Trend Pengundian Pru15 Mampu Ancam Ph Di Selangor


freemalaysiatoday.com
Sheridan Mahavera
14 Mar 2023, 8:41am

Perikatan Nasional menawan majoriti pengundi baharu di Selangor dan menggantikan Umno sebagai pilihan kedua pengundi di banyak kerusi Parlimen.

Pakatan Harapan memegang 40 daripada 56 kerusi DUN di Selangor tetapi Perikatan Nasional (PN) telah mencapai kejayaan dengan memenangi enam kerusi Parlimen.
PETALING JAYA: Penguasaan Pakatan Harapan di Selangor boleh terancam sekiranya trend pengundian pada PRU15 diteruskan pada pilihan raya negeri akan datang.

PH kini memegang 40 daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) tetapi Perikatan Nasional (PN) mencapai kejayaan dalam PRU pada November dengan memenangi enam kerusi parlimen: Sabak Bernam, Sungai Besar, Hulu Selangor, Tanjong Karang, Kapar dan Kuala Langat.

Data Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menunjukkan bahawa PN memperolehi antara 65% dan 90% pengundi baharu yang ditambah ke dalam daftar pemilih berikutan penurunan umur mengundi kepada 18 tahun.

Di Kapar, yang menjadi kubu kuat PH sebelum ini, menyaksikan PN menang sekitar 67.5% atau 34,400 daripada kira-kira 52,000 pengundi baharu. PH hanya berjaya menambah kira-kira 5,300 pengundi baharu, manakala BN memperoleh kira-kira 8,700.

Di Kuala Langat, calon PN daripada PAS memperoleh 52,867 undi berbanding 18,700 yang diperoleh parti Islam itu pada PRU14.

Sebaliknya, PH hanya berjaya meningkatkan undi sebanyak 7,800 walaupun hakikatnya terdapat lebih 35,800 pengundi baharu di kawasan itu. Undi BN turun kira-kira 7,400.

“Strategi media sosial dan retorik perkauman PN memberi impak, terutamanya dalam kalangan pengundi kali pertama,” kata Abbas Salimmi Adzmi, ketua sayap Pemuda dari Amanah, parti komponen PH.

Malah di kerusi Parlimen majoriti Melayu yang menyaksikan PN kalah, termasuk Shah Alam, Gombak, Hulu Langat dan Sepang, gabungan itu menduduki tempat kedua selepas PH. Majoriti PH di kerusi ini berkurangan antara 10,000 hingga 36,000 undi.

‘Gelombang hijau’ di Selangor

Penganalisis politik Universiti Teknologi Malaysia, Mazlan Ali, beliau percaya “gelombang hijau” boleh membantu gabungan itu menamatkan pemerintahan 15 tahun PH di Selangor, selepas mendorong PN memenangi 74 kerusi pada pilihan raya.

“PN mendominasi media sosial terutamanya TikTok dengan video daripada pendakwah selebriti yang pro-PN,” kata Mazlan.

PN berharap untuk memenangi sekurang-kurangnya 30 kerusi DUN yang akan memberikan majoriti mudah untuk mentadbir Selangor tetapi tidak menamakan kerusi itu.

Terdapat 10 kerusi DUN dalam enam kawasan Parlimen yang dimenangi PN pada PRU15, semuanya dengan lebih 70% bilangan pengundi Melayu.

Terdapat juga 12 kerusi DUN lain di seluruh Selangor di mana Melayu Islam merangkumi lebih 70% pengundi. Kerusi ini adalah di kawasan Parlimen Selayang, Gombak, Hulu Langat, Bangi, Shah Alam, Kota Raja dan Sepang.

Di lapan kerusi DUN lain, pengundi Melayu Islam membentuk lebih 60% daripada pengundi. Permatang, Taman Templer, Lembah Jaya, Pandan Indah, Dusun Tua, Seri Serdang, Meru dan Kota Damansara adalah kerusi yang pernah ditandingi PAS, parti terbesar dalam PN mengikut keahlian, sebelum ini.

Menghentikan ‘gelombang hijau’

Abbas percaya “gelombang hijau” PN mungkin tidak mempunyai kesan yang sama dalam PRN seperti yang berlaku pada PRU15. Beliau berkata PH dan sekutu baharunya BN kini menyedari strategi media sosial PN dan akan bersedia untuk menentang naratif mereka.

“Kerajaan Selangor telah melancarkan pelbagai inisiatif seperti insurans bersubsidi dan diskaun karnival beli-belah. Negeri juga telah menambah dana untuk program sedia ada seperti skim bantuan warga emas, yang membantu keluarga berpendapatan sederhana dan rendah,” kata Abbas.

Mazlan berkata, pengundi kali pertama yang menyokong PN pada PRU15 mungkin berubah fikiran selepas melihat prestasi kerajaan perpaduan.

“Keperibadian Perdana Menteri Anwar Ibrahim, kerja kerasnya, kelayakannya sebagai pemimpin Islam yang progresif dan bagaimana dia turun ke lapangan untuk bersolat dengan orang yang berbeza setiap Jumaat, boleh mempengaruhi sentimen,” tambah Mazlan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/03/trend-pengundian-pru15-mampu-ancam-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Di Selangor Kini Terancam

Ph Di Selangor Kini Terancam

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 132 hits
PETALING JAYA Penguasaan Pakatan Harapan di Selangor boleh terancam sekiranya trend pengundian pada PRU15 diteruskan pada pilihan raya negeri akan datang PH kini memegang 40 daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri tetapi Perikatan Nasional...
Ge15 Voting Trends Put Ph Hold On Selangor Under Threat

Ge15 Voting Trends Put Ph Hold On Selangor Under Threat

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 135 hits
Pakatan Harapan holds 40 of the 56 state seats in Selangor but Perikatan Nasional has made inroads by winning six parliamentary seats PETALING JAYA Pakatan Harapan s grip on power in Selangor could be under threat should voting trends in th...
Kami Dah Lama Patuh Titah Sultan Selangor Kata Pas

Kami Dah Lama Patuh Titah Sultan Selangor Kata Pas

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 117 hits
Roslan Shahir Mohd Shahir berkata titah Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah mengenai larangan menggunakan surau atau masjid sebagai pentas ceramah dianggap sebagai satu peringatan PETALING JAYA PAS Selangor tidak mempunyai sebaran...
Radzi Calon Simpanan Utama Mb Selangor Jika Azmin Tewas

Radzi Calon Simpanan Utama Mb Selangor Jika Azmin Tewas

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 239 hits
Nora MahparPETALING JAYA Dua bekas menteri Azmin Ali dan Radzi Jidin dilihat sebagai calon utama Perikatan Nasional untuk menteri besar Selangor jika gabungan itu menang PRN akan datang susulan pelantikan mereka sebagai penyelaras pilihan r...
Report Azmin Radzi Seen As Pn S Choice For Selangor Mb Post

Report Azmin Radzi Seen As Pn S Choice For Selangor Mb Post

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 147 hits
FORMER ministers Datuk Seri Azmin Ali and Datuk Dr Radzi Jidin are seen as Perikatan Nasional s main contenders for the Selangor menteri besar post should the coalition win the state s upcoming election According to Nusantara Academy for St...
Selangor Assembly Speaker Moots Azmin As Opposition Leader

Selangor Assembly Speaker Moots Azmin As Opposition Leader

papar berkaitan - pada 15/3/2023 - jumlah : 259 hits
Selangor state assembly speaker Ng Suee Lim has proposed that Azmin Ali take up the mantle of opposition leader in the state According to Bernama Ng said the position is suited for Azmin based on his experience and former positions Azmin wa...
Selangor Larang Program Libat Umat Islam Di Rumah Ibadat Agama Lain

Selangor Larang Program Libat Umat Islam Di Rumah Ibadat Agama Lain

papar berkaitan - pada 16/3/2023 - jumlah : 305 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Kerajaan Selangor melarang penganjuran program melibatkan umat Islam di rumah ibadat agama lain di negeri itu Exco Hal Ehwal Agama Islam Hal Ehwal Pengguna dan Industri Halal Zawawi Mughni berkata wujud badan buka...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free