Top Ittipat Kisah Kejayaan Seorang Bilionaire Rumpai Laut


Perjalanan kehidupan seseorang mungkin penuh liku, namun selalunya ia tetap ada penghujungnya. Kejayaan adalah impian semua orang. Liku-liku kehidupan pasti akan berakhir dengan kejayaan jika dijalani dengan ketabahan hati dan kerja keras.


Demikianlah kisah kehidupan seorang pemuda bernama Top Ittipat dalam menjalani perniagaannya dan mengedar Tao Kae Noi, produk snek rumpai lautnya ke serata dunia.

Seperti kebanyakan belia sebayanya, Top pernah ketagih dengan game online ketika berumur 16 tahun dan menyebabkannya mengabaikan persekolahan.

Ini sudah tentunya bukan sesuatu yang baik, tetapi sejak itulah beliau diperkenalkan kepada dunia perniagaan.

Top mendapat wang hasil jualan senjata-senjata miliknya di game online dan dengan perniagaannya itu, dia berjaya mendapat hasil sebanyak 1 juta Baht sehingga mampu membeli kereta berharga 600 ribu Baht (sekitar RM65, 000).

Tetapi oleh kerana perniagaannya salah di sisi undang-undang, maka ia sudah pasti tidak tahan lama. Akaun game online-nya di block kerana didapati melakukan kegiatan jual beli.

Pada masa yang sama, perniagaan ibu bapanya muflis dan kerana kemalasannya di sekolah selama itu, Top tidak berjaya mendapat tempat di pusat pengajian tinggi awam dan terpaksa memasuki pusat pengajian swasta.

Dengan baki wang yang dimilikinya, Top beralih ke perniagaan DVD Player, namun Top ditipu bulat-bulat sebab semua DVD Player-nya adalah tiruan dan wangnya tidak mendapat pulangan.

Top juga berusaha mencari pinjaman wang dari bank untuk memulakan perniagaan baru, tetapi pihak bank tidak mudah untuk meluluskannya.

Ketika itulah Top menyedari kesalahannya kerana telah lalai dalam persekolahan dan pengajiannya. Ketika itu juga Top mula merasai kesusahan dunia perniagaan.

Hutang yang mengikat perniagaan orang tuanya yang mencapai 40 juta Baht memburukkan lagi keadaan. Kemudian rumah mereka turut disita oleh Bank.

Dalam kesempitan itu Top tetap berusaha keras. Setelah berjaya mendapat pinjaman dari Bank, dia mencuba pelbagai perkara. Top cuba menceburi perniagaan kacang (chesnut) bersama bapa saudaranya.

Dia mula memikirkan strategi jualan agar kacangnya lebih laris daripada penjual lain yang telah berjaya.

Dia melakukan eksperimen untuk mendapatkan resepi terbaik untuk produk kacangnya sehingga ia mempunyai rasa yang istimewa dan unik.

Top akhirnya membuka kedai di pusat membeli belah dan belajar mencari lokasi yang strategik. Ini kerasa lokasi merupakan salah satu faktor yang menentukan keberhasilan penjualan sesuatu produk.

Ketika Top mula memajukan perniagaan chesnutnya secara besar-besaran, timbul pula satu masalah lain apabila mesin pembuat kacang gorengnya mengeluarkan asap dan mengotorkan siling pusat membeli belah tersebut sehingga ia perlu berhenti beroperasi dan pihak pengurusan pusat tersebut membatalkan kontrak kedainya. Ketika itu Top hampir putus asa.

Orang tuanya pun mengambil keputusan untuk berhijrah ke China. Top tetap berkeras untuk tinggal di Thailand dan meneruskan perniagaannya.

Dari perniagaan menjual kacang, Top beralih ke perniagaan rumput laut goreng. Top mendapat inspirasi daripada Lin, kekasihnya, yang meminati snek rumpai laut.

Inspirasi boleh datang dari mana saja, walaupun akhirnya kisah cinta mereka tidak berakhir dengan kenangan manis sebab ditinggalkan oleh kekasihnya, kerana Top terlalu memberi tumpuan terhadap perniagaan.

Top pun berusaha gigih untuk meneruskan perniagaannya dengan mencari rumpai laut, kemudian belajar cara menggoreng rumpai laut. Kos yang dikeluarkan untuk mempelajarinya bernilai lebih 100 ribu Baht.

Selain itu Top juga harus mempelajari cara untuk menjadikan rumpai lautnya tahan lama dan tidak basi jika disimpan untuk beberapa hari.

Dalam tekanan yang begitu hebat, Top berusaha mempelajari strategi penjualan dan ilham pun datang kembali untuk menjual produknya di kedai 7-Eleven.

Sekali lagi, ianya tidak semudah menadah tangan. 7-Eleven mempunyai standard tinggi yang harus dipenuhi untuk membolehkan produk Top memasuki pasaran. Pelbagai usaha dilakukan oleh Top tetapi dia menghadapi kebuntuan.

Top hampir-hampir mengambil keputusan untuk berhijrah ke China tetapi sebelum ini terjadi, Top mengambil langkah terakhir demi memenuhi syarat pihak 7-Eleven dan usaha terakhirnya kali ini tidak sia-sia.

Cabaran yang muncul bermula dengan menghasilkan bungkusan produk, sehinggalah Top perlu memiliki kilang untuk pengeluaran dalam jumlah yang besar. Dengan susah payah semuanya dapat dipenuhi.

Nasib baik ada pejabat kecil milik keluarganya yang tinggal, yang diubah oleh Top menjadi sebuah kilang kecil.

Dengan itu Top berjaya memenuhi syarat serta kuota yang ditetapkan. Dua tahun kemudian Top berjaya membayar hutang keluarganya dan berjaya mendapatkan semula rumah keluarganya.

Perjuangan Top, segala kegagalan, getir dan pahit serta rasa duka dalam membangunkan sebuah perniagaan kini meletakkan Top di puncak kejayaan.

Sekarang ini di Thailand, siapa yang tak kenal Tao Kae Noi, produk snek rumpai laut terlaris di Thailand, bahkan telah dieksport ke negara-negara jiran termasuk Malaysia.

Dengan hasil 800 juta Baht setiap tahun dan 2,000 pekerja, Top Ittipat, yang nama penuhnya Top Aitthipat Kulapongvanich, telah berjaya meletakkan dirinya sebagai “A young billionaire from Thailand“.

Top Ittipat meraih kejayaannya setelah berkorban jiwa, raga, waktu, kesenangan menjadi gamer, termasuk berkorban cinta terhadap kekasihnya.

Seperti kata ibu Top, “Sesuatu itu akan datang kepadamu, namun sebahagian yang lain akan menjauhimu.”

Kejayaan dalam perniagaan tidak semudah menadah tapak tangan. Sabar, bersyukur, terus berjuang, pantang menyerah kalah dan berdoa adalah rahsianya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Wilbur Ross, Bilionaire Palsu Yang Tersenarai Dalam ForbesMereka Pengemis Bertuah Yang Akhirnya Menjadi Jutawan!
sumber: usahawan



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/12/kisah-kejayaan-bilionaire-rumpai-laut.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tersentuh Hati Dengan Ucapan Seorang Bekas Suami

Tersentuh Hati Dengan Ucapan Seorang Bekas Suami

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 508 hits
sampai meleleh airmata makcik Semoga keluarga ini akan terus berada dalam rahmat dan kasih Ilahi InsyaAllah Aamiin
Apa Saja Kunci Jago Jualan Untuk Seorang Entrepreneur

Apa Saja Kunci Jago Jualan Untuk Seorang Entrepreneur

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 221 hits
Sekarang kami akan ulas tentang Reseller ialah pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Jika Anda ingin berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan ingin mempunyai penghasilan tambaha...
Tiada Lagi Keberkatan Doa Seorang Ibu

Tiada Lagi Keberkatan Doa Seorang Ibu

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 480 hits
Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhamad serta ahli keluarga baginda dan para sahabat radhiallahu anhu Setiap yang hidup pasti akan merasai mati Bonda tercinta ana telah kembali ke Rahmatullah pergi tak kembali buat selama lam...
Kementerian Kesihatan Akan Siasat Seorang Ibu Kecewa Bayi Dicucuk Jarum Sebanyak 10 Kali

Kementerian Kesihatan Akan Siasat Seorang Ibu Kecewa Bayi Dicucuk Jarum Sebanyak 10 Kali

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 875 hits
Adoi kalau betul la dia gunakan bayi ni untuk training memang tak patut betul Baru baru ni viral gambar yang menunjukkan tangan seorang bayi yang telah dicucuk jarum sebanyak 10 kali Perkara ini dikongsikan oleh seorang ibu di Facebook yang...
Tanda Tanda Seorang Wanita Meminati Anda

Tanda Tanda Seorang Wanita Meminati Anda

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 724 hits
Wanita adalah salah satu misteri paling besar di jagat raya terutama bagi lelaki Fikiran dan perilaku mereka sukar diramal dan dalam satu kajian disebutkan lirikan mata mereka setelah terjadi kontak mata dengan seorang lelaki boleh menunjuk...
Dua Maut Seorang Cedera Insiden Tembak Rambang Di Pearl Harbor

Dua Maut Seorang Cedera Insiden Tembak Rambang Di Pearl Harbor

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 249 hits
Seorang lelaki dipercayai Tentera Laut Amerika Syarikat telah melepaskan tembakan rambang sehingga menyebabkan dua orang mati dan seorang lagi cedera Kejadian berlaku pada rabu semalam di pangkalan tentera bersejarah Pearl Harbor Hawaii itu...
Low Class Kalau Lelaki Cuma Ada Seorang Isteri

Low Class Kalau Lelaki Cuma Ada Seorang Isteri

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 436 hits
Minggu ini kecoh mengenai Da i Nik Farhan yang mengumumkan sudah pun berkahwin dengan seorang janda anak lapan di Mekah kemudian menceraikan isteri The post appeared first on
Ketahui Kuasa Pujuk Rayu Seorang Wanita

Ketahui Kuasa Pujuk Rayu Seorang Wanita

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 373 hits
Kehebatan wanita dalam pujuk rayu tidak boleh di sangkal lagi Tidak ada wanita yang tidak mahir dalam pekara ini Kaum lelaki boleh di pujuk dan di rayu untuk melakukan apa sahaja mengikut kehendak wanita itu Gambar hiasan Antara kehebatan w...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid