Ulasan Misteri Dilaila Dua Buah Filem Yang Unik Dan Menarik



Assalamualaikum, salam sejahtera. Nampak gayanya baru hari ini saya sempat untuk memberi ulasan tentang filem baru karya Syafiq Yusof yang bertajuk Misteri Dilaila. Saya berkesempatan menonton bersama isteri saya, namun begitu saya baru sahaja menonton versi 1.  Ini adalah sedikit coretan tentang filem arahan Syafiq Yusof yang mempunyai dua versi pengakhiran.
SINOPSIS V1 Pasangan suami isteri Jefri dan Dilaila telah pergi bercuti di sebuah banglo mewah. Bagaimanapun, percutian mereka tidak seperti yang dijangka apabila Jefri mula diganggu kejadian aneh pada malam pertama di banglo tersebut.
Pada keesokan harinya, Jefri mendapati isterinya telah hilang. Apabila seorang lelaki bernama Imam Aziz memaklumkan yang Dilaila sudah ditemui, Jefri terkejut kerana dia mendapati wanita itu bukan isterinya, tetapi wanita itu mengakui dirinya sebagai Dilaila.
ULASAN Pertama sekali, tahniah Syafiq Yusof kerana anda kreatif menghasilkan dua versi untuk filem ini. Secara jujurnya saya masih belum menonton versi kedua. Tetapi, apa yang saya rasa, saya masih tidak berpuas hati kerana tidak dapat menonton penuh kedua versi.
Secara jujurnya versi v1 ini mempunyai kekuatan cerita tersendiri. Pusingan plot yang tidak terjangka membuatkan saya sendiri merasa tertipu apabila menonton. Setiap babak digarap dengan begitu baik dan juga disusun begitu baik.
Filem ini menimbulkan persoalan tersendiri kepada kaki wayang, penggemar filem melayu dan juga penonton biasa yang menonton. Bagi saya, Syafiq mungkin banyak mengadaptasi filem-filem kegemaran beliau dalam jalan cerita v1 ini.
Filem ini mempunyai kekuatan daripada penghayatan lakonan oleh pelakon-pelakon. Oleh itu saya harus memberi pujian kepada Zul Arifin, Elizabeth Tan dan juga Sasqia. Mereka berjaya membawakan watak mereka dengan baik. Skor muzik pada filem ini sangat menarik dan sedap didengar.
Dari segi visual, latar, warna pada filem, saya puji memang cantik. Kebanyakan babak disunting begitu baik sehinggakan anda rasa ia bukan yang digarap dalam Malaysia.
KELEMAHAN Kelemahan ketara dalam filem ini ialah, lubang cerita (plothole) yang sebenarnya boleh mengganggu cerita. Ia memerlukan pengetahuan penonton yang menonton filem ini. Sebagai contoh, babak dimana Sasqia (Dilaila II/Farah)  membancuh kopi dan meletakkan sesuatu kedalam minuman Jeffri di mana kemudiannya Imam Aziz meminum kopi tersebut lalu pengsan.
Paling ketara pelik apabila Imam Aziz muncul dalam kekalutan Jeffri mencari isterinya yang hilang.  Saya rasa mungkin saya boleh kongsikan beberapa lagi lubang cerita, namun tidak mengapa, mungkin Syafiq Yusof mahu penonton membuat kesimpulan sendiri tentang karya beliau ini.
Paling saya tidak suka, terlalu banyak jump scares dalam Misteri Dilaila ini. Seperti dibuat-buat dan terlalu klise. Maaf Syafiq, sepatutnya anda perlu mengurangkan elemen sebegini dalam filem thriller/ horror. Pada pendapat saya anda perlu membuat hantu atau roh yang mengganggu watak utama muncul secara ‘perlahan-lahan’ dan kehadirannya membuatkan penonton sendiri berasa takut dengan suasana seram secara ‘semulajadi’.
ULASAN V2 Ulasan v2 ini adalah dari saya pula, iaitu Arya Putra.
Pada saya, terdapat kekeliruan terhadap hantu-hantu yang muncul dalam filem kerana mereka seakan-akan tiada kaitan dengan jalan cerita. Entah datang dari mana, saya tidak beberapa mengerti melainkan hantu yang berwajah serupa dengan Dilaila.
Ini adalah kerana, Dilaila sendiri ada menyatakan yang rumah tersebut telah sedia dihantui oleh entiti yang menyerupai wajahnya. Jadi, bab kekeliruan pada hantu berwajah Dilaila tidak timbul, melainkan hantu-hantu lain yang hadir dengan wajah hodoh, serta mengganggu Jefri tidak kira apa jua keadaan ketika itu.
Cuma saya boleh puji pengakhiran kepada jalan cerita v2, kerana walaupun agak tergantung, tetapi ia berjaya membuatkan saya ingin tahu apa yang berlaku selepas Jefri dan anggota polis tersebut cuba beredar dari banglo itu. Ya, ada ‘jump scare’ buat mereka yang menanti sekiranya ada lagi apa-apa babak tambahan selepas itu, namun ia tidak memberikan sebarang erti signifikan kerana rumusan dari apa yang boleh saya fikirkan ialah, rumah itu memang sudah sedia berhantu dari mula lagi.
Saya berharap agar rakyat Malaysia dapat menunjukkan sokongan dengan pergi menonton filem ini, walaupun terdapat desas-desus mengatakan Syafiq telah memplagiat beberapa filem lain yang telah ditayangkan sebelum ini.
PENARAFAN DURIAN BURUK: 6.5/10

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/ulasan-misteri-dilaila-dua-buah-filem-yang-unik-dan-menarik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ulasan Ringkas Filem Misteri Dilaila Versi 1

Ulasan Ringkas Filem Misteri Dilaila Versi 1

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 1146 hits
Selesai tonton filem terbaru Syafiq Yusof iaitu Misteri Dilaila Sebagaimana yang korang tahu cerita ini ada 2 ending yang berbeza dan storyline pun berbeza Yang aku tengok adalah versi 1 Perkembangan cerita ni baik tersusun dan consistent T...
Hiburan Netizen Dakwa Filem Misteri Dilaila Tiru Jalan Cerita Filem Vanishing Act

Hiburan Netizen Dakwa Filem Misteri Dilaila Tiru Jalan Cerita Filem Vanishing Act

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 617 hits
Filem Misteri Dilaila karya Syafiq Yusof mendapat sambutan yang menggalakkan begitu juga ulasan positif kerana jalan cerita yang menarik dan menampilkan dua versi pengakhiran berbeza untuk satu cerita yang sama Sejak beberapa hari lalu file...
Hiburan Isu Misteri Dilaila Ciplak Filem Hollywood Yusof Haslam Enggan Beri Komen

Hiburan Isu Misteri Dilaila Ciplak Filem Hollywood Yusof Haslam Enggan Beri Komen

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 554 hits
Beberapa hari lalu hangat dengan isu filem Misteri Dilaila yang didakwa meniru jalan cerita filem Hollywood Vanishing Act Ramai juga peminat filem kecewa dengan berita itu Susulan isu itu penerbit Datuk Yusof Haslam buat masa ini enggan mem...
Pengguna Twitter Dakwa Misteri Dilaila Tiru Filem Tamil Terbitan Tahun 1964

Pengguna Twitter Dakwa Misteri Dilaila Tiru Filem Tamil Terbitan Tahun 1964

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 799 hits
Seorang pengguna akaun Twitter mendakwa bahawa filem Misteri Dilaila adalah sebuah filem remake daripada filem Tamil yang diterbitkan pada tahun 1964 Misteri Dilaila ialah sebuah filem terbaru yang mengisahkan bagaimana Jefry yang kehilanga...
Biar Benar Misteri Dilaila Ada Dua Penamat Yang Berbeza

Biar Benar Misteri Dilaila Ada Dua Penamat Yang Berbeza

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 804 hits
Misteri Dilaila mungkin antara filem pertama seumpamanya di Malaysia yang mencetuskan perdebatan yang tersendiri di kalangan penonton Apa tidaknya selesai sahaja menonton filem berkenaan yang sudah mula ditayangkan rata rata berdebat dengan...
Syafiq Yusof Dedah Dua Klu Bantu Penonton Jawab Misteri Dalam Misteri Dilaila

Syafiq Yusof Dedah Dua Klu Bantu Penonton Jawab Misteri Dalam Misteri Dilaila

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 715 hits
Syafiq Yusof mendedahkan beberapa klu untuk menjawab beberapa persoalan dalam filem Misteri Dilaila Filem bergenre thriller tersebut kini menjadi perdebatan di kalangan penonton ekoran mempunyai dua ending berbeza di pawagam berbeza Para pe...
Huraian Babak Kemuncak Filem Misteri Dilaila Spoiler Alert

Huraian Babak Kemuncak Filem Misteri Dilaila Spoiler Alert

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 3512 hits
Misteri Dilaila merupakan sebuah lagi karya Syafiq Yusof yang cuba untuk mencari sisi baru dalam dunia perfileman filem tempatan Melalui Misteri Dilaila Syafiq Yusof sebenarnya bukan sahaja menampilkan nafas baru filem seram thriller tetapi...
Hiburan Filem Misteri Dilaila Ada 2 Ending Syafiq Yusof Sekali Lagi Pukau Penonton

Hiburan Filem Misteri Dilaila Ada 2 Ending Syafiq Yusof Sekali Lagi Pukau Penonton

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 1303 hits
Sedang kecoh di laman sosial filem arahan terbaru Syafiq Yusof iaitu Misteri Dilaila yang dikatakan mempunyai 2 penamat yang berbeza Kekecohan ini timbul apabila penonton yang melihat filem ini di TGV berbincang tentang filem tersebut denga...
Misteri Dilaila

Misteri Dilaila

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 469 hits
Filem terbaru SKOP PRODUCTION iaitu MISTERI DILAILA arahan Syafiq Yusof yang gemarkan genre seram atau thriller Sebelum aku bercerita tentang filem MISTERI DILAILA ini ingin aku ingatkan filem ini terdapat 2 versi iaitu V1 dan V2 Aku menont...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan