Umno Golkar Sama Tetapi Tidak Serupa


bharian.com.my
Oleh Andi Suwirta
[email protected]
 - Februari 26, 2023 @ 8:22am
Gambar hiasanRamai pensyarah dan penyelidik, sama ada di Malaysia mahupun Indonesia yang menyatakan UMNO adalah sama dengan Parti Golkar. Kedua-dua parti itu memang pernah menjadi kekuatan politik arus perdana, tetapi sekarang ini, merudum dalam alam politik kontemporari di kedua-dua negara berjiran ini.

UMNO dan Golkar memang wujud persamaan dan perbezaan. Serupa dengan membincang Malaysia dan Indonesia sebagai negara-bangsa serumpun, maka memang ada persamaan, tetapi lagi banyak sangat perbezaannya. Menyentuh persamaan dan perbezaan ini sangat perlu bagi mendapatkan pemahaman betul dan mendalam.

UMNO ditubuhkan pada 1946, jauh sebelum Tanah Melayu memperoleh kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, manakala Golkar ditubuhkan pada 1964, iaitu selepas Indonesia merdeka pada 17 Ogos 1945. Dalam konteks ini, UMNO lebih tua dan menjadi teras perjuangan kemerdekaan bagi sebuah negara-bangsa di Malaysia dibandingkan Golkar di Indonesia.

UMNO diasaskan 'Bapa Kemerdekaan' Malaysia, seperti Datuk Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman Putra AlHaj. UMNO adalah parti politik moderat, mahukan berunding dan bertolak-ansur untuk mencapai kemerdekaan apabila dibandingkan sama ada golongan radikal Melayu ataupun Parti Komunis Malaya (PKM) yang mahukan berjuang dengan 'darah dan air mata' atau jalan kekerasan untuk merebut kemerdekaan.

Golkar diasaskan bukan oleh 'Bapa Kemerdekaan' Indonesia, sebaliknya Kolonel Djuhartono, iaitu ahli Tentera Siliwangi daripada Jawa Barat yang membidankan kelahiran Golkar, terutama bagi menyokong kerajaan Presiden Sukarno dan mendepani cabaran Parti Komunis Indonesia (PKI) pada masa Demokrasi Terpimpin dekad 1960-an.

UMNO menerajui kerajaan di Malaysia sejak Merdeka pada 1957 hingga tewas dalam Pilihan Rakyat Umum (PRU) pada 2018. Kejayaan UMNO dalam setiap PRU melalui cara berperikatan dengan parti politik daripada bukan Melayu seperti MCA, MIC dan parti politik di Sarawak dan Sabah. Isu rasuah dan salah tadbir urus negara menjadi punca tewasnya UMNO dalam PRU 2018.

Golkar menerajui kerajaan di Indonesia pada masa Orde Baru antara 1968 hingga 1998, berjaya dalam setiap pemilihan umum (PEMILU) bermula 1971 hingga 1998, ekoran mendapat sokongan penuh ahli birokrasi atau kakitangan kerajaan dan Tentera Nasional Indonesia. Isu Korupsi, Kolusi, Nepotisme (KKN) pula menewaskan Golkar dalam setiap PEMILU selepas Orde Baru hingga zaman Orde Reformasi (1998 – sekarang).

Presiden UMNO selalunya menjadi Perdana Menteri Malaysia sejak 1957 hingga 2018, sedangkan Ketua Umum Golkar belum pernah menjawat selaku Presiden Indonesia. Presiden Suharto bukanlah Ketua Umum Golkar, tetapi Ketua Dewan Pembina yang memang ada kuasa besar menentukan hala tuju dan corak politik daripada parti berkenaan.

Cabaran utama UMNO, Golkar

Walaupun sekarang UMNO dan Golkar bukan lagi selaku kekuatan politik arus perdana di Malaysia dan Indonesia, kedua-duanya kekal diambil kira sebagai parti politik kaya pengalaman dan kebolehan mentadbir urus kerajaan. Masyarakat pada peringkat akar umbi selalunya melihat jasa baik dan mengenang khidmat bakti daripada UMNO dan Golkar dalam perjalanan sejarahnya.

Pengerusi Golkar kerap bernostalgia bersabit kejayaan masa kerajaan Orde Baru dengan memasang gambar bekas Presiden Suharto (1921-2008), yang sedang tersenyum dan berkata dalam bahasa Jawa: "Kepenak Jamanku, toh?" (Lagi selesa dan bahagia masa kerajaan saya, bukan?)

Presiden UMNO sekarang, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang kerap dipanggil dan ditegur sebagai 'Bani Ponorogo' daripada bangsa Jawa, memang ada keazaman pun untuk mengembalikan masa kegemilangan parti politik bagi bangsa Melayu di Malaysia.

Cabaran utama UMNO dan Golkar sekarang adalah sama, iaitu citra bersih bagi dua-dua parti politik bersabit amalan rasuah dan ketelusan dalam mentadbir urus negara. Seperti dinyatakan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim - hakikatnya tokoh UMNO juga dari 1982 hingga 1998 - bahawa masalah rasuah di Indonesia dan Malaysia adalah 'beza-beza sikit.' Rasuah di Indonesia mungkin di atas meja secara ketara, sedangkan rasuah di Malaysia selalunya di bawah meja secara senyap.

Natijahnya, sama ada rasuah itu di atas atau di bawah meja, ketara atau senyap, ia amalan buruk bakal diketahui ramai orang. Dasar dan amalan pimpinan UMNO dan Golkar untuk 'nyah rasuah' adalah kata kunci menjayakan kedua-dua parti politik yang sama tetapi berbeza itu untuk menerajui semula kerajaan di Malaysia dan Indonesia.

Penulis adalah Pensyarah Kanan Jabatan Pendidikan Sejarah Universiti Pendidikan Indonesia (UPI)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/02/umno-golkar-sama-tetapi-tidak-serupa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Untuk Buktikan Bersatu Tidak Sama Perangai Macam Umno Wan Saiful Mesti Letak Jawatan Ketua Penerangan

Untuk Buktikan Bersatu Tidak Sama Perangai Macam Umno Wan Saiful Mesti Letak Jawatan Ketua Penerangan

papar berkaitan - pada 22/2/2023 - jumlah : 134 hits
Bersatu sering menggambarkan ia sebuah parti yang berbeza dengan UMNO Ketika sejumlah pemimpin UMNO didakwa di mahkamah Bersatu selalu berbangga ia memiliki pemimpin yang bersih dan tidak termasuk dalam kelompok kluster mahkamah Malah ketik...
Umno Reaffirms Backing For Anwar To Complete Term As Pm

Umno Reaffirms Backing For Anwar To Complete Term As Pm

papar berkaitan - pada 14/2/2023 - jumlah : 114 hits
Umno secretary general Ahmad Maslan said his party remains committed to supporting the leadership of Prime Minister Anwar Ibrahim until the completion of his term for the sake of the country s political stability He said this was in line wi...
Sis Lin Calon Ketua Puteri Umno Malaysia Yang Penuh Wawasan

Sis Lin Calon Ketua Puteri Umno Malaysia Yang Penuh Wawasan

papar berkaitan - pada 14/2/2023 - jumlah : 302 hits
Ketua Puteri UMNO Bahagian Pandan Wan Noor Akyilah Wan Shapuddin menawarkan diri untuk bertanding jawatan Ketua Pergerakan Puteri parti itu pada pemilihan kali ini Beliau yang mesra disapa dengan panggilan Sis Lin menjadi satu satunya calon...
Umno Youth Doesn T Need Zahid Puppet As Chief Says Ft Man

Umno Youth Doesn T Need Zahid Puppet As Chief Says Ft Man

papar berkaitan - pada 14/2/2023 - jumlah : 176 hits
Umno Youth has no more room to play it safe and the wing cannot afford to have a puppet of party president Ahmad Zahid Hamidi as the new Youth leader according to a divisional leader It is not appropriate for the Umno Youth chief to parrot ...
Kedah Umno Set Up Rci On Alleged Rare Earth Theft In Bukit Enggang

Kedah Umno Set Up Rci On Alleged Rare Earth Theft In Bukit Enggang

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 125 hits
Kedah Umno today expressed support for a call by environmental activists for Putrajaya to set up a Royal Commission of Inquiry on the alleged illegal mining of rare earth elements at the Bukit Enggang Forest Reserve in Sik Kedah This comes ...
Shahaniza Serah Borang Tawarkan Diri Bertanding Mkt Umno Sesi 2023 2026

Shahaniza Serah Borang Tawarkan Diri Bertanding Mkt Umno Sesi 2023 2026

papar berkaitan - pada 14/2/2023 - jumlah : 91 hits
KUANTAN Ketua UMNO Bahagian Maran Datuk Seri Shahaniza Shamsuddin hari ini menyerahkan borang menawarkan diri bertanding jawatan Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO sesi 2023 hingga 2026 pada pemilihan parti itu bulan ini Beliau yang hadir ber...
Haslihelmy Tawarkan Diri Untuk Tanding Jawatan Ketua Pemuda Umno Bentong

Haslihelmy Tawarkan Diri Untuk Tanding Jawatan Ketua Pemuda Umno Bentong

papar berkaitan - pada 14/2/2023 - jumlah : 186 hits
KUANTAN Seorang ahli UMNO Bahagian Bentong Haslihelmy DM Zulhasli menawarkan diri bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO bahagian itu pada pemilihan parti tersebut bermula bulan ini Haslihelmy 36 berkata keputusan itu dibuat kerana beliau mah...
Selamat Dinda Hauw Melahirkan Anak Kedua Tanggal Dan Jam Yang Sama Jadi Sorotan

Selamat Dinda Hauw Melahirkan Anak Kedua Tanggal Dan Jam Yang Sama Jadi Sorotan

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 136 hits
Dinda dan Rey dikaruniai buah hati kedua berjenis kelamin laki laki yang lahir di tanggal dan jam dengan angka cantik yakni 2 3 2023 pukul 02 03 WIB
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni