Umno Jangan Jadi Diktator


agendaily.com02/10/2022
Ahli Parlimen Lembah Pantai yang juga Pengarah Komunikasi Pakatan Harapan Fahmi Fadzil.
UMNO diingatkan supaya tidak menjadi diktator dengan memetingkan diri dalam menetapkan pelbagai perkara, termasuk untuk membubarkan Parlimen bagi mengadakan Pilihan Raya Umum Ke-15.

Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil turut mengecam kenyataan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menyifatkan keputusan parti itu mendesak supaya Parlimen dibubarkan demi kepentingan rakyat.

Menurutnya desakan untuk membubarkan Parlimen itu adalah daripada Zahid sendiri demi kepentingannya

“Tidak, ini hanya kepentingan beliau seorang. Kalau benar, ada atau tidak sesiapa yang mahukan pilihan raya selain UMNO? Mereka sahaja asyik meratib seolah-olah ekonomi negara tidak menjadi masalah, ringgit jatuh tidak jadi masalah bahkan kadar pengangguran pun tiada masalah.

“Kalaupun ditakdirkan pilihan raya tahun ini, kami bersedia. Malam semalam pun kami lancarkan tabung untuk pilihan raya,” katanya menurut Utusan.

Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO kelmarin sepakat memutuskan pembubaran Parlimen hendaklah diadakan dalam masa terdekat bagi membolehkan PRU-15 diadakan pada tahun ini.

Sehubungan itu, Naib Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk memohon pembubaran Parlimen dan menetapkan tarikh PRU-15.

Mengulas lanjut, Fahmi yang juga Pengarah Komunikasi Pakatan Harapan berkata negara hanya mempunyai tempoh masa tiga bulan sebelum melangkah ke tahun baharu 2023 dalam keadaan cuaca yang tidak menentu di seluruh negara.

“Takkanlah UMNO ini mahu menentukan segala perkara termasuk pembubaran Parlimen? UMNO ada berapa ahli Parlimen sahaja? Asyik meratib hari-hari nak bubar Parlimen ini pasal apa?

“Saya tidak faham mengapa UMNO tentukan (bubar Parlimen) dan bukannya BN yang mempunyai parti-parti komponen lain. Saya amat sedih disebabkan beberapa pemimpin UMNO yang langsung tidak berhati perut dan tidak memikirkan nasib rakyat.

“Secara mudahnya, UMNO tidak kisah pendapat pihak lain. Kalau tidak, kenyataan kelmarin bukan dari Setiausaha Agung UMNO, tetapi Setiausaha Agung BN. Mereka sangat mementingkan diri. Malulah sikit, jangan bersikap diktator,” katanya.

Semalam Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim menggelar lima pemimpin tertinggi UMNO – ‘Top 5’ – sebagai oligarki kerana mendesak PRU-15 diadakan tahun ini.

Oligarki ialah sistem politik di mana sekumpulan kecil individu mempunyai kawalan ke atas sesebuah negara atau organisasi.

Hassan berkata UMNO mendesak PRU-15 sebelum mahkamah membuat keputusannya terhadap presiden parti itu Zahid menjelang Disember.

‘Top 5’ UMNO merujuk kepada Zahid, Timbalan Presiden Datuk Seri Mohamad Hasan dan tiga Naib Presiden – Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob; Datuk Seri Mohamad Khaled Nordin; dan Datuk Seri Mahdzir Khalid


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/umno-jangan-jadi-diktator.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Ikut Mahathir Dia Selalu Bawa Umno Menang 2 3 Majoriti

Jangan Ikut Mahathir Dia Selalu Bawa Umno Menang 2 3 Majoriti

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 127 hits
Masuk mahkamah pun Zahid takut macam macam alasan Banjir Zahid nak redah hilang akal kalau ada yang percaya Kahkahkah Kikikikikikikikiki Lebih baik ikut Najib rakyat banjir dia main golf Ismail boleh ikut najib rakyat banjir buat PRU SELAMA...
10 Perkara Kenapa Umno Bn Kalah Pru14

10 Perkara Kenapa Umno Bn Kalah Pru14

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 172 hits
suaramerdeka com my21 09 2022Dato Saiful BaharKITA recap atau imbas kembali macam mana UMNO Barisan Nasional boleh tumbang pada Pilihan Raya Umum Ke 14 selepas lebih 60 tahun memegang tampuk Kerajaan di Malaysia Terdapat 10 perkara kenapa U...
Menteri Kabinet Tolak Cadangan Umno Mahu Adakan Pru15 Tahun Ini

Menteri Kabinet Tolak Cadangan Umno Mahu Adakan Pru15 Tahun Ini

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 187 hits
Menteri Kabinet Tolak Cadangan Umno Mahu Adakan PRU15 Tahun Ini Kabinet gagal mencapai kata sepakat untuk mengadakan pilihan raya umum tahun ini menurut laporan Utusan Malaysia Memetik seorang menteri kabinet yang tidak mahu mendedahkan ide...
Ketua Umno Johor Percaya Kepada Maklumat Salah

Ketua Umno Johor Percaya Kepada Maklumat Salah

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 150 hits
Ketua Umno Johor Percaya Kepada Maklumat Salah Lim Kit Siang berkata Ketua Umno Johor Hasni Mohammad menyebarkan maklumat salah dengan berkata dia akan bertanding di Bakri dalam pilihan raya umum ke 15 Sepertimana Hasni gagal menjadi pembac...
Umno Youth Chief Dares Muhyiddin To Withdraw Support For Pm

Umno Youth Chief Dares Muhyiddin To Withdraw Support For Pm

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 141 hits
If Perikatan Nasional chairperson Muhyiddin Yassin thinks the government has mismanaged the economy he should tell ministers from his coalition to withdraw support for Prime Minister Ismail Sabri Yaakob Putting forward the challenge Umno Yo...
Rentasan 1213 Gempar Ini Motif Sebenar Umno Bn Beria Ia Mahu Pru 15 Diadakan Segera

Rentasan 1213 Gempar Ini Motif Sebenar Umno Bn Beria Ia Mahu Pru 15 Diadakan Segera

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 161 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1213 1 PUNCA SEBENAR UMNO BN MAHU PRU15 DIBUAT TAHUN INI 2 INILAH GEJALA WIRA SONGSANG 3 SIAPA YANG AUTA RAKYAT TENTANG EKONOMI Layari kami untuk mendapat berita dan isu semasa di Malaysia Berita Politik Politik Malay...
Bubar Parlimen Jemaah Menteri Pas Umno Bersatu Tidak Sokong

Bubar Parlimen Jemaah Menteri Pas Umno Bersatu Tidak Sokong

papar berkaitan - pada 23/9/2022 - jumlah : 170 hits
Nak buat PRU15 tahun ni memang dah terlambat dan boleh dikatakan agak melampau sekiranya diadakan pada musim tengkujuh Rakyat sedang risau malapetaka banjir apakah yang bakal mereka hadapi Ismail sabri tidak perlu tunduk dengan desakan geng...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Resipi U S Waffle Cut Fries With Zesty Mango Blueberry Salsa Istimewa Hari Ibu

Resepi Makaroni Bakar

Tiga Simbol Terpapar Di Dashboard Kereta

Apakah Surat Asy Syu Ara Disebut Juga Surat Pemusik

Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna