Tsmy Dapat Kepercayaan Majoriti Agong



(Harakah) – Pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah hasil kepercayaan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat dan selayaknya dilantik sebagai Perdana Menteri ke-8, demikian titah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.
“Sesungguhnya, beta telah menggalas amanah dengan telus dan adil selaras dengan konsep raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen yang menjadi tunjang amalan negara kita.
“Pada masa yang sama, beta juga menghargai kematangan dan kerjasama semua ahli-ahli yang berhormat dan rakyat jelata yang telah memainkan peranan dengan penuh berhemah dan beretika sehingga membolehkan beta menggalas amanah ini,” titah titah baginda.
Al-Sultan Abdullah bertitah demikian ketika merasmikan Mesyuarat Pertama, Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 di Dewan Rakyat, hari ini.
Pada 24 Februari lalu, naratif landskap politik negara digegarkan dengan peletakan jawatan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri ke-7.
Demikian itu, Al-Sultan Abdullah bertitah bahawa baginda perlu untuk melantik seorang perdana menteri baharu di bawah Perkara 43, Perlembagaan Persekutuan yang memberi kuasa budi bicara untuk melantik seorang ahli Dewan Rakyat yang mendapat kepercayaan majoriti ahli-ahli dewan.
Susulan itu, pada 25 dan 26 Februari lalu, baginda mengadakan sesi pertemuan secara berseorangan dengan ahli Dewan Rakyat untuk menilai sokongan dan kepercayaan mereka.
Kemudian pada 29 Februari, baginda menitahkan semua parti politik yang mempunyai wakil dalam Dewan Rakyat untuk mencalonkan nama seorang wakil Dewan Rakyat sebagai bakal perdana menteri.
Namun, atas permintaan beberapa ketua parti politik baginda telah berkenan pula untuk melanjutkan tempoh masa bagi parti politik mengemukakan pencalonan agar masa yang cukup diberikan dalam membuat perhitungan secara demokrasi.
“Sudah tentu setiap pertandingan pasti akan ada penamatnya. Kemelut politik negara tidak boleh dibiarkan berlarutan dan berpanjangan dengan tanpa ada penghujungnya.
“Setelah melalui semua proses tersebut dan selaras dengan Perlembagaan Persekutuan, beta telah mendapati yang amat berhormat Tan Sri Muhyiddin Haji Yassin telah mendapat kepercayaan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat dan dengan demikian selayaknya dilantik sebagai perdana menteri ke-8,” titah baginda.
Sehubungan itu, Al-Sultan Abdullah menaruh keyakinan kepada kerajaan bawah kepimpinan Muhyiddin mampu membawa negara untuk terus mendaki persada kejayaan yang lebih tinggi.
Baginda turut menasihati supaya kerajaan melaksanakan amanah dengan jujur dan penuh tanggungjawab serta tidak sekali-kali mengabaikan kesejahteraan rakyat jelata.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/05/18/tsmy-dapat-kepercayaan-majoriti-agong/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Layak Dilantik Sebagai Perdana Menteri Kerana Mendapat Kepercayaan Majoriti Ahli Dewan Rakyat Agong

Muhyiddin Layak Dilantik Sebagai Perdana Menteri Kerana Mendapat Kepercayaan Majoriti Ahli Dewan Rakyat Agong

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 363 hits
Muhyiddin layak dilantik sebagai Perdana Menteri kerana mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat AgongYDPA sedang bertitah kepada Parlimen Malaysia Agong pilih Muhyiddin sebagai Perdana MenteriPresiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia ...
Agong Dedahkan Muhyiddin Dapat Kepercayaan Majoriti Kerajaan Sah Bukan Pintu Belakang

Agong Dedahkan Muhyiddin Dapat Kepercayaan Majoriti Kerajaan Sah Bukan Pintu Belakang

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 272 hits
KUALA LUMPUR Yang di Pertuan Agong hari ini mendedahkan baginda telah meminta Tun Dr Mahathir Mohamad untuk tidak melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri semasa pertemuan yang berlangsung pada jam 5 petang 24 Februari lalu Bagaimanapu...
Tuanku Agong Mendedahkan Punca Kejatuhan Kerajaan Pakatan Harapan

Tuanku Agong Mendedahkan Punca Kejatuhan Kerajaan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 282 hits
Dalam Titah KDYMM Yang Di Pertuan Agong di Parlimen pagi tadi jelas menjelaskan punca kejatuhan kerajaan PH adalah apabila Tun Dr Mahathir mengambil keputusan MELETAK JAWATAN PERDANA MENTERI walaupun Baginda sendiri meminta agar Tun tidak b...
Muhyiddin Dilantik Dengan Telus Dan Seadilnya Agong

Muhyiddin Dilantik Dengan Telus Dan Seadilnya Agong

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 249 hits
Diterbitkan Hari ini 11 14 amYang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah bertitah baginda sudah menggalas amanah dengan telus dan seadil adilnya dalam urusan pelantikan Muhyiddin Yassin sebagai perdana mente...
Jangan Heret Negara Ke Kancah Politik Sekali Lagi Agong

Jangan Heret Negara Ke Kancah Politik Sekali Lagi Agong

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 318 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah berpesan supaya semua Ahli Parlimen tidak mengheret negara ke kancah politik ketika rakyat berdepan kesukaran akibat pandemik COVID 19 Baginda bertitah wakil rakya...
Agong Zahir Penghargaan Kepada Petugas Barisan Hadapan

Agong Zahir Penghargaan Kepada Petugas Barisan Hadapan

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 276 hits
SHAH ALAM 18 MEI Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menzahirkan penghargaan kepada petugas barisan hadapan yang berkorban untuk negara bagi mencegah penularan Covid 19 Baginda kemudian meminta semua...
Kronologi Pelantikan Pm Ke 8 Agong Dah Minta Tun M Tak Letak Jawatan

Kronologi Pelantikan Pm Ke 8 Agong Dah Minta Tun M Tak Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 256 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menegaskan bahawa baginda telah meminta Tun Dr Mahathir Mohamad agar tidak meletak jawatan Perdana Menteri pada Febuari lalu Perkara tersebut dititah menerusi Tita...
Kenang Jasa Frontliner Kdymm Agong Bangun Tepuk Tangan Tanda Penghormatan

Kenang Jasa Frontliner Kdymm Agong Bangun Tepuk Tangan Tanda Penghormatan

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 286 hits
Dalam Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Ketiga Parlimen ke 14 ketiga pagi tadi KDYMM Baginda Agong telah menzahirkan pengiktirafan dan juga ucapan terima kasih kepada barisan hadapan negara dalam menangani pendemik Covid 19 Baginda serta...
Agong Tegur Politikus Malaysia

Agong Tegur Politikus Malaysia

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 381 hits
Kami setuju sekiranya kuasa eksekutif agong digunakan dengan mengarah panglima angkatan tentera mengambil alih pemerintahan malaysia sekiranya keadaan politik malaysia dilihat terlampau mendesak untuk mengheret raykat sekali lagi ke kancah ...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional