Travel Padang Sumatera Barat Indonesia Destinasi Marine Tempat Menarik Untuk Diterokai



TRAVEL to Padang, Sumatera Barat, Indonesia adalah buat pertama kali bagi Seri Wangi menjejakinya. Hati rasa berbunga dan ofcourse tersangat happynya dapat merantau ke negara orang terutamanya ke Padang, Sumatera Barat, Indonesia selama 3 hari. Padang yang terkenal dengan adat dan budaya Minangkabau. Kalau kat Malaysia ni bolehlah disamakan dengan Negeri Sembilan tapi percakapan orang Minang memang lebih kurang dengan cara percakapan orang nogori...heee...sebenarnya kalau dengar betul-betul memang tak berapa faham...haaaa. Ada satu ayat yang Seri Wangi baru belajar - Rancak Bana nak tau apa tu? Makna Cantik Sangat (banget) hmmm,,,,contohnya kalau uoll jumpa awek yang cun tu...kalau uoll (si lelaki) nak puji awek tu cantik...cakap jer macam ni...."Wow...Rancak Bana!!" haaaa...gerenti dia tak tau...uoll jer yang tahu....atau pu silap haribulan kepala uoll kena pelakung..haaaa

APA YANG MENARIK DI PADANG
 DAY 1.   Penerbangan dari Kuala Lumpur ke Padang dengan flight Air Asia dengan harga tiket pergi/balik lebih kurang RM300, harga tiket flight tidak menentu jika ada promosi lagi bagus dan murah mengambil masa lebih kurang dalam 1 jam saja, tidaklah selama mana pun. Pemandangan dari tingkap kapal terbang jelas kelihatan pulau-pulau di Sumatera Barat terutamanya Pulau Pieh sebelum kapal terbang mendarat.


Sebaik saja mendarat di Minangkabau International Airport (Bandara  International Minangkabau). rombongan kami yang terdiri dari travel agent, media, vblogger dan blogger disambut oleh Asosiasi Pelaku Pariwisata Indonesia (ASPPI), DPC Kota Padang dan Dinas Pariwasata Kota Padang menyambut ketibaan kami di airport Minangkabau. Di sepanjang perjalanan dari airport tersebut, Seri Wangi dapat melihat pemandangan yang indah dan pembangunan Kota Padang yang pesat membangun, , paling menarik perhatian Seri Wangi kebanyakan bangunan Kerajaan Kota Padang sangat unik dengan binaan bangunannya berbentuk Minangkabau, seperti mana negara lain jugak kesibukan jalan raya Kota Padang sama jugak macam di Malaysia dan sangat menarik terdapat banyak Masjid yang pelbagai bentuk dan berwarna-warni.
KOTA PADANG






PANTAI PADANG (TAPLAU)
Seri Wangi sempat singgah di Pantai Padang untuk mengambil gambar kenang-kenangan di Kota Padang, di sini pelbagai jualan di tepi pantai dapat kita lihat, kalau uoll nak tau jika uoll nak abdikan gambar kenang-kenangan ada seorang tua yang akan ambil gambar uoll dan dikenakan bayaran tapi Seri Wangi rasa memadai simpan cuma dalam h/phone jer..dan satu lagi bahasa Padang yang Seri Wangi tau iaitu Taplau....apa tu? Mula-mula tu Seri Wangi tak amik pusing sangat tapi bila dorang cakap Taplau Padang barrulah faham...maknanya Taplau tu ialah Tepi Laut (Tapi Lauik...bahasa Padang) Seronok betul sepanjang perjalanan  di Kota Padang kita dapat melihat Pantai Padang yang indah dan juga terdapat pelbagai gerai jualan.





RUMAH MAKAN MUARO BARU




Destinasi seterusnya ialah makan tenghari, masing-masing perut dah berbunyi kelaparan, apa lagi kami dibawa makan di tempat yang istimewa di tepi pantai katanya iaituk Rumah Makan MUARO BARU yang terletak di Pantai Pasir Jambak yang terkenal di Padang. Memang sangat menarik dengan hidangan bermacam-macam lauk=pauk yang sedap, dihidangkan dalam pinggan kecil dan yang pastinya makanan laut adalah fresh dari tangkapan nelayan di pantai. Seri Wangi paling suka makan keropok Jengkol - kalau uoll nak tau apa tu Jengkol ialah Jering memang sedap dibuat keropok ada rasa pahit-pahit sikit. Ayat yang paling Seri Wangi suka sebut iaitu Lamak Bana...apa tu? Maknanya  Sedap sangat makanan tu. ada lagi...Tambuah Ciek.....jangan nak gelak pulak,,,,ayat ni,,,uoll bila nak makan kat kedai makan uoll boleh guna ayat ni....macam rasa nasi/lauk tu tak cukupkan uoll nak tambah nasi tu lagi...uoll boleh cakap kat pelayan kedai tu...."Tambuah Ciek...!!"Haaa...maknanya nak minta tambah nasi/lauk pauk,,,gitu...eloklah kalau uoll gi makan kat kedai Minang kat KL, uoll boleh praktis cakap minang...heeee tulah ajer ayat yang senang nak ingat pun..
Jengkol (Jering)
PANTAI PASIR JAMBAK



Pantai Pasir Jambak - Cantikkan?Pantai Pasir Jambak memang sangat terkenal di Padang, tempat penduduk Padang berlibur pada hujung minggu, waktu bercuti pastinya ramai yang datang bersama family berehat dan berlibur dengan pantainya yang cantik, bersih dan banyak pohon kelapa dan perkampungan di sekelilingnya. 
MUSEUM ADITIYAWARMANMASJID RAYA SUMATERA BARAT



Masjid Raya Sumatera Barat (Sumber) - Destinasi diteruskan setelah semua dah kenyang bana (kenyang sangat) dan cuci mata dan minda di Pantai Pasir Jambak tadi, kami semua dibawa pula ke Museum Aditiyawarman - Masjid Raya Sumatera Barat (Sumber)  di Padang. Seri Wangi sempat mengerjakan solat di masjid terbesar Padang yang berbentuk Minangkabau. Keunikannya terletak pada rekabentuk  moden dan tradisional rumah adat Minangkabau dengan ciri khas atap runcing. 
KOTA TUA - GUNUNG PADANG







Setelah semuanya selesai bersolat dan bergambat di masjid tersebut, perjalanan diteruskan ke Pantai Air Manis. Sepanjang perjalanan kita akan melalui Gunung Padang, Bukit Gado-Gado di mana kita akan dapat melihat rumah-rumah yang dibina di kaki bukit Gunung Padang, kemudian melalui Kota Tua yang penuh dengan sejarah di mana dapat dilihat kawasan Chinese Street dan juga akan melalui Jambatan Sitinurbaya dengan pemandangan yang indah untuk menuju ke Pantai Air Manis, Nak tau apa yang ada di Pantai Air Manis? 



foto dari GooglePemandangan sepanjang Jambatan Siti Nurbaya sepanjang 156 meter menyeberangi Sungai Batang Arau di mana tempat perdagangan para nelayan ke pulau-pulau terdekat dan difahamkan bahawa pusara Siti Nurbaya disemadikan di Gunung Padang dan ianya berkisar tentang pengorbanan cintanya pada kekasih  dan juga kepada orang tuanya. Jabatan Siti Nurbaya adalah penghubung antara Jabatan tersebut dengan Kota Tua Padang

PANTAI AIR MANIS




Pantai Air Manis atau Pantai Aie Manih -  Ketika Seri Wangi sampai di sini, air laut tengah surut, pantai ni memang terkenal dengan kisah sejarah tentang Malin Kundang. Waktu kami tiba orang tidaklah ramai sebab time ni waktu bekerja kalau tidak tentu ramai pengunjung berlibur, lagi jika uoll nak ronda-ronda sekitar pantai Ar Manis nilah boleh sewa kenderaan ATV dan nak makan pun jangan risau sebab banyak gerai-gerai makan dan cendermata di sepanjang pantai tersebut. Bayaran untuk sewa ATV adalah RM30 untuk 1 jam. Rasanya eloklah uoll sewa ATV kalau nak pergi ke tempat Batu Malin Kundang tu...Seri Wangi dengan geng ambil keputusan berjalan kaki tapi....aduh...jauh jugaklah namun seronok dapat melihat keindahan pantai air manis. Tapi...time balik naik jugak ATV dengan geng yang sewa ATV.....haaaaa
BATU MALIN KUNDANG

Batu Malin Kundang ialah sejarah lagenda berkisar seorang anak yang durhaka, kalau kita kat Malaysia lebih kurang kisah cerita Si Tanggang. Kalau dilihat sememangnya Batu tersebut merupakan seketul batu seorang yang sedang sujud mungkin memohon keampunan dari ibunya dan di sekelilingnya adalah serpihan kapal pecah yang juga berbentuk batu. Dan dari situ kita dapat menilai bahawa Syurga itu di Tapak Kaki Ibu jadi,,,,ianya dapat memberi kita satu tauladan dan petunjuk agar kita menyanyangi ibu kita dan jangan menyakiti hati orang tua kita.
HOTEL DEIVAN





Hotel Deivan tempat kami menginap, Seri Wangi rasa puas hati dengan bilik penginapannya yang sederhana, cantik dan selesa dan juga sememangnya menu-menu hidangannya sedap belaka iaitu masakan orang minang memang sedap gitu. Adui....penat giler...satu hari round Padang...memang selesa nak lelap mata jap..



KAMPUNG LIMAU MANIS





Kampung Limau Manis  - Time for dinner, kali ni kami semua dibawa di Desa Wisata Limau Manis, Kacamatan Pauh, Padang, Sumatera Barat untuk makan malam dan juga melihat persembahan kebudayaan  Minangkabau. Paling suka sangat dapat merasai keenakan masakan asli orang minang, tarian dan muzik kebudayaan Minang dan kecantikan penari-penari budaya Minang amat memukau mata memandang, lebih-lebih lagi melihat pakaian Minangkabau yang sangat unik dan cantik, bergemerlapan...lebih kurang macam pakaian adat Negeri Sembilan. Seri Wangi paling suka dengan masakan rendang minangkabau yang sangat sedap dan lain-lain hidangan masakan desa orang Minang yang jarang kita dapati di Malaysia, tempe sememangnya hidangan utama yang dihidangkan.

Setelah selesai makan kami dipersembahkan dengan lagu-lagu tradisional Kebudayaan Minang, paling menarik persembahan Gendang Tambus Danau Malinjau, Silat dan Tarian Puteri Bangsu yang sangat memukau mata dan hati sesiapa menontonnya. Sesugguhnya adat dan budaya Minang sangat unik dan penuh adat serta tradisi apatah lagi orang-orang yang mesra dan penuh sopan santun. Sememangnya penuh kenangan malam tersebut.


TRIP  PADANG MARINE

DAY 2 - Trip Padang Marine - Pada hari kedua kami dibawa mengunjungi Pulau Pandan, rasanya tidak sabar ingin melihat sendiri kehidupan marine iaitu ikan lumba-lumba, paus dan penyu. Pagi-pagi lagi kami sudah berkumpul di Muaro Batang Arau untuk menaiki bot bersama Uda Udi Duta Wisata Kota Padang dan Dinas Pariwisata Kota Padang.





  Perjalanan dari Muaro Batang Arau ke Pulau Pandan mengambil masa 45 minit tapi Seri Wangi rasa lama jugak perjalanan untuk sampai ke Pulau Pandan. Sewaktu sampai di pantai Pulau Pandan, Seri Wangi terpegun melihat keindahan Pulau Pandan yang pasirnya halus dan memutih dan air lautnya membiru, difahamkan dengan fenomina keadaan alam semulajadi Pulau Pandan itu adalah tempat kesukaan penyu singgah untuk bertelur.






Kami diberi taklimat tentang kehidupan marine di Pulau Pandan khas kehidupan penyu-penyu yang datang singgah di pulau tersebut. Kami juga dibawa meninjau melihat kesan peninggalan sejarah Istana Belanda, apa yang dapat dilihat ialah dapur, perigi dan tiamg-tiang Istana Belanda.





Kawasan Kehidupan Penyu di Pulau Pandan, Padang, Sumatera Barat -  Kami semua diberi taklimat oleh petugas di pulau tersebut iaitu Andre bahawa di pulau tersebut memiliki 3 jenis penyu yang selalu singgah di perairan pantai tersebut iaitu penyu sisik, penyu hijau dan penyu belimbing. Kawasan pembiakan penyu di Pulau Pandan menetapkan Undang-Undang melarang melakukan pengambilan dan perdagangan penyu, telur, bahagian badan dan produk turunannya dan akan dihukum selama 5 tahun penjara atau denda R100juta. Pada menjelang tengahari dan terbenam matahari kami masing-masing diberi seekor anak penyu untuk dilepaskan. Untuk makluman uoll penyu amat sensetif  dengan bau-bauan seperti minyak wangi, sabun, shampoo dan lain-lain.










SHOPPING DI SANJAI UMMI AUFA HAKIM
Sanjai Ummi Aufa Hakim -  Bab shopping memanglah masing-masing menunggu, tak sahlah kalau bercuti ke Padang tidak membeli apa-apa untuk dibawa ke Kuala Lumpur. Seri Wangi telah awal-awal tukar duit jika 1MYR = 3,489.05IDR. Seri Wangi dah tukar 100MYR = 348,904.93IDR...haaaa...nampak banyakkan? Kami semua dibawa shopping ke Kedai Sanjai Ummi Aufa Hakim adalah sebuah kedai yang menjual pelbagai makanan berupa kudap-kudapan seperti kerepek, rendang minang dan lain-lain, jika pengunjung membeli dalam kuantiti yang banyak, jangan risau mereka akan masukkan ke dalam kotak supaya senang dibawa naik kapal terbang. Jika mahu membeli barang-barang cenderamata, kain batik, telekung, tudung dan baju sulaman kita boleh membelinya di kedai sebelah


Sanjai Ummi Aufa Hakim.


Kedai Cenderamata

MALAM MAJLIS PERPISAHAN



Tibalah masanya lawatan kami selama 3 hari 2 malam di Padang, Sumatera Barat, Indonesia. Malam terakhir kami diakhiri dengan majlis makan malam sambil diiringi dengan muzik pemain gitar dan juga karaoke, meriah jugaklah malam itu dengan pelbagai kuiz dan uji minda. Seri Wangi terasa hiba pulak untuk mengucapkan selamat tinggal, banyak kenangan selama berada di Padang walaupun rasa hanya sekejap saja berlalu. Walau bagaimanapun Seri Wangi mahu mengucapkan ribuan terima kasih di atas kerjasama pihak Asosiasi Pelaku Pariwisata Indonesia (ASPPI), DPC Kota Padang dan Dinas Pariwasata Kota Padang mengiringi rombongan Cik Kiah selama berada di Padang.
PANTUN
Pulau Pandan jauh ke tengahGunung Daik bercabang tigaHancur badan dikandung tanahbudi yang baik dikenang juga



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.keunggulanwanita.com/2018/12/travel-padang-sumatera-barat-indonesia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Tempat Menarik Di Cameron Highland Itinerary 3 Hari 2 Malam

Senarai Tempat Menarik Di Cameron Highland Itinerary 3 Hari 2 Malam

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 1536 hits
Senarai Tempat Menarik di Cameron Highland Trip Itinerary Cameron Highlands 3 hari 2 malam 3d2n Assalammualaikum Disebabkan dah nak cuti Chinese New Year jadi nak share my trip itinerary pergi bercuti tempat tempat menarik di cameron highla...
Kellie S Castle Tempat Menarik Di Batu Gajah Perak

Kellie S Castle Tempat Menarik Di Batu Gajah Perak

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 906 hits
Kellie s Castle salah satu tempat menarik untuk dilawati di Batu Gajah Perak Sebelum ni pergi Batu Gajah tak berpeluang nak singgah ke Kellie s Castle Dalam perjalanan nak ke Taiping kali ni baru berpeluang singgah di Kellie s Castle Apa ya...
10 Tempat Menarik Dan Percuma Di Singapore Yang Boleh Dikunjungi

10 Tempat Menarik Dan Percuma Di Singapore Yang Boleh Dikunjungi

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 1042 hits
10 Tempat Menarik Dan Percuma Di Singapore Yang Boleh Dikunjungi Singapore atau Singapura adalah salah satu negara impian cik en untuk dilawati Disebabkan pertukaran matawang dari Malaysia Ringgit ke USD Singapore buat cik en perlukan masa ...
Tempat Menarik Di Pak Bara Satun Thailand

Tempat Menarik Di Pak Bara Satun Thailand

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 3193 hits
Pak Bara lokasinya terletak 69km dari Pos Imigresen Wang Kelian Banyak tempat tempat menarik disekitar Pak Bara Ianya terletak dalam daerah Langu Mukim Pak Nam Wilayah Satun Anda digalakkan Lawati Blog Cikgu Joe Satun Untuk Info Satun Lebih...
Indonesia Diterjang Badai 4 Tempat Ini Benar Benar Porak Poranda

Indonesia Diterjang Badai 4 Tempat Ini Benar Benar Porak Poranda

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 274 hits
Indonesia sedang sering seringnya diguyur hujan Sawah bunga bunga di taman kota hingga tumbuhan hijau di pinggir jalan pun terlihat senang menyambut titik titik air dari langit Namun tidak semua manusia mensyukuri adanya hujan yang menghamp...
Tempat Percutian Menarik Di Johor Sempena Cuti Sekolah

Tempat Percutian Menarik Di Johor Sempena Cuti Sekolah

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 763 hits
Tempat percutian menarik di Johor sempena cuti sekolah Cuti persekolahan baru je beberapa minggu bermula kan Tentu ibu bapa dah ada plan untuk bawa anak bercuti semasa musim persekolahan Jika korang tidak tahu ke mana nak bawa anak anak kor...
5 Destinasi Menarik Di Jepun Selain Tokyo

5 Destinasi Menarik Di Jepun Selain Tokyo

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 279 hits
Teks Muzammin Muzlan nbsp Selain Tokyo Jepun dianugerahi dengan ribuan lokasi pelancongan yang menawarkan pengalaman kembara yang unik dan tersendiri EH menyenaraikan lima lokasi yang wajib anda kunjungi sepanjang tahun 1 Sapporo nbsp Gamba...
Total Number Of Arrests In Indonesia And West Papua 595 People

Total Number Of Arrests In Indonesia And West Papua 595 People

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 211 hits
Amount of Arrest of Mass Action 1 December 2018 Indonesia 1 Kupang District 18 people2 Ternate City 99 people3 Ambon city 43 people4 Manado city 27 people5 Makassar city 24 people6 Surabaya city 233 people7 Indonesia s national capital in J...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram