Turunkan Kes Bawah 1 500 Adakah Lockdown Hingga September




Turunkan kes bawah 1,500, lockdown hingga September?Oleh: Redzuan RF8 MediaJune 04, 2021ShareKerajaan Perikatan Nasional (PN) perlu mengetengahkan strategi mampan menangani pandemik Covid 19, terutama tempoh masa sesuai ‘mengurung’ rakyat di rumah.
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, cara PN menangani Covid sekarang tanpa perancangan yang jelas menyebabkan mereka tidak tahu sampai ke tahap mana kes positif harian mahu diturunkan, sebelum lockdown boleh dilonggarkan.
“Sekarang kita lihat unjuran Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0. Maknanya kalau kita terus dengan keadaan sekarang, kita andaikan dengan PKP jumlah itu akan kurang. Tetapi adakah kita dengar PKP ini sambail bila? Dua minggu?
“Kalau kita dengar rencana mereka (kerajaan) adakan PKP 2 – 3 minggu, apakah strategi keluar dari Covid? Bagaimana nak turunkan jumlah 8,000 kepada 4,000? Ikut unjuran perlukan satu setengah bulan. Kalau perlu turun kepada 1,250 kes maka perlukan sampai September – Oktober.
“Pimpinan mesti beri penjelasan supaya kita tahu untuk apa PKP dan apa unjuran dan bila penyelesaiannya, yang boleh dipercayai,” katanya dalam siaran langsung program Pasca Covid di Facebook, malam tadi.
Sebelum itu, Ahli Parlimen Port Dickson itu muncul bersama gambar rajah menunjukkan perlunya ujian saringan Covid 19 diperbanyak kerana jangkitan telah mencapai ke tahap sporadik dan menyebar ke tengah-tengah rakyat.
Katanya, terbukti dengan ujian yang lebih banyak maka kes positif bertambah. Terdapat pengurangan ujian pada hari tertentu maka kes dikatakan turun dan terkawal tetapi hal itu mengelirukan rakyat.
“Kalau lihat setelah PKP 3.0, jumlah positif itu terus bertambah. Bukan bermakna sebut PKP jumlah terus terkawal. Saya sebut ini dengan angka.
“Pada 29 Mei jumlah ujian dilaporkan 126,480. Mei 29, yang positif 9,020. Mei 31 tak semena-mena turun (ujian) 40,000 dari 126,000 maka jumlah kes dikatakan kurang. Bila kita uji kurang, jumlah yang positif kurang, jangan kita gembar gemburkan kepada rakyat keadaan bertambah baik. Ini mengelirukan
“Misalannya 1 Jun, ujian 100,000 dan yang dikesan 7,000 positif. Berdasarkan kenyataan tersebut kalau kita gunakan jumlah 126,000 secara konsisten. Apa yang kita unjurkan, kes positif bertambah sehingga 7.6%. Maknanya 2 – 3 hari 7,000 – 8,000 kes positif yang sepatutnya.
“Kita harus tegas memastikan jumlah disaring ditahap yang tinggi,” katanya.
Justeru, Pengerusi Pakatan Harapan itu mengingatkan angka minimum yang diberikan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) adalah 5% jangkitan sehari, sedangkan jangkitan di Malaysia melebihi had tersebut dan kerajaan perlu mengambil strategi yang lebih tersusun untuk mengatasi wabak.
Beliau juga berkata, WHO mengusulkan pertambahan ujian untuk mendapat data yang benar. Sebaliknya, di Malaysia apabila kes meningkat ujian lebih mendatar, padahal seperti mana disebutkan WHO bagi satu kes positif, perlu 10 – 30 saringan kontak rapat.
“Kes meningkat ujian lebih mendatar, padahal seperti mana disebutkan bagi satu kes positif perlu 10 – 30 ujian saringan,” katanya.
Selain itu, Anwar juga kesal dengan kelemahan proses vaksinasi dan kesombongan pemimpin PN untuk mendengar pendapat pakar-pakar dalam menangani Covid.
Semua kebobrokan itu, katanya berakhir dengan gagalnya Malaysia melawan Covid 19 secara berkesan pada waktu negara-negara lain telah mula keluar daripada wabak maut berkenaan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/turunkan-kes-bawah-1500-adakah-lockdown.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Covid 19 Makin Meningkat Total Lockdown Sebaiknya

Kes Covid 19 Makin Meningkat Total Lockdown Sebaiknya

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 198 hits
Assalamualaikum dan selamat malam kepada semua sahabat sahabat Melihat pada gambar rajah di atas merujuk peningkatan mendadak kes baharu di Malaysia Ia sangat mendukacita kita semua Dan kes kematian juga agar tinggi Kes baharu ini adalah ke...
Adakah Kenaikan Kes Disebabkan Rakyat

Adakah Kenaikan Kes Disebabkan Rakyat

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 260 hits
NORMAN RADZUANSaya percaya Pandemik Covid19 ini bahaya saya percaya jumlah nombor mereka yg positif hari ini TETAPI benarkah dos Vaksin sudah hampir terputus bekalan Kenapa pelbagai pihak termasuk saya sendiri mencadangkan vaksinasi dilakuk...
Kematian Kes Icu Babit Kanak Kanak Bawah 5 Tahun Membimbangkan

Kematian Kes Icu Babit Kanak Kanak Bawah 5 Tahun Membimbangkan

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 207 hits
Oleh PETAH WAZZAN ISKANDAR NOOR HISHAM ABDULLAHPUTRAJAYA Peningkatan kematian dan kes kritikal akibat Covid 19 dalam kalangan kanak kanak bawah lima tahun amat membimbangkan yang memerlukan peranan proaktif ibu bapa dan penjaga Ketua Pengar...
Hartanah Boustead Menganjurkan Kempen Raya Bonanza Hingga 30 September Kerana Sambutan Luar Biasa

Hartanah Boustead Menganjurkan Kempen Raya Bonanza Hingga 30 September Kerana Sambutan Luar Biasa

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 326 hits
Kerana sambutan yang luar biasa pemaju hartanah Boustead Properties Berhad telah memperluaskan Kempen Raya Bonanza untuk mendorong keputusan untuk membeli rumah baru di satu tetapi tiga hartanahnya yang merangkumi Mutiara Hills di Semenyih ...
Total Lockdown Fasa Pertama Di Seluruh Negara Bermula 1 Jun Hingga 14 Jun 2021

Total Lockdown Fasa Pertama Di Seluruh Negara Bermula 1 Jun Hingga 14 Jun 2021

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 249 hits
554 total views 554 views today Sidang Khas Majlis Keselamatan Negara mengenai Pengurusan Covid 19 yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri telah memutuskan untuk melaksanakan penutupan penuh sektor sosial dan ekonomi ataupun total lockdown...
Total Lockdown 1 Jun 2021 Hingga 14 Jun 2021 Diumumkan Perdana Menteri

Total Lockdown 1 Jun 2021 Hingga 14 Jun 2021 Diumumkan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 288 hits
TOTAL LOCKDOWN 1 JUN 2021 HINGGA 14 JUN 2021 DIUMUMKAN PERDANA MENTERI28 Mei 2021 sebanyak 8290 kes positif covid19 dilaporkan Ia adalah kes positif harian yang tertinggi Sungguh merisaukan bila angka ini kian meningkat Tiada tanda ianya ak...
Total Lockdown Adakah Kalian Bersedia

Total Lockdown Adakah Kalian Bersedia

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 152 hits
BOB KELANANG Satu perkara jelas yang menjadi persoalan seluruh rakyat yang terkesan adalah apa tindakan proaktif Kerajaan Malaysia dalam membantu rakyat menghadapi Total Lockdown 3 0 ini setakat apa yang dilihat tiada apa pun tindakan tunta...
Intisari Lockdown Pkp 3 0 1 Jun 2021 Hingga 14 Jun 2021

Intisari Lockdown Pkp 3 0 1 Jun 2021 Hingga 14 Jun 2021

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 432 hits
Sumber Gambar dari googleAssalamualaikum Sempena lockdown yang bermula hari ini meh Cik Nor kongsi dengan korang intisari antara perkhidmatan dan aktiviti yang dibenarkan sepanjang tempoh ini Manalah tahu kot ada terlepas pandang Kan tak pa...
Isi Rumah Pendapatan Bawah Rm2 500 Dapat Bantuan Rm500

Isi Rumah Pendapatan Bawah Rm2 500 Dapat Bantuan Rm500

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 255 hits
malaysiakini comDiterbitkan 31 May 2021 9 13 pmDikemaskini 9 22 pmPerdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan program bantuan Pemerkasa Tambahan atau Pemerkasa Plus sebagai inisiatif terbaru kerajaan ekoran pelaksanaan sekatan pergerakan p...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Huawei Pura 70 Series

Operator Tidak Berlesen Lupus Sisa Secara Haram Swcorp Negeri Sembilan

Elegan Dalam Minimalis

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Anak2 Harta Paling Berharga Bella Astillah Peminat Harap Ayden Jaga Mummy Elok2

Bahan Bacaan Berperingkat Kad Bacaan Bergred Bbm