Travel Korea Balik Hari Tidak Dibenarkan Memasuki Korea Tanpa Sebab



Inilah peristiwa hitam yang berlaku kepada 5 sekawan dimana mereka tidak dibenarkan untuk melepasi imigresen dan seterusnya tidak dibenarkan memasuki Korea Selatan. Bukan itu sahaja, selepas beberapa jam tiba di Incheon Airport, akhirnya mereka dihantar pulang semula ke tanah air. Inilah dipanggil travel Korea balik hari.

Pengalaman ini dikongsikan oleh Nor Azam di facebooknya dengan memberi tajuk Pergi Korea Balik Hari Dan Terus Ke Bandung. Beliau menceritakan pengalaman bersama 4 rakannya dimana mereka di tahan di imigrsen aiport dan tidak dibenarkan masuk ke Korea.


Jika sebelum ini pernah viral dimana ada juga traveller daripada Malaysia ingin bercuti ke Perth tetapi dihalang untuk berlepas oleh profiler daripada imigresen Australia. Mereka juga menerima nasib yang sama dan terpaksa membatalkan hasrat mereka untuk bercuti ke Australia dan membuat keputusan ke Krabi.

Baca Juga : Perkongsian Pengalaman Tidak Dibenarkan Berlepas Ke Perth, Australia

Perkongsian Pengalaman Di Tahan Di Imigresen Korea Selatan
So basically ini cerita pasal macamana aku pergi Korea Selatan balik hari lepastu tiba-tiba ada dekat Bandung. Hahahaha

First sekali aku nak mintak maaf kalau cara penulisan aku agak berterabur sebab ni first time aku share pasal travel experience aku kat social media. Aku malas sebenarnya nak menulis tapi ramai kawan-kawan aku suruh aku share pasal benda ni so here it is.


So nak dijadikan cerita aku dengan 4 orang kawan sekerja aku planning untuk pergi ke Korea Selatan (one year planning). Dah la cuti boss taknak sign (hampeh punya boss) tapi kitorang cuti jugak sebab semua dah book dan dah bayar. So 6 November 2019 tu flight kiteorang. So macam biasa la ready apa yang patut apa semua kiteorg pon fly to Korea.

Bermula la kisah pengembaraan 5 anak muda ke Korea balik hari. Hahaha. So sampai je ke Incheon Airport tu masing-masing dah excited dah ni (bende setahun plan mahu tak excited) so kitorang beratur la mcm biasa kan. Sampai giliran aku je kat imigration tu dia ambik passport aku lepastu dia mcm berbual-bual dengan kawan sebelah dia sambil tunjuk-tunjuk passport aku. Aku dah rasa lain macam dah. Lepastu bende yang aku jangka sebelum ni terjadi. Dia suruh aku tunggu kat tepi sambil dia kumpul semua kawan-kawan aku yang lain lepastu kiteorang dibawa ke bilik kuarantin a.k.a bilik termenung.


Untuk pengetahuan korang, semua benda aku dah standby untuk bende ni. Semua dah print and aku compile untuk setiap sorang.
Update : Arrival / Custom Declaration formTicket balikComplete itinerary 7 hariSegala booking yang aku buat untuk theme park, nami island jadah semuaBooking hotelConfirmation letter company
Semua benda alah ni aku dah print siap bagi setiap sorang and aku dah suruh semua kawan aku study itinerary tu.

Baca Juga : Pengalaman Bercuti Di Perth, Australia

So sesi soal siasat pon bermula. Aku buat relax jela jawab jela apa dia tanya (aku xtau la kawan-kawan aku jawab mcm mana) tapi aku jawab mana aku boleh jawab. Pasal dia pon bukan tahu cakap english, dia pakai translator, kau kena cakap dekat phone bongok dia tu lepastu orang tu translate kan. So aku xrasa bende tu 100% efisyen. Tapi nak buat macamana kan negara diorg. Aku pon jawab segala soalan pasal kerja, status aku, pasal company aku kerja dan juga segala itinerary aku sepanjang kat sana.

Dipendekkan cerita, selepas sesi soal jawab selama lebih kurang 2 jam dia pon keluarkan satu surat dia suruh aku sign tapi aku xnk sign (surat tak dibenarkan masuk korea). Aku cakap dengan dia xboleh ke aku nak buat rayuan ke apa ke. Dia cakap tunggu dulu dalam bilik termenung tu. Aku pon tunggu dan tunggu dan tunggu sambil termenung dalam kelaparan.

8 jam berlalu, aku kawan-kawan aku dan bersama beberapa lagi tahanan kena escort ke satu lagi bilik menunggu. Dah macam banduan aku rasa sebab kena beratur 3-3. Terkeluar dari barisan je kena marah weh.!! Hahahhaha..

 
Dari aku kena tahan tadi sampai lah sekarang ni aku dengan member-member aku takde dapat air ke apa ke bapak lapar weh. Last makan dalam flight je. Dekat bilik termenung lagi sekali ni basically tengah tunggu masa balik je so kiteorang pon redha jela.

Tapi kiteorang sebenarnya tak diberitahu pon apa sebab ktorang tak lepas masuk, bila kiteorang akan balik apa semua kiteorang macam TERGANTUNG SEPI je kat situ. Hisap rokok pon tak boleh lama-lama kene jerit dengan diorang. Babi sungguh layanan diorang. Lagi sejam gitu sebelum flight kiteorang, baru diorang bagi kiteorang roti dengan air satu. Tu je.

So aku pon tanya dengan salah sorang security kat situ yang macam ok sikit boleh tak tengokkan kat white board tu kiteorang balik pukul berapa. So dia cakap kiteorang akan balik 11.30 pm malam tu. Sedap sikit hati ni sebab dapat balik. Aku da tak pikir apa dah aku cuma pikir nak balik je tinggalkan tempat sial ni. Hahahahaha. Sorry not sorry.

 
Nak dijadikan cerita lagi aku pon terasa la kesian kat kawan-kawan aku. Pasal ada 3 orang first time travel ke luar negara kena macam ni. So aku tanya diorang berapa duit dieorang ada buat kira-kira time tu jugak and aku decide untuk bawak diorang pergi Bandung pasal Bandung ni da macam kampung aku tiap-tiap tahun aku pergi.

Aku pon call la contact aku kat bandung suruh tolong book kan apa yang patut yela bende betul-betul last minit. Dia pon setuju nak tolong semua Alhamdulillah. Tq mas bam nolongin aku. Siapa nak pergi Bandung boleh contact dia ni. Bambang Wahyu Prayudi.


Sampai KLIA2 pukul 5 pagi. Keluar pergi sarapan tunggu money changer bukak semua park kereta kat salak tinggi terus balik KLIA2 semua naik flight ke Jakarta pukul 2.30pm and habiskan semua cuti and duit kiteorang kat Bandung.



Jadi tu lah cerita macam mana aku dgn kawan-kawan aku pergi Korea balik hari dan terus ke Bandung untuk menghiburkan hati yang lara.

Tips Pergi Ke Korea
Sebelum aku akhiri tulisan aku ni aku nak pesan pada semua orang yang nak ke Korea pastikan semua standby cukup-cukup, study betul-betul tapi macam aku semua cukup still tak lepas. Anggap jela benda ni bukan rezeki. Rezeki aku dengan kawan-kawan aku kat Bandung disamping awek-awek Bandung yang cun. SEKIAN.

TOTAL DUIT LEBUR : RM2K/person


sumber: facebook nor azam



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aimanabdullah.com/2019/12/tidak-dibenarkan-masuk-korea-selatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ir Tours Travel Batam Terbaik Dengan Tarikan Menarik 5 Hari 4 Malam Di Batam Indonesia

Ir Tours Travel Batam Terbaik Dengan Tarikan Menarik 5 Hari 4 Malam Di Batam Indonesia

papar berkaitan - pada 7/12/2019 - jumlah : 466 hits
Batam Indonesia ni sangat hampir dengan Johor Banyak kali rancang mahu ke Batam tapi ramai kata kat Batam ni tak ada apa apa Tapi bila tengok membe aku Intan Jenab ni pergi jadikan aku teringin nak pergi Sampailah Kak Uzu Emas Putih ajak It...
Apa Guna Hari Malaysia Abu Mayat Chin Peng Sudah 2 Bulan Dibawa Balik

Apa Guna Hari Malaysia Abu Mayat Chin Peng Sudah 2 Bulan Dibawa Balik

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 545 hits
Selepas enam tahun kematian bekas pemimpin Parti Komunis Malaya Chin Peng abu mayatnya telah dibawa balik ke Malaysia pada 16 September yang lepas Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua yang dilahirkan di Sitiawan Perak telah hidup sec...
Bea Cukai Investigasi Garuda Indonesia Bawa Harley Davidson Ilegal Rampung Dua Hari

Bea Cukai Investigasi Garuda Indonesia Bawa Harley Davidson Ilegal Rampung Dua Hari

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 151 hits
Heru menambahkan hasil penyelidikan terhadap temuan ilegal tersebut akan langsung disampaikan kepada publik Agar hal yang sama tidak terjadi lagi ke depan
Hari Disabilitas Internasional Ma Ruf Amin Berdoa Ada Disabilitas Bisa Jadi Wapres

Hari Disabilitas Internasional Ma Ruf Amin Berdoa Ada Disabilitas Bisa Jadi Wapres

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 164 hits
Ma ruf berpesan agar penyandang disabilitas di seluruh Indonesia tetap semangat dan membuktikan kepada masyarakat kalau mereka juga mampu bersaing
Agar Dapat Harta Karun Bumi Dan Langit Amalkan Dzikir Ini Setiap Hari

Agar Dapat Harta Karun Bumi Dan Langit Amalkan Dzikir Ini Setiap Hari

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 1431 hits
Apa itu harta karun bumi dan langit Bisa diartikan sebagai kebaikan dunia dan akhirat Semua anugerah yang besar yang dibutuhkan oleh seseorang di dunia maupun di akhirat itu harta karun Jika di dunia dia bisa mendapatkan kesejahteraan di ak...
1 Hari Lagi Menjelang Perhimpunan Agung Umno 2019

1 Hari Lagi Menjelang Perhimpunan Agung Umno 2019

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 224 hits
UMNO2019 PerhimpunanAgungUMNO2019 UMNOSebuahPerjuangan Berita Dan Laporan Hal Ehwal Politik Semasa Dalam Malaysia Layari www umno online my Ikuti Facebook Twitter Instagram Telegram UMNO Online
Ditanya Berapa Income 1 Hari Katanya Rm80 Rm150 Sehari Satu Orang 2 Remaja Ini Dipuji Manfaatkan Cuti Sekolah

Ditanya Berapa Income 1 Hari Katanya Rm80 Rm150 Sehari Satu Orang 2 Remaja Ini Dipuji Manfaatkan Cuti Sekolah

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 468 hits
The ReporterMusim cuti sekolah di hujung tahun sepatutnya dimanfaatkan dengan melakukan perkara perkara yang berfaedah Ada yang di antaranya mengambil inisiatif untuk mencari duit poket sendiri dengan melakukan pekerjaan sambilan Namun ada ...
Beli Persiapan Sekolah Anak Di Hari Hari Murah Dan Berkualiti

Beli Persiapan Sekolah Anak Di Hari Hari Murah Dan Berkualiti

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 731 hits
Beli Persiapan Sekolah Anak di Hari Hari Murah dan Berkualiti Hai korang sekejap betul dah memasuki bulan Disember 2019 Maknanya tak lama lagi musim persekolahan sesi 2020 dah makin tiba Ha berdebar pula rasanya Ina sebagai ibu bapa yang pu...
Hari Selasa La Bukan Rabu

Hari Selasa La Bukan Rabu

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 271 hits
AssalamualaikumLaaa LM salah hari rupanya Macam lawak la pula bila ingatkan harini Rabu Entah kenapa kepala otak ni fikir harini Rabu pun tak tau LM kurang aktif sikit harini sebab semalam tergelincir sikit dan terpeleot Dah la gitu jatuh t...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah