Tolak Jawi Sejak Bila Dasar Sjkc Perlu Persetujuan Dong Zong


BANGI – Sejak bilakah dasar-dasar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) milik kerajaan perlu mendapat persetujuan Dong Zong?
Demikian persoalan yang ditimbulkan Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya sebagai menempelak tindakan Dong Zong menggesa Kementerian Pendidikan (KPM) membatalkan kajian soal selidik berkaitan pembelajaran Jawi dalam buku teks di SJKC.

Terdahulu, Dong Zong dilaporkan mendakwa hasil kajian soal selidik KPM tahun lalu membuktikan pelaksanaan pembelajaran modul Jawi KPM adalah suatu tindakan tidak popular.

Namun, dakwanya kementerian itu enggan menerima kenyataan dan pandangan orang ramai, selain mahu terus membuat kajian soal selidik baharu bagi melaksanakan pengajaran dan pembelajaran Jawi.

Pertubuhan rasis itu memaklumkan bahawa Dong Zong dan pemimpin setiap negeri sudah pun membincangkan pelaksanaan kajian soal selidik modul pembelajaran Jawi yang diarahkan oleh KPM.

Berdasarkan maklumat yang didakwa diperolehi Dong Zong, sebanyak 1,275 buah SJKC iaitu 98 peratus di seluruh negara menolak modul pembelajaran Jawi.

Membidas tindakan Dong Zong itu, Aminuddin berkata, tidak cukupkah pertubuhan itu mengawal rangkaian sekolah-sekolah swasta Cina yang melaksanakan sistem sendiri dan mengabaikan hala tuju pendidikan kebangsaan.

“Bukankah isu pembelajaran tulisan Jawi ini sudah lama selesai? Bukankah mereka pernah akur bahawa tulisan Jawi ini bukan agenda Islamisasi selepas siri-siri penerangan kerajaan dengan pihak mereka?

“Apakah selama ini mereka berpura-pura sahaja seperti sudah ‘bertaubat’selepas berdepan kemarahan rakyat?,” soalnya dalam kenyataan, hari ini.

Menurut Aminuddin, Dong Zong sebelum ini sering menggunakan hujah kononnya SJKC sudah berbilang kaum, di mana mempunyai murid Melayu dan India bagi menjustifikasi kewujudan sekolah vernakular itu.

“Jika begitu, mengapa tidak boleh SJKC mempelajari Bahasa Melayu yang lebih tinggi standardnya, iaitu berserta tulisan Jawi yang merupakan tulisan bahasa Melayu juga sebagaimana termaktub dalam Seksyen 9 Akta Bahasa Kebangsaan?,” soalnya lagi.

Atas sebab itu, beliau tetap berpendirian bahawa lebih baik SJKC dijadikan sekolah kebangsaan, kerana tidak perlu untuk menyukarkan kerajaan dengan dua sistem dan silibus yang berbeza.

Malah, pengasingan itu juga disifatkan sebagai satu pembaziran, ‘double standard’ serta menjauhkan anak-anak daripada identiti nasional.

“Jika mahu sisten lain yang kerajaan tidak boleh masuk campur, maka buatlah jadi swasta sahaja. Kenapa mahu dana kementerian, tetapi mahu kementerian hanya jadi tuli sahaja.

“Saya harap agar kerajaan jangan berlengah lagi, apa yang dipersetujui dan diputuskan, laksanakan sahaja kerana ini bukannyaa suatu penzaliman atau penindasan pun.

“Jawi adalah antara tulisan bahasa kebangsaan milik kita semua,” katanya. - ismaweb.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/02/tolak-jawi-sejak-bila-dasar-sjkc-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dong Zong Sentiasa Berhelah Tolak Jawi

Dong Zong Sentiasa Berhelah Tolak Jawi

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 143 hits
Oleh Siti Hafidah Abd GhaffarMulakan proses undang undang hapus sistem sekolah vernakular BANGI Kementerian Pendidikan diingatkan tidak melayan desakan Dong Zong untuk membatalkan kajian soal selidik berkaitan pembelajaran Jawi dalam buku t...
Dong Zong Desak Kpm Batalkan Soal Selidik Modul Jawi Di Sjkc

Dong Zong Desak Kpm Batalkan Soal Selidik Modul Jawi Di Sjkc

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 237 hits
Dakwa tindakan KPM bazir pecah belahkan masyarakat majmukBANGI Pertubuhan radikal Cina Dong Zong sekali lagi menggesa Kementerian Pendidikan membatalkan kajian soal selidik berkaitan pembelajaran Jawi dalam buku teks Sekolah Jenis Kebangsaa...
Motif Dong Zong Jiao Zong Perkukuh Hubungan Baik Dengan China

Motif Dong Zong Jiao Zong Perkukuh Hubungan Baik Dengan China

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 169 hits
Pertubuhan radikal Cina Dong Zong dan Jiao Zong mengadakan perjumpaan secara dalam talian dengan Duta China ke Malaysia Ouyang Yujing bagi meningkatkan persefahaman serta kerjasama selain membincangkan pelbagai topik berkaitan pendidikan Pe...
Sokongan China Kepada Dong Zong Apa Tindakan Kerajaan

Sokongan China Kepada Dong Zong Apa Tindakan Kerajaan

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 252 hits
Bagaimana kes cabar keabsahan sekolah vernakular di mahkamah BARU BARU ini Dong Zong memperkukuh hubungan baik dengan negara kuasa besar China terutamanya dalam hal hal pendidikan Cina melalui suatu sidang khas bersama duta China ke Malaysi...
Berpada Pada Kerjasama Dong Zong Oum Mesti Selari Akta Pendidikan

Berpada Pada Kerjasama Dong Zong Oum Mesti Selari Akta Pendidikan

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 305 hits
Bendung segera pembangunan bahasa Mandarin yang tersasar taraf vernakularBANGI Meskipun jalinan kerjasama pertubuhan pendidikan radikal Cina Dong Zong dengan Open University Malaysia untuk membangunkan profesionalisme guru munasabah namun u...
Pendedahan Tt Tidak Mengejutkan Jahatnya Mahathir Sejak Muda Sampai Tua

Pendedahan Tt Tidak Mengejutkan Jahatnya Mahathir Sejak Muda Sampai Tua

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 143 hits
KAK IDA ABDULLAHPendedahan TT tidak mengejutkan saya samasekali Kerana kita berakal akan berfikir dia letak jawatan Agung terima dan sepatutnya Agung lantik orang lain tapi Baginda mengikut nasihat MM dan letak dia sebagai PM interim Ada hi...
Kerana Trauma Lelaki Ini 20 Tahun Tak Pernah Minum Air Putih Sejak Umur 9 Tahun

Kerana Trauma Lelaki Ini 20 Tahun Tak Pernah Minum Air Putih Sejak Umur 9 Tahun

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 358 hits
Baru baru ini seorang lelaki di Korea membuat pengakuan yang agak mengejutkan di sebuah program variety K Da Kuomin di mana dirinya tidak pernah minum air putih selama 20 tahun kerana didakwa mempunyai trauma ketika dirinya kecil Difahamkan...
Berguru Kepada Nu Sejak Dini Hingga Nanti

Berguru Kepada Nu Sejak Dini Hingga Nanti

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 182 hits
Seperempat malam pertama menjadi waktu paling syahdu bagiku Juga bagi teman teman sebayaku Tiga dekade yang lalu Sebelum ada gadget sebelum ada HP bahkan waktu itu listrik belum masuk ke desaku Seperempat jam sebelum matahari terbenam saya ...
Banyak Minum Air Kelapa Saat Hamil Bisa Bikin Kulit Bayi Putih Dan Bersih Sejak Dalam Kandungan Mitos Atau Fakta Ya

Banyak Minum Air Kelapa Saat Hamil Bisa Bikin Kulit Bayi Putih Dan Bersih Sejak Dalam Kandungan Mitos Atau Fakta Ya

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 257 hits
Banyak Minum air Kelapa saat hamil bisa bikin Kulit bayi putih dan bersih sejak dalam kandungan Mitos atau Fakta ya Air kelapa muda dikenal baik bagi kesehatan karena banyak mengandung elektrolit dan nutrisi yang diperlukan tubuh Rasanya ya...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision