Transformasi Dikir Barat



Dikir barat terkenal di Kelantan sejak negara belum mencapai kemerdekaan. Dikir barat mula terkenal di seluruh Malaysia apabila ia ‘dieksport’ keluar Kelantan melalui Pesta Dendang Rakyat anjuran Radio Televisyen Malaysia (RTM), yang turut mempertandingkan persembahan boria dan dondang sayang. 


Untuk menyesuaikan dengan persembahan nasional dan pertandingan, persembahan dikir barat telah melalui sedikit perubahan. Ia mengikut ketetapan perkiraan permarkahan yang ditetapkan.


Pertamanya dari segi pakaian. Asalnya pendikir hanya memakai ‘singlet’ dan bersemutar ‘kain lepas’. Mereka pakai ikut apa yang ada. Soal keseragaman pakaian tidak diambil kira asalkan selesa dan menepati sebagai hiburan rakyat biasa. Pakaian ketika pertandingan ala pendekar Melayu.


Perubahan kedua ialah dari segi susunan pendikir. Kedudukan ketika pertandingan atau persembahan rasmi, pendikir duduk bersila membuat satu atau dua barisan mengadap ke arah penonton. Manakala tukang karut akan bangun berdiri di hadapan barisan mengadap penonton apabila tiba masanya. 


Ini berlainan kedudukan asal yang mana pendikir duduk bersila dalam satu bulatan secara rapat-rapat mengadap ke dalam dan di tengah-tengah disediakan ruang untuk tukang karut berdiri. Kedudukan sedemikian memberi ‘kekuatan’ suara agar bunyi nyaring dan sekata. 


Manakala dari segi dialek Kelantan yang digunakan untuk persembahan dikir barat nasional tidak begitu pekat bunyinya bagi memudahkan orang luar Kelantan memahaminya. Ditambah lagi jika pendikirnya bukan berasal dari Kelantan dan tidak pernah tinggal di Kelantan. 


Pertandingan Dikir Barat Kebangsaan diadakan secara tahunan sejak 1993. Penyertaan kumpulan dikir barat luar dari Kelantan hampir separuh daripada jumlah penyertaan. Ini membuktikan minat masyarakat terhadap dikir barat tidak terhad kepada orang Kelantan semata-mata.


Disebabkan dikir barat telah terkenal di seluruh negara, ada mencadangkan namanya ditukarkan kepada dikir Malaysia. Mengikut Kamus Dewan perkataan ‘dikir’ bermakna lagu atau nyanyian dengan berpantun yang dilakukan beramai-ramai. 


Justeru kiranya ada dikir ala dikir barat baru diperkenalkan, bolehlah dipanggil dikir Malaysia. Buatlah apa saja ubah suai, peraturan dan pendekatan agar ia dapat menarik minat rakyat Malaysia secara keseluruhannya.


Tetapi, pada masa yang sama, biarkan dikir barat kekal dengan nama dan identitinya seperti sekarang. Ia wajar dipertahankan sebagai warisan tradisional.  

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/vfg_28.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Travel Padang Sumatera Barat Indonesia Destinasi Marine Tempat Menarik Untuk Diterokai

Travel Padang Sumatera Barat Indonesia Destinasi Marine Tempat Menarik Untuk Diterokai

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 563 hits
TRAVEL to Padang Sumatera Barat Indonesia adalah buat pertama kali bagi Seri Wangi menjejakinya Hati rasa berbunga dan ofcourse tersangat happynya dapat merantau ke negara orang terutamanya ke Padang Sumatera Barat Indonesia selama 3 hari P...
Ridwan Kamil Yakin Jokowi Ma Ruf Amin Unggul Di Jawa Barat

Ridwan Kamil Yakin Jokowi Ma Ruf Amin Unggul Di Jawa Barat

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 256 hits
Ridwan mengatakan kondisi peraihan suara di Jawa Barat juga semakin baik untuk Paslon 01 Jokowi Ma ruf Amin Menurutnya walau kalah minus 20 persen di Jawa Barat saat Pilpres 2014 Jokowi tetap terpilih menjadi presiden
Perihal Matahari Terbit Dari Barat

Perihal Matahari Terbit Dari Barat

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 248 hits
Sejak akhir akhir ini saya mendapati ada banyak khabar khabar angin yang berlegar di media sosial berkaitan dengan tanda tanda kiamat besar Seingat saya pada tahun lepas negara kita pernah dilanda musim kemarau sehingga menyebabkan penuruna...
Pemerintah Republik Indonesia Melawan Hukum Dan Keadilan Untuk Kasus Papua Barat

Pemerintah Republik Indonesia Melawan Hukum Dan Keadilan Untuk Kasus Papua Barat

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 363 hits
Jayapura Jumat 15 02 2018 10 26Oleh Albertho BoikawayPapua Federal NewsPFN Hukum dan keadilan harus ditegakan bagi Perdamaian dan Kesejahteraan kemakmuran Rakyat Awal mula Negara dari Rakyat dibentuk oleh Rakyat dan untuk mengusahakan kemak...
Polisi Ringkus 8 Geng Motor Terlibat Tawuran Di Jakarta Barat

Polisi Ringkus 8 Geng Motor Terlibat Tawuran Di Jakarta Barat

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 190 hits
Para pelaku menggunakan narkoba dan obat obatan terlarang sebelum melakukan aksinya Mereka mengonsumsi ganja dan obat tramadol
Masakan Dari Frozen Food Sedap Halal Mudahnya Buat Sajian Barat

Masakan Dari Frozen Food Sedap Halal Mudahnya Buat Sajian Barat

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 771 hits
Bila nak beli makanan sejuk beku atau frozen food usah cuak ya Makanan seperti bebola daging ayam salami peperoni ni ada logo halalnya Yang bestnya produk sejuk beku ni boleh diolah menjadi pelbagai resipi lazat terutamanya dalam sajian bar...
Situasi Koya Barat Kondusif Pelaku Sudah Diamankan

Situasi Koya Barat Kondusif Pelaku Sudah Diamankan

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 305 hits
Sementara sikon masih kondusif terkendali di jalan Protokol Koya Barat aparat keamanan pemerintah tokoh adat tokoh masyarakat tokoh gereja sedang berkumpul berbicara dengan keluarga korban dan warga masyarakat di seputaran TKP Info dari apa...
Hiburan Sambut Bunga Di Bridal Shower Nelydia Uqasha Senrose Nafi Ikut Budaya Barat

Hiburan Sambut Bunga Di Bridal Shower Nelydia Uqasha Senrose Nafi Ikut Budaya Barat

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 1289 hits
Baru sahaja meraikan adiknya Nelydia Senrose dalam satu majlis bridal shower baru baru ini aksi pelakon Uqasha Senrose yang menyambut bunga yang dibaling oleh Nelydia menjadi buah mulut netizen dan menerima pelbagai kritikan termasuklah ter...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Banting Sawdust Burner Chimney

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah