Ujian Rangkaian 5g Tempatan Akan Dikembangkan Ke 6 Buah Negeri Bermula Oktober Hingga Mac 2020


Melalui Pelan Gentian Optik Dan Kesalinghubungan Negara (NFCP), kerajaan Malaysia sedang menguji pelbagai cara bagaimana rangkaian telekomunikasi 5G boleh memanfaatkan semua rakyat Malaysia.
Buat masa ini, kesemua ujian-ujian rangkaian 5G sedang giat dijalankan di kawasan Lembah Kelang dimana syarikat-syarikat telekomunikasi tempatan memperlihatkan kaedah ujian masing-masing.

Hari ini, pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) telah mengumumkan bahawa ujian rangkaian 5G ini akan dikembangkan kepada enam buah negeri lain bermula bulan Oktober 2019 sehingga Mac 2020.
Negeri-negeri yang akan mempelopori ujian rangkaian 5G yang meluas ini termasuklah Selangor, Perak, Terengganu, Kedah, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
Pengembangan ujian ini bukan sahaja akan menguji kadar kelajuan penghantaran data, tetapi juga pelbagai jenis ekosistem berlainan yang boleh memanfaatkan penggunaan rangkaian data berkelajuan tinggi ini.
Pihak SKMM telah mengesahkan bahawa syarikat-syarikat telekomunikasi tempatan tersebut akan menguji rangkaian 5G mereka melalui 55 kes uji-kaji menerusi sembilan tiang utama. Ini termasuklah:
Pertanian (TM, Maxis)Penjagaan Kesihatan Digital (Digi, U Mobile)Pendidikan (Digi, Maxis)Hiburan (Altel, Digi, TM)Pembuatan (Altel)Sektor petroleum (Petronas)Bandar Pintar (Altel, Celcom, Digi, edotco, Maxis, TM, U Mobile)Pengangkutan Pintar (Altel)Pelancongan (Digi, TM)
Diantara projek-projek menarik yang diumumkan oleh pihak SKMM termasuklah ujian kenderaan swapandu yang akan dikepalai oleh Altel, dimana ia akan diuji di Pulau Langkawi pada bulan Januari 2020 tidak lama lagi. Pihak Altel dikatakan akan mengumumkan butiran lebih lanjut mengenai ujian kenderaan swapandu ini tidak lama lagi.

Syarikat-syarikat startup tempatan yang berminat untuk menguji keberkesanan aplikasi mereka dengan rangkaian 5G tempatan boleh mendaftar minat dengan Digi melalui 5G OpenLab @ Rekascape di Cyberjaya dimana syarikat tersebut sedang menjalankan ujian 5G mereka sendiri.

Apabila bercakap mengenai 5G, konsep Industrial Revolution 4.0 (IR4.0) pastinya tidak jauh ketinggalan. Di negeri-negeri Perak dan Terengganu, Altel dan Petronas akan menguji teknologi-teknologi terbaru didalam sektor pembuatan dan petroleum untuk memastikan proses-proses dalaman boleh bergerak dengan cekap tanpa memerlukan jumlah pekerja yang ramai, dimana mereka boleh menjalankan tugas-tugas lain.

Menurut Al-Ishsal Ishak, Ketua Pegawai Eksekutif SKMM, ujian-ujian rangkaian 5G ini akan memakan belanja sebanyak RM116 juta, dan ia akan dilaburkan oleh syarikat-syarikat telekomunikasi yang akan menjalankan ujian-ujian di enam buah negeri ini.
Beliau juga tidak menidakkan kemungkinan negeri-negeri lain yang akan menjalankan ujian yang sama, cuma pada masa ini, inilah kawasan-kawasan yang akan hadir dengan ujian 5G.
Untuk bacaan lebih lanjut mengenai ujian-ujian 5G yang akan dijalankan di enam buat negeri ini, anda boleh membaca mengenainya di laman web NFCP.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penlawak.blogspot.com/2019/09/ujian-rangkaian-5g-tempatan-akan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skim Air Percuma Hanya Untuk Penduduk Berpendapatan Isi Rumah Rm4 000 Ke Bawah Mulai Mac 2020

Skim Air Percuma Hanya Untuk Penduduk Berpendapatan Isi Rumah Rm4 000 Ke Bawah Mulai Mac 2020

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 330 hits
The ReporterBermula 1 Mac 2020 hanya penduduk yang berpendapatan isi rumah RM4 000 ke bawah layak menikmati Skim Pemberian Air Percuma yang ditawarkan oleh Kerajaan Selangor Menteri Besar Selangor Amirudin Shari berkata DUN Selangor telah m...
Spektrum Untuk Rangkaian 5g Akan Sedia Untuk Diagihkan Pada Separuh Kedua 2020

Spektrum Untuk Rangkaian 5g Akan Sedia Untuk Diagihkan Pada Separuh Kedua 2020

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 141 hits
Sejak penghujung tahun lepas syarikat syarikat telekomunikasi tempatan boleh dikatakan giat menjalankan pelbagai ujian untuk mempercepatkan persediaan negara untuk menerima sokongan untuk rangkaian internet mudah alih terkini yang dikenali ...
Kemenhub Tunggu Keputusan Operasional Sriwijaya Air Hingga 2 Oktober

Kemenhub Tunggu Keputusan Operasional Sriwijaya Air Hingga 2 Oktober

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 146 hits
irektur Kelaikudaraan dan Pengoperasian Pesawat Udara Kementerian Perhubungan Avirianto mengatakan pihaknya akan menunggu keputusan Direktur Utama Sriwijaya Air hingga 2 Oktober terkait kelanjutan operasional maskapai tersebut
Pra Tempahan Samsung Galaxy Fold Di Malaysia Dibuka Bermula 9 Oktober Ini Dengan Harga

Pra Tempahan Samsung Galaxy Fold Di Malaysia Dibuka Bermula 9 Oktober Ini Dengan Harga

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 244 hits
Pada September yang lepas Samsung Galaxy Fold telahpun mula memasuki pasaran di Amerika Syarikat dengan harga 1 980 dan kini ia bakal memasuki pasaran tempatan Keunikan peranti ini sudah tentu terletak pada bahagian panel skrin yang boleh d...
Youtube Akan Menghentikan Fungsi Leanback Bermula 2 Oktober

Youtube Akan Menghentikan Fungsi Leanback Bermula 2 Oktober

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 166 hits
Sebelum wujudnya Chromecast YouTube memperkenalkan fungsi Leanback pada tahun 2010 bagi memudahkan tontonan pada komputer riba dan televisyen YouTube masih boleh dikawal menggunakan aplikasi telefon pintar tanpa komputer riba disentuh misal...
Nestapa Wisatawan Terjebak Macet Hingga Gagal Menikmati Keindahan Negeri Di Atas Awan

Nestapa Wisatawan Terjebak Macet Hingga Gagal Menikmati Keindahan Negeri Di Atas Awan

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 207 hits
Kondisi ini menyebabkan kemacetan hingga 7 kilometer sehingga para pengunjung yang berangkat malam tidur dan beristirahat di perjalanan Nahasnya lagi mereka yang sudah sampai di dekat lokasi pun gagal menikmati hamparan keindahan awan lanta...
Budi Waseso Tak Ada Impor Beras Hingga 2020

Budi Waseso Tak Ada Impor Beras Hingga 2020

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 120 hits
Budi Waseso mengatakan pihaknya akan terus berkoordinasi dengan lembaga Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika untuk mendapat informasi fluktuasi cuaca Dengan demikian bisa ditangani hal hal yang dapat mengganggu produksi beras
Pra Tempah Untuk Gopro Hero 8 Black Untuk Pasaran Tempatan Akan Dibuka Pada 10 20 Oktober Pada Harga Rm1879

Pra Tempah Untuk Gopro Hero 8 Black Untuk Pasaran Tempatan Akan Dibuka Pada 10 20 Oktober Pada Harga Rm1879

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 220 hits
Semalam kami telah melaporkan bahawa GoPro baru sahaja melancarkan kamera kamera aksi terbaru mereka iaitu GoPro Hero 8 Black dan juga GoPro Max untuk mereka yang gemar merakam gaya hidup aktif dan ekstrem Terkini FunSportz syarikat pengeda...
Mdec Bantu Peniaga Tempatan Manfaat Digital Sepenuhnya Menjelang 2020

Mdec Bantu Peniaga Tempatan Manfaat Digital Sepenuhnya Menjelang 2020

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 230 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara