Um Tidak Boleh Tarik Ijazah Pelajar Begitu Mudah Hakam Sanggah Majlis Profesor



Kumpulan hak asasi menolak cadangan Majlis Profesor Negara (MPN) bahawa Universiti Malaya (UM) berhak menarik balik atau menggantung ijazah seorang graduan yang membuat protes semasa majlis konvokesyennya dengan berkata, cadangan itu salah dari segi undang-undang.
(FMT) – Presiden Hakam Gurdial Singh Nijar berkata, senat universiti ditadbir di bawah Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 yang memperuntukkan pemakaian sebuah perlembagaan tertinggi dan ditauliahkan.
Gurdial, seorang peguam dan bekas pensyarah UM berkata, di bawah Seksyen 53 perlembagaan itu, lembaga pengarah boleh mengesyorkan penarikan balik ijazah yang diberikan.
“Tetapi kuasanya dihadkan,” katanya. “Pertama lembaga mesti berpandangan bahawa graduat berkenaan adalah bersalah kerana melakukan ‘perbuatan yang memalukan’.”
Label sedemikian hanya berlaku sekiranya pelajar terbabit memberikan maklumat palsu bagi mendapatkan ijazahnya, kata beliau.
Katanya, syor sedemikian juga perlu dibuat oleh tidak kurang daripada dua pertiga anggota lembaga dan dikemukakan kepada canselor, yang mesti memberikan peluang kepada pelajar terbabit untuk didengari sebelum mengambil apa-apa tindakan.
“Protes pelajar yang dianugerahi ijazah itu jelas tidak termasuk dalam salah laku yang menghendaki ijazahnya ditarik balik,” katanya dalam satu kenyataan.
“Tindakan sewenang-wenang seperti dicadangkan oleh MPN berikutan pendiran serupa sebuah NGO bukan sahaja salah dari segi undang-undang, tetapi berlawanan dengan nilai kebebasan akademik dan etika sebuah masyarakat yang ditadbir berdasarkan undang-undang.”
Gurdial merujuk kenyataan presiden MPN Raduan Che Rose yang berkata, senat universiti mempunyai bidang kuasa untuk meluluskan penganugerahan ijazah berdasarkan peraturan masing-masing institusi terbabit.
Beliau membuat komen tersebut selepas pertubuhan Penggerak Mahasiswa UM melancarkan petisyen di media sosial yang menggesa UM menarik balik diploma kejuruteraan awam yang diberikan kepada Wong Yan Ke.
Wong membawa sekeping plakad ke pentas semasa majlis konvokesyennya pada Isnin yang menggesa peletakan jawatan naib canselor UM Abdul Rahim Hashim.
Beliau memberitahu FMT bahawa protes terhadap Rahim dibuat kerana nama universiti berkenaan digunakan untuk tujuan perkauman dan politik berikutan penglibatan universiti itu dalam penganjuran Kongres Maruah Melayu bersama-sama tiga institusi pendidikan awam lain di Shah Alam baru-baru ini.
Berikutan kejadian itu, UM membuat laporan polis terhadap Wong atas alasan beliau tidak menghormati majlis dan mengganggu protokol acara.
Gurdial bagaimanapun berkata, terdapat cara lain untuk memupuk tingkah laku yang bersesuaian dan berhemah.
“Sikap hormat perlu dimenangi, bukan dipaksakan” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/10/18/um-tidak-boleh-tarik-ijazah-pelajar-begitu-mudah-hakam-sanggah-majlis-profesor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Protes Pelajar Kit Siang Gesa Um Tarik Balik Laporan Polis Terhadap Graduan

Protes Pelajar Kit Siang Gesa Um Tarik Balik Laporan Polis Terhadap Graduan

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 466 hits
PETALING JAYA Veteran DAP Lim Kit Siang hari ini menggesa Universiti Malaya menarik balik laporan polis terhadap seorang pelajarnya yang mengadakan protes dengan menunjukkan plakad terhadap naib canselornya semasa istiadat konvokesyen unive...
Tarik Balik Ijazah Wong Yan Ke Bercanggahan Dengan Perlembagaan Um

Tarik Balik Ijazah Wong Yan Ke Bercanggahan Dengan Perlembagaan Um

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 701 hits
Oleh TARIK BALIK IJAZAH BIAR BETUL Sejak semalam viral isu Wong Yan Ke protes semasa Convo UM UM keluar statement mengatakan laporan polis telah dibuat Hari ni keluar pula satu petisyen mendesak UM untuk tarik balik ijazah Wong Yan Ke Aku t...
Gesa Universiti Tarik Balik Ijazah Mahasiswa Biadab

Gesa Universiti Tarik Balik Ijazah Mahasiswa Biadab

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 552 hits
ISMA WEBTindakan Wong Yan Ke memalukan patut dikenakan tindakan tegasBANGI Penggerak Mahasiswa Universiti Malaya melancarkan satu petisyen khas menuntut universiti menarik balik sijil Ijazah Sarjana Muda milik Wong Yan Ke atas tindakan biad...
Nak Tarik Generasi Muda Masjid Ini Beri Wang Saku Untuk Semua Pelajar Sekolah Solat Subuh Berjemaah Di Masjid

Nak Tarik Generasi Muda Masjid Ini Beri Wang Saku Untuk Semua Pelajar Sekolah Solat Subuh Berjemaah Di Masjid

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 268 hits
Bukan senang untuk bangun subuh apatah lagi menunaikan solat Subuh berjemaah kan Jangan kata angkat selimut angkat kelopak mata pun berat Kalau mak mak tak kejut ramai yang tak bangun atau terlewat bangun lah jawabnya Bangun awal pagi ni ba...
Um Ada Hak Tahan Tarik Balik Ijazah Penuntut Langgar Peraturan

Um Ada Hak Tahan Tarik Balik Ijazah Penuntut Langgar Peraturan

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 460 hits
Universiti Malaya berhak mengambil tindakan yang sesuai termasuk menahan atau menarik balik ijazah graduan yang menunjukkan tanda protes pada sidang Istiadat Konvokesyen universiti itu Isnin lalu Presiden Majlis Profesor Negara Prof Datuk D...
Um Tidak Tarik Balik Ijazah Graduan Protes

Um Tidak Tarik Balik Ijazah Graduan Protes

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 273 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Pelajar Um Boleh Jumpa Naib Canselor Jika Tak Puas Hati

Pelajar Um Boleh Jumpa Naib Canselor Jika Tak Puas Hati

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 283 hits
KPM tidak ambil tindakan terhadap mahasiswa seperti zaman BN Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik KUALA LUMPUR Kesatuan Mahasiswa Universiti Malaya perlu bertemu Naib Canselor universiti itu Datuk Dr Abdul Rahim Hashim jika terdapat sebarang...
Ustazah Kongsi Teknik Mudah Seawal 2 Tahun Boleh Baca Al Quran Sambil Main Boleh Ajar

Ustazah Kongsi Teknik Mudah Seawal 2 Tahun Boleh Baca Al Quran Sambil Main Boleh Ajar

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 269 hits
Anak usia 2 tahun dah boleh baca dan hafaz al Quran Tak mustahil jika ibu ayah ada kemahuan ke arah itu Alhamdulillah sudah ramai ibu bapa yang mampu mendidik anak mereka sehingga menghafaz surah surah pendek pada usia antara 2 hingga 5 tah...
Majlis Profesor Bantah Mansuh Aliran Sains Sastera

Majlis Profesor Bantah Mansuh Aliran Sains Sastera

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 210 hits
Kerajaan dinasihatkan agar tidak tergesa gesa untuk melaksanakan pemansuhan aliran sastera dan sains bagi pelajar Tingkatan Empat mulai tahun depan Presiden Majlis Profesor Negara Prof Datuk Dr Raduan Che Rose berkata langkah itu dikhuatiri...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global