Tun Yang Dihormati Janganlah Sampai Jejaskan Negara


 

Sebagai rakyat biasa yang tidak tahu banyak perkara, saya bukan perasan hebat untuk menjawab pemimpin besar seperti Dr Mahathir Mohamad yang bertanya mengapa tidak disiasat akuan berkanun Murad Khalid, bekas penolong gabenor Bank Negara, mengenai Anwar Ibrahim.
Murad mendakwa Anwar ketika menjadi pembangkang memiliki RM3 bilion dalam lebih 20 akaun bank. Akuan berkanun Murad dibuat 25 tahun lalu. Bukan hak saya tanya siapa yang harus menjalankan siasatan dan mengapa tiada siasatan ( jika benar tidak disiasat) apabila dakwaan dibuat pada 1999 iaitu ketika Mahathir menjadi perdana menteri. Pertanyaan itu biarlah pegawai Anwar yang memberi jawaban, malah mungkin Anwar sendiri.
Pada 2012, Malaysiakini melaporkan Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail mendakwa Murad berada dalam keadaan tertekan ketika membuat SD dan pada 2004 telah “terbang” ke Munich, Jerman bertemu Anwar dan mohon maaf.
Pertanyaan Mahathir tentu umum tahu dilemparkan pada sidang media Isnin 22 Jan lalu, di mana bekas perdana menteri itu bercakap mengenai apa yang beliau dakwa “pendakwaan terpilih di Malaysia, penggunaan platform politik dan salah guna kuasa institusi penguatkuasaan negara”. Sidang khas itu diadakan beberapa hari setelah anak Mahathir, Mirzan, dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia bagi membantu siasatan berhubung perisytiharan harta.
Pada sidang media itu juga Mahathir membidas cara Anwar “membalas jasa” beliau. Kata Mahathir, beliau dan rakan karibnya, Daim Zainuddin, membantu Anwar semasa bertanding PRK Port Dickson 2018. “Saya dan Daim berkempen untuknya tetapi sekarang dia mahu siasat saya kerana salah laku.” Begini Anwar balas budi beliau dan Daim, kata Mahathir.
Ini juga saya si rakyat biasa serahkan kepada pegawai perdana menteri untuk menjawab. Sekali lagi saya kata mungkin Anwar sendiri mahu menjawab. Terpulang. Mereka yang mesti bertanya atau mengagak apa Mahathir mahu Anwar lakukan untuk membalas jasa.
Dalam responnya, Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil memberitahu kerajaan tidak masuk campur dalam sebarang siasatan SPRM ke atas mana-mana individu yang bergelar Tun dan ahli keluarga mereka.
Mahathir pada sidang media itu turut mencabar Anwar membubar Parlimen dan adakan pilihan raya untuk menguji sokongan rakyat terhadapnya. Soal ini diulas dua penganalisis dan dilapor FMT.
James Chin dari University Tasmania menyifatkan tindakan Mahathir mencabar demikian sebagai “cubaan terdesak”. Itu menurut Chin satu lagi cubaan Mahathir untuk kekal relevan walaupun bukan wakil rakyat.
Kata Chin, ramai pemimpin Perikatan Nasional mula menjauhkan diri daripada Mahathir khasnya selepas kenyataannya baru-baru ini mengenai orang bukan Melayu “tidak setia kepada Malaysia sepenunhnya”. Diberitakan hal ini sedang disiasat polis.
“Perkara terbaik Anwar dan Malaysia ialah mengabaikan Mahathir. Apabila beliau menggesa pilihan raya mengejut diadakan, kebanyakan orang akan geleng kepala dan sedar beliau bercakap seperti ahli politik terdesak,” kata beliau kepada FMT.
Untuk rekod Anwar dilantik perdana menteri ke-10 pada 24 Nov 2023 selepas mendapat sokongan majoriti dalam kerajaan perpaduan yang terdiri daripada Pakatan Harapan, Barisan Nasional, Gabungan Parti Sarawak, Gabungan Rakyat Sabah, Warisan dan parti lain. Mandat kerajaan ialah sehingga 2027.
Azmi Hassan dari Akademi Nusantara pula dipetik berkata Anwar akan mengabaikan cabaran “tidak berasas” Mahathir yang dikaitkan dengan siasatan SPRM terhadap anaknya. “Mahathir sendiri tahu Anwar tidak akan terpengaruh dengan tekanan ini,” kata Azmi yang dilapor FMT.
Itu ulasan dua penganalisis terkenal. Bagi saya yang ingin disentuh ialah sesuatu yang menggusarkan. Begini. Apabila Mahathir pada sidang media tiga hari lalu bercakap mengenai “pendakwaan terpilih” beliau menegaskan mahu memberitahu pemimpin dunia supaya tidak ke Malaysia.
“Saya nak bagitau seluruh dunia jangan datanglah ke Malaysia. Rakyat sedang disiasat kecuali mereka yang sokong kerajaan. Orang yang tak sebulu dengan perdana menteri kena siasat. Orang yang sokong perdana menteri walaupun ada 47 kes mahkamah ditarik balik kes (merujuk pertuduhan ke atas Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi). Inilah Malaysia. Malaysian justice,” kata Mahathir.
Sama ada tuduhan beliau itu benar atau tidak dan sama ada setuju atau tidak soal lain. Yang menggusarkan dan membimbangkan ialah Mahathir mahu “bagitau seluruh dunia jangan datang ke Malaysia.
Beliau tidak perincikan ‘ancaman’ itu lantas persoalan penting yang timbul ialah adakah Mahathir menganjurkan dunia memboikot Malaysia? Adakah Mahathir menyarankan pelancong asing jangan datang dan negara luar jangan melabur dan berdagangan dengan Malaysia?
Tidak dipastikan sama ada saranan Mahathir dunia jangan datang ke Malaysia akan berhasil atau sebaliknya. Tidak tahu kita sama ada kata-kata Mahathir sekarang masih carry weight seperti waktu beliau jadi perdana menteri dahulu, terutama buat kali pertama bermula 1982.
Mungkin dunia akan dengar atau mungkin tidak akan dengar. Apapun tidak dinafikan Mahathir masih dikenali dunia.
Mungkin Mahathir sekadar dicengkam emosi semasa berkata apa yang beliau kata. Maklumlah anak beliau sedang disiasat. Apa pun ingin saya katakan – Tun, nak marah dengan Anwar marahlah. Okay lah marah dengan Zahid, marah SPRM dan ketuanya Azam Baki. Marah siapa juga tetapi janganlah sampai menjejaskan Malaysia. Apa yang mahu disaran (sama ada didengari dunia atau tidak) bukan hanya mengenai Anwar, Zahid, SPRM, dan Azam. Rakyat juga akan susah. Tolonglah Tun kasihani rakyat. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/01/tun-yang-dihormati-janganlah-sampai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aset Luar Negara Bukan Rahsia Isteri Daim Tegur Media

Aset Luar Negara Bukan Rahsia Isteri Daim Tegur Media

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 142 hits
MalaysiakiniNaimah Khalid berkata keluarganya tidak pernah menyembunyikan sebarang pemilikan aset luar negara yang diperoleh daripada aktiviti perniagaan dan pelaburan sejak sebelum suaminya Daim Zainuddin terlibat dalam politik Isteri beka...
Pi Negara Komeneh

Pi Negara Komeneh

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 63 hits
Bila kempen kemain kata kat DAP DAP ni komineh la bagI bila menang negara komunis juga yang dia sembah Kenapa x cari kat negara islam termelayu
Rugikan Negara Rp1 3 Triliun 6 Tersangka Korupsi Pembangunan Jalur Ka Besitang Langsa Ditahan

Rugikan Negara Rp1 3 Triliun 6 Tersangka Korupsi Pembangunan Jalur Ka Besitang Langsa Ditahan

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 127 hits
Kejaksaan Agung menetapkan enam tersangka korupsi proyek pembangunan jalur kereta api Besitang Langsa pada Balai Teknik Perkeretaapian Medan tahun 2017 2023
Wan Junaidi Resigns As Dewan Negara President To Become Sarawak Governor

Wan Junaidi Resigns As Dewan Negara President To Become Sarawak Governor

papar berkaitan - pada 20/1/2024 - jumlah : 119 hits
Dewan Negara president Wan Junaidi Tuanku Jaafar has resigned from his post according to sources as he reportedly is getting ready to assume the position of Sarawak s governor A source in the Parliament told Malaysiakini that Wan Junaidi te...
Mirzan Dipanggil Sprm Istihar Harta Dalam Dan Luar Negara

Mirzan Dipanggil Sprm Istihar Harta Dalam Dan Luar Negara

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 83 hits
Iswardy Morni Ia menghendaki beliau mengisytiharkan segala aset alih dan tidak alih yang berada di dalam pegangannya sama ada di dalam atau di luar negara dalam tempoh 30 hari dari tarikh notis tersebut kata SPRM dalam kenyataan Ia semakin ...
Foto Unjuk Rasa Aktivis Ham Berdiam Diri Dan Menutup Mata Memperingati 17 Tahun Aksi Kamisan Di Istana Negara

Foto Unjuk Rasa Aktivis Ham Berdiam Diri Dan Menutup Mata Memperingati 17 Tahun Aksi Kamisan Di Istana Negara

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 116 hits
Aksi Kamisan yang bertema Orang silih berganti aksi Kamisan tetap berdiri itu genap berlangsung selama 17 tahun
Myfuturejobs Daftar Login Portal Pekerjaan Negara 2024

Myfuturejobs Daftar Login Portal Pekerjaan Negara 2024

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 246 hits
Berita baik bagi semua majikan graduan dan pencari kerja kini anda boleh mendaftar MyFutureJobs untuk mencari pekerjaan dan menikmati pelbagai insentif yang ditawarkan oleh PERKESO untuk pencari kerja Ekoran kesan wabak COVID 19 yang member...
Momen Mahfud Salami Anwar Usman Di Istana Negara

Momen Mahfud Salami Anwar Usman Di Istana Negara

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 73 hits
Usai bersalaman dengan Arsul Sani Mahfud menghampiri Anwar Usman
Sprm Nafi Siasat Ketua Setiausaha Negara

Sprm Nafi Siasat Ketua Setiausaha Negara

papar berkaitan - pada 19/1/2024 - jumlah : 121 hits
SPRM nafi siasat ketua setiausaha negara Dikemas kini 5 jam yang lalu Diterbitkan pada 18 Jan 2024 8 45PM
Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Rahsia Solat 5 Waktu Sehari Semalam Yang Ramai Tak Tahu

Skandal Kawan Sekerja

Student Black Shirt Campaign Not Protest Shows Uitm Identity Vc

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut