parti Kerajaan Untuk Sejukkan Akar Umbi Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 141 hits
freemalaysiatoday com 15 Aug 2024 08 00 AMUmno semalam memutuskan tidak menjemput pemimpin utama kerajaan perpaduan ke PAU 2024 minggu depan Perhimpunan Agung Umno 2024 akan berlangsung dari 21 hingga 24 Ogos dijangka dihadiri 6 433 perwaki...
Halang Dap Kempen Umpama Umno Sorok Perkahwinan Radzi

Halang Dap Kempen Umpama Umno Sorok Perkahwinan Radzi

papar berkaitan - pada 8/8/2024 - jumlah : 84 hits
malaysiakini comTindakan Umno menghalang DAP daripada turun berkempen umpama cubaan untuk merahsiakan pekahwinan kata Naib Presiden Bersatu Mohd Radzi Jidin Katanya Umno berbuat demikian kerana sedar orang Melayu khususnya pengundi Umno tid...
Umno Dan Dap

Umno Dan Dap

papar berkaitan - pada 17/8/2024 - jumlah : 128 hits
freemalaysiatoday com16 Aug 2024Umno dapati dirinya teramat susah menyakinkan orang Melayu untuk lupakan apa yang mereka kata dulu tentang DAP Pendek cerita senjata Umno tikam Umno Saya petik laporan FMT siaran 8 Ogos lalu untuk memulakan p...
Batal Pengharaman Komik Bekas Ahli Dap Umno Bagaimana Soal Pas

Batal Pengharaman Komik Bekas Ahli Dap Umno Bagaimana Soal Pas

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 165 hits
malaysiakini comDiterbitkan Aug 13 2024Beberapa pemimpin akar umbi PAS hari ini tampil mempersoalkan tindakan kerajaan yang membatalkan perintah larangan terhadap penerbitan komik Inisiatif Jalur dan Jalan Meraih Manfaat Bersama tulisan bek...
Dap Not A Liability To Umno Zahid

Dap Not A Liability To Umno Zahid

papar berkaitan - pada 21/8/2024 - jumlah : 113 hits
These differing views represented personal opinions rather than the official stance of the party Differences in opinion among the leaders of the unity government particularly between DAP and Umno should not be seen as a liability in attract...
Mama Journey Komensmen 23 Iab

Ainz Tulpe Leads With Exclusive Tirtir Launch In Malaysia

Jem Teruk Ada Yang Tidur Ditepi Jalan Seorang Meninggal Sesak Nafas

Why Property Maintenance Is Crucial For Preserving The Value Of Your Investment

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord

Tottenham Hotspur Announces Ant International As Global Payment Solutions And Digital Wallet Partner

Doa Susah Tidur Karena Gelisah

Hentian Sebelah Pedas Linggi


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


Lirik Lagu Lukisan Bella Astillah

16 Finalis Cilik The Chosen One Musim 2 Evolusi Bintang Baharu

May Begegar Segunung Rindu Chord

Mondello G Distrion Sarah De Warren Every Time I Touch You Chord

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs