Tunda Dos Kedua Suntikan Vaksin Covid



Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) menggesa kerajaan Perikatan Nasional (PN) mengubah strategi utama dalam memerangi pandemik Covid 19 yang berleluasa ketika ini.
Menurut kenyataan Majlis Presiden, kerajaan seharusnya melaksanakan strategi ‘tunda dos kedua’ vaksin Covid 19 sebagaimana yang telah digunakan oleh beberapa negara.
Kaedah tersebut, kata mereka, telah berhasil di United Kongdom (UK) yang berjaya mempercepat proses vaksinasi kepada 70% populasi di negara itu sehingga bulan Mei, sekaligus menurunkan kadar jangkitan harian daripada lebih 20,000 kes sehari pada awal tahun kepada sekitar 2,000 kes pada Mei 2021.
“Majlis Presiden PH menggesa kerajaan mempertimbangkan perlaksanaan “strategi tunda dos kedua” untuk melawan isu penambahan kes Covid-19 yang mendadak dengan mengambil kira kekangan kekurangan bekalan vaksin.
“Kes Covid-19 di negara telah mencapai tahap kritikal dengan hampir mencecah 20,000 kes baharu dalam jangka masa tiga hari.
“Keutamaan kami pada saat ini mestilah melindungi bilangan maksimum rakyat dalam jangka masa yang singkat. Dengan mengakui kekurangan dos vaksin, rintangan ini boleh diatasi secara menunda pemberian dos kedua.
“Strategi ini digunakan oleh UK pada bulan November 2020 dan semakin banyak negara melaksanakan strategi penundaan dos kedua termasuk Singapura dan India,” kata mereka dalam kenyataan hari ini.
Strategi melambatkan dos kedua juga, kata Majlis Presiden dibuktikan telah meningkatkan tindak balas antibodi badan lebih baik berbanding melengkapkan dos dalam jangka waktu sebulan.
“Penyelidikan terbaharu University of Birmingham dengan kerjasama Public Health England mendapati pemberian vaksin Pfizer BioNTech booster 12 minggu selepas dos pertama berbanding dengan tiga minggu, menghasilkan tindak balas antibodi yang jauh lebih kuat.
“Penyelidik dari Oxford University juga mendakwa pada bulan Februari ketika pemberian dos kedua vaksin mereka ditunda selama 12 minggu, tindak balas antibodi dilaporkan lebih dua kali ganda dibandingkan dengan normal.
“Walaupun kerajaan telah berulang kali memberi jaminan Malaysia mempunyai bekalan vaksin yang mencukupi, namun kelewatan pemberian vaksin menunjukkan sebaliknya.
“Terdapat kekurangan bekalan vaksin yang nyata dan kesannya ternyata melihat trend yang membimbangkan di seluruh negara. Oleh itu, kita mesti menerima hakikat ini dan menyedari bahawa ada keperluan yang sangat mendesak untuk kita melaksana strategi (tunda dos kedua) yang terbukti secara saintifik,” kata mereka.
Kenyataan itu juga menekankan kekecewaan dan putus harap rakyat Malaysia yang terpaksa menunggu terlalu lama untuk mendapatkan vaksin sedangkan negara ketika ini berdasarkan nisbah penduduk telah mempunyai kadar jangkitan yang amat tinggi malah sebanding dengan jangkitan di India.
“Kami amat menyedari lagi merasai kekecewaan serta keresahan majoriti rakyat Malaysia kerana terpaksa menunggu untuk pengambilan vaksin langsung menghadapi risiko dijangkiti Covid-19 yang semakin tinggi. Kerajaan seolah-olah tidak tahu dan tidak cekap dalam menanggapi perubahan pesat dalam situasi pandemik terkini.
“Kami ingin meminta kerjasama rakyat Malaysia amnya untuk turut menggesa agar kerajaan menggunapakai strategi baharu. Berdasarkan sains dan data, strategi ini telah terbukti berhasil,” kata mereka lagi.
Oleh itu, Majlis Presiden mengharapkan kerajaan PN lebih proaktif dalam meratifikasi strategi-strategi baharu dan berhenti meletakkan nyawa rakyat dalam bahaya.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Pengerusi PH Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32183

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vaksin Covid Jumlah Dos Berbeza Kerajaan Pn Wajib Jawab

Vaksin Covid Jumlah Dos Berbeza Kerajaan Pn Wajib Jawab

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 340 hits
Kerajaan Perikatan Nasional perlu segera menjawab dakwaan dua individu berbeza yang menerima vaksin Covid 19 dengan jumlah dos yang lebih kecil Menurut Ketua Pemuda Pakatan Harapan Shazni Munir Mohd Ithnin video yang tular di internet menda...
Hormati Pemergian Haziq Kamaruddin Jangan Buat Spekulasi Dos Kedua Vaksin Jadi Punca

Hormati Pemergian Haziq Kamaruddin Jangan Buat Spekulasi Dos Kedua Vaksin Jadi Punca

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 411 hits
KAJANG Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican menuntut agar masyarakat di luar sana tidak membuat tuduhan melulu mengenai pemergian mengejut atlet memanah negara Haziq Kamaruddin yang menghembuskan nafas terakhir se...
Pengunjung Ke Istana Dracula Ini Ditawar Suntikan Vaksin Covid 19

Pengunjung Ke Istana Dracula Ini Ditawar Suntikan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 208 hits
Images KONGSI ARTIKEL BRAN Romania Pengunjung ke Istana Bran di Romania yang juga dikenali sebagai tempat tinggal Dracula disuntik vaksin COVID 19 dalam satu program vaksinasi yang dijalankan pada hujung minggu Saya da
Pengalaman Mengambil Suntikan Vaksin Covid 19

Pengalaman Mengambil Suntikan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 272 hits
AssalamualaikumAlhamdulilah pada 6 Mei 2021 acik telah lengkapkan pengambilan vaksin untuk dose kali 2 Semuanya berjalan lancar dan ramai tanya acik bagaimana setelah mengambil vaksin tersebut adakah memberi kesan sampingan yang teruk Alham...
Video Ke Mana Perginya 66 7 Juta Dos Vaksin Covid 19

Video Ke Mana Perginya 66 7 Juta Dos Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 215 hits
Ia juga sebagai usaha menggerakkan sektor ekonomi dan sektor sokongan negeri iaitu pelancongan dan pengangkutan menurut kenyataan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Pahang dipetik Bernama Jawatankuasa yang dipengerusikan Setiausaha Kera...
40000 Dos Vaksin Covid 19 Untuk Warga Emas Dan Oku

40000 Dos Vaksin Covid 19 Untuk Warga Emas Dan Oku

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 326 hits
Sebanyak 40 000 dos vaksin Covid 19 akan diasingkan bagi tujuan vaksinasi kumpulan warga emas dan orang kurang upaya yang menjadi kumpulan sasar Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat dalam Program Imunisasi Covid 19 fasa ke...
Ph Gesa Kerajaan Pertimbang Strategi Tunda Dos Kedua

Ph Gesa Kerajaan Pertimbang Strategi Tunda Dos Kedua

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 241 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan menggesa Kerajaan untuk mempertimbangkan perlaksanaan strategi tunda dos kedua untuk melawan isu penambahan kes COVID 19 yang mendadak dengan mengambil kira kekangan kekurangan bekalan vaksin Kes COVID 19 di ...
Rentasan 895 Panas Rakyat Diberi Suntikan Vaksin Kurang Dos Amara

Rentasan 895 Panas Rakyat Diberi Suntikan Vaksin Kurang Dos Amara

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 166 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8951 HASIL MAINAN SCHEME OF THING GAGAL 2 ADAKAH DOS VAKSIN JUGA DUA DARJAT 3 INILAH HASIL BILA LANTIKAN POLITIK KUASAI GLC
Jokowi Rakyat Displin Prokes Dan Pemerintah Upayakan Vaksin Kita Ikhtiar Akhiri Covid

Jokowi Rakyat Displin Prokes Dan Pemerintah Upayakan Vaksin Kita Ikhtiar Akhiri Covid

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 260 hits
Pemerintah sendiri telah mendatangkan 1 389 juta dosis vaksin Covid 19 siap pakai AstraZeneca dari Covax Facility ke Indonesia Sabtu 8 Mei 2021 Jokowi menyebut hingga kini Indonesia telah mengamankan 75 91 juta dosis vaksin dari Sinovac Ast...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago

Jawab Persoalan Ramai Lisa Bp Sahkan Hubungan Dengan Ceo Kaya Fr D Ric Arnault

Fedtri Yahya Sambut Hari Lahir Anak Sulung Indah Sutera Jannah Yang Ke 12 Coretannya Undang Sebak

Bukan Tegur Tu Nganjing Kerajaan Yang Dia Swndiri Jadi Ketua