Tokke Sejenis Cicak Berharga Mahal



 Kenalkah anda dengan binatang ini? Binatang yang pernah mengemparkan atau tular di Malaysia dan negara Asia Tenggara kerana ada yang ingin menawarkan harga hingga puluhan, malah ratusan ribu ringgit seekor. Pun begitu ia bergantung kepada berat tertentu dengan kadar sekurang-kurangnya 350 gram. Ada yang ditawarkan sehingga RM1 juta jika beratnya mencapai 1 kilogram.
 

Inilah dinamakan cicak tokek atau ada juga yang memanggilnya pokkek (tidak sama dengan pokke atau pokko yang terkenal di Kelantan). Tokek nama saintifik: Gekko gecko adalah sejenis cicak dalam keluarga Gekkonidae yang terdapat di timur laut India dan Bangladesh dan seluruh Asia Tenggara. Tokek hidup pada pokok-pokok tinggi dan tebing dalam hutan hujan tropika.
 

Cicak tokek mudah membiasakan diri dengan suasana persekitaran kawasan perkampungan, dinding, siling rumah khususnya rumah papan kampung, serta aktif pada waktu malam untuk menangkap serangga sebagai makanannya.
 

Namun berikutan kebanyakan kawasan hutan sudah diterokai untuk dijadikan kawasan perbandaran, maka cicak tokek semakin terancam dan sukar untuk mendapat habitatnya yang semula jadi menyebabkan populasi cicak ini semakin berkurangan.
 

Nama tokek dipadamkan dengan bunyi “tok ke” yang dihasilkan oleh tokek jantan. Bagi mereka yang tidak pernah mendengarnya pasti akan tertanya-tanya bunyi apakah itu. Bunyinya agak kuat dan nyaring. Tidak sangka ia dihasilkan oleh binatang yang agak kecil berbanding bunyi yang dihasilkan olehnya.
 

Warna kulitnya yang agak pelik dan unik manakala jarinya pula dianggap boleh menyirat kulit manusia yang terkena pada cakarannya. Tokke memakan serangga, termasuk serangga berbahaya seperti jenking dan lipan.
 

Pada sekitar tahun 2010, tokke mendapat perhatian ramai kerana ada kajian yang mendakwa hempedu binatang ini dipercayai mampu mengubati penyakit HIV dan pelbagai penyakit yang belum ada penawarnya. Berita ini telah mula tersebar dan menjadi buah mulut orang ramai sejak awal Ogos 2010.
 

Tokke yang seberat 300 gram ke atas boleh dijual dengan harga yang sangat tinggi. Ini kerana tokke apabila mencapai keberatan 300 gram ke atas akan mengeluarkan enzim yang boleh mengubati penyakit HIV.
 

Akibat harga yang tinggi, banyak orang sanggup memasuki kawasan hutan semata-mata ingin menangkap tokke. Di mana sahaja tempat yang dipercayai ada tokke, pasti ada pemburu tokke yang sanggup pergi ke tempat itu.
 

Pemburu tokke dari Malaysia sanggp ke luar negara, termasuklah di kawasan atau tempat yang diketahui tidak selamat disebabkan masalah peperangan atau tindakan pengganas. Biarpun ada berita warganegara Melaysia diculik atau hilang ketika memburu tokke, ia tidak melemahkan semangat yang lain.
 

Namun, beberapa tahun kemudian, nama tokke semakin hilang daripada menjadi bualan. Khasiat tokke tidak seperti yang diwar-warkan. Ada pemborong atau orang tengah dalam proses jual beli menanggung rugi besar apabila tokke yang dibeli daripada orang ramai tidak dapat dijual.
 

Maka, jadilah tokke satu episod duka bagai sesetengah orang.  








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2024/03/frg.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Takjub Dengan Senibina Hebat Taj Mahal Shah Jahan

Takjub Dengan Senibina Hebat Taj Mahal Shah Jahan

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 98 hits
Aku sendiri takjub dengan senibina hebat Taj Mahal Shah Jahan yang menjadi salah satu antara 7 Wonders Of The World Tidak ada perkataan yang paling sesuai untuk kami gambarkan kecuali terpukau dengan binaan hebat ini Dari jauh ia tersergam ...
Peniaga Jual Nasi Kosong 300 Peratus Lebih Mahal

Peniaga Jual Nasi Kosong 300 Peratus Lebih Mahal

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 69 hits
PETALING JAYA Kawal Selia Padi dan Beras mendakwa peniaga menjual nasi kosong pada harga RM3 50 atau hampir 300 peratus lebih mahal sedangkan ia dianggar hanya berharga 38 sen sepinggan Ketua Pengarahnya Datuk Azman Mahmood berkata beliau m...
Ada Yang Dah Sold Out Harga Cecah Rm13 000 Ini 3 Baju Raya Paling Mahal Tahun 2024

Ada Yang Dah Sold Out Harga Cecah Rm13 000 Ini 3 Baju Raya Paling Mahal Tahun 2024

papar berkaitan - pada 21/3/2024 - jumlah : 135 hits
Minggu kedua bulan Ramadan sudah tentu ketika ini ramai yang sedang mencari baju raya dan membuat perbandingan harga atau pilihan mengikut tema warna masing masing Banyak kita dengar keluhan masyarakat tentang harga baju raya yang saban tah...
Pasaraya Di Jb Disebut Sebagai Paling Mahal

Pasaraya Di Jb Disebut Sebagai Paling Mahal

papar berkaitan - pada 29/3/2024 - jumlah : 69 hits
KINI terdapat beberapa bazar Ramadan yang dilaporkan tahun ini mempunyai amalan keselamatan makanan yang tidak jujur kebersihan yang meragukan dan makanan yang mahal menyebabkan ramai memilih untuk memasak di rumah atau makan di tempat lain...
Masak Sendiri Menu Anak Jauh Lebih Baik Dari Beli Air Tangan Ibu Yang Mahal

Masak Sendiri Menu Anak Jauh Lebih Baik Dari Beli Air Tangan Ibu Yang Mahal

papar berkaitan - pada 30/3/2024 - jumlah : 112 hits
Disaat kita berjimat cermat untuk menyiapkan juadah berbuka puasa ada baiknya kita masak sendiri buat anak berbuka Bukan hanya lebih jimat bahkan banyak kebaikannnya Kita bukan hanya dapat mengawal jumlah garam dan gula serta kebersihan mak...
Warga Berbondong Bondong Amankan Barang Berharga Usai Rumah Terdampak Ledakan Gudang Amunisi Milik Kodam Jaya

Warga Berbondong Bondong Amankan Barang Berharga Usai Rumah Terdampak Ledakan Gudang Amunisi Milik Kodam Jaya

papar berkaitan - pada 31/3/2024 - jumlah : 69 hits
Warga sekitar gudang amunisi terlihat bergiliran masuk terbatas untuk mengambil barang berharga mereka dari rumah
Wanita Mendakwa Telah Menjumpai Cicak Mati Dalam Minuman Yam

Wanita Mendakwa Telah Menjumpai Cicak Mati Dalam Minuman Yam

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 73 hits
Tiada apa yang lebih teruk daripada menemui sesuatu yang tidak sepatutnya ada dalam makanan atau minuman seseorang Seorang wanita baru baru ini mendakwa dalam satu video TikTok bahawa dia telah menemui seekor cicak mati dalam minuman yang d...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats