Tuduhan Kleptokrasi Tun M Bukan Pada Ph Tapi Pn




Tuduhan bekas Perdana Menteri (PM) Tun Mahathir Mohamad kononnya Kerajaan Perpaduan adalah kerajaan kleptokrasi amat tidak masuk akal.
Bagi Timbalan Ketua Penerangan KEADILAN Malaysia, Razeef Rakimin, kleptokrasi adalah sesuatu yang tidak sinonim dengan PM semasa Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tidak pernah mengumpul harta sama ada ketika beliau menjadi Timbalan PM (1992 – 1998) mahu pun PM pada ketika ini.
Malah tuduhan sedemikian katanya, lebih tepat kepada diri Tun Mahathir sendiri.
“Kenyataan Mahathir bahawa kerajaan ini adalah kerajaan kleptokrasi tidak berasas kerana seperti yang kita lihat Perdana Menteri hari ini tidak mengumpul kekayaan sepanjang menjadi Perdana Menteri, tidak seperti Mahathir yang bukan sahaja mengumpul kekayaan untuk diri sendiri malah anak-anaknya juga.
“Datuk Seri Anwar Ibrahim juga bersih dari sebarang tuduhan mahupun terkait isu melibatkan rasuah serta salahguna kuasa,” kata Razeef dalam satu kenyataan.
Manakala tuduhan tidak bijak memimpin atau kakistokrasi, katanya, tidak ada bukti kerana berbanding kepimpinan Mahathir selama 22 bulan pada 2018 – 2020 yang dijatuhkan akibat kelemahan beliau, kepimpinan Anwar ternyata berjaya memulihkan bekalan makanan dan meningkatkan pelaburan langsung asing.
“Begitu juga bila beliau mengatakan kerajaan hari ini kerajaan kakistokrasi, iaitu kerajaan yang tidak tahu memimpin. Apa yang kita lihat hanya dalam tempoh lapan bulan kerajaan ini menunjukkan kecemerlangan.
“Saya mengambil contoh penurunan harga barang seperti minyak masak, harga ayam, tepung dan banyak lagi keperluan asas lain.
“Malah ketika harga barang seluruh dunia menampakkan peningkatan, kerajaan hari ini cuba mengawal kenaikan serta mengekalkan subsidi walau berdepan dengan krisis ekonomi global.
“Begitu juga tindakan pantas kerajaan menyelesaikan kekurangan bekalan makanan seperti telur, ayam, bawang dan banyak lagi yang gagal dilakukan oleh kerajaan Perikatan Nasional yang beliau sokong hari ini,” katanya.
Sebaliknya, kata Razeef, tuduhan kleptokrasi dan kakistokrasi Mahathir itu lebih mudah untuk dilihat masalahnya dalam barisan kepimpinan PN yang pernah menerajui negara selama 3 tahun tetapi disifatkan oleh rakyat sebagai kerajaan gagal.
“Jika dilihat dan didengar, ucapan Mahathir lebih kepada sindiran terhadap Perikatan Nasional. Kerana kerajaan Perikatan Nasional dahulu adalah kerajaan paling gagal dalam sejarah tanah air.
“Saya ingin menegaskan Mahathir sudah tidak relevan apatah lagi beliau ditolak oleh rakyat sehingga hilang wang pertaruhan semasa PRU15 lalu. Bukankah ini cukup hina buat beliau yang sebelum ini digelar negarawan?” tanyanya.
Justeru Razeef mengingatkan Tun mahathir agar tidak dipergunakan oleh Pas dan Bersatu menyerang Kerajaan Perpaduan sedangkan kedudukan beliau boleh dihormati sebagai negarawan pada penghujung usianya.
“Mahathir mungkin boleh bangga diri kerana dikutip oleh Pas yang pernah beliau gelar dengan pelbagai gelaran kesat, namun beliau tidak sedar beliau hanya diperguna di akhir hayat beliau.
“Percayalah, apa yang keluar dari mulut Mahathir tidak boleh dipercayai seperti yang diperkatakan beberapa pemimpin Pas sebelum ini tentang Mahathir,” katanya lagi.
The post Tuduhan kleptokrasi Tun M bukan pada PH tapi PN? first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36577?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=tuduhan-kleptokrasi-tun-m-bukan-pada-ph-tapi-pn

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Komen Pendek Tapi Berbisa

Komen Pendek Tapi Berbisa

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 82 hits
Fahmi RezaAda orang panggil dia Hero Malaya tapi dia tak mau hadirkan diri ke balai dan tak jawab panggilan phone Bukit Aman sebab takut kena tangkap polis hero apa macam ni
Ancaman Ai James Cameron Telah Beri Amaran Pada 1984 Tapi Ramai Tidak Mahu Dengar

Ancaman Ai James Cameron Telah Beri Amaran Pada 1984 Tapi Ramai Tidak Mahu Dengar

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 190 hits
Kecerdasan Buatan menimbulkan ancaman besar kepada Hollywood sehinggakan penggunaan AI telah menjadi topik yang hangat semasa mogok pelakon dan penulis Dan siapa yang lebih baik untuk bercakap mengenai ancaman AI sudah tentunya pemenang Osc...
Setahun Aku Sah Kahwin Dengan Suami Tapi Masih Belum Disentuh Aku Mula Hilang Arah Sebab Masih Dara Lepas Kahwin

Setahun Aku Sah Kahwin Dengan Suami Tapi Masih Belum Disentuh Aku Mula Hilang Arah Sebab Masih Dara Lepas Kahwin

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 155 hits
Setahun aku sah kahwin dengan suami tapi masih belum 8216 disentuh 8217 aku mula hilang arah sebab masih dara lepas kahwin 8221 Aku kenalkan diri aku sebagai Fifi berusia 29 tahun dan dah berkahwin 6 tahun Aku tidak tahu bagaimana nak mulak...
Mohon Maaf Tapi Mengaku Tak Bersalah Sultan Kata Tak Selesai Keh Keh

Mohon Maaf Tapi Mengaku Tak Bersalah Sultan Kata Tak Selesai Keh Keh

papar berkaitan - pada 18/7/2023 - jumlah : 102 hits
Ek eleh Mengaku tak bersalah tapi dah tulis warkah mohon ampun pd Sultan Selangor Tuanku kata BELUM SELESAI Amik hg MBSD Menteri Yg Besaq Sembang Deraih Gari pun tak muat ke Smlm kutip sabun tak Zus Din 18072023
Boleh Ja Bercakap Tentang Apa Nak Buat Majukan Negeri Dan Rakyat Tapi Dah Tak Buat Nak Cakap Apa Lagi Apa Pun Tak Buat

Boleh Ja Bercakap Tentang Apa Nak Buat Majukan Negeri Dan Rakyat Tapi Dah Tak Buat Nak Cakap Apa Lagi Apa Pun Tak Buat

papar berkaitan - pada 18/7/2023 - jumlah : 124 hits
Apa tak boleh cakap apa apa Boleh je Cakap la isu kebajikan rakyat isu ekonomi isu antarabangsa Banyak je isu boleh digunakan untuk PRN Tapi itu la Nak cerita isu tu semua tak reti Jadi terpaksa jugak mainkan isu 3R Nak tunggang sentimen ag...
Sanusi Bunyi Macam Hebat Sangat Tapi Apasal Semua Panggilan Dari Polis Tak Jawab

Sanusi Bunyi Macam Hebat Sangat Tapi Apasal Semua Panggilan Dari Polis Tak Jawab

papar berkaitan - pada 19/7/2023 - jumlah : 108 hits
Sanusi ditahan awal pagi lepas semua panggilan polis kena reject Hariz MohdPolis hari ini menjelaskan Muhammad Sanusi Md Nor ditangkap pada awal pagi selepas beberapa panggilan telefon yang dibuat kepada menteri besar sementara Kedah itu di...
Saya Takut Dengan Menang Anugerah Tapi Kenapa Lim Jiyeon Minta Maaf Pula

Saya Takut Dengan Menang Anugerah Tapi Kenapa Lim Jiyeon Minta Maaf Pula

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 106 hits
Selepas The Glory Lim Ji yeon tidak dinafikan semakin meraih populariti kini ARTIKEL BERKAITAN Terbaru Lim Ji yeon telah berjaya merangkul anugerah bagi kategori Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Drama di acara Blue Dragon Series Awards 2023 ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa