Tumpu Pada Rumah Tangga Sendiri 22 Tahun Usia Perkahwinan Wanita Ini Kongsi Tip Berguna


Bertanggungjawab, bertolak ansur, saling mempercayai, jujur dan amanah antara kunci kebahagiaan sesebuah organisasi kekeluargaan terutama bagi pasangan suami isteri. Apabila terlafaznya akad nikah, disaat itu jugalah tanggungjawab dan amanah perlu dilaksanakan. 
“Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri”, dalam rumah tangga pastinya ada saat-saat kita dan pasangan tidak bersatu pendapat. Disitulah diuji toleransi kita dalam menyelesaikan masalah rumah tangga seperti yang dikongsi wanita ini.

Saja akak nak share dengan kawan akak kat sini. Pengalaman selama 22 tahun melayari alam rumahtangga 💕.
Gambar kiri tu, 2 minggu selepas kahwin dan masa tu baby dah ada dalam perut tapi akak tak tau lagi. Patut la masa jalan-jalan tu akak tak larat, tapi tabahkan juga sebab taknak rosakkan plan abang yang “excited” nak tunjukkan bandar Melaka kat akak.

Gambar kanan tu selepas 5 orang anak soleh dan solehah dah keluar dari perut akak. 2 orang keluar secara normal dan 3 orang secara pembedahan. Dan harini akak nak share beberapa tips buat adik-adik akak yang baru kahwin atau bakal berkahwin. Semoga bermanfaat.
Pertama, benda paling penting dalam kehidupan dan rumahtangga ni sebenarnya ialah solat. Kalau kehidupan kita tak berharta, tak berapa baik, tak berapa teratur, tak mengapa. Tapi berusahalah untuk solat 5 waktu. Walau terasa payah nak tunaikan solat tapi tolonglah paksa diri, keep fighting 💪🏼, solatlah jugak walau tak berapa khusyuk atau solat di akhir waktu.
Kalau kehidupan kita sempurna sekalipun, jika kita abaikan solat, maka Allah akan abaikan kita. Janganlah pelik kenapa masalah kita belum selesai, malah bertimpa-timpa pula. Kita perkecilkan solat, jangan merungut kenapa kita nampak kecil di mata dunia.
Kedua, ialah “mindset”. Ramai yang kata pasangan berubah selepas berkahwin. Ya, memang betul. Sebab masa bercinta, hubungan tu cuma bersandarkan emosi. Tapi selepas kahwin, hubungan tu datang dengan pelbagai tugas dan tanggungjawab. Nasihat akak, rendahkan “expectation”. Kita bakal berkahwin (atau berkahwin) dengan orang yang tak sempurna. Lengkapilah dia.

Ketiga, bagi tumpuan kepada rumahtangga sendiri. Jangan tengok langsung rumahtangga orang lain. Jangan dok “compare” suami orang lain atau isteri orang lain macam mana. Perisaikan diri kita dari tengok apa yang orang lain ada. Bukan sebab “jealous”, atau iri hati. Cuma berpijak di bumi yang nyata. Belajar bersyukur dengan apa yang kita ada.
Last but not least, kurangkan menuntut hak. Banyakkan memberi dan menunaikan hak. Percayalah, Allah akan balas dengan macam-macam jenis bahagia dan kesenangan di masa depan. Perkahwinan adalah ibadah. Gunakan perkahwinan untuk cari jalan-jalan mudah ke syurga, melalui ‘harga’ sabar dan memberi yang tinggi. Perkahwinan juga adalah lubuk pahala, dan “investment” yang takkan rugi kerana Allah janjikan pelbagai ganjaran terhadap segala penat lelah yang suami isteri lakukan. Tiada satu pun perbuatan kita yang sia-sia.
Kadang-kadang dari pengalaman kita orang lain akan dapat pengajaran. Sama-sama kita belajar. Akak pun masih belajar. Ambillah jika ada sisi yang baik dan “ignore the rest”.
Salam sayang dari akak.
🥰♥️
#22yearsandcounting
#tilljannahinshaAllah
Credit: Muhaszlina Sanip
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Tumpu Pada Rumah Tangga Sendiri” 22 Tahun Usia Perkahwinan, Wanita Ini Kongsi Tip Berguna appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tumpu-pada-rumah-tangga-sendiri-22-tahun-usia-perkahwinan-wanita-ini-kongsi-tip/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hilangnya Seri Dalam Rumah Tangga Bila Tak Lagi Bergurau Senda Sibuk Dengan Hal Sendiri Rugi

Hilangnya Seri Dalam Rumah Tangga Bila Tak Lagi Bergurau Senda Sibuk Dengan Hal Sendiri Rugi

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 350 hits
Adat kalau berumahtangga pastinya ada pasang dan surut Lidah lagikan tergigit inikan pula suami isteri Bergaduh kecil kecil itu biasa cepat cepatlah minta maaf pada pasangan jangan sampai rasa itu hilang Bila rasa sudah hilang hilanglah ser...
Ustaz Kazim Kongsi 4 Punca Kenapa Rumah Tangga Tak Bahagia Antaranya Semua Benda Isteri Buat

Ustaz Kazim Kongsi 4 Punca Kenapa Rumah Tangga Tak Bahagia Antaranya Semua Benda Isteri Buat

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 272 hits
Setiap pasangan suami isteri pastinya mengimpikan kebahagiaan rumah tangga sehingga ke akhir hayat Namun tak semua impian menjadi kenyataan Di manakah silapnya Ikuti perkongsian ini Ustaz Datuk Kazim Elias ada share 4 punca kenapa satu satu...
Pandai Pose Depan Kamera Genap Usia 2 Tahun Rihana Kongsi Wajah Comel Ismail Leon

Pandai Pose Depan Kamera Genap Usia 2 Tahun Rihana Kongsi Wajah Comel Ismail Leon

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 378 hits
Semakin besar wajah Ismail Leon makin handsome Sempena genap dua tahun usia kelahiran Ismail Leon ibunya bekas ratu cantik Rusia Rihana Oksana Petra berkongsi momen bersama anak lelakinya di instagramnya Foto yang dimuat naik oleh Rihanna i...
Bangga Beli Kereta Mewah Pada Usia 21 Tahun

Bangga Beli Kereta Mewah Pada Usia 21 Tahun

papar berkaitan - pada 11/5/2021 - jumlah : 253 hits
Scha Elinnea bersama kereta barunya FOTO Instagram Kuala Lumpur Pelakon Scha Elinnea mengakui bangga dengan diri sendiri apabila membeli kereta mewah jenis Mercedes Benz A180 AMG yang dianggarkan bernilai lebih RM200 000 pada usia 21 tahun ...
Wanita Kena Ada Harta Sendiri Sebelum Berkahwin Ini Sebabnya

Wanita Kena Ada Harta Sendiri Sebelum Berkahwin Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 188 hits
Penting utntuk wanita mempunyai harta dari sebelum berkahwin hingga sudah berumah tangga mengapa Sebab cabaran di masa hadapan tak siapa tahu Setiap wanita ada cabaran masing masing baik yang masih tidak berkahwin sudah berkahwin dan tidak ...
Cara Daftar I Saraan Kwsp Bagi Yang Bekerja Sendiri Untuk Tahun 2021

Cara Daftar I Saraan Kwsp Bagi Yang Bekerja Sendiri Untuk Tahun 2021

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 498 hits
Kepada yang bekerja sendiri yang tidak mempunyai pendapatan tetapi sangat dinasihatkan untuk buat carumah sukarela KWSP melalui insentif i Saraan Ini adalah cara terbaik untuk simpanan masa depan anda Cara permohonan pun mudah je KWSP biasa...
Video 2 Hari Je Lg Nak Raya Allah Ambil Abah Wanita Kongsi Rakaman Call Dari Doktor Buat Netizen Sebak

Video 2 Hari Je Lg Nak Raya Allah Ambil Abah Wanita Kongsi Rakaman Call Dari Doktor Buat Netizen Sebak

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 271 hits
Jodoh rezeki dan ajal seseorang itu merupakan rahsia Allah S W T Tiada siapa dapat menduga jalan kehidupan dan juga pengakhiran seseorang di dunia ini Siapa sangka disaat orang lain berseronok dan sibuk membuat persediaan menyambut Hari Ray...
Hiburan Isu Curang Dan Skandal Bella Astillah Akui Pernah Diganggu Suami Orang Ketika Rumah Tangga Berantakan

Hiburan Isu Curang Dan Skandal Bella Astillah Akui Pernah Diganggu Suami Orang Ketika Rumah Tangga Berantakan

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 309 hits
Pelakon dan juga penyanyi Bella Astillah mengakui dirinya pernah diganggu suami orang di saat rumah tangganya sedang berantakan bersama Aliff Aziz Pendedahan tersebut didedahkan Bella menerusi program bual bicara Borak Kelamin yang akan dis...
10 Tahun Lebih Muda Han Yeseul Buat Kejutan Kongsi Foto Teman Lelaki

10 Tahun Lebih Muda Han Yeseul Buat Kejutan Kongsi Foto Teman Lelaki

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 406 hits
Selepas berpisah dengan kompuser muzik popular Teddy Han Ye seul nampaknya lebih senang hidup sendiri Walaubagaimanapun wanita itu membuat pengakuan mengejutkan apabila mendedahkan gambar teman lelakinya kini menerusi sebuah entri di Instag...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live