U Tah 9005




Pada masa Mendengar Azan, Inilah 5 Amalan Utama yang Boleh Anda Lakukan

KETIKA mendengar azan, seringkali kita sedang asyik dengan aktiviti masing-masing. Padahal ternyata ada lima amalan yang boleh kita lakukan setiap kali mendengar azan, dan mempunyai keutamaan yang luar biasa berupa syafaat Rasulullah kelak di hari kiamat. Apa saja itu?

Lima amalan tersebut telah disebutkan oleh Ibnul Qayyim sebagai berikut:

(1) mengucapkan seperti apa yang diucapkan oleh muadzin.

(2) bershalawat kepada Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam: Allahumma sholli' ala Muhammad

(3) minta pada Allah untuk Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam wasilah dan keutamaan sebagaimana yang disebutkan dalam hadits Jabir bin' Abdillah: Allahumma robba hadzihid da'watit taammah wash sholatil qoo-imah, aati Muhammadanil wasilata wal fadhilah, wab'atshu maqoomam mahmuuda alladzi wa 'adtah.

(4) membaca: Asyhadu alla ilaha illallah wahdahu laa syarika lah wa anna muhammadan 'abduhu wa rasuluh, radhitu billahi robbaa wa bi muhammadin rosulaa wa bil islami diinaa, sebagaimana disebutkan dalam hadits Sa'ad bin Abi Waqqash.

(5) memanjatkan doa sesuai yang diinginkan. (Lihat Jalaa-ul Afham hal. 329-331).

Dalil untuk amalan nombor satu sampai dengan tiga disebutkan dalam hadis dari 'Abdullah bin' Amr bin Al 'Ash, ia berkata bahawa ia mendengar Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam bersabda,

"Jika kalian mendengar muadzin, maka ucapkanlah seperti apa yang diucapkan oleh muadzin. Kemudian bershalawatlah untukku. Karena siapa yang bershalawat kepadaku sekali, maka Allah akan bershalawat padanya (memberi ampunan padanya) sebanyak sepuluh kali. Kemudian mintalah wasilah kepada Allah untukku. Kerana wasilah itu adalah tempat di syurga yang hanya diperuntukkan bagi hamba Allah, aku berharap akulah yang mendapatkannya. Siapa yang meminta untukku wasilah seperti itu, dialah yang berhak mendapatkan syafa'atku, "(HR. Muslim no. 384).

Adapun meminta wasilah pada Allah untuk Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam disebutkan dalam hadits dari Jabir bin Abdillah, Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam bersabda,

"Barangsiapa mengucapkan setelah mendengar adzan 'Allahumma robba hadzihid da'watit taammah wash sholatil qoo-imah, aati Muhammadanil wasilata wal fadhilah, wabatshu maqoomam mahmuuda alladzi wa' adtah '[Ya Allah, Rabb pemilik dakwah yang sempurna ini (dakwah tauhid), solat yang ditegakkan, berikanlah kepada Muhammad wasilah (kedudukan yang tinggi), dan fadilah (kedudukan lain yang mulia). Dan bangkitkanlah beliau sehingga boleh menduduki maqom (kedudukan) terpuji yang telah Engkau janjikan padanya], maka dia akan mendapatkan syafa'atku kelak, "(HR.Bukhari no. 614).

Ada juga amalan sesudah mendengar azan jika diamalkan akan mendapatkan ampunan dari dosa. Dari Sa'ad bin Abi Waqqash, dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda,

"Siapa yang mengucapkan setelah mendengar azan: Asyhadu alla ilaha illallah wahdahu laa syarika lah wa anna muhammadan 'abduhu wa rasuluh, radhitu billahi robbaa wa bi muhammadin rosulaa wa bil islami diinaa,

(Aku bersaksi bahawa tidak ada sesembahan yang berhak disembah selain Allah, tidak ada sekutu baginya, dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya, aku redha sebagai Tuhanku, Muhammad sebagai Rasul dan Islam sebagai agamaku), maka dosanya akan diampuni, " (HR. Muslim no. 386).

Dari 'Abdullah bin' Amr bahawa seseorang pernah berkata, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya muadzin selalu mengungguli kami dalam pahala amalan. Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda,

"Ucapkanlah sebagaimana disebutkan oleh muadzin. Lalu jika sudah selesai kumandang azan, berdoalah, maka akan diijabahi (dikabulkan), "(HR. Abu Daud no. 524 dan Ahmad 2: 172. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahawa hadis ini hasan)

Artinya, doa sesudah azan termasuk di antara doa yang diijabahi. Setelah menyebutkan lima amalan di atas, Ibnul Qayyim berkata, "Inilah lima amalan yang boleh diamalkan sehari semalam. Ingatlah yang boleh terus menjaganya hanyalah as saabiquun, iaitu yang semangat dalam kebaikan, "(Jalaa-ul Afham, hal. 333).

Mari kita amalkan walaupun sederhana, yang penting rutin dan istiqamah. Hanya Allah yang memberi taufik dan hidayah.

Sumber: Jalaa-ul Afham fii Fadhli Ash Shalah was Salaam 'ala Muhammad Khoiril Anam, Ibnu Qayyim Al Jauziyah, terbitan Dar Ibni Katsir, cetakan kedua, tahun 1432 H oleh Rumaysho

Kembara Mencari Redha - Siaran
Makhluk-makhluk yang Dikisahkan dalam Al Quran dan Hadist

DALAM memahami ajaran Al-Quran dan Hadis Nabi Muhammad SAW, tentunya kita pernah mendengar makhluk mitos yang keberadaannya diceritakan oleh kitab dan hadis. Berikut di antaranya.

1. Buraq

Makhluk yang diciptakan Allah SWT terbuat dari cahaya adalah sesosok makhluk tunggangan ajaib, yang membawa Rasulullah SAW dari Masjid al-Aqsa menuju Mi'raj ketika peristiwa Israk Mikraj. Dalam Al-Quran Q.S. Al-Baqarah ayat 19 "buraq" dapat diartikan sebagai "Kilat". Sedangkan, dalam kamus "buraq" diertikan sebagai "binatang kendaraan Nabi Muhammad SAW".

2. Dabbat al-Ard

Dalam islam Dabbat al-Ard adalah binatang buas atau raksasa yang muncul dari perut bumi. Binatang ini disebut-sebut sebagai salah satu tanda sebelum datangnya hari penghakiman. Dia akan keluar di kota Mekah dekat gunung Shafa, selepas peristiwa Matahari terbit dari Barat, ia akan berbicara dengan kata-kata yang fasih dan jelas. Dabbat al-ard ini akan membawa tongkat Nabi Musa dan cincin Nabi Sulaiman.

3. Ya'juj dan Ma'juj

Sekelompok manusia Ya'juj dan Ma'juj dalam tradisi keagamaan digambarkan dalam istilah yang ambigu (tidak jelas). yang disebut-sebut akan muncul di akhir zaman, dengan kekuatan sebagai perosak dan penghancur kehidupan di muka bumi.

Ciri utama mereka adalah sebagai perosak dengan jumlah yang sangat besar sehingga ketika mereka turun dari gunung seakan-akan air bah yang mengalir, tidak pandai berbicara dan tidak fasih, bermata kecil (sipit), berhidung kecil, lebar mukanya, merah warna kulitnya seakan-akan wajahnya seperti perisai dan sifat-sifat lain.

4. Imam Mahdi

Imam Mahdi atau seseorang yang memandu adalah seorang muslim berusia muda yang akan dipilih oleh Allah untuk menghancurkan semua kezaliman dan menegakkan keadilan di muka bumi sebelum datangnya hari kiamat.

Semasa kepemimpinannya Imam Mahdi satu demi satu kedzaliman akan tumbang takluk dibawah kekuasaanya. Kemenangan demi kemenangan yang diraih Imam Mahdi dan pasukannya akan membuat murka raja kezaliman atau Dajjal. sehingga membuat Dajjal keluar dari persembunyiannya dan berusaha membunuh Imam Mahdi serta pengikutnya.

5. Dajjal

Nabi Muhammad SAW mengingatkan kepada para pengikutnya untuk membaca dan menghafal sepuluh ayat pertama dari Surat Al-Kahfi sebagai perlindungan dari Dajjal, dan kalau boleh berlindung di kota Madinah dan Makkah, kerana Dajjal tidak akan pernah boleh masuk kota tersebut yang dijaga oleh para malaikat.

Dajjal digambarkan sebagai tokoh kafir yang membawa fitnah di akhir zaman. Rasulullah SAW bersabda: "Sejak Allah swt menciptakan Nabi Adam A.S. sampai ke hari kiamat nanti, tidak ada satu ujian pun yang lebih dahsyat daripada Dajjal ".

6. Azazil

Azazil disebut sebagai bapak dari bangsa jin. Ada pula yang menyebutkan bahawa nama asal Iblis adalah al-Harits. Menurut syariat Islam, Azazildiciptakan sebelum Nabi Adam, Azazil pernah menjadi Imam para Malaikat (Sayyid al-Malaikat) dan Khazin al-Jannah (Bendaharawan Syurga).

Pada awalnya azazil menjadi kebanggaan para malaikat dan menjadi pemimpin malaikat Karubiyyuun dan masih banyak lagi. Namun, Allah SWT melaknat dan mengubah wajahnya yang cemerlang menjadi seperti babi hutan.

Kepalanya diubah seperti kepala unta, dadanya seperti daging yang menonjol di atas punggung. Kedua matanya terbelah pada sepanjang permukaan wajahnya.Lubang hidungnya terbuka seperti cerek tukang bekam, kedua bibirnya seperti bibir lembu, taringnya keluar seperti taring babi hutan dan janggut terdapat sebanyak tujuh helai.

Azazil diberi umur hingga hari akhir kiamat. Dengan janji untuk menyesatkan manusia sebanyak mungkin dan menemaninya di neraka Jahannam kelak.

7. Anqa '

Dalam mitologi islam Anqa digambarkan seperti burung besar misteri. Burung ini sering di identikkan dengan burung Simurgh dari Parsi dan Phoenix dari Mesir kuno.

Burung ini dikisahkan tinggal di sebuah gunung tinggi yang bernama Gunung Falaj. Apabila burung ini terbang, maka dia sanggup menutup matahari seperti awan. Bulunya mempunyai warna yang sangat banyak, lehernya seperti leher unta, mempunyai empat sayap, dua panjang serta dua lagi saiznya lebih pendek.

Walaupun kewujudannya belum dapat dibuktikan secara ilmiah.sebagai umat islam yang beriman kita harus mempercayai adanya makhluk-makhluk tersebut.

Kembara Mencari Redha - Siaran
SUNNAH YANG DIABAIKAN‎

Makmum tidak turun sujud melainkan imam telah meletakkan dahinya di tempat sujud.‎

Ramai di kalangan kita yang solat berjamaah mengabaikan sunnah ini. Boleh dikatakan 95% turun serentak dengan imam untuk sujud sedangkan para sahabat r.a yang bersolat di belakang Nabi saw tidak turun sujud melainkan Baginda saw telah meletakkan dahinya di tempat sujud sebagaimana Hadis Sahih Riwayat Imam Muslim ini:‎

عن البراء بن عازب

كانوا يصلون مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فإذا ركع ركعوا ، و إذا قال : " سمع الله لمن حمده " لم يزالوا قياما حتى يروه قد وضع وجهه ( و في لفظ : جبهته ) في الأرض ، ثم يتبعونه.‎

daripada al Barra' bin Azib r.a : Para sahabat bersolat bersama Rasulullah saw, apabila Baginda saw telah ruku', mereka pun ruku'. bila Baginda berkata :‎
Samiallahu liman hamidah,‎
mereka kekal berdiri sehinggalah mereka melihat Nabi saw meletakkan dahinya di lantai kemudian baru mereka mengikutinya.‎
[Hadis Sahih Riwayat Imam Muslim ]

Wallahua'lam
Kembara Mencari Redha - Siaran




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2019/01/u-tah-9005.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semua Stesen Radio Tidak Menyiarkan Lagu Alif Syukri

Mazuin Hamzah Di Usia 54 Tahun Yang Ada Hanya Catatan Silam

Cara Mudah Perbaiki Kipas Yang Slow Kepada Kelajuan Asal Seperti Baru Beli

Cara Tanam Taugeh Mudah Di Rumah Lebih Bersih Dan Segar

Mb Selangor Akan Dioanggil Mengadap Anwar

Perghh Berpantang Maut Sebelum Ajal Budak 4 Tahun Jatuh Dari Tingkat 2 Tak Patah Tulang

Zoo Melaka 2019

Cara Elak Litar Pintas



5 Bandar Di Mana Penduduknya Paling Teruk Diperah Bekerja

Info Drama Cinta Belum Tamat Tempoh Slot Megadrama

Ini Perbezaan Tahun Masihi SM M AD BC Dan CE BCE Dalam Sistem Tarikh

Misteri Bongkah Batu Bergerak Sendiri di Lembah Maut

10 Orang Biasa yang Menjadi Selebriti Antarabangsa Dalam Sekelip Mata


Bandicam Perisian Merakam Layar Komputer Atau Laptop

Kad Nama Versi 2019 2020 Simple Sudah

Mudahnya Cetak Baju Sendiri Hanya Dengan Custom My

Gosok Gigi Anak 2 Kali Sehari Walau Jadi Singa

Membuat Jualan Makin Jago

Lunch Di Warung Aziz Satar Nasi Putih Pinggang Besar Terengganu