Ulasan Buku Psikik Oleh Husna Rosli



Penerbit: Buku Fixi
Tarikh Diterbitkan: 28 Februari 2019
Genre: Fiksyen
Add to Goodreads
Pautan Pembelian: Fixi
Sumber: Dibeli daripada penulis
Rating:

SinopsisDi Institut Cahaya, semua pelajar termasuk Elina didoktrin bahawa lelaki merupakan punca kemusnahan dan penderitaan yang dialami kaum wanita. Selepas Presiden Karina bergelar pemimpin, semua lelaki ditangkap dan dipisahkan dari masyarakat. Kanak-kanak lelaki dipisahkan dari ibu mereka dan dilatih untuk menjadi sekadar Pembantu.

Kematian Ilham, seorang gadis kecil yang bijak, seakan membuka mata Elina. Ada sesuatu yang tidak beres dalam hidupnya selama ini. Dia rasa seperti hidupnya mempunyai tujuan yang lebih besar dari sekadar menurut telunjuk Presiden Karina. Pertemuan dengan Zed dan Auntie Wan membuka lembaran baru dalam hidupnya, dan memperkenalkan Elina dengan kuasa istimewanya, kuasa PSIKIK.




Sejujurnya telah lama tidak menulis reviu untuk buku berbahasa melayu. Tipulah kalau kata tak rindu kan. Jadi, untuk tahun ni buku Psikik adalah buku pertama yang saya kongsi diblog dan akan datang banyak lagi buku-buku berbahasa melayu akan saya kongsi supaya ada keseimbangan untuk kedua-dua bahasa.
Tanpa melengahkan masa, mari lah saya terus kepada reviu saya untuk buku Psikik yang ditulis oleh Husna Rosli. Sehelai demi sehelai membaca Psikik ni membuatkan saya berfikir banyak perkara. Yang membuatkan saya terfikir bagaimana kalau ini benar terjadi, apakah kita bersedia? Adakah keadaannya akan menjadi seperti mana didalam buku Psikik - banyak perkara yang berlegar difikiran saya.
Dalam novel Psikik ini, watak Presiden Karina membawa sesuatu yang baru di Kaizer, setelah banyak jenayah yang berlaku melibatkan wanita, beliau nekad untuk lakukan satu pembaharuan dimana, golongan lelaki akan diasingkan sejurusnya mereka dilahir akan dihantar ke institut lelaki  untuk dilatih menjadi pembantu. Yang mana buat jahat akan dihukum serta merta tanpa belas kasihan. Dari situlah, wujudnya - Institut Cahaya khas buat golongan wanita.

Cara penceritaan dan penulisan oleh Husna untuk novel Psikik sangat menarik. Plotnya tersusun rapi dan ada plot yang sangat tidak disangkakan sekali berlaku, okay. Sis tercengang jugaklah. Macam serious lah? - well, that's a plot twist! Never cross my mind that will happen though but it did! That's seriously a wonderful job, Husna! Permulaan penceritaan sahaja dah buat saya tergamam tapi itulah yang membuatkan saya mahu mengetahui apa puncanya, mengapa, bagaimana dan apa solusinya. Memang terbaik.

Watak utama yang dibawa oleh Elina yang mempunyai kuasa Psikik sangat mengujakan. Ada kuasa psikik tu, siapa tak mahu kan. Kalau cerita lebih lanjut tentang kuasa ni nanti boleh terspoilkan cerita pulak. Jadi, sis tak mahu lah cerita lebih. Kenalah baca untuk tahu kan? 


"Sebagai manusia, kita semua ada hati. Dari hati, menatijahkan perasaan. CIk tak rasa ke yang kalau kita jadikan minda untuk pandu semua keputusan kita, itu buatkan kita sama saja macam robot? Robot yang berjalan betul-betul atas arahan komputer. Hitam dan putih saja?" - Psikik, Husna Rosli
Kesimpulannya, Psikik adalah novel yang sangat menarik, penuh isi dan mesej dan yang paling utama, terselitnya unsur Islamik. Sangat mengujakan serta mendebarkan. Setiap yang terjadi didalam novel ini membuatkan kita tidak senang duduk untuk mengetahui segalanya yang diselindungkan daripada pengetahuan orang ramai. Keep it up the good work, Husna! Looking forward in your next novel.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://theinfinitywords.blogspot.com/2019/05/ulasan-buku-psikik-oleh-husna-rosli.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mod Malam Samsung Galaxy S10 Kini Boleh Dimuat Turun Oleh Pengguna Di Malaysia

Mod Malam Samsung Galaxy S10 Kini Boleh Dimuat Turun Oleh Pengguna Di Malaysia

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 347 hits
Minggu lepas Samsung mula mengedarkan kemaskini baharu kepada pengguna Galaxy S10 Dalam kemaskini ini Samsung telah menambah mod malam pada aplikasi kamera mereka yang digelar Bright Night Namun kemaskini ini hanya terhad kepada pengguna di...
Samsung Galaxy A70 Mula Ditawarkan Di Malaysia Dikuasakan Oleh Snapdragon 675 Amp Tri Kamera Utama

Samsung Galaxy A70 Mula Ditawarkan Di Malaysia Dikuasakan Oleh Snapdragon 675 Amp Tri Kamera Utama

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 231 hits
Samsung nampaknya semakin rancak dalam menawarkan variasi pilihan telefon pintar untuk kegunaan pembeli ketika ini Selepas memperkenalkan Samsung Galaxy A30 dan A50 di Malaysia pertengahan bulan lepas tiba giliran Galaxy A70 pula tersedia u...
Kerja Kontrak Susah Betul Nak Beli Rumah Betul Ke Ikuti Tip Yang Dikongsi Oleh Lelaki Ini

Kerja Kontrak Susah Betul Nak Beli Rumah Betul Ke Ikuti Tip Yang Dikongsi Oleh Lelaki Ini

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 309 hits
Rumah merupakan suatu keperluan yang perlu ada bagi memberi perlindungan serta tempat untuk berehat selepas seharian berkerja demi mencari sesuap nasi Setiap orang pastinya mengimpikan untuk memiliki rumah sendiri yang selesa dan boleh didi...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas