Ubah Gaya Makan Dari Ambil Nasi Goreng Setiap Pagi Ke Oat Susu Lemak Rendah




Sekejap je dah masuk bulan Februari 2022, tanda bulan ke-11 perjalanan juju dalam tajuk 'Aku kisah berat badan'. Yihhh! Tak sangka nak masuk 11 bulan. 
Tak sabar nak compile perjalanan susah senang juju dalam kisah berat badan. Banyak juju kongsikan di IG @mrsjuliajohari terutama di ig story. Perkongsian bebenang 3xl journey to be. Nanti korang jejak ye highlights tu dari semasa ke semasa. 
Juju suka kongsi live update di IG story lagi sebab ramai betul follower senyap ikuti perjalanan juju dan menyokong juju dengan dm tepi juju. Kalau lihat view semua 300 ke atas di ig story. Lagi bertambah semangat nak kongsi lagi apa juju amal jadi dan tak jadi hehe. 
Kongsi aktiviti yang tak jadi dan tak menjadi pun itu satu usaha sebenarnya, usaha sebenar yang perjalanan ini bukannya mudah. Semuanya kena ada satu key words 'KONSISTEN'.
Jangan mudah mengalah kerana berat statik dan inchloss lambat, selagi kita konsisten amal gaya hidup sihat percayalah keajaiban yang kita akan rasai. Perasaan 'FEEL GOOD'. Itulah titik permulaan juju, feel good setiap pagi, setiap hari tau. 
Juju kalau ke pejabat, sarapan mesti beli nasi goreng. Ada lah makan menu lain juga tapi nasi goreng gak rasa puas nak makan. Portion sudah tentu la menimbun. Kadang tu setengah nasi goreng, setengah lagi gabung mi goreng atau bihun goreng. 
Tambah telur mata atau nugget haha, tengok! Setiap pagi lah aku amal tanpa gagal. Haha. 😱😰
Semua kategori bergoreng. Aku ni dulu suka sangat benda bergoreng, terutama ayam goreng panas-panas. Susah nak puas makan. 
Dalam tak sedar berapa kalori yang aku gain setiap pagi hanya dari sarapan sahaja. Tengahari, petang, malam dan lewat malam ada kisahnya lagi. Tu nanti entry aku cerita ya. 
Jadi macam mana aku boleh ubah dan jinakkan gaya hidup?Aku biasakan mata, telinga dan ajak hati dengar Youtube, perkongsian doktor-doktor mat salleh dan doktor Melayu cerita pasal kesihatan. 
Aku bawa diri aku dengar setiap hari kisah kesihatan. Dari situ keinsafan dan kesedaran mula meresap sampai kekal sehingga sekarang. 
Manusia bila selalu dengar bukti dan kesahihan info kesihatan, kita akan belek diri, kita akan lihat dalam diri, kita akan mula jejak gaya pemakanan kita. 
Itulah suntikan kasih sayang untuk diri sendiri. Aku mula ubah gaya pemakanan dulu, baru aku kisah nak bersenam. 
Jadi aku beli oat, rolled oat, bukan oat yang halus tu yakssss tekak aku tak boleh makan oat yang hancur tu. Rolled oat ni aku jinakkan tekak aku campur weet bix, aku beli kat AEON banyak jual. 

Campur pisang potong macam di atas letak sikit madu, fuhhh gabung dengan susu low fat HL tu mantop rasanya. Sedap! Cuba tau.
Sesekali aku rasa nak makan pisang goreng aku belah pisang tu memanjang dan masukkan dalam air fryer. Sira sikit madu di atasnya, lagi sedap dari pisang goreng dalam minyak tu tau. Rasa macam pisang goreng sihat. 
Banyak kaedah yang aku tukar sebenarnya. Bukannya tak makan langsung minyak, makan.
Cuma aku kurangkan kuantiti penggunaan. Kalau makan kat kedai pun aku akan pastikan menu bergoreng cuma 1 portion je, tak lebih. 
Kalau tak menu bergoreng ni banyak sesi aku makan, dari pagi sampai malam lah kiranya. Jadi bagi yang bercadang nak jaga berat atau nak turunkan berat badan, jaga penggunaan minyak dalam masakan dan pembelian makanan jenis bergoreng (deep fried) kalau boleh kurangkan, kalau jarang-jarangkan lagi bagus. 
Ganti dengan bakar atau stim, sekarang aku dah olah nasi goreng dimasak tanpa guna minyak langsung. Nanti akan datang aku kongsi ilmu ni ya. Rasa nasi goreng sihat ni sedap macam nasi goreng guna minyak, aku ubah je teknik. Tak sangka jadi ! 
Sambung lagi akan datang jejak link bebenang klik 👉 Aku Kisah Berat Badan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.juliajohari.com/2022/02/ubah-gaya-makan-dari-ambil-nasi-goreng.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setiap Hari Saya Nak Makan Nasi Lemak Neelofa Kongsi Fasa Mengidamnya

Setiap Hari Saya Nak Makan Nasi Lemak Neelofa Kongsi Fasa Mengidamnya

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 192 hits
Sebut je mengidam boleh dikatakan wanita hamil akan melalui fasa ini Jika tak dapat apa yang diingini sampai boleh menangis Sama juga situasinya dengan pengacara dan usahawan terkenal Neelofa Setiap hari teringin nasi lemak Sedang menghitun...
Nasi Goreng Kampung Pagi Ini

Nasi Goreng Kampung Pagi Ini

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 157 hits
Assalamualaikum FRIYAY Pagi ni teringat hari tu Pak Inche minta masakkan Nasi Goreng nak buat bekal sarapan ke pejabat Dah jemu katanya asyik makan roti canai dan nasi lemak Masa dia minta tu memang tak sempat nak masakkan jadi hari ni Sk c...
Sarapan Pagi Ali Nasi Lemak Daun Pisang George Town

Sarapan Pagi Ali Nasi Lemak Daun Pisang George Town

papar berkaitan - pada 5/2/2022 - jumlah : 154 hits
Nasi Lemak Daun Pisang yang memang padu di Pulau Pinang Ali Nasi Lemak Daun PisangAli Nasi Lemak Daun PisangAli Nasi Lemak Daun Pisang ni terletak di Sri Weld Food Court Beach St Georgetown 10300 George Town Pulau Pinang Food Court ni adala...
Makan Nasi Ayam Kee Chup

Makan Nasi Ayam Kee Chup

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 223 hits
Assalamualaikum DAH lama teringin nak makan di Nasi Ayam Kee Chup sejak menyedari kewujudannya berhampiran dengan Persada Johor Bertahun tahun lalu selekoh tu tak pernah nampak pulak ada kedai makan kecuali Kedai Makan Kelantan depan Teleko...
Nasi Ayam Sedap Ayam Steam Itik Goreng

Nasi Ayam Sedap Ayam Steam Itik Goreng

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 162 hits
Assalamualaikum Hi korang SA masih terngiang ngiang kejadian pagi tadi masih misteri tapi takpe la what passed is passed benda dah hilang memang x dapat balik la lama dia aimed kot So ni adalah gambar last week ada dalam hp sampai SA lupa n...
Sudah Lebih 21 Tahun Tak Makan Nasi Akhirnya Gadis Melayu Ini Dedah Perkara Yang Mengejutkan

Sudah Lebih 21 Tahun Tak Makan Nasi Akhirnya Gadis Melayu Ini Dedah Perkara Yang Mengejutkan

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 173 hits
January 27 2022 Kebiasaanya dalam sehari kita mesti akan ada makan nasi sama ada untuk sarapan makan petang ataupun makan malam Tapi tahukah anda bahawa ada juga orang yang tidak boleh makan dan menelan nasi Tak dinafikan memang ada orang s...
Hayonaseyo Video Nenek Selalu Layan K Drama Cucu Minta Nasi Goreng Cina Bunyi Korea

Hayonaseyo Video Nenek Selalu Layan K Drama Cucu Minta Nasi Goreng Cina Bunyi Korea

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 178 hits
Para peminat K pop dan K drama sekalian min nak tanya seberapa minatnya korang dekat hiburan daripada Korea Selatan ni Ada segelintir peminat hiburan Korea Selatan ini yang minat biasa biasa je buat layan masa waktu lapang Tetapi ada juga y...
Nasi Goreng

Nasi Goreng

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 243 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Seminggu sekali baru masuk dapur sempena hari cuti KK masak nasi goreng macam biasa kita guna saja apa yang ada hahaKK dah siapkan semalam dah nasi pun masak malam semalam pagi ni senang KK campak saja ...
Nasi Goreng Baby Crab Crispy

Nasi Goreng Baby Crab Crispy

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 206 hits
Assalamualaikum dan Selamat Malam Hai Pembaca semua Ada ke dekat sini peminat Baby Crab atau anak ketam Kali ni Bonde nak kongsikan resepi Nasi Goreng Baby Crab Crispy Nasi Goreng Baby This is a content summary only Visit my website for ful...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects