Ukur Baju Di Badan Sendiri


Termenung saya dalam LRT. Kawan saya nak sangat sangat jumpa saya di KL. Urgent sangat katanya. Sampai di KL jumpa saya,belanja saya berbuka. Lepas solat magrib menangis depan saya merayu sangat nak pinjam duit RM8500 nak bayar kereta tertunggak selama 6 bulan.
Saya terkejut beruk. barangkali beruk pun terkejut tengok saya terkejut. RM8500 tu.  Lagi terkejut baru 2 hari ini tengok kes kereta H nak kena tarik sebab tak bayar tunggakan.
Saya kata. Merayu keluar air mata darah sekali  pun aku tak mampu nak beri Rm8500. Rm8500 ini belum tentu kau dapat bayar dan belum tentu boleh selesaikan masalah kau untuk akan datang. Nak taknak kau kena cairkan aset yang kau ada jika nak selamatkan kereta,atau berbincang dengan pihak bank,bukan sorok kereta begitu.
kau boros sangat,iphone tu aku tengok setiap tahun tukar,jam tu,brand tissot belum layak untuk kita bro. Aku dah nasihat banyak kali  jangan beli  Alphard walaupun gaji 5-6k sebulan. Bila aku halang kau beli,kau cakap aku tak beri semangat.
Inilah masalah orang kita,beli kereta ni bukan perlu beri semangat macam nak lumba lari dalam guni. Alphard bukan keperluan kau. Aku dah pesan pakai myvi je dulu. Aku 3 tahun pakai myvi baru beli kereta lain,itu pun sebab ada keperluan dan mampu. Lagi pun kau tinggal di KL,LRT kelana jaya depan mata dah.
Kita ni nak pakai apa apa buat kira kira terlebih dahulu,sesuai  tak dengan pendapatan dan keperluan kita. Ini tidak,tengok orang pakai alphard kita pun nak pakai,orang pakai iphone kita pun nak pakai,sanggup berhutang dengan telco janji dapat pakai iphone. jika bank susah nak lulus kenderaan kita sehingga terpaksa guna penjamin,itu bermakna kita tak layak memiliki kereta.
Sebenarnya beli kerata ini satu beban jika kita tak manfaat kereta itu untuk dapatkan pendapatan lain. Kita akan terbeban dengan kos kos terutama minyak petrol,service,tayar dan kos lain yang kita tak nampak. Lagi sakit jika kereta yang kita beli itu CC tinggi.
Tapi itulah orang kita. Sesetengahnya sanggup ‘ikat perut’ demi nak pakai kereta yang nampak mewah. tujuannya satu,nanti balik kampung nampak gah,nak rasa lebih berbanding adik beradik lain,nak orang respect terutama kawan kawan sekolah dulu. sedangkan benda itu sekejap dan itulah tanda riak yang merosakkan hati kita. Akhirnya terasa bahang bebanan kita itu adalah anak isteri.
Mula jadi panas baran,marah marah anak isteri,mula abaikan nafkah anak isteri. Dan paling sedih isteri juga akhirnya terpaksa gadai segala barang kemas demi nak selamatkan kereta yang tertunggak.
Sebab itulah saya menghasut anak anak muda supaya jangan buat apa apa loan selagi tiada keperluan. Selagi boleh pakai motor,pergi kerja naik bas,naik LRT redah jelah. Janji ada buat simpanan,beli aset terutama rumah. Jika teringin sangat nak pakai kereta mulakan dengan kereta murah. Dari situ kita akan belajar bagaimana nak ‘bela’ kereta.
Betullah peribahasa melayu mengatakan;
‘Ukur baju di badan sendiri’
Dari kisah ini,ambillah pengajaran supaya kita tidak lagi buat sesuatu untuk nampak kaya,tapi hakikatnya hutang keliling pinggang dan bagi nasihat kepada adik adik kita yang baru nak ‘up’ tu. Jangan kerana mahukan pujian dimedia sosial yang hanya beberapa minit kita sanggup merana 9 tahun.
-EncikMatt-
#LelakiBurQa
Sumber


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2019/05/ukur-baju-di-badan-sendiri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Cara Memilih Baju Kurung Yang Sesuai Mengikut Bentuk Badan Yang Berbeza

6 Cara Memilih Baju Kurung Yang Sesuai Mengikut Bentuk Badan Yang Berbeza

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 763 hits
Nak pilih baju raya khususnya baju kurung sempena raya nanti pun mestilah yang nampak cantik dan ngam dengan badan Bukan main sarung aja antara perkara yang perlu diambil perhatian adalah ketahui cutting badan anda sebelum memilih baju kuru...
Video Korang Nilailah Sendiri Ejen Penarik Tampil Jawab Dakwaan Pemandu Honda City S

Video Korang Nilailah Sendiri Ejen Penarik Tampil Jawab Dakwaan Pemandu Honda City S

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 247 hits
Korang Nilailah Sendiri Siapa Kaki Spin Sebenarnya Ejen penarik Sangkal Dakwaan Kasari Pemandu Honda City S Hutang 5 bulan tak bayar Susulan dakwaan pemandu kereta Honda City S kononnya dikasari oleh ejen penarik kereta D Ben Al Shariff sek...
Aksb Bab 4 Apabila Kena Batang Hidung Sendiri

Aksb Bab 4 Apabila Kena Batang Hidung Sendiri

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 312 hits
Kalau tidak kena pada batang hidung sendiri masing masing sekadar buat tidak kisah dengan masalah air yang dihadapi orang lain Itu masalah kau kau hadaplah sendiri Apabila sendiri menghadapi masalah maka ketika itu baru rasa terbeban Masala...
Tak Pernah Ada Dalil Tentang Imsak Fyn Jamal Keluar Fatwa Sendiri Ditegur Pendakwah Bebas

Tak Pernah Ada Dalil Tentang Imsak Fyn Jamal Keluar Fatwa Sendiri Ditegur Pendakwah Bebas

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 916 hits
Jika sebelum ini Fyn Jamal pernah ditegur oleh beberapa ahli agama termasuk mufti gara gara menyamakan solat lelaki dan wanita kali ini dia sekali lagi didakwa mengeluarkan fatwanya sendiri LIHAT Fyn Jamal telah ditegur oleh pendakwah bebas...
Keluar Fatwa Sendiri Fynn Jamal Ditegur Ustaz

Keluar Fatwa Sendiri Fynn Jamal Ditegur Ustaz

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 517 hits
Baru baru ini Fynn Jamal ada menjawab beberapa soalan berkaitan agama dari pengikutnya di Instagram Bagaimanapun tindakan Fynn Jamal itu mendapat perhatian Ustaz The post appeared first on
Pengalaman Sendiri Tumpah Darah Lepas Bersalin

Pengalaman Sendiri Tumpah Darah Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 386 hits
Pengalaman tumpah darah saya ini adalah masa bersalin anak ke tiga saya Pengalaman yang tak mampu saya lupakan dan boleh terasa serik sangat Serik ke nak mengandung Opsss Hihihi Sejarah bersalin untuk anak anak saya memang size berat bayi k...
Huawei Sudahpun Membina Sistem Operasi Mereka Sendiri Menggantikan Android

Huawei Sudahpun Membina Sistem Operasi Mereka Sendiri Menggantikan Android

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 254 hits
Syarikat pengeluar peranti terbesar di China Huawei Technology telah mengesahkan bahawa mereka sedang membina perisian mereka sendiri Perisian ini dibina khas untuk telefon dan laptop mereka Laporan ini ini telah dikeluarkan oleh Richard Yu...
U Turn Ptptn Ph Terbelit Janji Sendiri

U Turn Ptptn Ph Terbelit Janji Sendiri

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 266 hits
Sebahagian mahasiswi memegang poster Tuntut Janji PTPTN semasa berarak menuju ke Menara PTPTN ketika menyertai Himpunan Tuntut Janji PTPTN di hadapan Menara Berkembar Petronas Kuala Lumpur foto AFFAN FAUZI KUALA LUMPUR Cadangan memperkenalk...
Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Fiersa Besari April Chord

Moh Assures To Disclose Aefi Data Of Covid Vaccines

A Glimpse Into Malaysia S High Profile Graft Cases And Macc S Success Rate In Netting The Sharks

Sanusi Sesuai Semua Suasana

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Filem Ngesot