Ulang Tahun Anak Nombor 3 Arif Furqan


 Ulang tahun kelahiran anak nombor 3 saya, iaitu Muhammad Arif Furqan bertarikh 15 Oktober. Walaupun anak sudah memasuki ketiga ketika itu, seakan seperti kelahiran anak pertama. Ini kerana pertama kali menerima anak lelaki ketika itu. Masya Allah, Tabarakallah. Syukur kehadrat ilahi, akhirnya Allah izinkan juga anak lelaki sebagai pelengkap rumah tangga kami. 


 Selain memiliki Arif Furqan, kami turut memiliki seorang lagi anak lelaki ( bongsu ) dan bersama 2 orang anak perempuaan. Dengan izin Allah SWT. 






Mengandung anak lelaki 

Kenangan mengandungkan Arif memang mencabar. Iaitu cabaran terbesar adalah kewangan. Setiap hari saya  mengidam, mahu makan asam pedas kepala ikan merah. Menitis juga airmata suami ketika itu. Airmata saya juga akan menitis, jika hajat saya tidak dilunaskan. 


 Jadi, saya memasak kepala ikan merah  itu, hanya lah pada sebelah bahagian sahaja. Manakala, sebelah pada menu keesokan harinya. 


Pada tahun saya mengandungkan Arif, saya masih belum lagi menjadi Ghost Writer . Hanya aktif sebagai blogger, itu pun sudah ketiadaan job agak lama ketika itu. Jadi, saya memang bergantung harap sepenuhnya kepada suami. Sedih giler kan?  


Namun, dalam kesedihan tersebut. Setiap kali solat 5 waktu, saya akan mengulang baca ayat-ayat suci Al-Quran sebagai bacaan  harian saya. Al-Quran juga saya jadikan pengubat hati ketika itu. 


Bersalin anak lelaki 

Dengan izin Allah SWT, saya berjaya lahirkan anak cukup bulan. Matang kandungannya iaitu pada minggu 38 kelahiran. Masya Allah, Tabarakallah. Bukan anak premature lagi. 


Jika diikutkan sejarah kehamilan lalu, saya pernah melahirkan baby premature seawal 35 minggu, sementara kandungan kedua juga berisiko kerana sering turun darah seperti mahu keguguran sehingga usia kandungan 6 bulan. 


Allah juga mudahkan urusan saya bersalin. Masuk ke Labour Room pada jam 6.00 petang Sabtu, 6.30 petang saya sudah selamat melahirkan Muhammad Arif Furqan dengan berat 2.9Kg. Syukur!




Melahirkan kamu, seperti pertama kali baru memiliki anak. Setiap inci tubuh kamu, mama periksa, melihat ciptaan Allah dengan penuh kesyukuran waktu itu.

Sambil diselang-selikan juga alunan bacaan zikir-zikir nama Allah ketika itu. Iyalah, memuji Allah tanda syukur kerana akhirnya memiliki juga anak lelaki.

Mama tidak tidur selepas beberapa jam melahirkan kamu. Allahuakbar! punya rasa tidak percaya.

Memiliki kamu, seperti mempunyai 10 orang anak lelaki. Kamu banyak menguji kesabaran mama dalam mendidik.



Sering berdoa mahu bersalin, ketika waktu cuti atau weekend. Maka, Allah izinkan terus. Selamat bersalin pada hari Sabtu. Suami memang cuti jika hari hujung minggu. 




Proses tumbesaran anak lelaki

Benar orang cakap! bila mempunyai anak lelaki. Mak memang kena tahan lasak. Jika anda belum diizinkan lagi mempunyai anak lelaki, mungkin belum lagi sampai masanya kepada anda. 


Memiliki anak lelaki, anda akan stress. Seperti saya, menginjak ke umur 6 bulan. Arif Furqan sudah melasak. Sehinggakan saya migrain. Rasa lucu pun ada. Sebab mungkin sebelum ini, saya sudah mempunyai 2 orang anak perempuan. 


Jadinya, memang berbeza lasaknya. Sehinggakan anak sulung selalu merungut beritahu tidak mahu dah adik lelaki. Ini kerana, adiknya sering menganggu kakaknya. Manakala, anak nombor 2 pula sabar dalam melayani adiknya. 






Suka menolong di dapur ketika 4 tahun 

Apabila Arif Furqan menginjak ke usia 4 tahun keatas. Banyak perubahan keatas dirinya. Allah tiupkan semangat kelakian keatasnya. Iaitu sifat menjaga saya selaku ibunya, sudah boleh dilihat. Sehinggakan suami saya turut cemburukan, kerana anak ini sering melindungi dan menjaga saya. Sebagai contoh jika saya sakit. 


Sebagai contoh, dia juga seorang anak yang rajin menolong saya memasak dan membersihkan rumah. Masya Allah, Tabarakallah. Terima kasih kurniakan kami anak lelaki. 


5 Tahun 

Saya pernah diuji ketika itu, periuk pengukus yang saya masak menghasilkan letupan kecil. Menjadikan sebahagian tangan saya melecur teruk . Menggelupur sekejap saya ketika itu. Allahuakbar!

Arif Furqan dengan segera mengambil wuduk di dalam tandas, serta terus menunaikan solat. Tapi, saya tidak pasti solat apa yang dia lakukan ketika itu. Hanya 2 rakaat. Kemudian, dia berdoa minta kepada Allah SWT dalam keadaan menangis katanya jangan biarkan mama mati. 


Hati saya betul-betul tersentuh ketika ini. Anak yang berusia 5 tahun solat bagi meminta kesembuhan ibu yang melahirkannya. 




Dalam membuat hati saya gembira memiliki anak lelaki, ada juga perkara yang menyakiti hati saya. Antaranya, dia merosakkan adunan doh roti saya yang sedang berehat. Habis di picit-picit sehingga kempis roti yang sedang naik menggebu. 








Cita-cita 

Apabila disoal mengenai cita-citanya, Arif Furqa pernah memberitahu saya untuk menjadi PASKAL dan askar. Entah lah, semasa mengandung tiada pula saya menonton cerita begini. Mungkin disebabkan insirasi filem PASKAL juga barangkali, apa yang dilihatnya.
Dirumah, Arif Furqan bermain dengan Dumbell abahnya. Ringan sahaja Dumbell tersebut, dan satu lagi anak saya ini suka melipay pakaiannya masukkan  di dalam beg sandang. Saya sendiri tidak tahu persediaan apa lagi yang dibuatnya. 


Tiada kek sambutan Ulang Tahun Kelahiran

Selamat ulang tahun kelahiran, anak mama. Muhammad Arif Furqan yang ke-7. Tahun-tahun sebelumnya hanya order kek. Tapi tahun ini, sedikit kelainan kerana mama order dengan kawan kuih apam cartoon kesukaannya.


 Kebiasaannya, memang sebiji kek sahaja jika birthday anak-anak, tanpa hadiah permainan. Sebab abahnya gantikan dengan percutian 2 Hari 1 Malam ke Kuala Terengganu dan jalan-jalan di Melaka 3 Hari 2 Malam pada akhir bulan September 2023. 


Doa dan ucapan Ulang Tahun Kelahiran anak
Akhir kata, semoga anak mama dan abah menjadi seorang anak yang soleh dan bijaksana. Menjadi anak cemerlang di dunia dan menuju di akhirat.  Walaupun catatan ini tidak dapat dimengerti oleh Arif sekarang, mama percaya satu hari nanti Arif akan faham. 






















Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2023/10/ulang-tahun-kelahiran-anak-lelaki.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mekanik Anak 5 Berdepan Hukuman Penjara Sehingga 20 Tahun Kerana Peluk Remaja

Mekanik Anak 5 Berdepan Hukuman Penjara Sehingga 20 Tahun Kerana Peluk Remaja

papar berkaitan - pada 14/10/2023 - jumlah : 103 hits
Meor Riduwan Meor Ahmadam hmetro com myTertuduh Mohd Rizuan Abd Razak mengaku bersalah melakukan amang seksual fizikal dengan memeluk remaja perempuan Isnin lalu FOTO Meor RiduwanMelaka Seorang mekanik berdepan hukuman penjara 20 tahun dan ...
Dini Sera Afrianti Wanita Tewas Dianiaya Anak Anggota Dpr Gregorius Ronald Tannur Sudah 12 Tahun Tak Pulkam

Dini Sera Afrianti Wanita Tewas Dianiaya Anak Anggota Dpr Gregorius Ronald Tannur Sudah 12 Tahun Tak Pulkam

papar berkaitan - pada 7/10/2023 - jumlah : 117 hits
Dini tidak pulang pulang ke rumah keluarganya di Kampung Gunung Guruh Girang Desa Babakan Kecamatan Cisaat Sukabumi sejak 12 tahun lalu
Budak Dua Tahun Maut Dengan Kesan Lebam Melecur Ketika Dijaga Anak Jiran

Budak Dua Tahun Maut Dengan Kesan Lebam Melecur Ketika Dijaga Anak Jiran

papar berkaitan - pada 15/10/2023 - jumlah : 243 hits
Shaiful Shahrin Ahmad Pauziam hmetro com myBagan Serai Suami isteri dan anak lelakinya ditahan polis berhubung kes kematian seorang kanak kanak lelaki berusia dua tahun di sini semalam Ketua Polis Daerah Kerian Superintendan Juna Yusoff ber...
Video Kelicikan Yosef Otak Pembunuhan Ibu Anak Di Subang Kini Ditangkap Setelah 2 Tahun

Video Kelicikan Yosef Otak Pembunuhan Ibu Anak Di Subang Kini Ditangkap Setelah 2 Tahun

papar berkaitan - pada 20/10/2023 - jumlah : 91 hits
Danu dan Yosef juga terdapat Mimin istri kedua Yosep bersama dua anaknya yakni Arighi dan Abi
Ulang Ulang Baca Ayat Ni Ibu Ni Kongsi Amalan Harian Boleh Buat Agar Anak Mudah Belajar

Ulang Ulang Baca Ayat Ni Ibu Ni Kongsi Amalan Harian Boleh Buat Agar Anak Mudah Belajar

papar berkaitan - pada 5/10/2023 - jumlah : 203 hits
Bukan senang kita hendak mengajar anak anak di rumah ada sahaja cabaran dan kesulitannya yang tersendiri Apatah lagi bila diajar berkali kali anak masih tidak mampu mengingati pelajaran yang diajar Ketika itu mulalah kita hilang sabar dan m...
Anak Sulung Ronaldo Ikut Jejak Bapa Sarung Jersi Nombor 7 Sertai Skuad Remaja Al Nassr

Anak Sulung Ronaldo Ikut Jejak Bapa Sarung Jersi Nombor 7 Sertai Skuad Remaja Al Nassr

papar berkaitan - pada 21/10/2023 - jumlah : 109 hits
Ke mana tumpah kuah jika tidak ke nasi peribahasa ini begitu dekat jika dikaitkan dengan putera sulung Cristiano Ronaldo Cristiano Jr yang mengikut jejak langkah bapanya dengan menyertai kelab Al Nassr Remaja berusia 13 tahun itu difahamkan...
Hadiah Ulang Tahun Ke 20 Buat Peminat Tvxq Akan Buat Kemunculan Semula Selepas 5 Tahun

Hadiah Ulang Tahun Ke 20 Buat Peminat Tvxq Akan Buat Kemunculan Semula Selepas 5 Tahun

papar berkaitan - pada 5/10/2023 - jumlah : 91 hits
Lain macam hadiah ulang tahun yang TVXQ nak bagi ni ARTIKEL BERKAITAN Pada 5 Oktober SM Entertainment telah mengesahkan bahawa TVXQ akan mengeluarkan album baru dan mengadakan konsert serta pameran bagi meraikan ulang tahun debut mereka yan...
Lebuh Raya Hampir Siap Tapi Lantik Sub Kontraktor Lain Dengan Bayaran Tinggi

Ibu Penat Melampau Tidur Cukup Tapi Tetap Rasa Lesu Mungkin Petanda Sindrom Kelesuan Kronik

Hukum Gantung Ayat Al Quran Di Dinding Rumah

Why Consult Hamas On Business And Investments

Rethinking The Education Blueprint

Cara Buat Serawa Kuinin Makan Sejuk Sejuk Sedap Sungguh

Volodymyr Zelensky A Leadership Unveiled Amidst Crisis In Ukraine

Biar Syarikat Uruskan Julan Anda Fokus Sistem Dan Plan



Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara


Naik Keretapi Laju Whoosh Boleh Tebus Tiket Masuk Percuma Diskaun Ke 10 Tempat Ini Di Bandung

Filem Siapa Buka Lampu

Stand Here Alone Hilang Harapan Chord

More Root Beer Please Dubstyle S Yamaha Rd400 Street Tracker

Imigrasi Pernah Minta Kominfo Back Up Data Pdn Tapi Tak Direspons

Imigrasi Klaim Siapkan Back Up Data Tercepat Usai Server Pdn Kominfo Diretas Satu Jam Jadi