Tok Wan 38 Cicit Genggam Ijazah





Wan Zainun berjaya membuktikan usia bukan penghalang untuk menggenggam segulung ijazah.
KUALA LUMPUR – Meskipun sudah berstatus moyang yang mempunyai 38 cicit, namun seorang warga emas berusia 87 tahun membuktikan usia bukan penghalang untuk menggenggam segulung ijazah.
Wan Zainun Wan Abd Manan yang berasal dari Kuala Terengganu dan merupakan bekas pendidik menerima Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam pada Majlis Konvokesyen ke-23 Universiti Terbuka Malaysia (OUM) di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini semalam.
Pada majlis berkenaan, Wan Zainun yang bersara sebagai guru besar di Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Tunggal, Kuala Terengganu pada tahun 1987 turut dipilih sebagai penerima Anugerah Khas Pembelajaran Sepanjang Hayat.
Lebih mesra dipanggil Tok Wan, dia berkata, biarpun pernah menerima pandangan sinis kerana masih belajar pada usia emas namun semua itu dianggap pemangkin semangat untuk membuktikan usia bukanlah halangan.
“Tok Wan memang minat belajar, dalami ilmu kerana dengan belajar buatkan diri rasa lebih sihat kerana otak sentiasa berfikir. Tambahan pula buku sudah jadi kawan karib sejak dulu lagi kerana Tok Wan bekas pendidik.
“Kata-kata hadis ‘tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad’ juga sentiasa jadi pegangan, kerana itulah Tok Wan tidak endahkan pandangan negatif,” katanya.
Wan Zainun berkata, sepanjang tempoh belajar bermula tahun 2014 lalu, beliau akui menghadapi kekangan tertentu tetapi semua itu tidak pernah lunturkan semangatnya.
“Cabaran paling besar ialah teknologi, Tok Wan tidak tahu gunakan internet.
“Namun atas sokongan seluruh ahli keluarga terutamanya menantu yang sanggup ambil dan hantar Tok Wan ulang alik dari rumah ke kampus, beli buku-buku, bantu cari maklumat di internet, syukur akhirnya Tok Wan berjaya,” katanya yang telah kehilangan suami pada tahun 2000.
Kejayaan dan kegembiraan warga emas yang turut mempunyai tujuh anak serta 29 cucu itu dikongsikan kepada Sinar Harian ketika ditemui selepas majlis konvokesyen.
Tambah Wan Zainun, kejayaannya itu diharapkan menjadi pemangkin semangat kepada cucu cicitnya agar sentiasa mencintai ilmu selain contoh kepada warga emas seusianya agar tidak jadikan umur sebagai halangan untuk belajar.
“Apabila kita sentiasa belajar ia akan jadikan kita sentiasa berfikir sekaligus jadikan diri semakin sihat. Jika keadaan mengizinkan, Tok Wan berhasrat untuk menyambung pengajian di peringkat lebih tinggi lagi selepas ini,” katanya.
Pada majlis konvokesyen berkenaan seramai 3,450 graduan menerima skrol masing-masing pelbagai peringkat pengajian yang disampaikan Canselor OUM, Tun Jeanne Abdullah.
Hadir sama Presiden merangkap Naib Canselor OUM, Professor Datuk Dr Mansor Fadzil dan pada majlis tersebut juga kartunis terkenal, Datuk Lat atau nama sebenarnya Mohd Nor Khalid menerima Ijazah Kehormat Kedoktoran Seni (Seni Kreatif).
Sinar Online




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/09/23/tok-wan-38-cicit-genggam-ijazah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yb Zuraida Datanglah Ke Mesyuarat Wan Azizah

Yb Zuraida Datanglah Ke Mesyuarat Wan Azizah

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 364 hits
SERDANG Pengerusi Majlis Penasihat PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menasihati naib presiden parti itu Zuraida Kamaruddin agar hadir ke mesyuarat PKR YB Zuraida datang ke mesyuarat katanya ringkas Beliau berkata demikian ketika ditem...
Kaeritakunai Na Jawapan Wan Zack Haikal Kepada Pengkhianat Sukan

Kaeritakunai Na Jawapan Wan Zack Haikal Kepada Pengkhianat Sukan

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 207 hits
Kaeritakunai na Saya Tak Mahu Balik Rumah Pemain Muda Kelab Divisyen Tiga FC Ryuku akhirnya tampil memberitahu bahawa dia tidak akan pulang Harapnya ia bukan statement biasa yang diberikan oleh pemain lain yang berada di luar negara Cakap b...
Janda Bertuah 35 Tahun Berpisah Rupanya Chef Wan Masih Lagi Beri Sesuatu Pada Bekas Isteri

Janda Bertuah 35 Tahun Berpisah Rupanya Chef Wan Masih Lagi Beri Sesuatu Pada Bekas Isteri

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 1578 hits
Umum sedia maklum bahawa chef selebriti terkenal Datuk Chef Wan sudah lama berpisah dengan bekas isterinya hampir 35 tahun Janda bertuah 35 tahun berpisah rupanya Chef Wan masih lagi beri sesuatu pada bekas isteri
Chef Wan Bebel Terpaksa Bayar Bill Janda Sejak Ada Grab Food Main Order Macam Janda Kaya

Chef Wan Bebel Terpaksa Bayar Bill Janda Sejak Ada Grab Food Main Order Macam Janda Kaya

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 616 hits
Haa kan Chef Wan dah bising tu Tak jaga makan lagi sape suruh kan Apa isu pulak ni Chef Wan oii Kalau korang nak tahu baru baru ni Chef Wan membebel panjang lagi di akaun Instagramnya dan kali ini bebelan itu untuk bekas isterinya yang dika...
Tajuk Filem Seram Terbaru James Wan Didedahkan Penggambaran Secara Rasmi Telah Bermula

Tajuk Filem Seram Terbaru James Wan Didedahkan Penggambaran Secara Rasmi Telah Bermula

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 240 hits
Teka teki projek rahsia James Wan untuk studio New Line Cinema akhirnya terjawab apabila tajuk rasmi filem seram arahannya didedahkan kepada umum Menerusi plaform laman sosial Instagram Wan telah memuatnaik sekeping gambar yang memaparkan t...
Saya Tidak Perlu Jawab Komen Wan Azizah Zuraida

Saya Tidak Perlu Jawab Komen Wan Azizah Zuraida

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 204 hits
Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin bercakap pada sidang media pada Majlis Pra Pelancaran Kempen Pemilikan Rumah Mampu Milik 2019 di KL Sentral Kuala Lumpur foto IQBAL BASRI KUALA LUMPUR Naib Presiden PKR Zuraida Kama...
Sejarah Puteri Saadong Dan Cik Siti Wan Kembang Apa Kesan Kepada Masyarakat

Sejarah Puteri Saadong Dan Cik Siti Wan Kembang Apa Kesan Kepada Masyarakat

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 374 hits
sidebar push SEJARAH PUTERI SAADONG DAN CIK SITI WAN KEMBANG APA KESAN KEPADA MASYARAKAT Allhamdulillah pagi ni nak mengimbas lalu kisah Puteri Saadong Dah jadi sinonim dalam kedupan saya semasa kecil saya dibesarkan dengan sejarah Puteri S...
Lima Selebriti Lelaki Yang Mempunyai Ijazah

Lima Selebriti Lelaki Yang Mempunyai Ijazah

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 197 hits
Hai gais harini sis nak kongsikan tentang selebriti lelaki yang memiliki ijazah Ramai je lagi selebriti lain tapi sis kongsikan 5 jela dulu eh Kalau video sebelum ni dekat youtube sis ceritakan pasal selebriti perempuan so now sis nak cerit...
Apbd Perubahan Dki 2019 Disahkan Anggaran Hibah Bansos Penebusan Ijazah Dicoret

Apbd Perubahan Dki 2019 Disahkan Anggaran Hibah Bansos Penebusan Ijazah Dicoret

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 75 hits
DPRD DKI Jakarta mengesahkan APBD Perubahan 2019 setelah mendapat evaluasi dari Kementerian Dalam Negeri Kendati telah mendapat evaluasi nilai APBD P yang disahkan tetap yaitu Rp86 89 triliun
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live