Ubat Mata Dari Surah Yusuf



Prof Dr Abdul Basith Muhammad Sayyid, peneliti di National Research Center, Mesir, memperoleh dua paten internasional dari ubat titis mata untuk menangani katarak yang inspirasinya berasal dari Surah Yusuf
“Pergilah kamu dengan membawa bajuku ini, lalu usapkan ke wajah ayahku, nanti dia akan melihat kembali; dan bawalah seluruh keluargamu kepadaku.” (Yusuf [12]: 93).
Dikisahkan dalam Surah Yusuf: 84, setelah Nabi Ya’kub AS kehilangan anaknya, Yusuf AS, beliau terus-menerus menangis akibat menahan amarah terhadap anak-anaknya yang lain. Sampai-sampai hal itu menyebabkan matanya buta. Hal ajaib kemudian terjadi, yakni Nabi Ya’kub dapat melihat kembali setelah diusap dengan baju Nabi Yusuf.
Para pakar berusaha mendataburi kisah di atas sebagai inspirasi penemuan ubat mata. Salah seorangnya dilakukan oleh Prof Dr Abdul Basith Muhammad Sayyid, peneliti di National Research Center, Mesir. Basith memperoleh dua paten internasional dari ubat tetes mata untuk menangani katarak yang inspirasinya berasal dari Surat Yusuf.
Basith menerangkan bagaimana katarak boleh terjadi. Di lensa mata ada kapsul lensa yang berisi protein bernama alfa kristalin, beta kristalin, gamma kristalin, dan albumin. Denaturasi protein akan mengubah opasitas (kegelapan pandangan). Jika meningkat secara berkelanjutan, maka akan membuat cahaya tak dapat menembus lensa.
Senyawa albumin adalah bahan berwarna putih transparan dan dapat ditembus cahaya. Ketika albumin dipanaskan, maka akan terdenaturasi dan membuatnya berubah menjadi opaque (buram).
Menurut Basith, ada banyak penyebab katarak. Misalnya pukulan atau benturan langsung yang mengenai lensa di belakang kornea, paparan temperatur panas yang terus-menerus seperti pada tukang pembuat roti dan tukang besi, juga kerana faktor usia dan diabetes.
Mengapa kesedihan yang berlarut-larut dapat menyebabkan katarak? Menurut Basith, kesedihan itu meningkatkan jumlah adrenalin, lalu akan berimbas pada peningkatan kadar gula darah.
Penanganan katarak saat ini umumnya dengan operasi, baik dengan membuang bahagian opaque pada lensa ataupun menyisipkan lensa dari luar. Juga dengan ubat tetes untuk menunda opasitas.
Namun Basith memikirkan mengenai zat yang terdapat pada baju Nabi Yusuf AS. Setelah melalui serangkaian penelitian, akhirnya disimpulkan bahawa keringat yang melekat pada baju-lah yang menjadi wasilah kesembuhan Nabi Ya’kub AS.
Hasil penelitian menunjukkan adanya 52 komponen pada keringat. Salah satu komponen itu mengandung senyawa urea yang boleh merenaturasi lensa mata sehingga opasitas berkurang. Artinya, itu dapat mengubati katarak.
Dilakukanlah percobaan pada arnab, ternyata hasilnya positif. Kemudian Basith melakukan perawatan pada 250 pasien dengan memberi mereka ubat tersebut selama dua minggu dua kali sehari, tingkat keberhasilannya mencapai 99%. Penemuan ubat mata dari komponen keringat ini kemudian mendapat paten di Amerika Syarikat....baca SEMUANYA

Ada ubat mata lain yang berasal dari nabi, yaitu jamur truffle. Diriwayatkan dari Sa’id bin Zaid bahawasanya Rasulullah ﷺ bersabda, “Jamur truffle adalah bahagian dari manna, dan airnya adalah ubat mata.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Jamur truffle membiakkan diri dengan spora. Menurut Imam adz-Dzahabi dalam ath-Thibbun Nabawi, dahulu jamur truffle gurun adalah makanan Bani Israil ketika tersesat di padang pasir. Kedudukannya sama dengan roti, sementara salwa adalah lauk pauknya bersama manna yang seperti hujan gerimis berasa manis.
Abu Hurairah RA berkata, “Aku mengambil tiga atau empat atau tujuh jamur truffle, lalu aku memerasnya dan aku menyimpan airnya di botol dan aku jadikan celak seorang budak perempuan milikku, lalu ia sembuh.” (Riwayat at-Tirmidzi).
Berdasar penelitian, seperti yang dilakukan oleh Dr al-Mu`taz al-Marzuqi (dokter mata di Mesir), air jamur truffle dapat mencegah terjadinya fibrosis pada trakhoma mata. Hasil percobaan telah membuktikan bahawa air jamur truffle dalam pengubatan trakhoma mampu menurunkan secara signifikan pembentukan sel-sel limfatik yang dihasilkan dari peradangan sebagai penyebab opasitas kornea.
Trakhoma adalah peradangan mata menular kronis. Penduduk di wilayah Afrika, Arab, Mediterania, dan beberapa bagian lain di dunia mengalami kebutaan akibat penyakit tersebut. Jumlahnya bahkan mencapai lebih dari 25%.  Trakhoma disebabkan oleh bakteria Chlamydia trachomatis. Bakteri ini juga bisa menyebabkan penyakit menular seksual chlamydia dan ditularkan dari seseorang yang telah terinfeksi.
Gejala trakhoma meliputi gatal dan sakit pada mata, pembengkakan mata, sensitif terhadap cahaya, keluarnya cairan berupa lendir atau nanah dari mata, meningkatnya detak jantung, disusul dengan komplikasi pada telinga, hidung, dan tenggorokan.
Dalam jurnal berjudul “Efficacy of the Desert Truffle Terfezia claveryi to Cure Trachoma Disease with Special Emphasis on its Antibacterial Bioactivity” diketahui bahwa jus truffle sangat efektif melawan fase ketiga penyakit trakhoma. Dari jurnal dan penelitian tersebut kemudian direkomendasikan untuk menambahkan terapi tetes jus truffle jenis Terfezia claveryi sebagai pengobatan tradisional pendukung untuk trakhoma.
Ada lagi bahan lain. Sesuai kaidah ath-Thibbun Nabawi, yang dapat digunakan sebagai pengobatan untuk mata spesifik sesuai dengan wilayah tempat tinggal adalah bunga telang (Clitoria ternatea L) dan boroco (Celosia argentea L).
Dalam jurnal berjudul “Efek Antiinflamasi Infusa Bunga Telang dan Kombinasi dengan Infusa Daun Iler (Coleus atropurpureus L Benth)” dinyatakan bahwa air rendaman bunga telang dapat digunakan untuk obat tetes mata pada penderita mata merah atau konjungtivitis. Senyawa fenol dan delfinidin pada bunga telang diketahui efektif terhadap bakteri Staphylococcus aureus penyebab radang mata.
Sedangkan dalam buku Atlas Tumbuhan Obat Indonesia dijelaskan, untuk pemakaian luar, bunga boroco yang telah dicuci bersih dapat direbus. Setelah dingin, air rebusannya dapat digunakan untuk obat cuci mata. Rebusan biji boroco juga dapat digunakan untuk pengobatan radang kornea.
Biji boroco dapat berfungsi mengobati penyakit mata karena efek antiradang dan sifat astringennya pada radang konjungtiva mata. Namun yang perlu dicatat, jangan minum air rebusan boroco apabila mengalami glaucoma. Juga gunakan selalu air dengan standar kualitas air minum untuk merebus bahan alam, karena mata adalah organ yang sensitif dan vital.  Demikian, semoga bermanfaat.*
Penulis adalah praktisi thibbun-nabawi. Artikel diambil dari Majalah Suara Hidayatullah


Hidcom






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ustazcyber.com/2020/11/ubat-mata-dari-surah-yusuf.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mungkin Berpunca Dari Buatan Orang Sakit Mata Kronik Suhaimi Saad Dedah Apa Kata Perawat

Mungkin Berpunca Dari Buatan Orang Sakit Mata Kronik Suhaimi Saad Dedah Apa Kata Perawat

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 188 hits
Bekas penyanyi nasyid kumpulan InTeam Suhaimi Saad tidak menolak ada kebarangkalian sakit mata kronik yang dialaminya sejak setahun lalu ada gangguan daripada ilmu hitam Berkongsi sedikit sebanyak tentang perkara tersebut dalam sesi siaran ...
Ekspresi Singa Penderita Katarak Saat Diberi Obat Tetes Mata

Ekspresi Singa Penderita Katarak Saat Diberi Obat Tetes Mata

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 260 hits
Ekspresi Singa Penderita Katarak saat Diberi Obat Tetes Mata Singa bernama Hogan yang menghuni Kebun Binatang Giza baru saja menjalani operasi ultrasound untuk mengobati katarak yang dideritanya
Sakit Mata Kronik Suhaimi Saad Dedah Perawat Percaya Mungkin Buatan Orang

Sakit Mata Kronik Suhaimi Saad Dedah Perawat Percaya Mungkin Buatan Orang

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 233 hits
Kalau berjumpa doktor mereka akan membuat imbasan berdasarkan fakta saintifik Apabila saya merujuk ustaz dan perawat memang ada kemungkinan berkaitan dengan unsur unsur itu Allahualam source
Cadangan Perdagangan Untuk Pasangan Mata Wang Gbp Usd

Cadangan Perdagangan Untuk Pasangan Mata Wang Gbp Usd

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 227 hits
Berbanding latar belakang dolar yang lemah pasangan mata wang GBP USD telah meningkat dengan ketara di mana hanya dalam tempoh tiga hari ia menyerap penurunan dua minggu Sehubungan dengan itu di bawah strategi Stop Hunting sasaran utama unt...
Tahniah Henry Golding Isteri Umum Khabar Gembira Bakal Timang Cahaya Mata Pertama

Tahniah Henry Golding Isteri Umum Khabar Gembira Bakal Timang Cahaya Mata Pertama

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 473 hits
Lakonannya dalam Crazy Rich Asians cukup hebat dan sejak itu pelakon Hollywood kelahiran Malaysia terus mencipta nama dipersada seni antarabangsa Apa yang lebih mengujakan Henry Golding berkongsi khabar gembira tentang kehamilan isterinya L...
Hiburan Hidap Sakit Mata Kronik Suhaimi Saad Tak Tolak Kemungkinan Kena Gangguan Ilmu Hitam

Hiburan Hidap Sakit Mata Kronik Suhaimi Saad Tak Tolak Kemungkinan Kena Gangguan Ilmu Hitam

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 223 hits
Semalam kecoh di media sosial apabila bekas penyanyi kumpulan In Team Suhaimi Saad dilaporkan kini tidak sihat kerana mengalami sakit mata yang kronik Dia juga difahamkan terpaksa berjalan menggunakan tongkat gara gara kesihatan mata yang s...
Eye Pro Vision Kedai Cermin Mata Viral No 1 Di Sungei Wang Plaza

Eye Pro Vision Kedai Cermin Mata Viral No 1 Di Sungei Wang Plaza

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 766 hits
Sebelum ni mama selalu nampak orang post pasal kedai cermin mata viral no 1 iaitu Eye Pro Vision di Sungai Wang Plaza ni Geram jer sebab harga cermin mata dekat sini murah murah Mentang mentang lah mama ni duduk jauh sangat kan Ishhh sabar ...
Analisis Teknikal Bagi Pasangan Mata Wang Gbp Usd Untuk 5 November 2020

Analisis Teknikal Bagi Pasangan Mata Wang Gbp Usd Untuk 5 November 2020

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 249 hits
Tinjauan Pasaran Teknikal Tidak banyak yang berubah sejak semalam apabila pasangan mata wang GBP USD secara terus naik dan turun ketika undian pemilihan presiden di AS masih dikumpulkan Harga telah keluar dari saluran percepatan dan membuat...
Diari Pedagang Pada 5 November 2020 Anti Rekod Pasangan Mata Wang Eurusd Dan Covid19

Diari Pedagang Pada 5 November 2020 Anti Rekod Pasangan Mata Wang Eurusd Dan Covid19

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 230 hits
Anti rekod Covid19Dunia mencatat rekod anti COVID 19 yang lain apabila kes baru meningkat 571 000 Maksimum kes baru di AS ialah 108 000 sehari kematian maksimum di dunia ialah 9 000 sehari Di Perancis yang merupakan pusat wabak di Eropah le...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67

Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000