Trans Jerging Bhgn 2

Bahagian 1. Ok, kita sambung.
26/4/2014
1. Bangun awal prepare sarapan dan lunch pack. Pagi ni, Mira atau lebih dikenali secara outdoor-nya sebagai ‘makcik kantin’, menyediakan sarapan. Sementara itu, Jdee masak nasi untuk lunch nanti. Sesudah lunch pack ready, Awin sebagai orang dapur tambahan, packing lunch pack.
makcik kantin sedang meneyediakan sarapan, sambil jdee mentanak nasi penyediaan lunch pack. eh? mana awin? 2. Selesai sarapan, sahut ‘panggilan alam’ dan berkemas.
3. 1030 – Selesai berkemas, panas badan dan renggangkan otot. Kami memulakan perjalanan ke puncak Gunung Irau. Sungai Jerging direntasi. Selamat tinggal Kem Bear.

4. 1130 – Tiba di puncak View. Dari puncak View, boleh nampak banyak gunung sekitar Banjaran Titiwangsa dan banjaran lain. Gunung Irau paling dekat sekali. Belakang je. Take 10!
pemandangan dari puncak view. suku di depan.
5. 1200 – Meneruskan perjalanan ke puncak Irau.
6. Sejam lebih selepas meninggalkan puncak View, kami tiba di simpang tiga yang menghubungkan laluan ke puncak Irau (kanan) dan Kem Bear (kiri). Terdapat kekeliruan setibanya di sini. Dek kerana jalan yang jarang dilalui oleh pendaki, kami tersasar lebih kurang 30 minit.

7. Nasib baik Jay cepat menyedari yang kami tersasar dari laluan sebenar, dengan bantuan Scapex, kami kembali ke laluan asal. Dan ketika ini, hujan mula mencurah. Lebat.
8. Kami berehat seketika beberapa meter dari simpang tadi. Ada yang dah balun lunch pack. Nak lepak lama sangat pun tak boleh, sebab sejuk!
9. Beberapa minit selepas itu, kami meneruskan perjalanan. Boleh tahan penat dia. Masa ni condition aku agak jahanam jugak.
10. 1610 – Tiba di simpang Yellow – Irau.
11. 1614  – Puncak Irau! Alangkah bahagianya. Apa lagi, buka lunch pack bersama air kemenangan. Dekat puncak Irau kami rehat lama sebab nak recover kepenatan tadi. Sejam.
puncak irau makan! muuuuuuuuu! 12. 1710 – Meneruskan perjalanan ke Mini Irau. Sejuk! Brrrrrrrrrrr!
13. 1837 – Rehat di Mini Irau. Kita overtime!
mini irau 14. 1850 – Meneruskan perjalanan ke tangga kebahagiaan sebelum jalan masuk Mossy Forest, Gunung Brinchang. Sesiapa yang pernah ke Irau, mesti faham perasaan kami bila jumpa tangga tersebut.
15. 2100 – Kumpulan pertama tiba di pondok jalan masuk Mossy Forest. Kumpulan terakhir sampai jam 9:45 malam.
16. Ikut perbincangan asal, kami sepatutnya akan meneruskan perjalanan ke puncak Brinchang dan akan ke Pekan Brinchang melalui jalan hutan. Tapi, salah seorang peserta mengalami kecederaan dan tak mampu untuk meneruskan perjalanan, maka khidmat Abang Poji diperlukan. Kalau nak ikutkan, boleh je lagi nak teruskan, tapi bila dengar je pasal 4WD, semua tiba-tiba tak larat. Phbbbbbtt!
yeaay! 17. 2240 – Menaiki 4wd ke Pekan Brinchang. Ekspedisi pun tamat.
18. Tamat ekspedisi, kami bersihkand diri dan makan. Yang tak menariknya kat Cameron Highland ni, malam tak berapa nak ‘hidup’. Nasib ada kedai makan yang buka di Taman Sedia. Recovery time!
19. Kami bermalam di Kem Sungai Pauh dan menghabeskan stok makanan. Banyak ooo. Makan! Tidur! Makan! Esoknya, layan strawberi dan teh o panas. Fuuuh!
sungai pauh yeaaay! 20. Kesimpulannya, Trans Jerging ni, best! Kemungkinan besar kami akan repeat. Tapi dengan full-circle – Suku, Irau, Yellow, Pass!
>>> Galeri Gambar <<<

Trans Jerging Bhgn 1

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 205 hits
1 Agak lama juga aku ngidam trip ni Walaupun namanya tak sehebat trans trans yang lain tapi trek atau laluannya tidak kurang hardcore nya Trans Jerging ni boleh kira trip yang jarang dibuat Dalam setahun mungkin 1 atau 2 kumpulan sahaja yan...
Gunung Tahan Bhgn 2

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 174 hits
Difahamkan hari ke 2 ni agak mencabar All the way up Oh Maaaan Sayang nak tinggalkan Kem Kor sebenarnya Bayangkan kau lepak berborak tiba tiba rasa dahaga selamba kau ceduk air sungai lepas tu minum Dah feeling feeling dalam syurga kata kau...
Menhub Budi Jalur Ka Trans Sulawesi Lintas Pangkep Barru Rampung Akhir Tahun

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 184 hits
Menteri Perhubungan Budi Karya Sumadi menargetkan pembangunan jalur kereta api Trans Sulawesi atau lintas Kabupaten Barru Pangkep selesai pada akhir tahun ini Pihaknya secara intens telah berkoordinasi dengan Pemerintah Daerah dalam upaya m...
Gunung Tahan Bhgn 1

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 166 hits
Tiadalah dalam masa terdekat atau lebih senang disebut dalam tahun ini aku hendak mendaki Gunung Tahan ini Akan tetapi dek kerana terlihat di news feed fb akan event yang dianjurkan oleh owner Abang Sham Castello hati ini melantunkan keingi...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm