Ulama Terkenal Meninggal Dunia Diseksa Komunis China


Seorang ulama yang paling dihormati dan terkenal dalam kalangan umat Islam Uighur di China, Muhammad Salih Hajim, rupa-rupanya telah meninggal dunia selepas diseksa rejim Komunis. Beliau amat dihormati kerana menjadi ulama pertama yang menterjemahkan Al-Quran ke dalam Bahasa Uighur.


Beliau dilaporkan meninggal dunia selepas dikurung di kem tahanan China selama 40 hari mulai Disember 2017.

Lebih dahsyat lagi, ahli keluarga beliau yang lain turut ditahan secara besar-besaran – termasuklah anak saudara beliau, Nurmemet Hajim yang pernah menuntut di Malaysia dan bekerja di pelbagai pejabat kedutaan.

Selain itu turut ditahan ialah anak perempuan Muhammad Salih Hajim iaitu Nezire Muhammad Salih (guru agama) dan Asiye Muhammad Salih (pensyarah universiti), anak lelaki beliau Nejip Muhammad Salih (petani), dan juga cucu lelaki beliau Imran Tuniyaz.

Tidak ketinggalan, adik beliau iaitu Mehsud Abley Hajim dan isterinya Ayshemqiz turut ditahan manakala anak lelaki sulung mereka kini tinggal dalam buangan di luar negara.

Sebelum ini, telah tersebar secara meluas akan laporan mengenai layanan kerajaan China ke atas Umat Islam berketurunan Uighur – mereka dilayan ibarat pesakit mental di kem tahanan khas untuk mengubah identiti mereka agar menjadi lebih ‘China’.

Langkah ini menyusuli beberapa tindakan seperti kempen ‘anti-Halal’ dan pengubahan demografi penduduk Xinjiang yang majoritinya sebelum ini terdiri daripada Uighur yang beragama Islam kini dibanjiri kedatangan etnik Han China.

Pada Ogos 2018, Jawatankuasa PBB tentang Penghapusan Diskriminasi Perkauman telah melaporkan bahawa seramai satu juta warga Uighur telah ditahan di pusat “anti-keganasan” di China.

Manakala seramai dua juta orang lagi dipaksa menjalani “indoktrinasi kebudayaan dan politik” yang disebut sebagai “pendidikan semula” ke atas mereka agar mentaati rejim Komunis dan mengubah identiti Islam mereka.

Laporan Rukiye Turdush dalam portal Al-Jazeera menyatakan bahawa rejim Komunis China memisahkan anak-anak Uighur secara paksa daripada keluarga mereka dan ditempatkan di sekolah-sekolah khas untuk memaksa mereka mempelajari peraturan Komunis China, mentaati Parti Komunis China, belajar Bahasa Mandarin, dan menghapuskan identiti Muslim serta tradisi Uighur mereka.

Setiap keluarga Uighur turut dipaksa menerima kader Parti Komunis China untuk tinggal di rumah mereka sekurang-kurangnya selama lima hari dalam tempoh setiap dua bulan.

Program ini jelas sekali menceroboh unit keluarga Uighur dan cukup membimbangkan dari segi impaknya ke atas keberadaan umat Islam Uighur di Xinjiang.

Kesemua langkah terdesak ini berpunca daripada kebimbangan China terhadap kebangkitan Muslim Uighur yang semakin berani memperjuangkan hak dan autoriti politik mereka – termasuklah kewujudan puak pemisah Uighur yang memperjuangkan kemerdekaan Xinjiang untuk membentuk negara Turkistan Timur.

Terbaru, tindakan kerajaan Malaysia membebaskan 11 orang warga Uighur yang dikehendaki oleh China telah mengundang bantahan keras rejim Komunis itu.

Perdana Menteri Tun Mahathir sebaliknya mengatakan bahawa keputusan diambil untuk menghantar kesemua warga Uighur ke Turki atas alasan ‘mereka tidak melakukan apa-apa kesalahan’.

Dari segi politik dan moral, langkah kerajaan menghantar warga Uighur ini ke Turki dan mengingkari permintaan China yang mahu menahan mereka adalah langkah yang tepat sama sekali.

Dengan rekod pembunuhan politik dan hak asasi manusia yang buruk, tentulah China akan mengambil tindakan yang buruk ke atas 11 warga Uighur ini.

Namun begitu, kemudiannya Portal South China Morning Post (SCMP) melaporkan bahawa Tentera Laut China akan datang menjalankan latihan di Selat Melaka bersama Malaysia dan Thailand mulai 20 Oktober 2019 ini.

Latihan selama sembilan hari yang berhampiran Port Dickson dan Pelabuhan Klang serta diberi nama ‘Peace and Friendship 2018’ itu akan menyaksikan kehadiran tiga kapal pemusnah dan frigat China, dua helikopter ‘shipborne’, tiga kapal pengangkut pesawat Il-76 serta 692 orang anggota tentera laut China.

Pastinya, tiada apa yang pelik tentang kedatangan tentera China ke Selat Melaka ini jika difahami bahawa Tentera China pernah menjalankan latihan bersama angkatan tentera Malaysia sejak 2014 dan 2015 lagi dengan nama yang sama iaitu ‘Peace and Friendship’ (Keamanan dan Persahabatan).

Malah, latihan tersebut tetap diadakan meski pun sejak 2013 lagi diketahui bahawa kapal-kapal China menceroboh Zon Ekonomi Eksklusif Malaysia berhampiran Beting Patinggi Ali dan Beting Serupai di perairan Sarawak.

Cuma dalam konteks politik semasa – dalam keadaan Jho Low masih dikatakan bersembunyi di China dan pembantaian China ke atas warga Muslim Uighur masih berlangsung – mungkin ada eloknya jika kedatangan tentera China ke Selat Melaka ini ditangguh atau dibatalkan terus.

BACA INI JUGA:
Muslim Uighur Di Xinjiang Yang Ditindas ChinaChina Lancar Kempen Menentang Produk Halal
sumber: sinarharian



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/01/ulama-terkenal-meninggal-diseksa-komunis-china.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Fakta Istri Ustadz Maulana Meninggal Dunia Kata Sopir Ambulans Hingga Kabar Pertama Kali

5 Fakta Istri Ustadz Maulana Meninggal Dunia Kata Sopir Ambulans Hingga Kabar Pertama Kali

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 422 hits
Kabar duka datang dari Ustaz Muhammad Nur Maulana atau lebih akrab dikenal Ustaz Maulana Sang istri yang bernama Nuraliyah Ibnu Hajar dikabarkan telah meninggal dunia Ustadz yang terkenal dengan sapaannya Jama aaah oh Jama aaah itu dikabark...
Ini Penyebab Istri Ustadz Maulana Meninggal Dunia

Ini Penyebab Istri Ustadz Maulana Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 293 hits
Kabar duka datang dari keluarga Ustadz Maulana yang terkenal dengan jargon Jamaah oh jamaah Alhamdulillah Istri Ustadz Maulana Hj Nur Aliyah meninggal dunia di RS Bhayangkara Makassar pukul 17 00 WITA Minggu Berdasar informasi yang diterima...
Lelaki Tertua Dunia 113 Tahun Meninggal Dunia

Lelaki Tertua Dunia 113 Tahun Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 238 hits
Lelaki tertua dunia 113 tahun meninggal dunia Dikemas kini 3 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 20 Jan 2019 7 00PM mi
Potret Kemiskinan Di Samarinda 3 Warga Terlantar Hingga Meninggal Dunia

Potret Kemiskinan Di Samarinda 3 Warga Terlantar Hingga Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 203 hits
Tiga orang miskin dan terlantar di Samarinda Kalimantan Timur meninggal di hari yang sama Jumat kemarin Ketiga jenazahnya dimakamkan bersamaan malam harinya oleh para relawan Kisah ketiga warga itu cukup memprihatinkan
111 Warga Sragen Kena Dbd 2 Orang Meninggal Dunia

111 Warga Sragen Kena Dbd 2 Orang Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 224 hits
Pemerintah Provinsi Jawa Tengah mencatat dari awal tahun hingga 14 Januari 2019 terdapat kasus 111 penderita DBD dengan dua korban meninggal dunia
Doa Untuk Ibu Bapa Yang Telah Meninggal Dunia

Doa Untuk Ibu Bapa Yang Telah Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 832 hits
IRSYAD AL HADITH SIRI KE 268 DOA UNTUK IBUBAPA YANG TELAH MENINGGAL Soalan Apakah terdapat doa doa yang thabit daripada Nabi SAW tentang doa kepada ibubapa yang telah meninggal dunia Jawapan Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT selawat ...
Kalau Aku Pergi Aku Nak Baring Sebelah Kau Ye Bang Aril Luah Rasa Rindu Genap 7 Tahun Izwan Pilus Meninggal Dunia

Kalau Aku Pergi Aku Nak Baring Sebelah Kau Ye Bang Aril Luah Rasa Rindu Genap 7 Tahun Izwan Pilus Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 948 hits
Izwan meninggal dunia pada 20 Januari 2012 ADIK kepada penyanyi Allahyarham Izwan Pilus iaitu Aril Pilus meluahkan perasaan rindunya ketika genap tujuh tahun pemergian abangnya Aril berkata rasa rindu terhadap abangnya itu tidak pernah puda...
Mahasiswi Di Malang Ditemukan Meninggal Dunia Di Indekos

Mahasiswi Di Malang Ditemukan Meninggal Dunia Di Indekos

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 240 hits
Jasad itu diketahui merupakan mahasiswi Politeknik Kesehatan dan tinggal di Jalan Simpang Ijen 02 Kota Malang Identitasnya berasal dari Desa Jorongan Kecamatan Leces Kabupaten Probolinggo
Nenek Terjebak Banjir Gowa Yang Fotonya Viral Dikabarkan Meninggal Dunia Begini Keterangan Anaknya

Nenek Terjebak Banjir Gowa Yang Fotonya Viral Dikabarkan Meninggal Dunia Begini Keterangan Anaknya

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 307 hits
Setelah terendam banjir 3 jam ia sempat dirawat sebentar di klinik bahkan sudah pulang ke rumah Tapi
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Filem Tentang Sisi Gelap Suatu Entiti Bakal Melambak

Lasserhaus Where Contemporary Art Meets Hospitality By Vudafieri Saverino Partners In South Tyrol

10 Tahanan Berkait Lelaki Israel Dirujuk Agc Minggu Ini Kp Kl

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Police To Meet Ag On Further Action Against 10 Sosma Detainees Linked To Israeli Man Says Kl Top Cop

Don T Use Mosques Suraus For Political Activities Reminds Jais