Tukarkan Panggilan Nakal Degil Pada Anak Banyak Akal Sebutan Itu Dikira Satu Doa


Tiada anak yang dilahirkan “nakal”, semuanya berdasarkan bagaimana mak ayah membentuk peribadi anak. Ibu bapa kena faham, fasa anak nakal atau aktif adalah normal.
Dalam tempoh 18 bulan hingga 3 tahun adalah tempoh yang mencabar kesabaran ibu bapa untuk berdepan dengan sikap anak. Waktu ini kita marah dan pukul pun anak masih belum faham kecuali kita gunakan beberapa cara yang dikongsikan oleh Terapis Cara Kerja, Puan Maryam Jamadi.
Berikut perkongsiannya
Terima kasih kepada mak ayah yang kongsikan ayat ini. Saya setuju dengan kenyataan ini.
Ya, semua anak akan mengalami fasa “nakal” atau aktif sebenarnya, kita yang dah jadi mak ayah pun sama juga.
Fasa “nakal” ini selalunya bermula semasa fasa autonomi (18 bulan – 3 tahun) dalam perkembangan emosi dan sosisal. Dimana anak akan mula mengamuk apabila tak dapat apa yang dikehendaki, nak lari kesana kemari ke tempat yang dia mahu, ambil apa yang dia mahu dan sebagainya.

Waktu inilah fasa kritikal membentuk tingkahlaku anak. Kalau mak ayah abaikan waktu ini, tingkahlaku negatif anak akan menjadi semakin berpanjangan.
Hari ini saya nak kongsikan tips penyelesaian masalah tingkahlaku anak yang biasa ada pada semua anak. Sesuai untuk anak berumur 18 bulan ke atas.
MASALAH ANAK DAN PENYELESAIAN
1. Anak terlampau aktif di luar rumah.
Ramai orang ingat semakin kita kurung anak, semakin anak dapat dikawal. Sebenarnya tidak, semakin kita kurung semakin anak susah dikawal. Konsepnya sama dengan semasa anak baru “dapat kaki”, asyik nak berjalan sahaja sampai dah tak fikir apa-apa. Tetapi pasti sampai satu masa, anak akan mula kurangkan aktiviti berjalannya berbanding masa mula-mula “dapat kaki”. Betul tak?
Agak-agak kalau kita sekat anak dari berjalan dengan ikat kakinya, dia akan berhenti berjalan? Masa diikat sahaja anak berhenti berjalan, bila buka ikatan lagi kuat anak nak berjalan. Sama juga bila kita kurung anak, bila dilepaskan makin susah dikawal.
Dunia ini terlampau kecil bagi anak sehinggakan benda kecil pun dapat buat anak bahagia. Bawa pergi “shopping mall”, tak beli apa-apa pun anak dah bahagia sehingga nak lari kesana kemari.
Percaya tak kalau saya kata, ada perbezaan tahap aktif pada anak jika kita bandingkan anak yang mak ayah bawa keluar setiap hari dan anak yang mak ayah bawa keluar sebulan sekali? Sangat-sangat berbeza. Sebab itu, setiap kawasan perumahan pasti ada taman permainan kerana taman permainan adalah keperluan WAJIB untuk perkembangan anak-anak kita.
Kalau perasan anak susah dikawal apabila pergi ke taman permainan, bawalah mereka ke sana selalu. Kalau anak susah dikawal apabila pergi pasaraya, bawalah mereka pergi untuk “window shopping”. Tetapi kalau perasan anak sangat susah dikawal semasa di luar rumah, saya sarankan cari tempat yang:
– Kurang padat supaya anak mudah dikawal dan tidak mengganggu orang lain.
– Selamat (tiada barang mudah pecah dan tajam).
– Ada kawasan lapang untuk anak berlari. Kalau anak lari laju, mak ayah pakailah kasut sukan supaya senang nak kejar.
– Keluar dengan pasangan atau kawan supaya ada orang lain, elakkan bersendirian.
– Pakaikan “baby harness”.
2. Anak pantang tengok sesuatu benda.
(Pantang tengok gadget/TV tak termasuk dalam kategori ini ya. )
Contoh: Anak pantang nampak tangga. Semakin mak ayah halang anak naik tangga, selama-lamanya anak akan pantang nampak tangga. Jadi, caranya banyakkan lagi “main tangga” tetapi dengan pantauan dan selagi ia selamat sebab lambat laun anak perlu juga belajar naik dan turun tangga.
Anak saya sendiri, saya dah dedahkan dengan tangga sejak dia umur 6 bulan waktu sibuk nak merangkak tetapi dengan pantauan. Hasilnya umur 1 tahun lebih, anak dah tak “heran” dengan tangga. Tangga tetap ada pagar untuk keselamatan tetapi setiap kali naik dan turun beri anak cuba sendiri, mak ayah jaga di belakang/bawah anak macam penjaga gol.
Sama juga kes anak asyik nak berlari naik turun escalator. Semakin dihalang, semakin anak nak berlari ke sana. Kalau ada yang macam ini, luangkan masa untuk naik dan turun dengan anak berulang kali. Semakin awal kita dedahkan sehingga mereka jemu, semakin mereka kurang berlari ke arah tempat itu tetapi kena hati-hati dengan kaki tersepit di penghujung escalator. Cara saya, saya akan angkat anak sedikit sebelum sampai penghujung escalator.

3. Anak bising di kedai makan.
Kadang-kadang ada situasi dimana kita tak boleh elak masa anak tengah ada mood nak buat bising atau mengamuk di kedai makan. Cara terbaik untuk mengawal anak dikedai makan adalah anak pun perlu sibuk makan sekali. Kalau tidak, mak ayah boleh cuba tips di bawah:
-Kenal pasti mood anak sebelum pilih kedai makan.
– Cari meja yang paling hujung dan kawasan kurang padat.
– Bawa mainan jika anak tidak makan bersama mak ayah.
– Elakkan duduk terlampau awal di kerusi bayi untuk elak anak cepat bosan.
– Bawa anak berjalan-jalan keliling kedai makan sebelum makanan sampai.
4. Anak terlampau aktif di rumah orang lain.
Kalau mak ayah dah ada pengalaman anak asyik nak panjat meja, ataupun nak ambil barang perhiasan di rumah orang lain sehingga susah dikawal. Beritahu atau tanya dengan tuan rumah dahulu yang kita ada anak kecil yang tengah fasa meneroka supaya tuan rumah dapat bersedia dan simpan harta karun yang berharga sementara mak ayah beraya. Ataupun tanya dahulu, sesuai tak nak bawa anak kecil yang sedang aktif.
Jika anak dah mula memahami arahan, beritahu anak awal-awal “kawasan larangan”di rumah orang lain. Adab dirumah orang perlu sangat ditekankan pada anak dari awal. Sebelum mak ayah makan serentak, minta tolong saudara terdekat untuk tengokkan anak yang sibuk bermain.
5. Anak pecahkan cawan atau pinggan.
Senang sahaja, kalau anak masih kerap jatuhkan pinggan atau cawan. Siap-siap bawa mangkuk dan cawan plastik dalam beg sebelum beraya. Air pula tuang sikit-sikit cukup 3 teguk supaya kurang risiko tumpah habis karpet rumah orang.
5. Anak main bersepah.
Terapkan dan amalkan kemas mainan selepas main seawal anak umur 18 bulan. Sebelum itu mak ayahlah yang perlu tunjukkan sikap mengemas kerana anak belajar melalui pemerhatian. Lama-kelamaan anak pun akan terikut sama dan berminat nak belajar kemas mainan. Sampai satu masa, kita dah tak perlu membebel minta anak kemas mainan lepas main, cuma perlu puji sahaja.
6. Anak mudah cedera semasa bermain.
Apa yang mak ayah boleh buat untuk kurangkan risiko kemalangan anak disamping dengan pemantauan, mak ayah boleh kenalkan unsur-unsur bahaya sebelum anak bermain, boleh kenalkan ciri-ciri:
– Tajam (Buju meja atau permukaan tajam)
– Bahaya (Lintas jalan)
-Tinggi (Meja atau kerusi tinggi)
– Panas (Air panas atau seterika)
– Pedas (Makanan pedas, cili dll)
– Sakit (Baling barang)
Kalau 6 ciri-ciri ini anak dah tahu, insyaAllah mak ayah tak perlu dah asyik nak kata “careful” berjuta kali semasa anak bermain.
Semua tips diatas sudah diguna pakai pada anak saya sendiri dan klien saya di BEYOND. Alhamdulillah kebanyakannya berkesan mengurangkan aktif anak.
Ada banyak lagi cara, saya beri 6 tips sahaja dulu. Nanti ada masa saya kongsikan lagi.
Kesimpulannya, yang paling penting mak ayah WAJIB “kenal” anak sendiri. Kena tahu kelebihan dan kelemahan anak supaya mudah kita anak atasi tingkah laku anak. Tips yang saya berikan ini sebenarnya sangat mudah untuk dilakukan dan sebenarnya banyak yang mak ayah dah lakukan tanpa sedar. Pendidikan anak bermula dari rumah, disiplin pun bermula dari rumah. Jangan marah anak letak kasut bersepah kalau kita pun letak kasut bersepah.
Mulakan sejak awal, jangan tunggu jadi buluh baru nak lentur. Masa itu anak pun dah “keras”.
Saya pun ibu yang sama seperti anda, ibu kepada seorang anak, terapis kepada ratusan anak juga. Bersyukurlah anak anda aktif/nakal kerana ia bermakna anak kita sihat, kalau dibandingkan anak yang sedang terlantar kesakitan. Jangan bandingkan anak kita dengan anak orang lain sebab pasti tak sama.
Dan yang paling penting, jangan putus asa dalam mendidik anak. Kata-kata kita adalah doa pada anak. Sebab itu orang dulu-dulu bahasakan anak yang aktif ini sebagai “anak banyak akal”. Tak ada pula bahasakan “anak tarzan”, “anak nakal”, “anak degil”, “anak monyet” dan sebagainya.
Anak yang terlampau aktif di mana-mana tempat dan tidak kira situasi juga merupakan tanda-tanda ADHD (Attention Deficit Hyperactive Disorder). Jika mak ayah mendapati anak ada masalah ini dan tidak tahu bagaimana untuk membantu anak, sila rujuk anak kepada profesional.
Maryam Jamadi
Pediatric Occupational Therapy
Beyond Home Therapy
The post Tukarkan Panggilan Nakal, Degil Pada ‘Anak Banyak Akal’. Sebutan Itu Dikira Satu Doa appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tukarkan-panggilan-nakal-degil-pada-anak-banyak-akal-sebutan-itu-dikira-satu-doa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Cerdik Banyak Tanya Soalan Satu Jawapan Dapat Itulah Yang Dia Belajar

Anak Cerdik Banyak Tanya Soalan Satu Jawapan Dapat Itulah Yang Dia Belajar

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 260 hits
Mengembangkan kecerdasan anak bukan bermaksud kita hanya memberi peluang kepada anak mengikut minatnya semata mata tetapi dengan interaksi sehari hari ibu juga boleh merangsang anak agar mereka lebih bijak Seawal usia dua tahun kita sebagai...
Cara Mudah Buka Banyak Link Sekaligus Tanpa Klik Satu Per Satu

Cara Mudah Buka Banyak Link Sekaligus Tanpa Klik Satu Per Satu

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 425 hits
Sejak sertai aktiviti swaping terlalu banyak link yang perlu saya buka Jika sekadar 10 20 link sehari masih gigih lagi kita nak tekan satu demi satu Tetapi bagaimana jika saya perlu buka link sebanyak 50 hingga 200 link sehari Banyakkan tu ...
Libur Lebaran Di Monas Banyak Orang Tua Anak Anak Terpisah Dari Keluarganya

Libur Lebaran Di Monas Banyak Orang Tua Anak Anak Terpisah Dari Keluarganya

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 221 hits
Saat kami menyambangi pos keamanan lenggang remaja pun tampak seorang kakek asal Wonogiri Jawa Tengah terpisah dengan keluarganya Sudah kurang lebih 30 menit belum ada keluarga yang menjemput
2 Doa Nabi Ibrahim Meminta Diberi Keturunan Anak Sholeh Rajin Sholat

2 Doa Nabi Ibrahim Meminta Diberi Keturunan Anak Sholeh Rajin Sholat

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 1007 hits
Dalam pertemuan ini sedikit menuliskan mengenai doa nabi ibrahim memohon anak sholeh dan rajin sholat Doa ini merupakan doa yang diucapkan oleh beliau as ketika memohon pada Allah agar diberikan anak yang sholeh dan rajin menjalankan ibadah...
Banyak Akal Budak Ni

Banyak Akal Budak Ni

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 515 hits
hai assalammualaikumBanyak Akal Budak Ni Jarang nad update pasal si adik ni hahhaa tak tau kenapa Tapi ada juga update dekat facebook dengan instagram ok la kan Orang cakap anak kedua ni perangai lain sikit hahaha Tapi memang Farhanah ni la...
Menitis Air Mata Suami Azankan Anak Tasha Syukur Doa Bersalin Hari Jumaat Makbul

Menitis Air Mata Suami Azankan Anak Tasha Syukur Doa Bersalin Hari Jumaat Makbul

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 522 hits
Momen azankan anak selepas dilahirkan pasti akan menyentuh hati bapa Pilu dan sebak menatap anak buat kali pertama air mata menitis Tasha Manshahar selamat bersalin anak sulungnya semalam Dalam kemaskini Instagram dia turut berkongsi rakama...
Ikhtiar Redakan Demam Anak Selain Ubat Tiup Ubun Ubun Mandikan Air Doa

Ikhtiar Redakan Demam Anak Selain Ubat Tiup Ubun Ubun Mandikan Air Doa

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 842 hits
Apabila anak demam ibu ayah tidak boleh senang duduk Setelah mendapatkan bantuan perubatan dan memberikan preskripsi ubat tidak salah salah untuk berikhtiar meredakan dengan bacaan doa Demam boleh terjadi kerap kepada bayi dan kanak kanak A...
Doa Dan Amalan Harian Untuk Anak Kecil

Doa Dan Amalan Harian Untuk Anak Kecil

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 1564 hits
Assalamualaikum wbt Hai semua apa khabar Semoga kita semua dibawah lindungan Allah swt sentiasa Hari ini mommy nak share dengan anda semua beberapa doa dan amalan yang boleh diamalkan untuk anak anak Nak tahu tak apa doa yang mommy selalu b...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024